Bewust geen kinderen en voordelen voor jou

21-10-2014 13:57 717 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo,

Ik ben nieuw hier en heb eigenlijk nooit een kinderwens gehad, zie mezelf niet als moeder. In mijn omgeving zie ik juist zussen/broers en vrienden wel kinderen krijgen.

Heb jij bewust geen kinderen en heb je hier ooit aan getwijfeld? Wat zijn voor jou de voordelen?

Alvast bedankt voor de reacties
quote:hondenmens schreef op 19 november 2014 @ 14:09:

Ik vraag me af, voor de bewust kinderlozen, waren jullie met andere dingen wel meegaand met het de "kudde". Of deden jullie meer je eigen ding? Ik dat laatste en hield ook niet van uitgaan, feestjes en droeg wat IK mooi vond. Het zit voor een deel ook in je karakter denk ik.Ik heb inmiddels wel kinderen en deed en doe eigenlijk altijd wat ik/wij willen. Ik ben helemaal niet zo van de kudde.
Alle reacties Link kopieren
quote:gedanst schreef op 25 november 2014 @ 20:01:

[...]





Kinderen kun je meenemen als je ergens naar toe gaat. Een hond meestal niet.



En kinderen kunnen als ze ouder zijn prima alleen thuis blijven.

Ik vind honden anders vaak een stuk handzamer dan babies en peuters. Het is maar net hoe je er tegen aan kijkt.





quote:snoopylynn schreef op 25 november 2014 @ 20:12:

Wedstrijdje ver pissen aan het houden?

Het lijkt er op.



Maar ik denk écht dat kinderen opvoeden een stuk intensiever is dan een dier opvoeden. Of is dat nou zo´n rare gedachtenkronkel van mij?
Alle reacties Link kopieren
quote:evelynsalt schreef op 25 november 2014 @ 20:22:

[...]





Tuurlijk wel. Helemaal als ze de middelbare schoolleeftijd hebben bereikt.

Ja dán wel. Maar dat zou voor mij te lang duren.

En later krijg je er natuurlijk ook gezelligheid van, nou ja, niet altijd maar de meeste ouders wel, en van een hond niet meer want die is dan alweer dood. Ik zie heus niet alleen naar nadelen aan kinderen hoor. Ik zie de mooie aspecten ook heus wel. Maar de minder mooie aspecten wegen mij te zwaar.



Ik ben een vrijbuiter. Ik hang heel erg aan vrijheid. Zo erg dat ik mijn paarden nooit opsluit op stal en mijn honden nooit aanlijn als het effe niet hoeft. Ook de konijnen zitten in een grote ruimte i.p.v. een hok en de kippen lopen normaliter los rond alleen nu niet ivm vogelgriep.
quote:Mensen zeggen toch niet snel: wat een grote tuin, waar blijft de hond?Dat vraagt men mij best wel 'ns eerlijk gezegd. Ik heb niet alleen 'n grote tuin, maar woon ook nog 'ns aan de rand van 'n natuurgebied en ga graag wandelen. Maar nee, ik heb geen behoefte aan de verplichtingen van 'n hond. Vind ze wel leuk bij anderen, maar voor mezelf vind ik konijnen leuker en da's ook minder intensief wat verzorging betreft. En makkelijker wat voor te regelen tijdens vakantie.
Alle reacties Link kopieren
quote:hondenmens schreef op 19 november 2014 @ 14:09:

Ik vraag me af, voor de bewust kinderlozen, waren jullie met andere dingen wel meegaand met het de "kudde". Of deden jullie meer je eigen ding? Ik dat laatste en hield ook niet van uitgaan, feestjes en droeg wat IK mooi vond. Het zit voor een deel ook in je karakter denk ik.Ik vind wel/geen kinderen geen 'kudde ding'. Ook mensen met kinderen, kunnen hun eigen weg gaan, mensen zonder kinderen kunnen heel standaard en burgerlijk zijn (jazeker, ook zonder kind kun je verder een saai standaard binnen de lijntjes burger zijn). Dus of het in je karakter zit, tja, dat geldt werkelijk voor alles. En dat wordt niet bepaalt door het wel/niet hebben van kinderen.
Ik vind kinderen nemen/willen an sich ook niet persé een kuddeding. Alleen ben je door het bezit van 'n kind wel gedwongen om voor een groot deel mee te gaan in kuddedingen (schoolactiviteiten, kindercarnaval, sinterklaas, clubjes e.d.) Lijkt me voor 'n free spirit dus best wel afzien.
quote:elninjoo schreef op 25 november 2014 @ 21:07:

[...]



Dat vraagt men mij best wel 'ns eerlijk gezegd. Ik heb niet alleen 'n grote tuin, maar woon ook nog 'ns aan de rand van 'n natuurgebied en ga graag wandelen. Maar nee, ik heb geen behoefte aan de verplichtingen van 'n hond. Vind ze wel leuk bij anderen, maar voor mezelf vind ik konijnen leuker en da's ook minder intensief wat verzorging betreft. En makkelijker wat voor te regelen tijdens vakantie.



O, echt? Haha, gaat het zo ver. Het is mij nooit gevraagd. Maar misschien omdat ik toen ik 18 was al m'n eerste hondje nam. Heb ik die vragenronde netjes ontweken.

Ik ging toen ook al samenwonen trouwens. Ik heb me best vroeg omringd met verplichtingen (wel in een best aparte situatie). Daar kreeg ik wel bergen commentaar op. Dingen "te vroeg" doen is ook weer niet goed.



En ik vind mijn honden vrij zorgintensief, terwijl ik ze alleen hoef uit te laten als ik er zin in heb en altijd wel oppas heb.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 25 november 2014 @ 21:31:

Ik vind kinderen nemen/willen an sich ook niet persé een kuddeding. Alleen ben je door het bezit van 'n kind wel gedwongen om voor een groot deel mee te gaan in kuddedingen (schoolactiviteiten, kindercarnaval, sinterklaas, clubjes e.d.) Lijkt me voor 'n free spirit dus best wel afzien.Elninjoo, maak er nou niet iets van wat het niet iets. Je moet niets, dat is echt je vrije keuze. Je hoeft niet deel te nemen aan schoolactiviteiten, daar gaat je kind heen en daar is het voor bedoeld (niet voor volwassenen), clubjes hoef je ook niet aan deel te nemen, sinterklaas wordt op school gevierd en hoef je ook niet bij te zitten, kindercarnaval hoeft al helemaal niet als je boven de rivieren woont. Dus afzien? Het is echt hoe je zelf in het leven staat. Je kunt met een kind in centerparcs gaan zitten, in het tropisch zwemparadijs, of meenemen op wandelvakantie naar Noorwegen in de bossen, bergen en natuur.
quote:natasha_poet schreef op 25 november 2014 @ 21:37:

[...]



Elninjoo, maak er nou niet iets van wat het niet iets. Je moet niets, dat is echt je vrije keuze. Je hoeft niet deel te nemen aan schoolactiviteiten, daar gaat je kind heen en daar is het voor bedoeld (niet voor volwassenen), clubjes hoef je ook niet aan deel te nemen, sinterklaas wordt op school gevierd en hoef je ook niet bij te zitten, kindercarnaval hoeft al helemaal niet als je boven de rivieren woont. Dus afzien? Het is echt hoe je zelf in het leven staat. Je kunt met een kind in centerparcs gaan zitten, in het tropisch zwemparadijs, of meenemen op wandelvakantie naar Noorwegen in de bossen, bergen en natuur.Klopt dat je niet persé aan die dingen hoeft mee te doen, maar als jouw kind het enige kind is waarvan de ouders nooit naar een voorstelling komen en nooit bij 'n wedstrijd komen kijken of niet naar de intocht van sinterklaas willen etc. etc. is het wellicht ook weer sneu voor het kind.
Alle reacties Link kopieren
Speelgoedjes schoonmaken op de creche, mee helpen op een kinderactiviteiten middag... de druk van school. Ik hoor het wel overigens van de moeders in mijn tennisteam.
Natuurlijk zijn kinderen veeeeeel intensiever dan honden! Ik snap de vergelijking ook niet helemaal. Honden kunnen ook vrijheid beperkend zijn maar wel op een heel ander niveau.



Elninjoo het valt wel mee hoor, de meeste ouders werken en gaan dus niet overal naartoe. Voor mij was het vorig schooljaar 1 activiteit.
quote:chick28 schreef op 20 november 2014 @ 11:36:

Ik ben zo blij dat iedereen lekker zelf kan bepalen of ze wel of geen kinderen willen, of wel of geen dieren. Ik ben strond gelukkig met m'n kleine lieve pup van 15 weekjes nu. Kan me niks leukers voorstellen. En krijg ook heel veel liefde van dat beestje terug. De een krijgt dat geluk van een kind en de ander van een dier of leuke partner (die ik overigens ook heb). Wat iedereen doet is voor z'n eigen geluk. De een met kind de ander met een dier. Al die keuzes kun je zelf maken. Ik heb ook de keuze gemaakt om geen kinderen te willen, nou dat mag toch? En om nou iedereen een kuddedier te noemen die kiest voor het moederschap vind ik beetje kort door de bocht. Maar goed iedereen zo zn eigen mening.Hier ben ik het 100% mee eens.
Alle reacties Link kopieren
Daar klopt EN. Als je als ouder nooit meegaat met je kind, roept dat toch vragen op. En ook de kans dat er negatief over je gepraat word. "Die moeder die niks wil of waarvan niks mag". Kinderen worden enorm beïnvloedt door andere kinderen. Bij mijn in de wijk woonde zo'n meisje waar de ouders ook nooit kwamen kijken. Ze waren niet bij haar afzwemmen, schooluitvoeringen en ook gingen ook niet naar de Sinterklaasintocht. Geen geld, was het antwoord vaak. Maar wel een breedbeeld tv, dure auto en een grote hond (die veel kost). Het was een aardig meisje waar je geen last van had. Toen was ze 10. Ze kwam toch al vaak bij ons. Wij vonden dat sneu voor haar. Mijn moeder en ik zijn mee geweest naar haar afzwemmen en ook naar Sinterklaas. We hebben haar ook eens meegenomen naar Disneyland Parijs. Omdat haar ouders geen geld hadden voor vakantie. Blij dat dat kind was. Nu werd het bij haar wat door ons opgevangen, maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 25 november 2014 @ 21:42:

[...]



Klopt dat je niet persé aan die dingen hoeft mee te doen, maar als jouw kind het enige kind is waarvan de ouders nooit naar een voorstelling komen en nooit bij 'n wedstrijd komen kijken of niet naar de intocht van sinterklaas willen etc. etc. is het wellicht ook weer sneu voor het kind.Je hoeft je kind niet op iets te doen waarbij je moet komen kijken. En het is niet sneu als papa/mama niet overal bovenop zitten, mijn ouders lieten mij ook mijn gang gaan en ik vond dat alleen maar fijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:hondenmens schreef op 25 november 2014 @ 22:11:

Daar klopt EN. Als je als ouder nooit meegaat met je kind, roept dat toch vragen op. En ook de kans dat er negatief over je gepraat word. "Die moeder die niks wil of waarvan niks mag". Kinderen worden enorm beïnvloedt door andere kinderen. Bij mijn in de wijk woonde zo'n meisje waar de ouders ook nooit kwamen kijken. Ze waren niet bij haar afzwemmen, schooluitvoeringen en ook gingen ook niet naar de Sinterklaasintocht. Geen geld, was het antwoord vaak. Maar wel een breedbeeld tv, dure auto en een grote hond (die veel kost). Het was een aardig meisje waar je geen last van had. Toen was ze 10. Ze kwam toch al vaak bij ons. Wij vonden dat sneu voor haar. Mijn moeder en ik zijn mee geweest naar haar afzwemmen en ook naar Sinterklaas. We hebben haar ook eens meegenomen naar Disneyland Parijs. Omdat haar ouders geen geld hadden voor vakantie. Blij dat dat kind was. Nu werd het bij haar wat door ons opgevangen, maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen.Ik vind dit behoorlijk dorps gekneuter, dat letten op elkaar en erover roddelen. Komt mij gelukkig niet bekend voor.
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 25 november 2014 @ 21:45:

Speelgoedjes schoonmaken op de creche, mee helpen op een kinderactiviteiten middag... de druk van school. Ik hoor het wel overigens van de moeders in mijn tennisteam.Ook weer zo dorps. Vrouwen werken gewoon en worden niet lastig gevallen met dit soort ouderwets gezeik.
Alle reacties Link kopieren
Nog een voordeel! Kunnen lekker vroeg de kerstversiering doen, zonder te moeten wachten dat de sint is geweest. Niks is zo fijn als vrijheid en nergens rekening mee te moeten houden!
Leef & laat leven!
Alle reacties Link kopieren
Helemaal mee eens! Vrijheid is mijn rijkdom. Al vieren ik wel Sinterklaas met mijn ouders en oom. Gewoon omdat we het leuk vinden.
Alle reacties Link kopieren
quote:natasha_poet schreef op 25 november 2014 @ 22:35:

[...]



Ook weer zo dorps. Vrouwen werken gewoon en worden niet lastig gevallen met dit soort ouderwets gezeik.

Dat dacht je.... onze oudste dochter zit in Amsterdam op school en wij krijgen bijna wekelijks mailtjes of we willen helpen met voorlezen/versieren/schoonmaken/knutselen/etcetcetc....



En geloof me dat je de druk wel voelt, want vroeg of laat word je er op aangesproken als je nooit wat doet. Plus dat je kind het ook gaat merken dat het je niet interesseert, en dat is wellicht nog wel het belangrijkste.
Alle reacties Link kopieren
quote:natasha_poet schreef op 25 november 2014 @ 22:32:

[...]



Je hoeft je kind niet op iets te doen waarbij je moet komen kijken. En het is niet sneu als papa/mama niet overal bovenop zitten, mijn ouders lieten mij ook mijn gang gaan en ik vond dat alleen maar fijn.Mijn ouders waren ook zo, je zoekt het maar uit en wij doen niet zoveel.... en dat heb ik altijd als een gemis ervaren....
Alle reacties Link kopieren
quote:gladoortje74 schreef op 21 oktober 2014 @ 14:17:

Ik

ben erg dol op kinderen en ben ook wel een moederlijk type. Ik hou

ervan om voor anderen te zorgen. Toch heb ik bewust geen kinderen. Ik

ben niet geschikt om moeder te zijn, om veel redenen. Ik zal ze niet

allemaal noemen maar mijn psychische problemen zijn de voornaamste. Ik

wil liever niet dat een kind dat mee moet maken, een moeder die

depressief is of erg angstig.



Ik denk dat anderen het veel beter kunnen doen, kinderen op de wereld

zetten. Ik heb ook zo mijn kwaliteiten dus ik voel me er niet minder om.

Ik kan erg goed voor dieren zorgen bijvoorbeeld. Ik ken mijn sterke en

zwakke kanten goed en wil niet dat ik bepaalde dingen aan mijn kinderen

door zou geven. Ik zou ook zeker de hele tijd het gevoel hebben

jammerlijk te falen en ik zou me steeds vreselijk zorgen maken. Nu hoef

ik dat niet. Ik kan een kind niet de stabiliteit geven die ik nodig vind

voor een kind, daar komt het op neer. Dan begin ik er liever niet aan.

Dat scheelt een boel verdriet en zorgen.

Iedereen moest over zelfkennis beschikken voordat ze begonnen aan een kind of aan een dier. Wat kun je aan, wat heb je er voor over, wat zou de ander willen en kun je dat bieden.

Kinderen krijgen is onze cultuur vanzelfsprekend. Ook fouten kunnen diepgeworteld zijn in een cultuur......
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 21 oktober 2014 @ 14:20:

[...]



Bewust kinderloosheid neemt met de jaren nou eenmaal af. Onder 30-ers is het 20%, als mensen eenmaal 45 zijn, nog maar 8%.

Aan de andere kant komen er steeds meer mensen bij die bewust ervoor kiezen om níet aan kinderen te beginnen. Het zijn er helaas nog niet genoeg. De wereld is overvol.
Alle reacties Link kopieren
Tja...echt alles heeft z'n voordelen en nadelen! Met kind kan het leven vast leuk zijn, maar ik zal nooit een poging wagen om te kijken of het zo is. Ik ben te gehecht aan 'mijn' leven waar alles in kan en mag. Niks moet bij mij! Met kinderen word je dat gewoon verplicht. Kan echt nog wel 1001 redenen verzinnen om ze niet op de wereld te zetten, maar dat zal ik maar niet doen. Laat mijn hoofdreden zijn dat ik m'n vrijheid en onbezorgdheid niet kwijt wil en geen vaste verplichtingen wil in het leven. Iedereen kan en mag die keuze zelf maken, wat een geluk
Leef & laat leven!
Alle reacties Link kopieren
quote:valparaiso schreef op 21 oktober 2014 @ 14:28:

http://qz.com/262645/peop ... on-all-fronts-except-one/



Alles in het voordeel van mensen zonder kinderen maar toch zijn ouders meer blij als mensen zonder kinderen, ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat je je als ouder eerder neerlegt bij de situatie, het accepteren dat niet alles meer kan in tegenstelling van kinderloze mensen die altijd nog die drive hebben om hun leven te perfectioneren en dus zelden een tevreden gevoel hebben. Het is maar een gedachte.

Het is precies andersom. Belastingtechnisch is het veel gunstiger om ouders te zijn. Die worden meer ontzien en er is meer voor geregeld.

En uit een onderzoek is gebleken dat ouders met met name jonge kinderen vaak minder gelukkig zijn gemiddeld dan mensen zonder kinderen.

Is ook wel logisch. De jaren waarin de kinderen nog heel jong zijn, zijn mentaal en fysiek zwaar en worden vaak de ´tropenjaren´ genoemd.
Alle reacties Link kopieren
quote:natasha_poet schreef op 25 november 2014 @ 22:35:

[...]



Ook weer zo dorps. Vrouwen werken gewoon en worden niet lastig gevallen met dit soort ouderwets gezeik.Is dat dorps ja? Oke, als jij het zegt. Dus moeders uit de stad worden niet voor al die onzin benaderd?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven