Wat regelt jouw kind zelf?

01-12-2014 10:39 50 berichten
Een afspraak bij de beugeltantarts, dokter, het op tijd bestellen van een herhaalrecept? Het afzeggen van de wedstrijd omdat kind ziek/geblesseerd is? Ik ben op zoek naar gemiddelden. Want binnen de grenzen van mijn referentie kader, doen velen het net als ik. Toch is de wat meer algemene opinie hierover kennelijk nogal verdeeld.



Ik had gisteren een discussie met een vader, ik had zijn dochter voor iets benaderd, meisje zei dat het goed was, en nu is pa boos. (sportvereniging) Want zulke dingen kun je nog niet met kinderen regelen, het 'kind' wordt dit jaar nog achttien. Ik ga bij dit soort dingen altijd een beetje van mijn eigen situatie uit, met marges aan beide kanten, maar misschien zijn mijn marges nog niet groot genoeg. Weken geleden ook al een discussie met de moeder van een dertienjarige die zich middels een vriendje afmeldt voor de wedstrijd, vriendje meldt dit pas bij aanvang, en niet volgens de juiste kanalen. Moeder vond dit op deze leeftijd wel de verantwoordelijkheid van zoon, en controleerde dit verder niet. Maakte het gewoon mijn probleem.
quote:nederlandsevrouw schreef op 01 december 2014 @ 13:06:

Sandt, ik zou er ook van balen dat dit niet rechtstreeks door de bijna 18-jarige met mij besproken zou worden. Vooral als ze inderdaad nog tijdig had kunnen afzeggen, een dubbele planning overkomt wel meer mensen. Zij heeft (zoals ik het lees) een inschattingsfout gemaakt en wil daarvan de schuld bij jou leggen. En paps 'regelt' het dan wel voor haar, weinig eigen verantwoording voor die leeftijd.Tja en dan ga ik weer twijfelen of ik het dan zo gek zie. Of die verantwoordelijkheid nu bij het kind of de ouder ligt. Of ik mijn standpunt hierover kan doortrekken naar alle tieners van de vereniging. Ik voelde me erg aangevallen en ging dus twijfelen of het allemaal wel zo logisch is als ik het zie.
quote:sandt2.0 schreef op 01 december 2014 @ 13:00:

[...]





Tja, mijn idee. Ik probeer mijn kinderen zo te begeleiden dat ze het op hun 18e zelf kunnen, dat lukt volgens mij dus niet als je met 17 1/2 nog nooit iets hebt geregeld. Ergens tussen hun 14e en 18e mogen ze ook nog fouten maken daarin. Wij zijn er om te coachen, en te steunen.



MarianneDavids beschrijft mooi hoe een puber in elkaar steekt. Klopt ook echt volgens mij. Door mijn kind het wel zelf te laten regelen leert hij het al wel. En als het fout gaat vangen wij het op. De tandarts etc staat hier ook op de gezinsplanner zodat ik het kind kan herinneren, anders wordt het erg duur! Maar hun persoonlijke dingen die mij niet (financieel) raken, regelen ze lekker zelf!



Hier ook hoor. Maar mijn kind was toen al twintig en moest de afspraak verzetten omdat hij onregelmatig werkt. Hij heeft een heerlijk ongecompliceerde levensstijl, maar in het echte leven werkt dat natuurlijk niet altijd. Dan kan de "harde" methode weleens een broodnodige eye-opener zijn. (Hij moest het zelf betalen uiteraard).

Dat is het verschil: bij de zelfde opvoeding kan het ene kind het met veertien jaar al bijna helemaal zelf, terwijl je bij de ander op zijn twintigste nog weleens een diepe zucht moet slaken
Alle reacties Link kopieren
Ik zou als 16 jarige erg beledigt zijn geweest als je zoiets met mijn vader zou overleggen en niet met mij.



Dingen als de tandarts regelde mijn moeder wel tot mijn 18e ongeveer. Maar sport/school/vriendinnen dat was toch echt wel mijn eigen verantwoordelijkheid vanaf mijn 12e denk ik?
quote:godfried schreef op 01 december 2014 @ 13:07:

[...]





Maar dat betekent dat er dus meiden zijn die, bij hun eigen team, altijd reserve zijn en er pas inkomen als er een blessure is? Hoe is dat in bevorderlijk voor het teambelang?



Sorry btw, ik dacht dat het om Hockey ging;)



Nee, alle vaste teamleden spelen. Als je dus niet in de basis staat, dan wordt je later gewisseld. Per seizoen staat iedereen regelmatig in de basis of is wissel.



Echter soms, door afmeldingen, worden er reserves ingezet van een ander, meestal lager, team. Die zitten dus echt op de bank en komen pas in actie als het eigen team niet meer verder kan. Het streven is om altijd iemand op de bank te hebben, want bij een uitvaller is de wedstrijd al snel verloren. Invaller uit een lager team is niet altijd goed bekend met het niveau en de strategie en wordt dus niet ingezet om tien minuten te spelen omdat de kans op verlies daardoor groot wordt.



Elk team maakt met enige regelmaat gebruik van reserves en jouw wedstrijd wordt dus ook niet verprutst door een reserve van te laag niveau die, als dank voor geleverde diensten, tien minuten moet spelen!



Het is een kleine club. De E spelers kunnen geen reserves lenen uit een ander E team. Die krijgen dan een F-je als reserve. En dat geldt dus voor iedereen. Pas een E speler op de bank moeten zetten bij de C. Onder het mom van: 'Iets is beter dan niets!'
quote:sandt2.0 schreef op 01 december 2014 @ 13:06:

[...]





Die niet gegunde vrije dag, heb ik haar eerst zelf laten oplossen en dat lukte. Men was het vergeten, als dat niet gelukt was had ik me er in dit geval mee bemoeit. Als je in sept vrij vraagt voor een etentje ter ere van oma's verjardag begin december, dan is het wel heel naar als dat niet wordt toegekend.



Ziekmelden mogen ze van de supermarkt dan weer niet zelf ivm mogelijke fraude. Dan moet je ouder dus bellen, tot je 18e daarna moet je zelf bellen. Dat is grappig, want dat was hier precies andersom: je ouders laten bellen vonden ze te makkelijk; ze moesten zelf maar aan de lijn komen en uitleggen waarom ze niet konden komen.
quote:mariel1989 schreef op 01 december 2014 @ 13:15:

Ik zou als 16 jarige erg beledigt zijn geweest als je zoiets met mijn vader zou overleggen en niet met mij.



Dingen als de tandarts regelde mijn moeder wel tot mijn 18e ongeveer. Maar sport/school/vriendinnen dat was toch echt wel mijn eigen verantwoordelijkheid vanaf mijn 12e denk ik?Ik ook! Maar deze vader belde mij, dus kennelijk is dat daar wel 'normaal'
quote:meivogel schreef op 01 december 2014 @ 13:19:

[...]





Dat is grappig, want dat was hier precies andersom: je ouders laten bellen vonden ze te makkelijk; ze moesten zelf maar aan de lijn komen en uitleggen waarom ze niet konden komen.Ja, dat vond ik dus ook. Maar het is een paar keer gebeurd dat jongeren zich ziek melden, dus wel betaald kregen en lekker in de stad liepen. Ouder dacht dat kind ging werken, kind meldde zich ziek!
Mijn dochter (15) regelt zelf wat ze mag regelen. Een ziekmelding op school moet door een ouder gedaan worden (ook bij 18-plussers, wat ik dan wel heel vreemd vind), dus die doe ik. Naar de tandarts gaan we samen dus dan is het ook logisch als ik de afspraak maak. Sporten doet ze niet, dus in de praktijk heeft ze maar weinig te regelen
quote:meivogel schreef op 01 december 2014 @ 13:15:

[...]





Hier ook hoor. Maar mijn kind was toen al twintig en moest de afspraak verzetten omdat hij onregelmatig werkt. Hij heeft een heerlijk ongecompliceerde levensstijl, maar in het echte leven werkt dat natuurlijk niet altijd. Dan kan de "harde" methode weleens een broodnodige eye-opener zijn. (Hij moest het zelf betalen uiteraard).

Dat is het verschil: bij de zelfde opvoeding kan het ene kind het met veertien jaar al bijna helemaal zelf, terwijl je bij de ander op zijn twintigste nog weleens een diepe zucht moet slaken Die verschillen zie ik ook hoor! In beginsel moeten ze hetzelfde, maar dochter van 16 heeft al jaren minder controle nodig dan zoon van nu 14. Zoon vergeet veel meer, is altijd net op tijd, of net niet. Van hier naar de sporthal is 10 minuten fietsen, dus 9 minuten voor je er moet zijn, begin je met je jas aan doen, je schoenen zoeken, je fiets uit de schuur halen etc etc.
quote:sandt2.0 schreef op 01 december 2014 @ 13:06:

[...]





Die niet gegunde vrije dag, heb ik haar eerst zelf laten oplossen en dat lukte. Men was het vergeten, als dat niet gelukt was had ik me er in dit geval mee bemoeit. Als je in sept vrij vraagt voor een etentje ter ere van oma's verjardag begin december, dan is het wel heel naar als dat niet wordt toegekend.



Ziekmelden mogen ze van de supermarkt dan weer niet zelf ivm mogelijke fraude. Dan moet je ouder dus bellen, tot je 18e daarna moet je zelf bellen.



Haha probeer je je kind zelfstandigheid mee te geven mag het niet ;).

Snap het ergens ook wel, liep laatst in de stad achter de meisjes waarbij ik een vlaag van een gesprek op ving; "wat ze dan moest zeggen" en wat ze daarna zouden doen.

Sta ik in de Etos, komt 1 van die twee meiden zich ziek melden omdat ze zo'n last van haar rug heeft.....



Wat een mentaliteit....
Alle reacties Link kopieren
De bijna 18 jarige zou het van A tot Z zelf kunnen regelen, ik heb het dan over het reserve staan bij een wedstrijd. Dat pa opbelt vind ik ook heel typisch, want het kind heeft het geregeld en weet (neem ik aan) of er afspraken thuis zijn en dat kan jij niet weten.



Verder regelen ze hier best veel zelf en dat doen ze al vanaf hun 15e.
Toen ik 18 was en in 6 VWO zat meldde ik mijzelf ziek en ondertekende ik zelf mijn briefjes, dat deed iedereen die 18 werd.
Alle reacties Link kopieren
quote:reisa1978 schreef op 01 december 2014 @ 20:56:

Toen ik 18 was en in 6 VWO zat meldde ik mijzelf ziek en ondertekende ik zelf mijn briefjes, dat deed iedereen die 18 werd.Wij op de MAVO deden dat al met 13
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
quote:nederlandsevrouw schreef op 01 december 2014 @ 21:00:

[...]



Wij op de MAVO deden dat al met 13 Om die reden moesten op de scholen van mijn kinderen de ouders bellen
quote:nederlandsevrouw schreef op 01 december 2014 @ 21:00:

[...]



Wij op de MAVO deden dat al met 13 Ja wij ook, maar toen niet gewoon met eigen naam.
De keren dat ik spijbelde deed ik dat gewoon zonder fake-briefjes. Gewoon je fiets pakken en vertrekken.
Alle reacties Link kopieren
quote:netniet schreef op 01 december 2014 @ 11:08:

Dus het kind is binnen anderhalve maand 18. Als het een normaal ontwikkeld kind is dan moet ze binnen anderhalve maand in staat zijn om dagelijkse zaken normaal te kunnen regelen lijkt me. Tenzij je kind met moeilijke financiële zaken lastig viel en het een praktische vraag was omtrent het chaufferen van het team moet zo'n meisje van bijna 18 dat toch zelf kunnen regelen en communiceren naar haar ouders.Dit. Ik werk met (begeleid) aspirant jeugdbegeleiders van 16 of 17 jaar en die regelen een boel dingen zelf. Van het organiseren van kampen, inkopen doen, correspondentie naar ouders, etc. Ik vind het vrij vreemd dat een zo goed als volwassen meid niet zelf aangesproken zou kunnen worden over haar sportteam.
Alle reacties Link kopieren
quote:godfried schreef op 01 december 2014 @ 11:38:

[quote]sandt2.0 schreef op 01 december 2014 @ 11:20:

Ik had het meisje gevraagd reserve te zijn bij een ander team. Thuiswedstrijd, dus ging niet over vervoer. Ik had niet gezegd, dat ze het met haar ouders moest overleggen, iets wat ik wel doe bij kinderen in de brugklas of jonger. En dan krijg ik vaak ook wel even een bevestiging van een ouder. Nu had dit meisje thuis de hele planning in de war gebracht en de ouder wil die verantwoordelijkheid bij mij leggen. Zeker omdat het meisje uiteindelijk niet hoefde worden ingezet.[/quote]



Maar dat is dan toch ook erg sneu? Dan maak je daar tijd voor vrij omdat het andere team waarschijnlijk niet genoeg speelsters heeft.... en dan wordt je niet ingezet....



Bij Hockey mag je toch doorlopend wisselen? Waarom dan niet het meisje ook wat speeltijd gegund? Je kunt haar dan toch daarna altijd weer wisselen?Ik kan me ook voorstellen dat het niet leuk is om op het laatste moment toch niet ingezet te worden. Daar heb ik als volwassene ook problemen mee als ik mijn planning daarop aanpas. Als dit gezin hun planning ook heeft aangepast aan de nieuwe wedstrijddag en dan op het laatst te horen krijgt dat het niet doorgaat, kan ik me voorstellen dat je hen daar ook onbedoelt bij hebt betrokken en nee, dat vinden ze dan terecht niet leuk.
quote:bestpittig schreef op 02 december 2014 @ 20:54:

[...]





Ik kan me ook voorstellen dat het niet leuk is om op het laatste moment toch niet ingezet te worden. Daar heb ik als volwassene ook problemen mee als ik mijn planning daarop aanpas. Als dit gezin hun planning ook heeft aangepast aan de nieuwe wedstrijddag en dan op het laatst te horen krijgt dat het niet doorgaat, kan ik me voorstellen dat je hen daar ook onbedoelt bij hebt betrokken en nee, dat vinden ze dan terecht niet leuk.



Ze zat tijdens de wedstrijd op de bank. De spelers die geblesserd waren geweest en voor het eerst weer speelden konden de wedstrijd uit spelen. Doordat het goed ging met hun blessure, en de tegenstander niet zo heel sterk was, was wisselen niet nodig. Hier is bij onze club bewust voor gekozen. Reserves hoeven niet, voor de vorm, tien minuten te spelen. Ook in meisje haar eigen team zijn soms reserves, die dan niet spelen. Hierdoor kunnen de eigen spelers lekkerder en langer speler. En komt er dus geen mindere speler in het veld op een cruciaal moment. Invaller komen bijna altijd uit een lager/jonger team en zijn dus zelden van gelijkwaardig niveau.



Reserve ben je niet voor niks, je zit daar om het team de zekerheid te bieden dat de wedstrijd goed kan worden uit gespeeld als er iemand geblesseerd raakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er altijd van uitgegaan dat met 18 jaar (of eigenlijk met 16 jaar) kinderen hun zaakjes prima zelf moeten kunnen regelen. En ja diegene die die leeftijd hier eenmaal hebben kunnen dat ook prima. Maar dat houd natuurlijk wel in dat je tijdig moet beginnen ze dingen zelf te laten regelen. Ook bij de jongere kinderen gaat afspraken via de kinderen. Als ze bepaalde zaken niet zeker weten kunnen ze het thuis navragen maar daarvoor hoe ik dan niet direct contact op te nemen met ouders. Vanaf groep vier gingen ze hier alleen naar school en regelde ze het afspreken met vriendjes. Als je alleen daarin al ziet hoe er door sommige ouders wordt betutteld tot soms in groep acht (of schrik niet de middelbare school). Ja dan kun je tegen de tijd dat ze 10 zijn niet verwachten dat ze dingen goed zelf regelen.
Alle reacties Link kopieren
Met bijna achttien jaar moet je toch wel zelfstandig afspraken kunnen maken, ik zou echt lacherig worden van zo'n vader. Ik kan mij ook weinig gezinsdingen voor de geest halen die mijn ouders moesten laten schieten op die leeftijd voor mijn sport oid. Die gingen dan gewoon hun ding doen en er lag wat geld op tafel voor eten met een briefje 'veel plezier'.



Zelf ben ik niet van plan om na zoons zestiende verjaardag nog zijn club- of hobbyafspraken na te lopen. Met vriendschappen wil ik mij helemaal niet gaan bemoeien (althans niet met die andere kinderen, wellicht wel met zoon zelf als het echt foute boel is).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Niet om flauw te doen maar wat je vertelt over de jongen van 13 die zich afmeldt via een vriendje: ook deze moeder probeert uit of zoon zaken al zelfstandig kan regelen, blijkbaar nog niet maar daar leert hij van. Dat je dan boos bent op de moeder is niet consequent want je eigen kinderen moeten hun zaken ook zelf regelen. Maak het duidelijk aan het kind en de volgende keer meldt hij zich wel netjes af.
quote:Sendra schreef op 03 december 2014 @ 11:53:

Niet om flauw te doen maar wat je vertelt over de jongen van 13 die zich afmeldt via een vriendje: ook deze moeder probeert uit of zoon zaken al zelfstandig kan regelen, blijkbaar nog niet maar daar leert hij van. Dat je dan boos bent op de moeder is niet consequent want je eigen kinderen moeten hun zaken ook zelf regelen. Maak het duidelijk aan het kind en de volgende keer meldt hij zich wel netjes af.





Enige nuance is op zijn plaats.



Als mijn zoon van 13 zichzelf afmeldt, dan contoleer ik zoon door hem te vragen, wie hij gebeld heeft. Indien hij niet de juiste personen heeft gebeld dan moet hij die alsnog bellen.



Die jongen kwam niet opdagen, vriendje zegt dat hij geblesseerd is, ik bel de jongen om dat te controleren, geen gehoor. Ik bel het huisnummer, moeder neemt op, zoon is niet thuis. In mijn beleving ben je als ouders dan nog wel verantwoordelijk, dus leg ik het probleem aan moeder voor. Als 'geblesserd' die dag synoniem was voor 'geen zin' had zij hem misschien kunnen bereiken. En natuurlijk probeert die moeder of zoon het al zelf kan, maar dat kan een kind niet van vandaag op morgen. Dus had zij dat beter kunnen begeleiden, door niet te komen zonder dit te melden liet die jongen een heel team in de steek!



Verder lees jij hier het sumiere verhaal, maar veel verhalen hebben natuurlijk wat meer geschiedenis. Dit stond niet op zich zelf.
Alle reacties Link kopieren
Interessante discussie. Ook zoiets: tiener komt niet opdagen voor oppasdienst in de kerk. En dan komt de moeder van de tiener kort van te voren dat nog even zeggen. Dat vind ik zwak, als je een jaar of 16 bent kun je best zelf je netjes afmelden en vervanging regelen.
quote:mary1986 schreef op 03 december 2014 @ 14:17:

Interessante discussie. Ook zoiets: tiener komt niet opdagen voor oppasdienst in de kerk. En dan komt de moeder van de tiener kort van te voren dat nog even zeggen. Dat vind ik zwak, als je een jaar of 16 bent kun je best zelf je netjes afmelden en vervanging regelen.Juist, en die moeder zou daarop moeten toezien, want de tiener laat niet een paar vriendinnen zakken, dit is een soort zakelijke afspraak waardoor best veel mensen gedupeerd zijn!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven