Geld & Recht alle pijlers

vraagje tandartsverzekering

01-12-2014 19:21 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraagje over de tandartsverzekeringen. Ik zit er aan te denken om dit jaar over te stappen naar een andere zorgverzekeraar en ik wil er dan ook een tandartsverzekering bij afsluiten. Ik ben me dus een beetje aan het vergelijken geslagen, maar er is een dingetje wat ik erg onduidelijk vind en ik kan het antwoord nergens vinden.



Ik wil dus een tandartsverzekering afsluiten van 500 euro per jaar, omdat ik sowieso wel over de 500 euro aan behandelingen nodig heb en bij een verzekering van meer dan 500 euro heb je een verklaring nodig van de tandarts. Nu staat er bij sommige verzekeringen echter dat er 75% vergoed wordt tot een bedrag van 500 euro. Maar hoe moet dit opgevat worden? Betekent dit dat er 75% vergoed wordt tot een behandelbedrag van 500 euro, en er dus uiteindelijk maximaal 375 euro wordt uitgekeerd; of betekent het dat er maximaal 500 euro wordt uitgekeerd door de verzekeraar waarbij deze 500 euro dus de 75% is van het bedrag van je behandeling?



Ik vind het erg verwarrend zoals het door de verzekeraars weergegeven wordt en ik hoop dat er hier iemand is die er verstand van heeft.



Alvast bedankt!
@Bij_Zonder, op de website van Ixorg staat een test (drie vragen). Bij mij kwam eruit dat ik daar niet goedkoper uit ben. Was wel verrast door het antwoord.



@Beelicious, in die test staan geen vragen over overige tandartskosten (naast controles, mondhygiënist en gaatjes vullen), terwijl die best hoog zijn bij mij (ik knarsetand). Worden die dan ook vergoed uit het bedrag dat je spaart?
Alle reacties Link kopieren
@beelicious: wat is daar de meerwaarde van? Je kunt dan toch net zo goed zelf dat bedrag sparen / apart zetten, krijg je er in elk geval ook nog een klein beetje rente over!



@TO, je hebt dus een keer een jaar pech gehad, maar wegen de kosten van een tandartsverzekering dan toch nog op tegen de baten voor alle jaren dat je nauwelijks kosten hebt?

Ik heb 3 jaar geleden ook behoorlijk wat kosten gehad; maar ik neem toch geen tandartsverzekering. Normaal gesproken kom ik qua kosten bij lange niet aan het premiebedrag voor die verzekering.
quote:Bij_Zonder schreef op 02 december 2014 @ 10:47:

[...]



Ik zag laatst bij de tandarts hier een foldertje van. Jij bent er dus wel over te spreken? Door medicatie heb ik chronische parodontitis en ik knaag nog wel eens wat kiezen aan gort tijdens een epileptische aanval. Mijn rekeningen zijn dus vaak hoog en idd mondhygiëniste wordt vaak slecht vergoed.



Als je elke 3 maanden voor standaard nazorg gaat en 1x per jaar voor herbeoordeling kost het je ¤500 bij de mondhygienist in 2015. Let op in juni '15 gaan de prijzen nog 6% omlaag, tenzij je mondhygiënist al korting hanteerd.



Dan nog je tandarts kosten.

Stel je gaat dan ¤30 p/m betalen heb je per jaar: ¤360 + max ¤240 gat = ¤600 om uit te geven.
Hou er wel rekening mee dat al voorziene hoge kosten uitgesloten kunnen worden en er bij de meeste verzekeringsmaatschappijen een "wachttijd" is m.a.w, weet je nu al dat je bijvoorbeeld binnenkort een kroon nodig hebt of je hebt al ernstige parodontitis en zo je nieuwe verzekering die meestal niet vergoedt. Dus geeft de tandarts een verklaring af dat eea aan je gebit moet gebeuren kan en zal je nieuwe verzekering de vergoeding voor zulks uitsluiten.

Vergelijkbaar met het nog even verzekeren van een huis wat al in de brand staat, reeds bestaande klachten zijn uitgesloten voor vergoeding in een nieuw aangegane verzekering.
Let wel even op welke behandelingen je denkt te nemen. Man en ik hebben een flinke aanvullende verzekering voor de tandarts maar die is niet opgegaan dit jaar ondanks dat er veel is gebeurd. Helaas allemaal niet te doen door onze eigen tandarts, maar een doorverwijziging naar de kaakchirurg. Dus naast een dure premie ook nog ons eigen risico weg.



Man: tandarts kreeg tand niet getrokken dus naar ziekenhuis

Ik: apexie nadat wortelkanaal niet afdoende bleek



Er zijn ook tandartsen die doorverwijzen naar een privékliniek. Die kliniek rekent dan tandartskosten ipv kaakchirurg tarieven. Dan kost het geen eigen risico maar gaat het ten laste van je aanvullende budget. Helaas kwamen man en ik hier te laat achter maar dat zoeken we wel uit voor 2015.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikeaverslaafde schreef op 02 december 2014 @ 10:22:

[...]





Maar dat is toch wat ik zeg? Als ik 3 behandelingen heb, van 100, 300 en 800 euro, dan wordt van de eerste 75 euro vergoed (500-75= nog 425 over), de tweede 225 (425-225= nog 200 over) en de derde 200 (want je had nog 200 euro dat vergoed kon worden).



Ehh, nee, dat is niet wat je zei

Je zei dat er 75% wordt vergoed tot een behandelbedrag van 500 euro.

Dat zou betekenen dat je per behandeling maximaal 375 vergoed krijgt, dat is namelijk 75% van een behandelbedrag van 500 euro.

Maar ook van hogere behandelbedragen (of lagere) wordt 75% tegoed, tot een maximale jaarlijkse vergoeding van 500 euro.

Bij een behandelbedrag van 666 zou dan 500 euro worden vergoed.



Je tweede post (bovenstaande) klopt wel, je 1e post niet.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of ik het zou doen, als alleen al 1 wortelkanaal behandeling hebt in januari dan is het bedrag van 500,-- er al bijna doorheen en betaal je het hele jaar door de duurdere premie. Weet je zeker dat je in 2015 weer veel tandartskosten hebt? Overleg in ieder geval even met je tandarts. Let ook op de voorwaarden van de tandarts av's zoals wachttijd en welke behandelingen/code's er wel en niet vergoed worden.



In veel av's is er per 2015 opgenomen dat tandartskosten nav een ongeval tot 10.000,-- vergoed worden. Dat vind ik wel fijn nieuws, glij ik uit in de sneeuw en val op mijn mond is het fijn om te weten dat de gebroken voortanden weer gerepareerd kunnen worden. (kon dit jaar ook wel maar dan moet je de dure kosten uit eigen zak betalen en dat is een flinke aderlating in mijn portomonee.) Maar ik hoop dat het niet nodig is.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Alle reacties Link kopieren
quote:Mutsje78 schreef op 03 december 2014 @ 17:37:

Ik weet niet of ik het zou doen, als alleen al 1 wortelkanaal behandeling hebt in januari dan is het bedrag van 500,-- er al bijna doorheen en betaal je het hele jaar door de duurdere premie.

maar dan ben je wel (veel) goedkoper uit dan als je zelf die 500 moet betalen.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven