Hond is erg bang voor vuurwerk

23-11-2014 16:04 68 berichten
Hoi allemaal,



Ik merk dat hier op het forum een hoop hondenliefhebbers en -kenners zitten en ik (en vooral mijn hond) zit met een probleem, hopelijk heeft iemand tips.



Mijn hond is een maltezer en is bijna drie jaar. Het eerste jaar was hij niet bang voor knallen etc totdat het 31 december 12uur was. Er was toen zoveel geknal dat hij sindsdien erg bang is. Hier in de wijk wordt er af en toe al wat afgeschoten en dus begint het 'feest' weer.

Vannacht werd er vuurwerk afgeschoten en begon hij te piepen en blaffen. Ik ben naar hem toegegaan en heb het deurtje van z'n bench open gezet. Normaal laten we dit deurtje altijd dicht omdat hij anders geen rust heeft, hij loopt dan heen en weer en heeft een commando nodig. Normaal slaapt hij heel rustig en blaft hij nooit.

Enfin, toen het deurtje open stond ging hij heen en weer lopen, onder het bed liggen etc. Ik heb hem toen op de gang gedaan met de deur dicht want hier komt er minder geluid dan bij ons op de slaapkamer. Steeds als er een rotje afging dan begon hij alsnog te blaffen.



Ik vraag me af wat ik het beste kan doen, vooral nu het vuurwerk steeds meer wordt. Ik weet niet goed of ik hem nou aandacht moet geven als hij blaft omdat hij schrikt of dat ik het moet negeren. Negeren voelt voor mij niet goed eigenlijk.

Ik las op internet tips over medicatie en oefenen met een vuurwerk dvd. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik vind het zo zielig voor hem. Soms gaat hij helemaal trillen en hijgen van de stress



Alvast bedankt voor jullie reacties.
quote:madamepolish schreef op 23 november 2014 @ 19:55:

Bedankt duizendbloemen!



Ik kan hem dus het beste wel in zijn bench laten 's nachts als hij bang is? Of loslaten? Ik kan z'n bench ook niet echt bij ons in de slaapkamer zetten want daar hoor je het vuurwerk vrij goed.



Zou ik wel doen ja, gewoon lekker in zijn bench. Als baasje geef je dan aan dat er niks 'geks' aan de hand is, niks om bang voor te zijn iig.

Tenzij hij echt paniekerig gaat worden of gaat proberen uit de bench te komen. Het is tenslotte ook niet de bedoeling dat hij een hekel aan de bench gaat krijgen.

Als hij je stem van horen zou je hem rustig tegen hem kunnen praten. Dat is in elk geval een tip die ik op de vuurwerktraining meekreeg.
quote:noa schreef op 23 november 2014 @ 19:57:

Je vind het vast overdreven van mij, maar ik zou dan op oudejaarsavond bij de hond gaan slapen in een kamer waar de minste herrie is.





Nee hoor, helemaal niet overdreven! Mocht de Friese Doorloper dit jaar de Friese Schijthaas zijn geworden, kruip ik desnoods met hem in mijn armen in de kruipruimte.
Ben mijn hond vanmiddag drie kwartier kwijt geweest door een vuurwerksalvo in de omgeving toen zij los liep in een park. Meestal probeert ze in de directe omgeving zich te verstoppen (maar die ervaring is vooral als ze aan de lijn loopt, dus niet zo raar), dus ik heb daar gezocht in de struiken etc. Op een gegeven moment paniek, want het begon donkerder te worden en ze kon overal wel zijn. Naar huis gegaan om mijn telefoon te halen, bleek ze daar in de struiken te zitten. Op zich positief, maar er ligt wel een drukke weg tussen. Wat een paniek Met de hond gaat het wel oke weer hoor, die dacht toen ik kwam volgens mij vooral nog: "waar bleef je zo lang??"



MIsschien ga ik straks voor het slapengaan nog even naar het parkje, met hond (uiteraard) aan de lijn. Maar dan moet het buiten wel rustig zijn. Het valt nog wel mee verder, maar ik ben echt zo boos. Het was ook niet een knalletje dus, maar echt een salvo.



Ik heb nu dat spul met rustgevende geur besteld, voor het stopcontact en de halsband voor buiten. Hopelijk gaat dat wat werken, want het is sowieso eind december een crime.

Heb ook een cd besteld, maar ik moet nog even bedenken of dat zal werken. Het is geen speelhond, behalve misschien een voedselspeurspelletje.



Echt, ik heb het zo gehad met dat asogedrag met vuurwerk.
quote:noa schreef op 23 november 2014 @ 19:57:

Je vind het vast overdreven van mij, maar ik zou dan op oudejaarsavond bij de hond gaan slapen in een kamer waar de minste herrie is.



Ik doe dat ook. Mijn hond is nu al gestrest maar op de dag zelf is het 1 bonk zenuwen. Hijgen, hyperventileren, ben wel eens bang dat hij een hartaanval krijgt. Ik ga altijd paar uur eerder weg van mijn werk. Kan helaas niet de hele dag vrij nemen. Hij zit dan meestal weg gekropen achter de bank.Als ik thuis ben, blijft hij achter me aanlopen en in mijn buurt.

Omdat ik niet weg kan met oudejaarsavond, ben ik altijd thuis en val ik meestal in de avond in slaap op de bank met de hond onder het fleece plaid :-). Ach het heeft wel wat.
Dat je bij je hond gaat slapen vind ik ook niet raar hoor. Deden mijn ouders ook wel eens toen de hond zo bang was. Soms liep mijn vader dan op de bank in de huiskamer of hond ging mee naar de slaapkamer. Hond sliep normaal gesproken buiten in zijn hok maar dat hoefde hij met vuurwerk niet.



Wat een verschil met de huidige hond, die kijkt hooguit een keer op, blaft een keer of kijkt je verbaasd aan als je je kapot schrikt van een harde knal. Echt hij lag de afgelopen 2 jaar heerlijk op de bank of zijn mand te slapen om 12 uur.



Hier is het nu nog vrij rustig, maar vorig weekend zat ik wel een keer ineens rechtop in mijn bed om half 3 's nachts omdat iemand het leuk vond om een vuurwerk bom af te steken. Wordt er zelf ook steeds banger voor en ik heb gelezen dat honden de geluiden 3x harder horen dan de mens.
Alle reacties Link kopieren
Celine, dat snap ik helemaal hoor. Als je weg zou gaan dan zit je toch niet lekker met het idee dat jouw hond zwaar over zijn toeren is.
Cum non tum age
Oké, in de bench laten dus. Misschien zet ik die wel in onze slaapkamer op 31 december (of daarvoor al) en dan de ramen dicht. We wonen in de flat dus er is niet echt een kamer waar minder lawaai is.



Jeetje wat schrikken coolpack, gelukkig vond ze de weg naar huis.



@celine, mijn hond hijgt/hyperventileert ook. De dierenarts zei dat hij daar niet iets aan over zou houden maar het is een heel zielig gezicht. Zelf kom ik ook al drie jaar nergens op 31 december. Ik kan het niet verdragen om hem ergens anders heen te brengen, hij loopt heel de tijd achter me aan.
quote:madamepolish schreef op 23 november 2014 @ 21:03:

Oké, in de bench laten dus. Misschien zet ik die wel in onze slaapkamer op 31 december (of daarvoor al) en dan de ramen dicht. We wonen in de flat dus er is niet echt een kamer waar minder lawaai is.



Jeetje wat schrikken coolpack, gelukkig vond ze de weg naar huis.



@celine, mijn hond hijgt/hyperventileert ook. De dierenarts zei dat hij daar niet iets aan over zou houden maar het is een heel zielig gezicht. Zelf kom ik ook al drie jaar nergens op 31 december. Ik kan het niet verdragen om hen ergens anders heen te brengen, hij loopt heel de tijd achter me aan.



Ik vind het echt de rotste avond/ tijd van het jaar. Het is zielig voor de hond maar ik baal zo erg als de hond in huis plast en de hele tijd in mijn buurt wil zijn. En zo rot ook want ik moet gewoon naar mijn werk dus dan zit hij toch wel paar dagen alleen. In het weekend ben ik ook thuis nu deze periode.

Ik word er niet boos om, hij kan er ook niets aan doen maar vervelend is het wel. Ik zou hierna ook niet zo gauw meer een hond nemen. Wat 1 avond feest zou moeten zijn, is voor mij weken van te voren al een drama. En dan nog te bedenken dat nu afsteken niet eens mag. Om over het afsteken van illegaal vuurwerk nog maar te zwijgen.
Oefenen met clickertraining. Als er lawaai is precies op het moment dat de hond ontspant of niet reageerd clicken en belonen. Hond legt dan vaak de link vuurwerk=ontspannen
quote:madamepolish schreef op 23 november 2014 @ 21:03:

Oké, in de bench laten dus. Misschien zet ik die wel in onze slaapkamer op 31 december (of daarvoor al) en dan de ramen dicht.Op je slaapkamer is natuurlijk helemaal goed, dekentje eroverheen, is het lekker knus. Kijk of je de bench zo neer kunt zetten dat je bijvoorbeeld even je vingers tussen de spijlen kunt steken als hij erg onrustig is.
Coolpack, fijn dat het goed is afgelopen. Wat zul jij geschrokken zijn, echt nachtmerriescenario zoiets.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het altijd genegeers bij mijn honden. Zodra zij zagen dat ik er niet op reageerde, werden ze rustig. Ga vooral niet aaien, boos worden, aanhalen of een commando geven. Negeren is in mijn ogen het beste.
Het verleden kun je niet veranderen, de toekomst wel. Dat begint bij het heden. Begin dus vandaag!
quote:Saladebakje schreef op 23 november 2014 @ 21:35:

Ik heb het altijd genegeers bij mijn honden. Zodra zij zagen dat ik er niet op reageerde, werden ze rustig. Ga vooral niet aaien, boos worden, aanhalen of een commando geven. Negeren is in mijn ogen het beste.Dit geldt niet voor alle honden. Mijn ervaring is dat het het 1e jaar van een pup vaak wel goed gaat. Daarna overheerst de angst. Het ligt niet aan mij want ik ben geen liefhebber van vuurwerk maar van het meeste vuurwerk schrik ik niet als een wezenloos. Troosten, aaien of boos worden doe ik ook niet. Ik negeer de angst van de hond juist, ook bij mijn vorige honden deed ik dat. Toch ervaar ik iedere keer dezelfde angst voor vuurwerk vanaf het 2e jaar. Hoewel deze hond wel de span kroont met plassen in huis.
Alle reacties Link kopieren
quote:retrostar schreef op 23 november 2014 @ 16:28:

Je kán het wegtrainen hoor, door zeer geleidelijke blootstelling aan de angstbron terwijl de baas, zijn rots in de branding, daar onverstoorbaar bij blijft. Maar of dat de moeite waard is voor dat ene maandje?



Bovendien, als er vuurwerk vlakbij ontploft en jij je de pleuris schrikt, dan heb je kans dat hij toch weer onrustig wordt.



Ik ben bij een cursus vd dierenarts geweest en die concludeerde dat mijn hond zo in de stress schoot, dat wegtrainen geen optie is. En het is bij ons helaas niet 'maar een maandje' maar al wekenlang een probleem, vooral 's avonds, aar laatst ook al om 7 uur 's morgens (welke idioot... Nouja)



Ook een maltezer, trouwens. Verder niet zoveel tips dus helaas. Ik blijf wel onverstoorbaar. Omdat mijn hond al in paniek is, krijgt hin thuis bij erg veel vuurwerk wel aandacht. Geen aandacht geven lost niets op en bij mij op schoot voelt hij zich net iets prettiger.
Later is nu
Ja, het hangt denk ik allemaal ook wel van het karakter van de hond af. De hond van een goede vriend is ook wat schrikachtiger geworden voor knallen (maar die gaat bij paniek eerder naar haar baas ) en die wil nu haast niet meer mee naar de plek waar zij er laatst van schrok. De schrikreactie was minder heftig dan die van mijn hond, maar het is een gevoeliger hond. Want ik ben net expres met de avondwandeling naar de plek terug geweest en het viel mee. Ze was wel wat meer gespannen, maar dat bleek vooral uit een alerte houding. Ze heeft er zelfs nog gepoept. Dus dat komt wel weer goed.

Mijn hond is overigens een 'buitenlandertje' dus heeft in die zin al een bepaalde bagage en schrikachtigheid die ik er niet geheel uit zal krijgen (geldt ook voor bepaald jachtinstinct).



Ik had trouwens de politie getweet en die hebben geantwoord dat het wel-politie-geen-spoed-nummer (0900-8844) gebeld kan worden en dat ze er dan, mits een eenheid in de buurt en beschikbaar, meteen heen gaan en soms ook op heterdaad kunnen betrappen. En dat ze er bij de reguliere serveillance ook op letten.



Verder heb ik op de facebookpagina van het meldpunt vuurwerkoverlast de vraag gesteld wanneer het meldpunt opengaat Heb ook nog geprobeerd een bericht op buurtlink.nl te plaatsen (meer voor de bewustwording), maar dat lukte niet goed, misschien moet dat met internet explorer. Ik heb niet de illusie hier wat mee op te lossen, maar het is beter (prettiger) dan niks doen.
Alle reacties Link kopieren
Het enige wat eigenlijk echt helpt is training, vuurwerk training. Dat zou ik ook moeten doen. Heb hier twee van die scheithuizen en ik kan ze niet en maandlang iets geven wat ze kalmeert.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 jaar terug bij het begin van vuurwerk in onze wijk (september dus ) geprobeerd de hond af te leiden met brokjes. Hij wilde na 2 knallen niets meer van brokjes weten, alleen maar naar huis. Hij reageert dan ook nergens meer op.



Ik weet ook dat gedrag van de baas gewoon niet altijd helpt. Wij hebben vroeger thuis veel honden gehad, slechts 1 werd bang voor vuurwerk, terwijl we daar net zo mee omgingen als de honden daarvoor en erna. Haar broertje was niet bang, dus het lag niet aan iets dat in het nest gebeurd was ofzo. Hond was gewoon bang. Gelukkig was er toen niet zoveel en zo vaak vuurwerk, zoals nu.



Hier zegt de politie "geef maar aan waar het is, dan rijden we erheen" maar onze wijk bestaat uit hofjes. Je kunt met fiets of brommer makkelijk van hofje naar hofje, waar je met een auto helemaal om moet rijden. Daarnaast weet ik bij een knal in de verte echt niet in welk hofje dat ongeveer is. Politie bellen heeft dan niet zoveel zin, denk ik. Maar ik baal er wel van.
Later is nu
Trainen zal voor de ene hond wel een oplossing zijn maar voor de andere weer niet.

Er is ooit onderzocht of de paarden die een paar weken voor Prinsjesdag getraind en voorbereid worden op vuurwerk, geschikt zijn en of ze daadwerkelijk hun angst overwinnen voor vuurwerk. Uit dat onderzoek bleek dat niet alle paarden geschikt zijn om in te zetten bij bijvoorbeeld Prinsjesdag, demonstraties ed omdat een aantal paarden angstig bleef en zelfs angstiger werd. Is toch wel een soort van dierenmishandeling, vind ik dan hoor.
Alle reacties Link kopieren
En weet je wat het is? Als er inderdaad alleen vuurwerk afgestoken wordt op de dagen dat het mag, eventueel de week ervoor en erna, nou, dan is dat zo. Kiezen op elkaar, 2 weken dweilen en we hebben het er niet meer over.



Maar in mijn wijk wordt dus ook zomers op zaterdagavond wel ineens vuurwerk afgestoken. En dat dan 3 avonden achter elkaar, waardoor de hond gelijk weer voor langere tijd bang is. Daar baal ik van, dat het niet geconcentreerd meer is rond oud en nieuw, maar het hele jaar door overlast geeft.
Later is nu
Helemaal mee eens Dreamer. Vooral dit jaar met het wk was het hier een feest. Het is niet alleen zielig voor (onze) honden maar ook voor de vogels en andere dieren die buiten leven.
Alle reacties Link kopieren
Niet alles gelezen maar angst gedrag gewoon negeren. Zodra je er aandacht aan geeft wordt het van kwaad tot erger.
Alle reacties Link kopieren
quote:baukje schreef op 24 november 2014 @ 18:50:

Niet alles gelezen maar angst gedrag gewoon negeren. Zodra je er aandacht aan geeft wordt het van kwaad tot erger.Op het moment dat het gedrag niet verbetert na negeren, is negeren gewoon gemeen, in mijn ogen. En erger dan bij mijn hond kan het niet worden.
Later is nu
quote:Dreamer schreef op 24 november 2014 @ 12:00:





Maar in mijn wijk wordt dus ook zomers op zaterdagavond wel ineens vuurwerk afgestoken. En dat dan 3 avonden achter elkaar, waardoor de hond gelijk weer voor langere tijd bang is. Daar baal ik van, dat het niet geconcentreerd meer is rond oud en nieuw, maar het hele jaar door overlast geeft.Hier ook! Elke zaterdagavond om 23.00 uur gedurende de zomermaanden!
Even iets totaal anders, maar dat mag wel even tussen de dierenliefhbbers: ik ben vandaag aangenomen als vrijwilliger-in-opleiding in ons prachtige Dierenpark.

En ik ben zo trots op mezelf.

Ik liep door het park na het gesprek en ik dacht......ohhh..hier hoor ik dus nu gewoon bij...dit is ook mijn park! Ik mag straks een shirt met het logo aan!

Gek, zo heb ik me na sollicitatiegesprek voor een betaalde baan echt nooit gevoeld!



(Ik ben overigens blond, dat kan uitmaken )
Wat leuk duizendbloemen! Gefeliciteerd!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven