0 uur contract en ziek ivm zwangerschap

23-11-2014 19:08 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik ben werkzaam in de welzijnsbranche en heb een 0-uren contract.

Op advies van mijn vk en gyn moet ik stoppen met werken ivm van alles en nog wat rondom mijn zwangerschap :(



Ik ben overigens bijna 5 maanden werkzaam voor deze werkgever. Zo heb ik bijvoorbeeld wel weer de afgelopen 3 maanden achtereengesloten 34 uur per week gewerkt.



Iemand die mij kan vertellen wat ik mag verwachten, hoe wordt de hoogte van mn uitkering bepaald? Naar welke periode wordt er gekeken?



Thanks!!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou morgen t UWV even bellen, die kunnen je heel gedetailleerd precies vertellen waar je recht op hebt. Vanaf 8 uur zijn ze open.
Alle reacties Link kopieren
Dat ben ik ook van plan alleen zit ik nu met de brandende vraag en ongeduld.....hihi
Alle reacties Link kopieren
quote:Mommy-to-be schreef op 23 november 2014 @ 19:21:

Dat ben ik ook van plan alleen zit ik nu met de brandende vraag en ongeduld.....hihiHaha heel herkenbaar hoor! Ik heb ook een keer met eenzelfde vraag gezeten, dan zit je echt de minuten weg te kijken 's morgens tot je kan bellen
Het hangt van je contract af of je werkgever moet betalen of het uwv. Genoeg info te vinden als je het even googeld. (google: recht op ziektewet met 0-urencontract)
Alle reacties Link kopieren
Voor een ziektewet aanvulling geldt het gemiddelde van de laatste 13 weken. Verder ligt in de cao vast hoeveel procent je uit betaald krijgt. Verder is ook nog van belang of je al in geroosterd bent of dat je buiten je oproep ziek bent geworden. Het zogenoemde rechtsvermoeden van arbeidsomvang. Dus je moet toch eerst bellen om alle antwoorden te krijgen. Vanuit het UWV krijg je pas een uitbetaling als je arbeidskontract stopt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Het hangt van je contract af of je werkgever moet betalen of het uwv. Genoeg info te vinden als je het even googeld. (google: recht op ziektewet met 0-urencontract)



Zwangerschapsgerelateerd ziekteverzuim wordt toch altijd betaald door het uwv?

Soms loopt het via je werkgever, soms betaalt het uwv direct aan de vrouw.



(Zzp'ers en ondernemers daargelaten, daar weet ik nils van)
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
quote:nienke69 schreef op 23 november 2014 @ 19:36:

Voor een ziektewet aanvulling geldt het gemiddelde van de laatste 13 weken. Verder ligt in de cao vast hoeveel procent je uit betaald krijgt. Verder is ook nog van belang of je al in geroosterd bent of dat je buiten je oproep ziek bent geworden. Het zogenoemde rechtsvermoeden van arbeidsomvang. Dus je moet toch eerst bellen om alle antwoorden te krijgen. Vanuit het UWV krijg je pas een uitbetaling als je arbeidskontract stopt.Dat klopt niet. Het uwv bepaalt de hoogte van de uitkering aan de hand van het dagloon en gaat hierbij uit van hetgeen je verdiend hebt in het jaar voorafgaand aan de ziekteperiode. Het dagloon is dit totaal gedeeld door 261. Bij ziekte i.v.m zwangerschap is de uitkering 100%.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik langdurig ziek was, met een 4-uren contract, kreeg ik evengoed 8 uitbetaald, omdat dat was wat ik iedere week werkte (Toen was ik 18 en het was een bijbaantje). Volgens mij kan daar wel rekening mee gehouden worden. Maar ik weet niet of een 0-uren contract echt nog anders is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Francelle schreef op 23 november 2014 @ 19:46:

[...]



Dat klopt niet. Het uwv bepaalt de hoogte van de uitkering aan de hand van het dagloon en gaat hierbij uit van hetgeen je verdiend hebt in het jaar voorafgaand aan de ziekteperiode. Het dagloon is dit totaal gedeeld door 261. Bij ziekte i.v.m zwangerschap is de uitkering 100%.Nu wordt ik zelf nieuwsgierig wat het nu is. 😊 ik ga echt van 13 weken uit. Want wat als je niet het hele jaar hebt gewerkt. Lijkt mij niet redelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:nienke69 schreef op 23 november 2014 @ 20:01:

[...]





Nu wordt ik zelf nieuwsgierig wat het nu is. 😊 ik ga echt van 13 weken uit. Want wat als je niet het hele jaar hebt gewerkt. Lijkt mij niet redelijk.Er wordt toch echt uitgegaan van een jaar voorafgaand aan de ziekteperiode.

http://www.judex.nl/recht ... r-van-de-zw-uitkering.htm
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren
Het is geloof ik wel zo dat als TO nog geen jaar daar werkt er wordt gedeeld door het aantal dagen dat zij daar in dienst is.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties...ik ben erg benieuwd wat het nu zal zijn. Morgen maar eens bellen! Nog meer reacties of ervaringen zijn natuurlijk altijd welkom...xx
Alle reacties Link kopieren
Beste Mommy-to-be,



Je schrijft dat je hier bijna vijf maanden werkt. Klopt het dat je dan in juli bent begonnen? En in november bent ziek gemeld? Dan wordt jouw ziektewet-uitkering berekend over het gemiddeld loon van juli tot en met september. Van je gemiddeld loon in die periode krijg je een uitkering van 100%, wanneer je ziek bent door je zwangerschap.



Normaal gesproken geldt inderdaad wat Francelle zegt: UWV berekent hoeveel je gemiddeld per dag verdiende de periode van twaalf maanden voorafgaand aan de maand voordat je ziek werd. Met andere woorden, de laatste maand voor de maand waarin je ziek werd telt niet mee.





Ik wens je sterkte met je gezondheid en een voorspoedige verdere zwangerschap.



Met vriendelijke groet,



Robert

UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare
Alle reacties Link kopieren
Hoi uwv webcare,



Bedankt voor je reactie en info!

Ik heb gebeld met het uwv en mij werd verteld dat het sv loon van juli in dit geval tot en met oktober wordt opgeteld en daarvan weer het gemiddelde wordt genomen. Als ik me dus in nov ziek meld. Ivm werkdruk probeer ik het zoveel mogelijk te rekken en te blijven werken maar mijn lijf roept om rust dus ik denk dat ik in dec de boel afrond en het werk neerleg. Betekent het dan dat er nog maand extra sv loon wordt berekend? Ik vond de dame in kwestie erg onduidelijk aan de tel en het leek alsof ze afgeleid was...beetje jammer maar ja vandaar dat ik dus nog even om een bevestiging vraag..;)
Alle reacties Link kopieren
Als je op een 0 uren contract, voor een periode van 3 maanden of langer voor een vast aantal uren wordt opgeroepen heb je feitelijk, na 3 maanden, een contract voor dat aantal uren. Je hebt dan ook recht op een ziektewet uitkering voor dat aantal uren. Als je een 0 uren contract hebt bij een werkgever voor een wisselend aantal uren, dan kijkt het UWV naar het gemiddelde over de laatste 13 weken. Als je in dienst bent van een uitzendbureau dan zijn de regels weer anders.

Als je contract eindigt, terwijl je ziek bent als gevolg van zwangerschap, dan krijg je daarna ook gewoon netjes een ziektewet uitkering.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Mommy-to-be,



Wat jammer dat je verschillende informatie hebt gekregen. Dat zou niet mogen gebeuren.



Maar je mag uitgaan van de informatie uit mijn eerdere bericht: De laatste maand voor de maand waarin je ziek werd, telt niet mee. Het dagloonbesluit voor de Ziektewet luidt: "Onder refertejaar wordt in dit hoofdstuk de periode verstaan van een jaar die eindigt op de laatste dag van het tweede aangiftetijdvak voorafgaande aan het aangiftetijdvak waarin de ziekte of het arbeidsurenverlies is ingetreden."(Artikel 2.1)



Als je in juli bent begonnen, en in november ziek gemeld wordt, nemen we dus je gemiddelde loon van juli tot en met september. Zou je deze week nog blijven werken, dus pas in december in de ziektewet gaan? Dan nemen we het gemiddelde loon van juli tot en met oktober.



Ik hoop dat ik je hiermee alsnog duidelijke informatie heb kunnen geven.



Met vriendelijke groet,



Robert

UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare
Wow, Robert van het UWV webcare team. Wat netjes dit!

Ik ben onder de indruk😊
Alle reacties Link kopieren
ik werkte ook met een 0-uren contract. Altijd netjes 32 uur gewerkt in mijn zwangerschap. Ik heb tot week 36 door gewerkt in de horeca. De laatste 4 weken ben ik echter minder gaan werken maar niet ziek gemeld voor de overige uren. Ik kreeg daardoor in mijn verlof het gemiddelde van de laatste maand uitbetaald omdat ik niet ziek gemeld stond. Hou dit dus goed in de gaten als je minder gaat werken want je houdt er uiteindelijk minder aan over dan dat je ziek gemeld staat!
Alle reacties Link kopieren
quote:frambloosje schreef op 26 november 2014 @ 10:31:

Wow, Robert van het UWV webcare team. Wat netjes dit!

Ik ben onder de indruk😊Wat een leuk compliment. Dankjewel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven