Werk & Studie alle pijlers

Seksuele intimidatie op het werk

23-11-2014 03:55 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat het mij erg dwars zit ben ik wel benieuwd naar advies, en meningen van anderen.



Vorig jaar augustus begon het eigenlijk al. Een collega zat achter mij aan als ik in de kantine zat. Als ik niet weg rende greep hij mij vast bij mijn polsen. Hij hield ze dan hoog boven m'n hoofd, en wat uit elkaar waardoor ik iedere keer bang was dat hij m'n armen zou breken, of uit de kom zou trekken. Door het verzetten, en het strakke vasthouden waren m'n polsen daarna knal rood. Met veel moeite heb ik me los gerukt. Ik rende door de hal, en keek achterom of hij nog achter mij aan zat. Hierdoor knalde ik met m'n hoofd tegen een machine op waardoor ik maanden lang met een lelijke plek op m'n hoofd rond liep, en een dikke bult. Dom natuurlijk maar normaal ren ik daar ook nooit op zo'n gladde vloer. Ik heb dit verteld aan de leidinggevende die er toen nog werkte, hij haalde mij bij hem uit de ploeg.



Een paar maanden later zat ik weer bij hem in de ploeg. Er was net een nieuwe leidinggevende. Iedere keer als ik wat uit moest printen kwam die vervelende collega weer binnen lopen. Ik zat op een bureau stoel. Hij ging dan altijd achter m'n stoel staan, en aan m'n schouders zitten. Heb zijn handen steeds weg geduwd, en ga weg gezegd. Zodra ik klaar was met printen ging hij voor de deur staan. Als ik zei ik heb haast ga opzij negeerde hij het. Ik heb hem zo vaak duidelijk gemaakt dat ik dat niet wil, en hij wist dat ik een vriend had. Als ik de deur door wou greep hij mijn armen vast. Vaak dreef hij mij de hoek in, en wou strak tegen mij aan staan. Hij vroeg dan om een kus of knuffel die ik hem echt niet ga geven want we zijn collega's geen familie, of stel.



Kort daarna heeft hij mij achterover gedrukt terwijl ik een lopende band op de grond aan het schoonmaken was. Hij greep mijn schoen vast, en ik kon niet meer op staan. Ineens liet hij los omdat er een andere collega langs liep, en het zag. Die andere collega kon zich niet voorstellen dat het verkeerd bedoeld was, en moest erom lachen. Hij dacht dat het een grapje was, en er geen kwaad in die collega zit.



Als ik middagdienst had met hem was ik vaak s'avonds alleen in de kantine, omdat iedereen 1 voor 1 pauze moet houden. Dan kwam hij binnen lopen terwijl ik net m'n koffie aan het zetten was. Ik heb het meestal te laat door, en dan drukt hij mij tegen de muur. Hij komt met z'n kruis strak tegen mij aan staan, en wil een kus op de wang geven. Ik heb hem een keer een knietje gegeven, continu verzet als hij m'n armen vast had. Een heleboel rondjes gerend met hem achter mij aan om de tafel in de kantine omdat ik te weinig tijd heb om nog 2 deuren door te gaan, dan grijpt hij mij weer. Gezegd ga weg, laat los, hou op... maar daar luisterd hij niet naar.



Dit heb ik natuurlijk gelijk gemeld. Hij heeft een waarschuwing gehad van de leidinggevende, en de directeur was ook op de hoogte. Weer een paar weken bij hem uit de ploeg. Soms kwam het voor dat ik 4 uur met hem samen moest werken omdat ik dan andere werk uren had. Of tussendoor een keer een middagdienst. Hij begon weer aan mij te zitten. Weer geen rust als ik in m'n eentje pauze moest houden. Door het losrukken had ik geen kracht meer over, en was buiten adem. Hij kreeg mij op de grond, en kwam bijna bovenop mij liggen. Ik duwde keihard m'n elleboog in z'n buik, en ontsnapte. Hier weer een melding van gemaakt.



Een hele tijd na de 2de waarschuwing is het goed gegaan. Alleen continu vragen van wanneer gaan we samen naar de Mac, of wanneer mag ik bij jou thuis komen. Hij weet mijn oude adres, en mijn nieuwe adres! Ik heb hem duidelijk gezegd dat ik niet met hem af wil spreken, en hij niet welkom is in mijn huis. Daarna zat hij steeds aan m'n kont als hij langs liep. Ik zeg dan gelijk af! en neem afstand van hem. Ik gebruik simpele woorden omdat hij niet zo goed Nederlands kan.



Sinds twee maanden zit ik vast bij hem in ploeg. We moesten1 voor 1 pauze houden. Die collega kwam binnen lopen. De eerste weken niks aan de hand (toen hield ik met nog een andere collega samen pauze dan doet hij het niet). Hij probeerde wel dichterbij te komen maar dan zei hij al snel sorry ik laat je met rust. Vaak tijdens het werken opmerkingen van ga jij achter werken dan ga ik jou misbruiken. Of wanneer ik een bikini aan ging trekken. Hier ging ik dan niet op in. Dezelfde week merkte ik dat hij steeds dichterbij probeerde te komen. Weer een keer knalrode polsen door het losrukken dan zei hij sorry je vind het niet leuk he, en hield hij op. Dag erna drukte hij mij tegen de muur. Heb keihard nou geschreeuwd, en ga weg. De grote pauze kwam hij ook. Ik zat aan tafel. Hij ging achter m'n stoel staan, en heel vervelend proberen mee te lezen op m'n telefoon. Ik zei ga weg, ga de anderen helpen als je toch niks te doen hebt. Hij zat aan mijn schouders. Ik duwde zijn handen weg. Hij zei okee ik laat jou met rust. Paar tellen later deed hij z'n armen om m'n stoel heen, en greep mijn armen strak vast. De stoel was aangeschoven, maar toch probeerde ik met mijn benen met stoel naar achteren te springen. Daar reageerde hij niet op. Ik voelde z'n wang tegen mijn wang aan, en hij wou mij een kus geven want hij begon over een kus of een knuffel. Hij zette zoveel kracht met zijn armen. Dat gevoel wat ik toen had vergeet ik nooit meer. Zo machteloos, en kwaad. Voordat hij mij een kus kon geven beet ik in zijn arm. Van schrik liet hij mij los, en rende ik de kantine uit. Daarna heb ik hem niet meer aangekeken, en wou eigenlijk ook niks meer zeggen. Hij zei sorry ik heb jou nog nooit zo boos gezien, en ik zal het niet meer doen. Ik mocht 15 min extra pauze houden van hem maar dat weigerde ik. Dag erna gelijk een gesprek gehad met de leidinggevende.



De week erna ben ik in een andere ploeg gezet. Ik kreeg een brief van de leidinggevende waarin staat dat ik uitlokkend, en uitdagend gedrag heb vertoond!!! Terwijl die collega al 2 waarschuwingen gehad heeft, en hem duidelijk is gemaakt dat ik niet aangeraakt wil worden door hem. Dat hij mij veel pijn gedaan heeft met z'n wilde gedrag. Toen heeft hij nog tegen de leidinggevende gezegd dat hij het nooit meer zou doen, en nu toon ik uitdagend gedrag???! Ben hier zo kwaad om, en normaal met hem werken zou mij niet meer lukken. Ik ben altijd netjes gekleed, en heb geen seksuele opmerkingen gemaakt tegen hem. Ik heb hem niet aangeraakt, of gevraagd om mij aan te raken. Zelfs meerdere malen gezegd dat hij weg moet gaan, en los moet laten. Luisteren doet hij niet, hij blijft even veel kracht zetten.



Ik heb een vast contract, en hij ook. Dit is zijn 3de waarschuwing. Ik las op de site van de arbo dat een werkgever zijn werknemers hiervoor moet beschermen, dit is niet gedaan. Ik wordt steeds bij hem terug in de ploeg gezet om het weer te proberen. Bij het laatste gesprek dat ik had zei de leidinggevende dat ik een tijdje in de andere ploeg moet, en het na een paar weken weer mag proberen bij die collega. Zelf wil ik dit niet meer! Het is mijn lichaam, en ik voel me vies, en erg kwaad dat hij aan me zit . luisterd hij na 2 waarschuwingen niet, dan doet hij dat na de 3de ook niet das mijn mening. Mensen vragen zich af waarom ik hem niet trap, maar dit gaat zo snel dat ik daar dan de kans niet meer voor krijg. Hij zet z'n gewicht erin, daar kan ik als ukkie echt niet tegenop. Ben al lang blij dat ik hem heb kunnen bijten. Dit had ik echt niet van mezelf verwacht, heb nog nooit iemand gebeten. Schreeuwen heeft geen zin want niemand kan mij horen omdat er veel lawaai is in waar m'n andere collega's zitten.



Iemand een idee wat ik nog kan doen? Ben zo bang dat ik straks weer met hem samen moet werken. Ik ben een brief aan het maken dat ik het er niet mee eens ben over het uitdagende, en uitlokkende gedrag. Aankomende week ga ik met de vertrouwenspersoon erover praten. Mocht het nog een keer gebeuren dan stap ik naar de politie.
Alle reacties Link kopieren
Wat heb je nou gister gedaan TO?
Hoi elmiran! Heb je het al een plek kunnen geven die nare ervaring op je werk? Voel je je nu lamgeslagen en laat je het hierbij voorlopig of ga je verder actie ondernemen? Beide begrijpelijk hoor. Maar hou voor jezelf grenzen aan en wees op je hoede!
Alle reacties Link kopieren
Hoi TO,



Ben je al bij de politie of de vertrouwenspersoon geweest?
.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het al mijn collega's verteld, omdat er dan genoeg mensen zijn die hem in de gaten houden. Leidinggevende, en anderen daar liegen of verzwijgen dingen. Ik ben niet zo en heb ze de waarheid verteld. Dat ik niet uit de ploeg ben omdat er gewisseld moet worden van personeel. Kan me niks schelen dat ze nu anders denken over die man, dat is juist goed.



Heb even wat andere dingen aan m'n hoofd (letterlijk & figuurlijk :P) die voor gaan. Heb een stapje terug gedaan omdat ik merk dat ik gevaarlijk (vergeetachtig, kan me niet concentreren dus ook op de weg is het uitkijken) wordt voor mezelf als ik niet voldoende rust neem. Eergisteren tegen de zijkant bij de deuropening opgeknald :(, hele dikke bult op m'n kop & veel hoofdpijn. Daarna geschrokken omdat mijn scooter buiten stond in de kou! helemaal bevroren natuurlijk met helm erbij. Was hem helemaal vergeten binnen te zetten. Zulke dingen heb ik normaal nooit. Deze week wil ik even ontspannen, en het weekend wat leuks doen. Ik ga hulp zoeken van buitenaf want via het bedrijf gaat langer duren, of ze nemen mij niet serieus.
Alle reacties Link kopieren
quote:elmiran schreef op 27 november 2014 @ 00:23:

Ik heb het al mijn collega's verteld, omdat er dan genoeg mensen zijn die hem in de gaten houden. Leidinggevende, en anderen daar liegen of verzwijgen dingen. Ik ben niet zo en heb ze de waarheid verteld. Dat ik niet uit de ploeg ben omdat er gewisseld moet worden van personeel. Kan me niks schelen dat ze nu anders denken over die man, dat is juist goed.



Heb even wat andere dingen aan m'n hoofd (letterlijk & figuurlijk :P) die voor gaan. Heb een stapje terug gedaan omdat ik merk dat ik gevaarlijk (vergeetachtig, kan me niet concentreren dus ook op de weg is het uitkijken) wordt voor mezelf als ik niet voldoende rust neem. Eergisteren tegen de zijkant bij de deuropening opgeknald :(, hele dikke bult op m'n kop & veel hoofdpijn. Daarna geschrokken omdat mijn scooter buiten stond in de kou! helemaal bevroren natuurlijk met helm erbij. Was hem helemaal vergeten binnen te zetten. Zulke dingen heb ik normaal nooit. Deze week wil ik even ontspannen, en het weekend wat leuks doen. Ik ga hulp zoeken van buitenaf want via het bedrijf gaat langer duren, of ze nemen mij niet serieus.



Goed gedaan, je hebt de boel opengegooid. Dat is al heel iets. Maar zorg nu inderdaad goed voor jezelf, want die vergeetachtigheid en gebrek aan concentratie geeft wel aan dat je er doorheen zit nu. Ga zeker hulp van buitenaf zoeken, dat is helaas maar al te hard nodig en ga alsjeblieft aangifte doen, daarmee sta je altijd een stuk sterker.



Sterkte meid.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:elmiran schreef op 27 november 2014 @ 00:23:

Ik heb het al mijn collega's verteld, omdat er dan genoeg mensen zijn die hem in de gaten houden. Leidinggevende, en anderen daar liegen of verzwijgen dingen. Ik ben niet zo en heb ze de waarheid verteld. Dat ik niet uit de ploeg ben omdat er gewisseld moet worden van personeel. Kan me niks schelen dat ze nu anders denken over die man, dat is juist goed.



Heb even wat andere dingen aan m'n hoofd (letterlijk & figuurlijk :P) die voor gaan. Heb een stapje terug gedaan omdat ik merk dat ik gevaarlijk (vergeetachtig, kan me niet concentreren dus ook op de weg is het uitkijken) wordt voor mezelf als ik niet voldoende rust neem. Eergisteren tegen de zijkant bij de deuropening opgeknald :(, hele dikke bult op m'n kop & veel hoofdpijn. Daarna geschrokken omdat mijn scooter buiten stond in de kou! helemaal bevroren natuurlijk met helm erbij. Was hem helemaal vergeten binnen te zetten. Zulke dingen heb ik normaal nooit. Deze week wil ik even ontspannen, en het weekend wat leuks doen. Ik ga hulp zoeken van buitenaf want via het bedrijf gaat langer duren, of ze nemen mij niet serieus.Wat goed van je meid! Beter dat iedereen er van af weet, dan kunnen ze je in de gaten houden. Hoop dat je je veilig voelt op je werk. Ga je nog aangifte doen?
Haha goed man, je hebt het juist aangepakt! Ze willen zoiets graag onder de pet houden maar maak er maar kabaal om, dan moeten ze er wel iets mee,

heel dapper en nu een stapje terug voordat je overspannen raakt, goed dat je naar de signalen van je lichaam luistert en niet over je grenzen gaat, veel rust en leuke dingen doen waar je blij van wordt dan krijg je weer goede energie en ben je er straks weer bovenop.
Alle reacties Link kopieren
Elmiran, hoe is het de afgelopen week met je gegaan?

Heeft je actie je nog iets opgeleverd? En heb je nog aangifte gedaan?
Ik moet helemaal niks!
Alle reacties Link kopieren
overplaatsing aanvragen, als het mogelijk is zelfs ontslag nemen want je verdiend beter dan een werkplek waar je jou onveilig voelt. vakbond lidmaatschap aanvragen dat is ongeveer 3 euro per maand, dan ben je helemaal gedenkt en gewapend met mensen die wanneer er onrecht op werk wordt verricht zo in kunnen stappen en het jou baas heel erg moeilijk maken zonder dat jij daardoor naar aangekeken wordt en misschien ontslagen wordt.



plus wanneer je een normale jongen tegenkomt op je werk en je verteld dit tegen diegene.. Dan beloof ik jou als normale jongen dat je nooit meer last hebt van zo een vieze, achterlijke gladjanus BAH!



ik hoop dat het snel opgelost is!
Nieuwe dingen zijn leuk, alleen zo weinig mensen..
Alle reacties Link kopieren
quote:kareem94 schreef op 01 december 2014 @ 18:15:

overplaatsing aanvragen, als het mogelijk is zelfs ontslag nemen want je verdiend beter dan een werkplek waar je jou onveilig voelt. vakbond lidmaatschap aanvragen dat is ongeveer 3 euro per maand, dan ben je helemaal gedenkt en gewapend met mensen die wanneer er onrecht op werk wordt verricht zo in kunnen stappen en het jou baas heel erg moeilijk maken zonder dat jij daardoor naar aangekeken wordt en misschien ontslagen wordt.



plus wanneer je een normale jongen tegenkomt op je werk en je verteld dit tegen diegene.. Dan beloof ik jou als normale jongen dat je nooit meer last hebt van zo een vieze, achterlijke gladjanus BAH!



ik hoop dat het snel opgelost is!

Want alle normale jongens kunnen beter vechten dan een schoft die z'n handjes niet thuis houdt?



(straks zit die normale jongen met een aanklacht wegens mishandeling. Dan maak je je vriendje wel gelukkig).



Maar de vakbond kan wel een goed idee zijn. (moet ik ook nog eens doen...)
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 23 november 2014 @ 09:30:

Het lijkt eerder of je hier te maken hebt met iemand die zwak begaafd is.Daar lijkt het wel op ja
Alle reacties Link kopieren
quote:kareem94 schreef op 01 december 2014 @ 18:15:

vakbond lidmaatschap aanvragen dat is ongeveer 3 euro per maand,Ben wel benieuwd welke vakbond dat is, ik ben echt een veelvoud van dit bedrag kwijt.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het mijn vader niet verteld. Als hij het weet staat hij over een uur op het werk om die kerel in elkaar te slaan. Dan zit straks m'n pa vast :(. Zo krom is het wel geregeld in dit land.



Ik zit een paar dagen thuis i.v.m m'n knie. Ben er dus eigenlijk helemaal niet meer mee bezig omdat dit er vlak na kwam, en ik het veel erger vind. Als ik hem zag op het werk niks tegen hem gezegd, en geen aandacht aan besteed. Hij kwam wel 2x bij mij staan omdat hij bepaalde dingen moet noteren. Dan doet hij raar en zegt"Heeeuuuh"" geen idee waar dat opslaat. Maar hij zegt het wel hard alsof hij er aandacht mee wil trekken. Ik draai me dan niet om. Doet hij dit vaker dan ga ik het gelijk melden. Vind dat hij normaal hoi kan zeggen of goede middag inplaats van zulk gedrag.



Overplaatsing kan helaas niet. Of ik moet op kantoor gaan zitten, en via hun een opleiding kunnen volgen. Maar dat zullen ze niet snel doen in deze tijd. Mocht ik door m'n knie straks niet meer geschikt zijn voor dit werk dan moet ik als nog rond kijken voor ander werk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven