2 vragen: natte ramen (condens), window vac

02-12-2014 23:53 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een lekker andijvie-topic op de late avond. Ik woon in een huis waar, ondanks dubbel glas, de ramen in deze tijd van het jaar vaak kletsnat zijn van de condens. Luchten helpt niet afdoende.



Als het al te gortig wordt neem ik ze af met een microvezeldoekje maar echt handig is dat niet. Zou een window vac daar handig voor zijn (zo'n stofzuigertje waarmee je volgens de reclame je ramen heel makkelijk en streeploos schoon maakt)?



Zoekend naar reviews bij Google kwam ik (natuurlijk) al snel hier op het forum uit. Kennelijk hebben een paar forummers zo'n ding al jaren in huis, ik vond wat enthousiaste verhalen. Dus even een paar vragen aan de ervaringsdeskundigen. Bevalt hij nog steeds goed, is zo'n Window vac echt handiger bij het ramen lappen dan een gewone trekker en zeem? En zou je er handig en snel 's ochtends de ramen even mee kunnen drogen (van de condens), dus zonder sop, niet om te lappen maar gewoon even snel drogen?



Of heeft iemand anders de gouden tip om makkelijk en streeploos van dat dagelijkse vocht af te komen?
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat een window-vac zeker je ramen droog krijgt. Heb er zelf een en ben enthousiast. Maar eerlijk gezegd denk ik dat je dan aan symptoombestrijding doet. Kennelijk is het in jouw huis erg vochtig en dat is niet gezond. Minder vochtproductie (was drogen? Koken op gas?) en betere ventilatie is echt nodig als je je dubbele ramen moet zemen.....
Eens met sassafras, window vac is een heerlijk apparaat! Ik wil niks anders meer. Maar ik zou de oorzaak aanpakken. Zo vochtig is niet goed en straks heb je schimmel.
Ja, zeker geschikt. Dan ben je al snel een hoop vocht kwijt. En ik denk dat als je dat consequent doet dat je op en duur ook merkt dat het minder vochtig wordt in huis. Dat water verdampt nu iedere dag en slaat vervolgens weer neer op je ramen. Het zal het probleem niet helemaal oplossen maar wel voor een deel denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt luchten en ventileren. Heb je ventilatieroosters boven je ramen? Zet die altijd open, nooit dicht, ookal is het koud. En als je ze trapsgewijs kan verzetten, maximaal half dicht als het echt koud wordt.



En heb je de condens aan de binnenkant of aan de buitenkant? Condens aan de buitenkant is namelijk wel normaal met hr++ glas.
Hoe oud is je huis? Heb je roosters boven de ramen, mechanische ventilatie, afzuigkap in de keuken, ventielen in badkamer, toilet en berging, zijn de luchtgaten onder je beganegrondvloer open zodat de kruipruimte kan ventileren?



Mijn ervaring is namelijk dat mensen in deze tijd van het jaar best willen stoken maar de hele boel hermetisch afsluiten. Zodra je een huis gebruikt ontstaat er vocht en dat condenseert op de koudste plekken, in jouw geval op de ramen. Als je gaat stoken moet je ventileren. Dat lijkt misschien op stoken voor de KLM, maar een droog huis verwarmt veel gemakkelijker.



Ik gok erop dat je te huis te slecht geventileerd wordt. Zet maar een paar dagen alle roosters open, zorg voor maximale luchtverplaatsing (mechanische ventilatie of ramen tegen elkaar open overdag) en stook. Zeker tot 19 graden, constant. Ik denk zeker te weten dat je van je vocht af bent. En als dat niet zo is, is er een diepliggender probleem en zou ik een aannemer contacteren.
Heb je een droger of droog je de was binnen? Bij zoveel vocht in huis zou ik zeker een droger aanschaffen, en dan natuurlijk eentje met een afvoer naar buiten. Niet met zo'n bak water die je moet legen. Dan blijft het vocht nog in huis.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in de slaapkamer enkel glas en ook daar veel condensvorming. Heel vervelend om elke ochtend de ramen af te moeten nemen, maar als ik het niet doe worden de deur en vloer heel nat. Ik heb nooit gehoord van een window vac, maar ik ga mij er eens in verdiepen als jullie zeggen dat het handig is.
Alle reacties Link kopieren
Eens met de postings over de aanpak van je vochtprobleem. Kan daarbij misschiennog aanvullen dat je ook eens een aantal 'vochtvreters' zou kunnen plaatsen. Geen supergoedkope oplossing maar er zijn er die je in de magnetron weer kunt 'drogen'. ( maar ja, waar blijft dàt vocht dan, kun je je afvragen...)



Maar je vroeg specifiek naar ervaringen met de WindowVac. Ik heb hem ook en ben op zich ook wel tevreden. Ik heb hem gekregen en heb daarna dus pas de reviews gelezen (welke over het algemeen zeer lovend waren). Na hem een aantal keren gebruikt te hebben kom ik toch een aantal minpuntjes tegen:



-Door de lengte van het apparaat lukt het bij ramen, die voorzien zijn van een vensterbank, vaak niet om helemaal door te halen tot aan de onderkant van het raam. Om dit op te lossrn moet je die onderkant nog eens horizontaal zemen wat uiteindelijk toch weer sporen/strepen nalaat. Beetje een gehannes..

-wanneer de ramen erg vuil waren, in combinatie met het gebruiken van te weinig water, kreeg ik toch nog strepen. Maar dan van het mondstuk zelf. Een soort streepjescode in de vorm van heel veel verticale strepen naast elkaar. Maar dit is misschien ook nog een beetje gebrek aan ervaring?

-Vind de levensduur van de accu ook niet super. Maar ook dit is persoonlijk, want de een heeft meer/grotere ramen dan de ander.



Los hiervan is het een goed apparaat. Wanneer je ermee werkt denk je dat er toch nog strepen zijn, maar wanneer je er mee klaar bent blijkt dat over het algemeen mee te vallen.



Kan hem je wel aanraden. Er zijn overigens ook andere (goedkopere) merken dan de Karcher en die schijnen ook goed te bevallen!
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Karcher en ik vind het een heerlijk ding!



Wij hebben trouwens ook weer vocht boven. Luchtroosters staan open, dubbel glas ventialtie staat de hele dag aan ik weet het ook niet meer. Dus ik ga ook even iedere morgen over het raam .
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een windowvac maar vind het erg omslachtig, heb 'm misschien 2x gebruikt. Met een wisser en een oude theedoek heb ik mn ramen 10x zo snel streeploos droog en meteen de kozijnen ook.

Niet allemaal even enthousiast dus...
Alle reacties Link kopieren
Heb je misschien een (kruip)kelder onder je huis waar water in staat ?



Het is wel duidelijk dat het in je woning veel te vochtig is.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Goh, ik dacht eigenlijk dat het met dit weer redelijk normaal was dat er veel condens is. Maar dan zal ik toch maar meer gaan ventileren. Gek genoeg hebben we er alleen in de woonkamer en keuken geen last van, terwijl dat nou juist de enige ruimtes in huis zijn waar we de ventilatieroosters boven de ramen meestal dicht hebben omdat het anders zo gaat tochten.



Leuk om jullie ervaringen met de window vac te lezen. Ik denk dat we die toch maar gaan proberen, ik heb nog een cadeaubon liggen ter waarde van de prijs van zo'n ding dus kan me er niet echt een buil aan vallen.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Wij hadden dit ook. Nu staat er altijd een raampje op een kiertje en hebben we er nooit meer last van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven