Lijf & Lijn alle pijlers

Ik wil zo graag de handstand kunnen!

02-12-2014 17:42 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ok, een beetje onzinnig is dit topic natuurlijk wel, want mijn man is niet vreemd gegaan, ik denk niet dat ik zwanger ben, ik heb geen hulp nodig bij huishoudelijke raadsels en ik heb ook al geen medisch raadselachtige jeuk aan mn bil. Dus geen typische viva-vraag ben ik bang. Maar... Ik zou zo graag op mn handen willen kunnen staan!



Ik was altijd dat kind dat bij gym als laatst gekozen werd, omdat het altijd gebeurde dat ik halverwege de voetbalwedstrijd in het gras zat te dromen en heel de bal vergeten was. Ik zat nooit op een sport, ik verslond de bibliotheek. Ik kon dus ook nooit dingen als in het klimrek aan mn benen hangen, of touwtje springen, of (oh gruwel) in een touw omhoog klimmen. Nu ben ik halverwege de 30 en ben ik bezig aan een soort van fysieke inhaalslag

Maar wat ik dus nog steeds nooit gedaan heb: de handstand.

Ik heb mezelf daarnet geconfronteerd met een muur maar ik weet verdorie niet eens hoe te beginnen. Ik ben bang dat mn handen te dichtbij de muur uitkomen, of juist te ver weg. Moet ik heeeel hard mn benen opgooien? Gaat het altijd goed?

Ik kan al wel op mn hoofd staan overigens! Maar de handstand, hoe begin ik daaraan?





En: kunnen jullie 'm nog?



PS

Ik kan sinds kort ook hoepelen, jongleren en ergens in klimmen
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
quote:lionlily schreef op 02 december 2014 @ 18:11:

Vroeger deden we de handstand met een rijtje van vijf meisjes. Dat was nog eens een uitdaging. De eerste dicht bij de muur met de benen zo wijd mogelijk (ik meestal, want ik was een turner). De volgende handstandde daar overheen, en dan de volgende, de volgende, de volgende. Tot het niet meer kon en dan stortte het hele zaakje in (of het lukte om een voor een terug te gaan, was prachtig )...Dat deden ze bij mij op het schoolplein ook! Maar ik was dus niet iemand die daar oooooooit aan mee zou doen.
Zeg maar Spijker.
quote:jellybelly schreef op 02 december 2014 @ 18:07:

[...]



Interessant, en hoe komt dat?

Weet ik eigenlijk niet. Ik denk door de activiteit van ribspieren die je ook gebruikt met rompspieractiviteiten.



PS; wat ook een rol kan spelen is het gewicht van het middenrif, als je ondersteboven staat. Wie weet.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan het allemaal echt niet meer

Handstand durf ik ook niet meer, ik zak door mijn armen.
Alle reacties Link kopieren
quote:lionlily schreef op 02 december 2014 @ 18:11:

Vroeger deden we de handstand met een rijtje van vijf meisjes. Dat was nog eens een uitdaging. De eerste dicht bij de muur met de benen zo wijd mogelijk (ik meestal, want ik was een turner). De volgende handstandde daar overheen, en dan de volgende, de volgende, de volgende. Tot het niet meer kon en dan stortte het hele zaakje in (of het lukte om een voor een terug te gaan, was prachtig )...





Ik was juist de laatste want ik was het langst



Handstand durf ik dus echt niet meer. Ik merk hoe slap ik ben met opdrukken en andere oefeningen tijdens de bootcamp.
Alle reacties Link kopieren
oefening baart kunst! Ik kon en durfde het voorheen ook niet. Nu wil ik oefenen met op m'n handen lopen..
If destiny speaks, I don't ask questions..
Alle reacties Link kopieren
quote:dolfje schreef op 02 december 2014 @ 18:20:

[...]





Ik was juist de laatste want ik was het langst



Handstand durf ik dus echt niet meer. Ik merk hoe slap ik ben met opdrukken en andere oefeningen tijdens de bootcamp.



Oh ja, en ik was het kleinste en lenigste, dus ik was altijd als eerste inderdaad



Ik kan het ook niet meer, hoor, hoewel ik lang ben blijven dansen en turnen, maar de laatste jaren gooit mijn gewicht roet in het eten. Ik val helaas niet meer af, en dat maakt dansen en lenig zijn niet makkelijker.
Alle reacties Link kopieren
En, TO, sta je al in de handstand???
Alle reacties Link kopieren
De handstand vond ik als kind heel gemakkelijk, terwijl ik helemaal niet sportief was. En nu zou ik het niet meer durven. Of zal ik het als ik alleen thuis ben gewoon eens proberen? Ik kan altijd nog zeggen dat ik tegen een deur aan ben gelopen.
Wat leuk dat je een inhaalslag doet!

Dat hoepelen van je, doe je dancehoop of gewoon om je middel voor je buikspieren?

Mijn dancehoepel, een grote roze, staat op mijn werk in de sportzaal, en ik heb al een aantal mannelijke collega's met het ding betrapt
Goed bezig hoor! Leuk om dat nu nog op te pakken!! Voor mij niet meer haalbaar, ik mag blij zijn dat ik nog kan lopen. Heb dan ook niet de behoefte om het te proberen, vroeger was ik ook nooit sterk met turnen dus ik mis het gelukkig ook niet. Veel plezier met oefenen en filmpjes kijken!!
Alle reacties Link kopieren
Ik beoefen de handstand, radslag en dergelijke iedere zomer in zee. Dan voel ik me net een dolfijntje terwijl ik toch meer lijk op een walvis. Ook voor een saltootje achterover draai ik mijn hand niet om, heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Ja, wat viva-amber zegt. Met je voeten naar boven lopen. Dat leren ze bij yoga. Goede alternatieve manier om te handstand wat makkelijker te leren. Al kan ik het ook niet (behalve als ik met mijn voeten naar boven loop langs de muur...)
Wat leuk dat turnen voor volwassenen. Ik wou dat ze voltigeren voor volwassen hadden. Als kind veel gedaan maar op een gegeven moment vind de goegemeente dat not done boven een bepaalde leeftijd en stoppen de lessen
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde meteen ondersteboven tegen de deur gaan staan ..Maar toen bedacht ik me ineens dat ik een borstvergroting heb gehad en die dingen zitten half onder mijn borstspier...straks knallen ze er tussen uit..
Alle reacties Link kopieren
Ja ik kan de handstand nog - tegen de muur weliswaar maar ben aan het oefenen om hem "los" te kunnen. Tip: zet je handen op ongeveer 20 cm van de muur of een deur waar je tegenaan wilt gaan staan en kijk naar de onderkant van die deur of de muur. En dan in 1 keer stevig afzetten, niet heel zachtjes want dan plof je elke keer weer terug. En houd je blik zolang dat kan op de onderkant van de muur gericht! Succes
Alle reacties Link kopieren
Helaas StoraHuntur, voltigeren blijft leuk om te doen maar als je als ouder bij een uitvoering zit is het toch lastig om je gnifffelen binnen te houden als de huisvrouwengroep aan de beurt is (dit geldt ook voor jazzballet, pianouitvoeringen enz.)
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 02 december 2014 @ 18:02:

en vooral core.Geen last van. Ik ben 44 en ik kan het nog steeds. No problemo!
Alle reacties Link kopieren
quote:snjokorn schreef op 02 december 2014 @ 18:10:

wat een leuke uitdaging



Ik zou eerst beginnen met de handstand verkeerd om; met je voeten langzaam tegen de muur opklimmen en je handen dichter naar de muur zetten om het gevoel en je schouderstabiliteit te oefenen.



Als dat goed gaat is de volgende stap je handen vast op de grond zetten en dan rustig je benen (knieën niet te veel buigen, de muur is dan dichterbij dan je denkt )de lucht in zwaaien, ook dit weer totdat je een goed gevoel hebt hoe je je schouders (en nu ook je romp) stabiliseerd.



Daarna komt het ´echte´ werk; ongeveer een halve lengte van de muur afstaan, armen al gestrekt langs je hoofd, 1 been voor het andere (geen mega grote stap). Op het moment dat je armen en romp naar voren en beneden gaan, gaat je achterste been al (zo gestrekt mogelijk) de lucht in en op het moment dat je handen op de grond staan zet je nog af met het andere been.



In die drie stappen leer ik het de kinderen op school ook. Zonder vangers, maar door opbouw in de oefeningen.

Kan jij!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven