Geld & Recht alle pijlers

Voorlopige aanslag 2015??

02-12-2014 20:00 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het niet meer geloof ik....wie o wie kan mij helpen?

Ik ben alleenstaande moeder en ontvang alleenstaande ouderkorting. Deze regeling wordt per 1 januari afgeschaft. Aan de andere kant gaat het kindgebonden budget omhoog. Tot zover begreep ik het...



Omdat die alleenstaande ouderkorting komt te vervallen had ik voor 2015 geen voorlopige aanslag verwacht. Deze heb ik vandaag toch ontvangen. Het bedrag is weliswaar fors lager dan voorgaande jaren, maar er blijft toch een bedrag over.

Op de site van de belastingdienst lees ik dat als je alleen gebruik maakt van de regelingen die worden afgeschaft, je eind 2014 voor 2015 geen voorlopige aanslag meer ontvangt. Maak je naast de regelingen die worden afgeschaft nog gebruik van andere heffingskortingen dan ontvang je eind 2014 voor 2015 nog wel een voorlopige aanslag, waarbij het dan wel zo is dat je misschien minder ontvangt. Dit is dus bij mij het geval.



Nu ben ik echt een leek op het gebied van belastingen....maar klopt het nu dat ik volgend jaar toch nog maandelijks een bedrag ontvang, naast mijn toeslagen en zo ja, waar bestaat dit dan uit?
Ik krijg ongeveer 90 euro per maand meer. Dat had ik niet verwacht, dus ik vermoed dat het ergens wel weer rechtgetrokken wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ja precies...vertrouw het ook niet zo....maar aan de andere kant als het bij jullie zo is? Ik had wel begrepen dat alleenstaande ouders erop vooruit zouden gaan....maar zoveel??
Alle reacties Link kopieren
Ik moest ook 3 x kijken naar het bedrag wat achter mijn kgb stond .

Ben een alleenstaande werkende ouder van 3 kinderen , ik kan gewoon niet geloven dat het zoveel geld is .

Ik zet het denk ik apart
Alle reacties Link kopieren
Is het niet zo dat alleenstaande werkende ouders er op vooruit gaan en alleenstaande ouders in de bijstand juist niet? Zo had ik het begrepen in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
Dat hogere kgb voor alleenstaande ouders is neem ik aan incl de alleenstaande ouderkop ?
Alle reacties Link kopieren
quote:[frettie schreef op 02 december 2014 @ 21:36[/message]:[/b]

Is het niet zo dat alleenstaande werkende ouders er op vooruit gaan en alleenstaande ouders in de bijstand juist niet? Zo had ik het begrepen in ieder geval.





alleenstaande werkende ouders met een minimumloon of een inkomen rond de 34.000 gaan erop vooruit.



ik zit hoger en ga erop achteruit.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit

Iets hoger dan die 33.000 maar ga er echt op vooruit
Alle reacties Link kopieren
quote:valentinamaria schreef op 02 december 2014 @ 21:43:

[...]





alleenstaande werkende ouders met een minimumloon of een inkomen rond de 34.000 gaan erop vooruit.



ik zit hoger en ga erop achteruit.



Maar heeft dat niet ook te maken met de inkomensafhankelijke combinatiekorting?



Ik dacht dat voor alleenstaande ouders in de bijstand die hogere kgb plus kinderkop ook gelden. ( maar dat weet ik niet zeker , maar dacht dat gelezen te hebben omdat de wwb omlaag gaat per 1 januari en dit een compensatie is )
Alle reacties Link kopieren
quote:[Lilith75 schreef op 02 december 2014 @ 21:47[/message]:

[...]





Maar heeft dat niet ook te maken met de inkomensafhankelijke combinatiekorting?



Ik dacht dat voor alleenstaande ouders in de bijstand die hogere kgb plus kinderkop ook gelden. ( maar dat weet ik niet zeker , maar dacht dat gelezen te hebben omdat de wwb omlaag gaat per 1 januari en dit een compensatie is )ik heb geen idee, kgb krijg ik niet, ben die alleenstaande ouderkorting wel kwijt.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Klopt die alleenstaande ouderkorting komt te vervallen , ik had hem niet maandelijks ik vroeg het bij mijn IB altijd in een keer aan, als extraatje voor de vakantie , nu ga ik het wegleggen via het extra kgb .
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net zitten rekenen en blijkbaar toch ook recht op kindgebondenbudget. (voorheen niet) Heb nog geen beschikking binnen in ieder geval. Misschien toch om de werkende alleenstaande ouder tegemoet te komen. Ben benieuwd wat er dan veranderd voor een alleenstaande bijstandsouder.
Alle reacties Link kopieren
quote:izzyz schreef op 03 december 2014 @ 06:49:

Ik heb net zitten rekenen en blijkbaar toch ook recht op kindgebondenbudget. (voorheen niet) Heb nog geen beschikking binnen in ieder geval. Misschien toch om de werkende alleenstaande ouder tegemoet te komen. Ben benieuwd wat er dan veranderd voor een alleenstaande bijstandsouder.



Wat ik begreep geldt voor deze groep ook een hoger kgb en de alleenstaande ouderkop.

Dit komt overeen met wat een alleenstaande werkende ouder ook krijgt ( naar gelang het inkomen )

Vandaar ook eerder mijn vraag wat het extraatje dan is voor alleenstaande werkende ouders men wilde dacht ik met deze regeling juist dat de prikkel voor bijstandgerechtigden om te werken groter werd.

Of was die prikkel het verlagen van de bijstand voor alleenstaande ouders , zodat werken voor hen interessanter is?
Alle reacties Link kopieren
Als ik het dus goed begrijp blijft de (belasting) regeling voor je aangifte van 2014 nog hetzelfde (ik doe deze altijd achteraf)

De brief van de toeslagen voor 2015 heb ik al binnen (mijnoverheid.nl) en mijn kgb is 2,5 x zoveel.

oudste wordt 16 in 2015 en kan dat ook al te maken hebben met de veranderde school/boekenkosten voor MBO...........

Ik zet ook een groot gedeelte aan de kant, heb geen flauw benul wat schoolboeken gaan kosten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven