Nieuwe laptop of 'renovatie' van oude?

26-11-2014 14:54 19 berichten
Onze laptop is een jaar of 7 oud. De laatste tijd maakt hij ongelooflijk veel herrie en heeft hij uuuuren nodig om op te starten (nou ja, zonder overdrijven: minstens tien minuten, superirritant). Een computermannetje heeft aangegeven dat hij voor 230 euro de registers opschoont (ofzoiets) en er een ssd harde schijf inzet. Daarmee zou hij weer sneller moeten gaan, niet meer zo veel herrie maken en nog een jaar of twee mee kunnen.



De laptop die we op het oog hebben kost zo'n 800 euro en daar hebben we nu op dit moment nog even geen geld voor. Voor 230 euro heb je echter ook al een laptop!



Wat is nu wijsheid? Geven we 200-300 euro uit aan een nieuwe 'tijdelijke' laptop of laten we de oude laptop opknappen?
Alle reacties Link kopieren
Wat is er zo bijzonder aan die van 800 euro? Heb je die echt nodig voor je werk of hobby?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 230 teveel geld om te besteden aan een 7 jaar oude laptop. Een SSD-kaart maakt een computer iets sneller, maar het verschil is volgens mij redelijk klein omdat het gewoon een oude laptop betreft.

Ook kun je het opschonen van de laptop zelf en gratis. Door alles opnieuw te installeren. Dat maakt hem ook al een stuk sneller.



Verder: voor 500 euro heb je een uitstekende laptop. Die modellen van 230 euro zou ik links laten liggen, tenzij het een chromebook is bijvoorbeeld (slaat alles op een cloud op, en niet op een harde schijf.)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor een nieuwe laptop gaan en niet voor de allerallergoedkoopste.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Ik heb een paar jaar geleden een tweedehands laptop gekocht op Marktplaats voor 200 euro. Hij doet het al weer 4 jaar naar volle tevredenheid. Er zijn dus nog meer opties dan nieuw-nieuw of reparatie.
Alle reacties Link kopieren
Zou geen geld meer in de oude laptop steken.
Ik heb alleen maar de eerste zin gelezen. Een 7 jaar oude laptop dus. Dat ding is dus heel oud. Vervangen dus!
Installeer een regcleaner en je kunt ook zelf het register opschonen.

En die ssd maakt hem sneller met opstarten, mits Windows daarop geinstalleerd is.

Maar met een zeven jaar oude laptop zal de processor en de hoeveelheid ram geheugen waarschijnlijk meer zorgen voor traagheid en ik verwacht dus niet dat een ssd zoveel gaat schelen.



Ik zou nog heel even doorbijten en dan een laptop van pakweg 4 à 5 honderd euro kopen.

Als je nu toe kunt met een laptop van zeven jaar oud, dan zul je met een laptop van 800 euro waarschijnlijk meer kopen dan je nodig hebt.
quote:biefstuk schreef op 26 november 2014 @ 14:58:

Wat is er zo bijzonder aan die van 800 euro? Heb je die echt nodig voor je werk of hobby?



Dit vraag ik me ook af? Ik game op mijn laptop, heb fotobewerkingsprogramma's, tekenprogramma's, animatie programma's, tekstverwerkers en nog veel meer, en mijn laptop kostte zo'n 500 euro. Is trouwens ook al 4 jaar oud, dus kan de nieuwste games niet spelen, maar goed.



Ik zou geen geld meer steken in die oude laptop. In ieder geval niet zoveel. Vind het trouwens wel goed dat je zo lang met een laptop hebt gedaan, ze houden het niet allemaal zo lang vol.
Ik zou een nieuwe laptop kopen. Ja door opschonen wordt de computer wat sneller maar ook niet overdreven veel sneller. Als je echt een snellere laptop wilt zou je ook moeten denken aan meer RAM geheugen of een snellere videokaart etc en die zijn ook niet goedkoop voor laptops, als dat al te vervangen is.
Alle reacties Link kopieren
Na zeven jaar is je laptop versleten, achterhaald en hopeloos ouderwets zowel op het gebied van software als hardware.

Zelfs met een goedkoop dingetje van ¤350-¤400,- zul je heel veel beter af zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de schijf formatteren en windows opnieuw installeren. Raadpleeg de gebruiksaanwijzing of anders aan de hand van het merk en type, online informatie.



Dat is gratis. Mocht je een nieuwe kopen, dan heb je een prima exemplaar voor 450 euro of zelfs minder. Maar lees eerst inkoopinformatie op kieskeurig.nl. Het is namelijk wel van belang dat er een minimum hoeveelheid geheugen op zit en dat de processor een redelijke snelheid heeft. Voor internetten heb je geen razendsnelle computer nodig.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik zou iemand zoeken die een beetje aan een laptop kan sleutelen.



Na 7 jaar zit er heel veel stof in wat voor beduidend lagere prestaties kan zorgen dus daar zou ik eerst mee beginnen.



Vervolgens formatteren en schoon installeren.



Vrij grote kans dat, na die acties, de laptop weer normaal bruikbaar is en het hoeft je niets te kosten wanneer je de juiste mensen kent.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
quote:jo12345 schreef op 26 november 2014 @ 17:05:

Na zeven jaar is je laptop versleten, achterhaald en hopeloos ouderwets zowel op het gebied van software als hardware.

Zelfs met een goedkoop dingetje van ¤350-¤400,- zul je heel veel beter af zijn.





Heb hier een macbook uit februari 2008 met de nieuwste OS erop... (Yosemite) en doet het gewoon goed. Aanschaf is misschien hoog bij Apple, maar ik kan er nu nog steeds mee uit de voeten. Nieuwste OS.



Overigens zou ik geen geld in steken in het repareren van een 7 jaar oude laptop. De dingen die de persoon voor 230 euro doet kan je ook zelf (gratis )
In for the cause....
Tanx voor jullie reacties!! En sorry dat ik zo laat reageer, er kwam even een real life tussen.



Maar ik ga er nog even verder over nadenken. Het lastige is, we hebben twee laptops. Mijn oude laptop doet het nog aardig, maar die van man was altijd de betere en de laatste tijd gebruikten we vooral die van hem, of mijn werklaptop. Eigenlijk willen we privé gewoon allebei een eigen laptop, maar er is geen geld voor twee nieuwe.

Vandaar dat we eerst die van hem willen oplappen, en dan over een paar maanden (na de 13e maand en bonus in januari) een nieuwe laptop erbij.



Maar als ik jullie zo lees, is opknappen echt zonde voor dat geld. En kan een nieuwe laptop ook goedkoper dan we dachten!
Alle reacties Link kopieren
Kijk anders op marktplaats naar 2 jaar oude laptops. Misschien een idee?
In for the cause....
Kan het allicht proberen, al ben ik daar een beetje huiverig voor. Voelt een beetje als het kopen van een tweedehands auto, je weet nooit hoe veel kilometers hij echt gemaakt heeft zeg maar… Maar ik ga zeker kijken, bedankt voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
Oh maar daar heb je helemaal gelijk in. Dat zie ik ook zo. Was misschien een optie geweest.



Je kan wellicht een herinstallatie overwegen?
In for the cause....
Alle reacties Link kopieren
quote:jo12345 schreef op 26 november 2014 @ 17:05:

Na zeven jaar is je laptop versleten, achterhaald en hopeloos ouderwets zowel op het gebied van software als hardware.

Zelfs met een goedkoop dingetje van ¤350-¤400,- zul je heel veel beter af zijn.Dit. Zeven jaar oud is in laptop terminologie zwaar prehistorisch. Geen geld meer insteken dat is echt doodzonde

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven