Plaid mag niet gewassen worden?

27-11-2014 17:20 15 berichten
Ik heb een mooi (duur) woonplaid voor op de bank, maar deze heeft de hele zomer opgeborgen gelegen op zolder. Nu wil ik hem weer gaan gebruiken, maar van het op zolder liggen ruikt het plaid een beetje muf. Dus wilde ik hem gaan wassen... Nu kijk ik op het wasvoorschrift op het labeltje en daar staat alleen op 'Niet wassen'. Het plaid is gemaakt van 100% acryl, en de stof lijkt een beetje op/ voelt als een soort fijne wol/tweed. Heeft iemand een idee waarom je zo'n plaid niet zou kunnen wassen? Wat voor 'verschrikkelijke' gevolgen zou dat kunnen hebben? Lijkt me stug dat het niet zou kunnen...
Alle reacties Link kopieren
Mij lijkt het ook stug. Ik zou hem in een wolwasprogramma wassen.
Ik heb een wollen plaid en die mag ook niet gewassen worden.

Je zou kunnen kijken of hij opfrist wanneer je hem met vochtig weer buiten hangt (onder een afdakje ofzo, zodat hij niet echt nat regent, maar alleen een beetje vochtig wordt)
Alle reacties Link kopieren
Voor de volgende stoffen geldt dat ze wel in de wasmachine mogen, maar alleen op een speciaal programma:

– Wol (wassen op een wolwasprogramma. Je mag de wasmachine maximaal voor 1/3e vullen en bij voorkeur niet centrifugeren. Wol mag niet in de droger!);

– Nylon (Wassen op dertig graden en met een kreukherstellend programma. Nylon mag niet in de droger!);

– Polyester (Polyester mag je wassen op 40 graden en met een kreukherstellend programma. Polyester mag niet in de droger!);

– Alcantra (Hiervoor geldt hetzelfde als voor Wol);

– Acryl (Wassen op een wolwasprogramma en maximaal dertig graden. Keer de kleding tevens binnenstebuiten bij het wassen);

– Acetaat (Kleding die uit 100% acetaat bestaat kan je het beste naar de stomerij brengen. Kleding die voor een gedeelte uit acetaat bestaat kan je wel in de wasmachine wassen. Was het dan wel als fijnwas. Niet in de droger!);
quote:winkelfanaat schreef op 27 november 2014 @ 17:22:

Mij lijkt het ook stug. Ik zou hem in een wolwasprogramma wassen.Ja, precies, een wolwasprogramma was ik ook van plan ;)
quote:winkelfanaat schreef op 27 november 2014 @ 17:24:

Voor de volgende stoffen geldt dat ze wel in de wasmachine mogen, maar alleen op een speciaal programma:

– Wol (wassen op een wolwasprogramma. Je mag de wasmachine maximaal voor 1/3e vullen en bij voorkeur niet centrifugeren. Wol mag niet in de droger!);

– Nylon (Wassen op dertig graden en met een kreukherstellend programma. Nylon mag niet in de droger!);

– Polyester (Polyester mag je wassen op 40 graden en met een kreukherstellend programma. Polyester mag niet in de droger!);

– Alcantra (Hiervoor geldt hetzelfde als voor Wol);

– Acryl (Wassen op een wolwasprogramma en maximaal dertig graden. Keer de kleding tevens binnenstebuiten bij het wassen);

– Acetaat (Kleding die uit 100% acetaat bestaat kan je het beste naar de stomerij brengen. Kleding die voor een gedeelte uit acetaat bestaat kan je wel in de wasmachine wassen. Was het dan wel als fijnwas. Niet in de droger!);Top! Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Dat is omdat acryl makkelijk zijn vorm verliest denk ik. Ik zou een wolwasje doen en hem dan liggend drogen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook een wolwas-wasmiddel gebruiken en een scheutje wasverzachter. Laagste stand centrifugeren.
Ik ga al jullie tips opvolgen, bedankt! ;)
Je kunt toch ook raad vragen bij de stomerij?
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je bij een duur stuk dát risico nemen? Hang 'm te luchten en als dat niet werkt, dan naar de stomerij, kost nog geen 15 euro.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet vies begrijp ik maar ruikt muf? Dan kan je het plaid veel beter buiten hangen, Frist ie lekker van op. Gewoon 1 of 2 nachten, daar frist het echt lekker van op.
Alle reacties Link kopieren
Ik was alles zelf, ook als er staat; kan niet gewassen worden of alleen stomerij. Gewoon met hand, weinig zeep. Laatst een colbertje gewassen, gaat prima hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:sassafras schreef op 27 november 2014 @ 17:44:

Waarom zou je bij een duur stuk dát risico nemen? Hang 'm te luchten en als dat niet werkt, dan naar de stomerij, kost nog geen 15 euro.Met chemisch reinigen krijg je de muffe lucht niet weg.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
quote:Misskatie schreef op 27 november 2014 @ 18:25:

Ik was alles zelf, ook als er staat; kan niet gewassen worden of alleen stomerij. Gewoon met hand, weinig zeep. Laatst een colbertje gewassen, gaat prima hoor.Doe ik ook, met het wolprogramma op de wasmachine. Schijnt nog behoedzamer te zijn als met de hand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven