Burnout en PTSS: damn, wat voel ik me rot

22-11-2014 15:22 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ongeveer 3 weken geleden is het geknapt bij me: na lange tijd enorm moe te zijn geweest, veel op mijn tenen gelopen en geen mogelijkheden zien om wat bij te kunnen tanken was het op. De opmerking van mijn zoontje dat ik nooit thuis was, en áls ik er was ik altijd alleen maar moe en druk ben, gaf me het laatste zetje. Ik klapte volledig in en kon alleen nog maar huilen.

Nadat ik bij de huisarts was geweest, die dacht dat ik tegen een burnout aan zat, ben ik uiteindelijk via mijn werkgever bij een psychologenpraktijk beland en na een aantal intakegesprekken en vragenlijsten heb ik inmiddels de diagnose: burnout en PTSS (Post Traumatisch Stress Syndroom).

Aankomende week begin ik met mijn behandelplan bij de psycholoog. Ik krijg cognitieve gedragstherapie en EMDR. Hoewel ik de EMDR-thearpie doodeng vind (wordt ingezet voor PTSS) zie ik wel dat er iets moet gebeuren en volgens hen is EMDR hier het meest geschikt voor.



Waar ik op dit moment het meeste moeite mee heb, is dat ik me zó ontzettend rot voel. Ik zit dus nu al ruim 3 weken thuis en naar verwachting blijf ik thuis tot aan het eind van het jaar. Ik doe amper wat, afgezien van wat huishoudelijke taken. En toch ben ik zo vreselijk moe en doet mijn lijf pijn (zere schouders, nek en arm). Het zal mogelijk de spanning zijn.

Ik vind het zo moeilijk om te merken dat ik nu zo ben: zo lusteloos, beetje down en neerslachtig, schiet snel uit mijn slof naar mijn zoontje en zit voor mijn gevoel zo vol. Mijn hoofd zit zo vol.



Ik heb de meest lieve, zorgzame partner die ik me maar wensen kan, maar ook richting hem kan ik het nauwelijks opbrengen om mijn oude ik te zijn. Ik ben niet langer vrolijk, gezellig, liefdevol. Ik ben alleen nog maar moe en mat. Ik word gék van dit gevoel. Voel me constant schuldig en tekortschieten. Als moeder, als partner, als werkneemster.



Soms maak ik me zorgen: ga ik ooit nog weer de oude worden? De psycholoog zei dat de EMDR-therapie er voor zal zorgen dat ik me - voordat het beter wordt - eerst nog rotter zal gaan voelen. Dat m.n. de eerste 3 dagen na de behandeling me mogelijk flink uit balans zullen brengen en me het gevoel zullen geven alsof ik geen grip meer op mijn leven heb. Maar..dat gevoel heb ik nú al. Ik voel me nu al zo stuurloos en baal zo van mezelf.



Is dit herkenbaar voor iemand? Is er iemand die dit ook heeft gehad misschien en me misschien wat op kan beuren en gerust kan stellen? Ik wil hier zo graag vanaf en mezelf weer worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het fijn om jullie verhalen en ervaringen te lezen. Ik merk dat dit ne helpt.



Zometeen vertrek ik voor mijn 1e afspraak. Heb inmiddels 2 intakes gehad. Mogelijk dus dat ze nú al met de EMDR beginnen? Pffff, daar was ik nog ff niet op voorbereid. Merk dat ik vreselijk nerveus wordt. Maar goed, mss ook nog niet. Ik zal het zo wel zien.



Ik vind het moeilijk om nu 'ziek' thuis te zitten. Ik voel me niet ziek. Ik voel me eerder bezwaard. Pffff...Nou, op naar de therapie.
Alle reacties Link kopieren
Je bent wel ziek, dat zal je wel moeten accepteren want je lijf en hoofd zullen niet meer meewerken om nog langer de schone schijn op te houden.



Sterkte met je eerste afspraak.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Ja, je bent ziek. Je kunt toch niet meer werken? Lastig is dat je het niet kan meten met koortsthermometer.
Alle reacties Link kopieren
Pffff, wat een deceptie :(



Vanochtend naar de psych geweest. Na 2 eerdere intakes zou vandaag mijn behandelplan starten met de aan mij gekoppelde behandelaar.

Ik heb het gesprek gehad met haar (zij is nu de 3e psychy die ik daar spreek). Omdat uit eerdere intakes naar voren was gekomen dat ik een burnout heb, maar ook PTSS is vanuit hen geadviseerd om te werken met cognitieve gedragstherapie en EMDR.

Omdat ik dus dacht dat ik vandaag de 1e sessie met mijn vaste behandelaar had, heb ik wederom (voor de 3e keer) mijn verhaal uit de doeken gedaan. Verteld dat de burnout de aanleiding was, dat ik ben ingestort en op aangeven van mijn werkgever met burnout klachten bij hen (psych.praktijk) terecht ben gekomen. Tijdens de 1e intake kwam al pratende de PTSS naar voren die later door een 2e psych bevestigd werd.

IK dacht dus vandaag dat we hiermee aan de slag zouden gaan. Hoewel ik enorm tegen EMDR op zie heb ik me er wel voor open gesteld. Ik heb daarom vandaag meer in detail verteld wat er speelt/gespeeld heeft. Ik vond dit erg moeilijk en behoorlijk heftig, maar ik zag het als een aanloop, een begin voor de EMDR.



Aan het eind van het gesprek rondde de behandelaar af door te zeggen dat ik huiwerkopdrachten meekreeg rondom de burnout. Toen ik aangaf dat ik m.n. zo hoop dat ik van alles rondom de PTSS af kom, ondanks dat ik zo opzie tegen de EMDR, zei ze dat een evt. EMDR therapie door (weer) een ander zou worden gedaan, maar dat dat nog niet zeker was.



Ik was/ben zo leeg. Ik merk dat ik behoorlijk van slag ben door de dingen die ik vandaag verteld heb, maar die vooralsnog in elk geval niet aan de orde zijn. Ik heb contact met ze gezocht en mijn teleurstelling besproken met ze. Ze vertelde dat ze eerst met mijn burnout aan de slag willen, omdat dat mijn oorspronkelijke diagnose was. Daarbij is het nodig dat ik eerst stabieler en evenwichtiger wordt, voordat ze een evt. EMDR traject kunnen opstarten. Ze vroeg mij of ik zo graag EMDR wil?! Euh... nee!!! Ik heb gezegd dat dat hún advies was en dat ik me door hen laat leiden.

UIteindelijk afgesproken dat ik volgende week terug kom en we dan aan de slag gaan met de burnout. Daarnaast bespreekt ze met haar leidinggevende of ik later ook EMDR kan krijgen. Mocht dat het geval zijn dan zet ze me daarna op een wachtlijst, want er was maar niet zo 1-2-3 plaats.



Pffff, wat een kater zeg! Wat een K-dag! Merk dat ik flink van m'n padje ben. De dingen die ik verteld heb, die weer boven komen, mijn lijf wat daar direct op reageert en daarna de constatering dat dit voorlopig nog even voor niks is geweest... :(
Alle reacties Link kopieren
Het komt op mij over alsof ze juist zorgvuldig te werk willen gaan en het rustig willen opbouwen. Beginnen met emdr tijdens een burn out lijkt mij ook niet goed. Emdr kost veel energie en die heb je nu niet. Probeer een beetje vertrouwen te hebben en het positief te zien. Ga eerst de gesprekken en opdrachten mbt je burn out aan en gaandeweg voel je wel of je klaar bent voor emdr, want dat ben je nu niet, dit geef je zelf ook aan. Je zag er tegenop maar omdat je snel wil wil je het toch doen. De therapeut laat je op deze manier nu niet over je grenzen gaan wat ik heel goed van haar vind!
water en zand
Alle reacties Link kopieren
quote:kaasmadam schreef op 23 november 2014 @ 12:43:

Ik denk er soms wel eens over om bloed te laten prikken (ivm de vermoeidheid). Mss doe ik het nog wel. Al was het alleen maar om dingen uit te sluiten.Wat vreemd dat de huisarts dit niet heeft laten doen.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
En sterkte verder natuurlijk, kan me voorstellen dat als je je op iets heel anders had ingesteld dit rauw op je dak valt. Ik blijf ook aanraden om bloed te laten prikken al zou het alleen maar zijn om een onderliggende lichamelijke oorzaak uit te sluiten. Mocht er wel iets aan de hand zijn en dit wordt niet aangepakt dan bevordert het zeker niet je herstel.
water en zand
Alle reacties Link kopieren
Hey Kaasmadam,



Hoe gaat het inmiddels met je? Ik herken het absoluut. Allemaal. Ik heb in 2009/2010 PTSS ontwikkeld en EMDR gehad. Helaas heb ik dat toen niet grondig genoeg aangepakt en modder ik nog steeds aan; nu weer burn out/overspannen met veel lichamelijke klachten. Ik heb sinds een tijdje een goede therapeut en nu begin ik 'goede' doorbraken te krijgen. Hiervoor moet ik door trauma's heen; heeeel onaangenaam/pijnlijk en ziekmakend, maar het lucht op en daarná krijg je dat gevoel van 'controle' weer terug. Je lichaam staat nu op spanning en zorgt voor een vicieuze cirkel aan negatieve gevoelens, vermoed ik. Ik hoop dat je je al wat beter voelt? Of in ieder geval je er al wat meer aan kan toegeven, vertrouwende op een goede afloop?



X Mar
Express yourself. Dont repress yourself
Wat gaat dat bij jullie snel dat je terecht kan voor EMDR! Ik zit al halfjaar thuis inmiddels en had in september pas eerste intake ggz. Inmiddels is het januari en is meervoudige PTSS vastgesteld. De wachtlijst voor EMDR is nog minimaal 4 maanden en ik ben er inmiddels meer dan strontziek van dat het zo langzaam gaat.
Oh ik forum mobiel en zie dat topic 2 pagina's telt en dat jij ook nog niet aan de beurt ben mijn excuses. Hele dikke ik weet hoe je je voelt.



Heb jij ook dat je boos bent op jezelf als je vol goede moed weer aan een week begint en je toch voorneemt bepaalde dingen te doen en dan s avonds tot de conclusie komt dat er niks van terechtgekomen is? Horendol word ik daarvan omdat ik me daardoor giga schuldig voel richting mijn vriend. Helemaal als die notabene de hele week fulltime op zijn werk zit. Echt heb heel wat afgejankt de afgelopen maanden helemaal omdat de hulpverlening niet op gang leek te komen en ik van de ene wachtlijst naar de andere werd gestuurd. Ik ken mezelf niet terug! Vandaag dagje weggeweest op mijn tandvlees en ik weet nu alweer dat ik er minimaal 3 dagen voor ga boeten ~zucht~
Alle reacties Link kopieren
Galaxy,

Waarom ga je niet zelf op zoek naar een EMDR therapeut?

Hij/zij moet wel een contract hebben met je zorgverzekeraar wanneer je het vergoed wilt krijgen, maar dat kun je op de website van de zorgverzekeraar vinden.

Welke regio woon je en welke zorgverzekeraar heb je? Ik wil wel voor je op zoek gaan.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Omdat Galaxy zielig zit te doen om niks en hier op het forum aandacht wilt en als ze haar zin niet krijgt wegrent ha ha ha ha.
Mijn schoonzoon heeft klassiek autisme en PTSS. Voor de PTSS, krijgt hij EMDR. Het helpt hem ontzettend goed. Wij zitten nu midden in de therapie en ik zie hem (in positieve zin) veranderen. Voor de EMDR hield hij geen enkele therapie vorm vast, elke keer haakte hij af, maar hij ziet dat de EMDR therapie goed aanslaat en gaat er elke week trouw heen.

Kaasmadame, ik wens je heel veel succes en laat het over je heen komen, ga rustig de EMDR therapie in.
Alle reacties Link kopieren
quote:snarfie schreef op 04 januari 2015 @ 17:04:

Omdat Galaxy zielig zit te doen om niks en hier op het forum aandacht wilt en als ze haar zin niet krijgt wegrent ha ha ha ha.Huh?
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
Alle reacties Link kopieren
Beste dames,



Ik heb 2 maanden geleden een harstikke leuke meid leren kennen.

In de eerste maand hing de liefde boven ons.

We zijn daarin extravert.

In de tweede maand ging het minder niet door de relatie maar meer door haar ptss die ze al anderhalf jaar heeft voor dat ik met haar het liefdesbootje in stapte.

daarom is ze nu ook alles aan het werken om de oude te worden.

En dit heeft tijd nodig en het is ook zwaar.

Maar je weet nooit hoelang die verwerking duurt.

Ik als persoon word erg buiten gehouden en voor mijn gevoel in een hoekje gezet totdat zij roept om eruit te komen.

Hierin sta ik machteloos omdat graag voor haar wil zijn maar weet gewoon er niet goed mee om te gaan.

We hebben afgesproken om er een pauze knop op te zetten anders is het tegen die tijd allemaal verpest als zij beter is om weer te werken aan onze relatie.

Want dat wilt ze wel en dat geeft wel een opluchting.

We hebben elkaar vanaf de laatste 2 weken van februari en de maand maart niet meer gezien en amper gesproken.

Omdat alles wat ik doe verkeerd over komt of benauwd is.



Dus dames help deze lieve,bezorgde jongen.

Want ik ben ten einde raad:(
whut? Haarms. JE kan beter een topic openen onder relaties.



@kaasmadam ik Heb EMDR gehad. En vond t best zwaar om terug naar t trauma('s) te gaan. Maar het heeft mij goed geholpen. Ben nog wel verdrietig om bepaalde dingen. Maar ik kan er normaal over nadenken zeg maar. Of praten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven