Recept stoofvlees/goulash/jachtschotel?

02-12-2014 09:54 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet nooit zo goed wat het verschil is. Ik bedoel riblappen die uren op moeten staan en liefst met groente erbij in de pan. Zodat je alleen aardappelen (puree) hoeft toe te voegen.



Wie heeft een lekker recept?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Hollandse hachee met rode wijn



4 pers, bereiden 15 min, wachten 180 min



Ingrediënten



500 g runderriblappen

100 g boter

3 uien (in ringen)

1 el bloem

2 el bruine basterdsuiker

2 laurierblaadjes (zakje 4 g)

5 kruidnagels (potje 25 g)

100 ml rode wijn (licht en fruitig)

400 ml runderbouillon (van 1 tablet)



Bereiden



1. Snijd het vlees in kleine stukken en dep droog. Bestrooi met peper en zout. Verhit de boter in een braadpan en bak het vlees op hoog vuur in 5 min. rondom bruin. Voeg de ui toe en bak 5 min. mee. Voeg de bloem, suiker, laurierblaadjes, kruidnagels, wijn en bouillon toe en breng al roerend aan de kook. 



2. Stoof het vlees op laag vuur afgedekt in ca. 3 uur zacht en gaar. Schep de hachee af en toe om en voeg indien nodig extra water toe.
Alle reacties Link kopieren
Ipv bloem gebruik ik plakken ontbijtkoek. Verkruimelen. Even kijken hoeveel je nodig hebt.

En ik doe er altijd 2 scheppen stroop door ipv basterdsuiker. Wordt de kleur ook mooi van.



Kook er rode kool bij.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak het vaker en elke x net iets anders. Onderstaande gebruik ik als basis.



Riblappen in stukjes snijden en kruiden met rundvlees kruiden. 2 uien klein snijden en 2 teentjes knoflook persen. De ui en knoflook fruiten en dan het vlees mee aanbakken. 3 tomaten ontvellen en in stukken toevoegen. Een wortel of 2 heel klein snijden en toevoegen. Een ruime hoeveelheid smeltjus van croma erbij voegen, klein beetje azijn, suiker en mosterd erbij en wat water zodat het vlees de ruimte heeft. Je kan ook nog een laurierblad toevoegen.



Hoe langer je het op laag vuur laat garen hoe beter. Ik laat het minstens 5 uur staan. Niet vasthouden aan hoeveelheden on een recept maar tussendoor proeven en toevoegennaar smaak.



Succes met jouw stoofpotje.
Alle reacties Link kopieren
Precies, ik laat het als het mogelijk is ook langer staan. Heb ook paar keer moeten oefenen hoor. Wel eens taai vlees gehad bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Riblappen eerst aanbraden, dan sudderen met de uien en de kruiden die in hachee moeten, of stoven met uien en rode paprika voor de goulash.



Makkelijke recepten:



Bij hachee: 4 flinke uien, laurierblad (2 of 3), kruidnagel, peper en zout en een stuk of drie kruidnageltjes.



Voor goulash: 2 middelgrote uien, evt. knoflook, 4 rode paprika's, paprikapoeder naar keuze mild of pittig en evt. een blikje tomatenblokjes.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens op AH.nl/recepten en dan zoeken op limburgs zuurvlees.

Succes gegarandeerd!
In plaats van azijn gebruik is gewoon wat vocht uit de augurkenpot :-) Die is minder scherp, en al lekker op smaak.



Als je besluit er champignons door te doen, is het lekkerder om die van te voren even op te bakken.
Alle reacties Link kopieren
Nog meer lekkere tips?
Alle reacties Link kopieren
,recept op keukenliefde van Peter Goossens. Heerlijk stoofvlees inclusief friet

Overigens maak ik het altijd met riblappen niet met de varkenswangen die in het recept gebruikt worden
Alle reacties Link kopieren
http://www.smulweb.nl/rec ... altijdsoep-ook-slowcooker

Simpel, maar ontzettend lekker, recept voor goulash. Er staat goulashsoep, maar met iets minder water heb je echte goulash.



http://www.smulweb.nl/rec ... 62/Irish-stew-ierse-stoof

En een lekkere Ierse stoofschotel.
Alle reacties Link kopieren
Zien er beide lekker uit. Maar, is er maar 1 soort Guinness? Ik heb 0,0 verstand van bier
Alle reacties Link kopieren
Wat ik trouwens ook lekker vind om als vlees te gebruiken voor stoof-/suddergerechten zijn schoudercarbonades. Alleen dan wel opletten met de botjes want het is lekkerder om die pas na bereiding te verwijderen.
Alle reacties Link kopieren
Goede tip. Ga ik eens uitproberen.

Volgens mij heb je niet echt verschillende soorten guinness, maar je moet de normale (orginele) guinness gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet echt een vast recept. Soms met een zakje van Maggi, maar meestal een soort mix van allerlei kruiden die ik nog heb staan.

Vlees eerst even aanbraden, uitje fruiten, dan warm water en eventueel een bouillon blokje erbij, en dan laurier, peterselie, etc... Verder kunnen een scheut rode wijn of een flesje donker bier ook een lekkere smaak geven.

Om de saus te binden gebruik ik ontbijtkoek.
Alle reacties Link kopieren
http://www.solo.be/nl/rec ... et-bruin-bier-en-mosterd/



Dit klinkt een beetje zoals ik het meestal maak
Alle reacties Link kopieren
Hier is deze wel echt favoriet

http://www.boodschappen.n ... en-met-gepofte-aardappel/

en ook een goede boeuf bourguignon vinden we errug lekker!
Stooflappen of runderpoulet flink insmeren met Dijon mosterd, goed peperen en zouten.



Aanbraden in klont roomboter met een scheutje olie.

Vier of vijf flinke uien in stukken snijden, hoeft niet al te fijn (vind je na het stoven niet meer terug).

Uien minuut of tien mee bakken. Eventueel wat boter en olie toevoegen. Ze mogen niet verbranden.



Afblussen met kokend water en twee runderbouillon tabletten (vlees moet onder staan).



Vier kruidnagelen, drie laurierblaadjes, takje verse rozemarijn, paar takjes tijm in de pan.

Klein blikje tomatenpuree toevoegen en een mespunt chilipoeder.



Vlees op kleinste pit met laagste vuur 3-4 uur laten stoven.

Saus binden met eetlepel maïzena opgelost in wat koud water.



Lekker bij gekookte aardappels of zelfgemaakte friet.
Alle reacties Link kopieren
Het vlees goed laten aanbakken in boter.

Ajuin toevoegen.

Enkele plakken ontbijtkoek insmeren met mosterd en op het vlees leggen.

Giet er een flesje bruin bier bij tot dat het volledig onderstaat, eventueel een beetje water toevoegen.

Enkele bouillon blokjes toevoegen, kruidnagel, laurier, peper en zout.

Lang laten sudderen.

Afwerken met enkel lepels siroop.
@anne88: de wijn (of iets anders zuurs) voeg je niet alleen toe voor de smaak, maar omdat het het vlees zacht maakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven