Geld & Recht alle pijlers

Huwelijkse voorwaarden en behoud eigen spaarrekening

27-11-2014 22:33 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
We zijn bezig met 1001 dingen, verhuizing en tegelijk regelen van onze huwelijkse voorwaarden, ook in het kader van de aankoop van het nieuwe huis.



Nu ben ik eens aan het informeren en ik twijfel wat we nu eigenlijk willen...

Zoals ik het begrepen heb trouw je altijd in gemeenschap van goederen, maar kun je middels de huwelijkse voorwaarde daar bepaalde dingen van uitsluiten.

Zoals het geld dat mijn vriend extra in het huis stopt.



Nu is de vraag; kun je het ook zo vast laten leggen dat bij eventuele echtscheiding iedere echtgenoot de beschikking houd over het eigen spaargeld? Met andere woorden, kunnen mijn vriend en ik onze privérekeningen uitsluiten van de gemeenschap van goederen?

Er zou een aparte huishoudrekening komen die uiteraard wel gemeenschappelijk is, maar we zouden het toch prettig vinden dat in geval van scheiding de ene partner niet met het spaargeld van de ander er vandoor kan gaan, zeg maar.



Is dit te regelen of is dit onmogelijk en kom je dan automatisch bij koude uitsluiting? Dat kan ook wel natuurlijk, maar dan moet je naar het schijnt echt elke cent gaan verantwoorden en we zijn verder best wel van het principe dat alles van ons samen is.

Ik vind koude uitsluiting dus erg ver doorgedreven... Het enige wat we apart willen houden zijn dus de inleg van mijn vriend in het nieuwe huis, en we willen dat onze spaarrekeningen altijd van ons blijven, en niet opgeteld en door 2 gedeeld worden in geval van scheiding.



En Viva weet altijd raad, dus jullie weten vast hoe dat zit.
668, the neighbour of the Beast
Praat eens met een notaris, een eerste orienterend gesprek is gratis
Alle reacties Link kopieren
Bij huwelijkse voorwaarden leg je niet alleen allerlei regelingen vast, maar juist ook wat 'van jou', 'van hem' en 'van samen' is. Wij moesten ieder een lijst in vullen met wat van ieder van ons apart was (leningen, bankrekeningen, maar bijv. ook erfstukken o.i.d). Alles wat je niet invult, wordt als gezamenlijk beschouwd.



Heeft koude uitsluiting niet met erven te maken?
Alle reacties Link kopieren
Ja dat kan. Maar ik zou je zeker aanraden om eens een afspraak te maken voor een oriëntatiegesprek bij de notaris (tarieven vergelijken loont ook )
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, dat kan, hebben wij ook vastgelegd.



We hebben opgegeven wat van ons persoonlijk is - en blijft- en wat we inbrengen als 'gezamelijk'.

Mijn man heeft meer geld ingebracht in onze woning en dat bedrag is ook vastgelegd.

Daarnaast blijven erfenissen persoonlijk (maar dat waren ze sowieso al omdat dat door de erflaters ook als dusdanig was beschikt).



Bij koude uitsluiting houd je alles strikt gescheiden (dus ook inkomsten na huwelijk).
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook een verrekeningsbeding opnemen. Denk er dan wel aan dat je wel periodiek afrekend met elkaar. Google maar eens.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, dat kan. In je huwelijkse voorwaarden kun je al jullie bezettingen helemaal apart houden, helemaal samenvoegen, en alle mogelijke varianten daartussen. Wij hebben in onze voorwaarden laten opnemen dat het huis van mij is en onze spaarrekeningen van degene op wiens naam ze staan. In de dagelijkse praktijk leven we alsof we in gemeenschap van goederen getrouwd zijn, maar kunnen we nooit elkaars spaargeld verbrassen.
Wij hebben door de huwelijkse voorwaarden alleen de inleg in het huis van mijn man laten uitsluiten (dat was deels spaargeld en deels overwaarde op zijn oude huis) ,voor de rest niks en we hoefden ook geen mijn-en-dijn-lijsten in te vullen.



Sinds we getrouwd zijn gooien we alles op één berg, spaar en rc. Wij hebben beide een gelijkwaardig uitgavenpatroon en denken hetzelfde over geld namelijk.



Onze spaarrekening is voor onvoorziene kosten, voor groot onderhoud aan het huis en dient als werkloosheidsbuffer. Vakanties, uitgaven voor hobbies en kleding gaan niet van de spaarrekening en daarom vinden we dat we dat ook niet gescheiden hoeven te houden. En wij zijn gewoonweg veels te lui om de dagelijkse uitgaven te splitten. En zijn ook geenszins van plan eigen bedrijfjes te starten.



Misschien voor jullie ook handiger om alleen in het begin het verschil tussen de spaarrekeningen buiten te sluiten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dertigmin schreef op 27 november 2014 @ 23:12:

Je kan ook een verrekeningsbeding opnemen. Denk er dan wel aan dat je wel periodiek afrekend met elkaar. Google maar eens.Dit word niet zoveel meer gedaan. Omdat de verrekening dan vergeten wordt waardoor de huwelijkse voorwaarden nietig zijn en men alsnog uit elkaar moet als in gemeenschap van goederen.
De zee is groen
Alle reacties Link kopieren
Ja Marels, dat kan.



Wij zijn getrouwd op huwelijkse voorwaarden: spaarrekeningen met privegeld blijven privé. De auto is van mij. Schenkingen en erfenissen vallen niet onder gemeenschappelijk bezit. Schulden hebben we gelukkig niet, maar als die er zijn is dat ook nog relevant om te bespreken.



Voor de rest is alles van ons samen.



Veel mensen vinden het a-romantisch om dit met de notaris te bespreken, maar eerlijk is eerlijk... 40% van de huwelijken sneuvelt vroeg of laat. Beter goed regelen dus.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Bij huwelijkse voorwaarden kun je precies laten vastleggen hoe of wat van wie is en hoe je het geregeld wil hebben en dat spaarrekeningen een persoonlijk eigendom zijn.

Wij zijn wel getrouwd in gemeenschap van goederen maar hanteren in de praktijk ook gewoon eigen spaar- en betaalrekeningen. Hebben het niet op 1 hoop gegooid, maar daarnaast ook nog een gedeelde spaar- en betaalrekening geopend.
Alle reacties Link kopieren
NYC waarom?

Alles is juridisch gezien vanaf jullie trouwen 1 geheel, waarom zou je dan toch nog eigen betaal- en spaarrekeningen houden?



TO ga eens naar de notaris voor een gesprek.

Die kan je ook precies vertellen welke zaken je eventueel wel jaarlijks moet verrekenen om de scheiding in de boedel die je met Huwelijkse voorwaarden tot stand brengt, in stand te houden.
Groenebroek, maar in de dagelijkse praktijk voel je toch niet hoe je het juridisch gezien hebt geregeld? Ik heb al mijn hele leven lang een spaarrekening en sinds ik daar helemaal zelf over kan beslissen bemoeit niemand zich ermee of ik daar teveel kleding voor koop, een nieuwe auto, ineens een extra aflossing voor de studieschuld van betaal etc. En voor mijn partner geldt eigenlijk hetzelfde.



De een van ons heeft meer spaargeld, de ander een hoger inkomen maar om alles op 1 hoop te gooien, voelt dan toch net een beetje of je over je uitgaven verantwoording zou moeten overleggen.



Nu lijkt het me in een huwelijk, ongeacht hoe je het juridisch hebt geregeld, niet slim om heel geheimzinnig of stiekem te doen over je uitgaven maar gevoelsmatig heb je toch net wat meer vrijheid om te beslissen over je spaarrekening zoals je dat voor je trouwen ook al deed.
Alle reacties Link kopieren
Marels, de notaris kan je uitleggen hoe je de HV kan invullen.

Een oriënterend gesprek is meestal kosteloos.



Als je over een paar jaar zwanger bent, kan je de HV weer aanpassen.



Succes.
Alle reacties Link kopieren
Sorry voor de late reactie, erg druk met verbouwing.



Adviesgesprek met de notaris hebben we gehad, maar die vond het een heel raar plan om onze rekeningen privé te houden, ze deed net alsof het niet kon maar als ik het hier zo lees kan het wel gewoon...

Wij zouden gewoon huwelijkse voorwaarden willen met daarin het deel inleg van het huis van mijn vriend wat hij meer heeft, en dat zijn geld zijn geld blijft en mijn geld mijn geld.



Lijkt mij niet heel raar en blijkbaar kan het dus wel gewoon....

Andere notaris maar zoeken dan, want volgens deze was er financieel gezien niets tussen koude uitsluiting of gemeenschap van goederen.



Ben iig blij dat ik hoor dat het wél gewoon kan, de eigen rekeningen uitsluiten van gemeenschappelijk bezit.
668, the neighbour of the Beast

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven