Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatiegesprek: zwart jurkje of jeans?

04-12-2014 09:35 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb straks een gesprek. Mijn eerste in een jaar. Bij een recruiter maar wel met de directeur van het bedrijf erbij. Ik denk dat het kansloos is want de vacature is voor 32u (in mijn brief heb ik duidelijk aangegeven dat ik voor max 24u beschikbaar ben ivm zorgintensieve kind) en de locatie is voor mij zeer onhandig. Maar het lijkt me wel een hele leuke functie en ook in de richting waar ik op wil en wellicht is flexibel en gedeeltelijk vanuit huis werken wel mogelijk.



Maar nu zat ik dus net te bedenken wat ik aan zou doen. Ik heb een zwart jurkje wat ik vorig jaar voor een begrafenis heb gedragen maar toen was ik wel 20kg zwaarder dus het is te groot. Maar met een jasje erop kan het wel. Maar wel koud nu brrrr.



Maar eigenlijk ben ik echt een spijkerbroekenmens. En ik zou het liefst gewoon als mezelf gaan. Een donkerblauwe spijkerbroek met een net donkerblauw jasje en pumps eronder staat wel heel netjes bij mij. Maar kan eigenlijk niet toch?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook echt een spijkerbroeken mens maar ik zou nooit in een spijkerbroek solliciteren. Een nette zwarte pantalon lijkt mij beter, even halen bij de h&m of primark of zo kan toch?
Alle reacties Link kopieren
het hangt heel erg van de functie en het bedrijf (en bedrijfscultuur) af. een nette, hele donkere (effen) jeans kan soms. hangt ook nog wel een beetje van het model af natuurlijk. Als het jurkje eigenlijk niet past zou ik die zowieso niet doen! dat ziet er slodderig uit! zelf zou ik denk ik inderdaad kijken naar een nette budget-pantalon. maarja.... ook een budget pantalon kost geld en met een zorgintensief kind/geen werk kan ik me voorstellen dat dat toch een probleem is. al zou ik er dan wel proberen voor te sparen want wie weet komen er nog meer sollicitaties op je pad waar je het echt voor nodig hebt.



overigens kan een beetje positiviteit geen kwaad! ik krijg de baan toch niet, locatie niet handig, teveel uur..... het enthousiasme spat ervan af! kom op, je kan het! (als je van die uren al had aangegeven hebben ze daar vast wel over gedacht. en omdat thuis werken ook mogelijk is kan er dan misschien van beide kanten iets gemiddeld worden. Als je wordt uitgenodigd maak je ook kans!)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb besloten dat ik toch in een zwarte jurk ga. Heb nog een andere zwarte jurk die prima kan met een jasje.



En ja ik zet in mijn brief erbij dat ik een zorgintensief kind heb. Ik wil graag een leuke baan maar niet zo graag dat ik dat ga verzwijgen. Dat heeft namelijk nogal wat impact en ik vind dat een werkgever het verdiend om dat van te voren te weten voordat we er beiden tijd in stoppen. Ik werk liever niet dan dat ik me in allerlei bochten moet gaan wringen en moet doen alsof het allemaal wel meevalt terwijl dat niet zo is.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
quote:bootje_op_de_golven schreef op 04 december 2014 @ 11:09:

[...]



Dan koop je een pantalon in de uitverkoop, maar solliciteren in een spijkerbroek is not done (tenzij je solliciteert als schoonmaakster oid). Het betaalt zich weer uit in een baan.Ik heb best wat verschillende banen gehad ( toevallig ook schoonmaak). Heb altijd gesolliciteerd in een nette jeans. Slechts 2x ben ik het niet geworden. Dus het valt allemaal wel mee. Of ik maak gewoon een hoop goed met uitstraling en kennis. En het is niet alleen het solliciteren ook het werk zelf. Leuk dat je dan bij het solliciteren een pantalon aan hebt maar waarschijnlijk moet je die dan ook aan naar het werk. Ik ga liever gewoon als mezelf aan het werk. En bij sollicitatie iets netter. Wat dus prima kan met jeans.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
Is het ver weg? Parkeer je auto een voor de deur rond 17.00 en kijk wat er naar buiten komt! Ik twijfelde ook heel erg wat ik aanmoest op een sollicitatiegesprek en zo wist ik precies wat gepast was bij het bedrijf.
Alle reacties Link kopieren
quote:boannan schreef op 04 december 2014 @ 11:55:

Ik heb besloten dat ik toch in een zwarte jurk ga. Heb nog een andere zwarte jurk die prima kan met een jasje.



En ja ik zet in mijn brief erbij dat ik een zorgintensief kind heb. Ik wil graag een leuke baan maar niet zo graag dat ik dat ga verzwijgen. Dat heeft namelijk nogal wat impact en ik vind dat een werkgever het verdiend om dat van te voren te weten voordat we er beiden tijd in stoppen. Ik werk liever niet dan dat ik me in allerlei bochten moet gaan wringen en moet doen alsof het allemaal wel meevalt terwijl dat niet zo is.Dat is heel eerlijk van je en je bent toch uitgenodigd voor een gesprek. Succes straks!
Alle reacties Link kopieren
quote:boannan schreef op 04 december 2014 @ 11:55:

En ja ik zet in mijn brief erbij dat ik een zorgintensief kind heb. Ik wil graag een leuke baan maar niet zo graag dat ik dat ga verzwijgen. Dat heeft namelijk nogal wat impact en ik vind dat een werkgever het verdiend om dat van te voren te weten voordat we er beiden tijd in stoppen. Ik werk liever niet dan dat ik me in allerlei bochten moet gaan wringen en moet doen alsof het allemaal wel meevalt terwijl dat niet zo is.

Dat hoeft ook niet, maar mijn advies zou zijn omdat te bewaren voor het gesprek. Dan hebben ze je al gezien, ze hebben een beeld van je. Er wordt toch altijd gevraagd naar beschikbaarheid/overwerk/flexibiliteit. Dan kun je het daar alsnog bespreken.



Nu loop je het risico dat er van je brief vooral blijft hangen dat je een moeder van een ziek kind bent, dat is behoorlijk jammer, want je bent nog duizend dingen meer dan moeder (van een ziek kind).
Alle reacties Link kopieren
quote:MadameQetesh schreef op 04 december 2014 @ 11:56:

[...]





Ik heb best wat verschillende banen gehad ( toevallig ook schoonmaak). Heb altijd gesolliciteerd in een nette jeans. Slechts 2x ben ik het niet geworden. Dus het valt allemaal wel mee. Of ik maak gewoon een hoop goed met uitstraling en kennis. En het is niet alleen het solliciteren ook het werk zelf. Leuk dat je dan bij het solliciteren een pantalon aan hebt maar waarschijnlijk moet je die dan ook aan naar het werk. Ik ga liever gewoon als mezelf aan het werk. En bij sollicitatie iets netter. Wat dus prima kan met jeans.In bepaalde sectoren zal het best kunnen hoor. Maar in een heleboel sectoren ben je gewoon underdressed. Ik wil graag een baan die aansluit bij mijn studie, dus dan moet ik me daar ook naar kleden. Of ik dat leuk vind of niet.
Alle reacties Link kopieren
Succes met je sollicitatie!



Goed dat je niet voor de spijkerbroek hebt gekozen. Ik weet dat veel mensen het prima vinden maar je zult net diegene treffen die het niet vind kunnen. Ik ga altijd voor "liever over- dan underdressed", zelfs bij een tweede gesprek doe ik geen spijkerbroek aan, ook als ik heb gezien dat anderen dat wel dragen.
Alle reacties Link kopieren
In mijn sector word trouwens heel veel in spijkerbroeken gelopen, maar bij een gesprek kom je ook vaak mensen uit andere functies/afdelingen tegen, bijvoorbeeld hoger management. Dus je kunt het nooit inschatten.
Alle reacties Link kopieren
quote:bootje_op_de_golven schreef op 04 december 2014 @ 12:10:

[...]



Dat hoeft ook niet, maar mijn advies zou zijn omdat te bewaren voor het gesprek. Dan hebben ze je al gezien, ze hebben een beeld van je. Er wordt toch altijd gevraagd naar beschikbaarheid/overwerk/flexibiliteit. Dan kun je het daar alsnog bespreken.



Nu loop je het risico dat er van je brief vooral blijft hangen dat je een moeder van een ziek kind bent, dat is behoorlijk jammer, want je bent nog duizend dingen meer dan moeder (van een ziek kind).Je hebt misschien ook wel gelijk.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Ik werk in de zorg en heb altijd gewoon gesolliciteerd in spijkerbroek

Geen enkel probleem. Ben drie keer aangenomen en 1 keer heel ver in de procedure gekomen

In de zorg kan dat ook wel vind ik
Goed dat je toch voor een jurkje kiest! Ik heb maar één keer in een spijkerbroek gesolliciteerd. Dat was voor een bijbaan via een uitzendbureau toen ik bij mijn werkgever niet meer uren kon maken en wat extra geld nodig had na mijn scheiding. Die baan was nogal onder mijn niveau dus ik wilde bewust "downdressen".
Alle reacties Link kopieren
quote:MadameQetesh schreef op 04 december 2014 @ 10:57:

[...]





Wat een onzin. Ook een spijkerbroek kan netjes zijn. Als het maar een nette jeans is ( bij voorkeur donker) en niet een met gaten. Dat is idd geen gezicht. Als ik ging solliciteren droeg ik altijd een nette jeans met colbertje. Ook bij representative functies.

¤20 is/was voor mij het maximale voor een broek, dan ga ik dus geen broek halen die nooit aantrek. Bovendien zou ik mij zwaar ongelukkige voelen in een andere broek dan een jeans. En dat valt meer op in een gesprek dan een nette jeans.En precies daarom wijzen sommige bedrijven van te voren al iemand in een jeans af. De instelling die je dan ten toon spreid. Als jij je echt zwaar ongelukkig voelt in iets anders dan jeans ben je voor een flink aantal functies dus totaal ongeschikt.

Net zoals iemand die in een mantelpak op een sportschool solliciteert daar ongeschikt voor is.
Lekker op tijd, straks solliciteren en nu nog bedenken wat je aan gaat trekken...
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een zwart jurkje dan weer het andere uiterste, overdressed dus



Een nette zwarte broek met iets gekleurd er op is een mooie middenweg.

Doe ik straks naar mijn gesprek aan (onderwijs)
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 04 december 2014 @ 12:50:

[...]

En precies daarom wijzen sommige bedrijven van te voren al iemand in een jeans af. De instelling die je dan ten toon spreid. Als jij je echt zwaar ongelukkig voelt in iets anders dan jeans ben je voor een flink aantal functies dus totaal ongeschikt.

Net zoals iemand die in een mantelpak op een sportschool solliciteert daar ongeschikt voor is.



Welke instelling?

Echt ik zie dat dus niet. Vind het ook erg triest om iemand te gaan afwijzen omdat ze een nette jeans aan heeft ipv een pantalon.

Voor dat soort bedrijven wil ik niet eens werken.

Dan vinden ze me maar niet geschikt. Een broek zegt niks over hoe goed iemand in in zijn werk is.

Maar idd bepaalde functies en bedrijven zijn niet geschikt voor mij. Bij het idee dat ik in pak moet werken krijg ik het al benauwd, vreselijk dat opgedofte.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Een stichiting die een recruiter inschakelt. Welvarende stichting dus en wellicht niet het type geitenwollen sok ' kom-vooral-als-jezelf' club.



Zowel under als overdressed is een teken dat je je niet hebt ingelezen in het bedrijf. Ik heb een tijd bij een start up gewerkt en aan de andere kant van de tafel gezeten. Kandidaten die voor een administratieve functie in pak kwamen hadden duidelijk de strekking van het bedrijf gemist en laakten in mijn optiek ook de nodige flexibiliteit en aanpassingsvermogen wat je bij een start up moet hebben. Te safe. Te binnen-de-lijntjes. Ongeschikt.



Ik heb ook bij een financiele instelling gewerkt in de sales, en hoewel bij mijn clienten bij wijze van spreken de pirelli kalenders in het midden van de floor hingen, was het echt not done om in spijkerbroek op klantbezoek te gaan. Klant boeide het mogelijk weinig , maar mn baas wel. Je werd gewoon naar huis gestuurd, of zoals bij een uitzendkracht die van de vrijdag zelf een casual friday maakte, gewoon geen vervolg aan je contract gegeven.



Kijk dus naar je toekomstige werkgever en niet naar wat je zelf nu zo fijn vindt. Anders kun je ook gaan beginnen over de uitslaap shift en 60 vakantie dagen want " dat vind ik nu eenmaal zo fijn" .



Overigens vraag ik me af hoe gelukkig ze worden van een mogelijke zwangerschap waar je mee bezig bent. Tuurlijk is dat geen reden om iemand af te wijzen, maar meld dat vooral niet als je ook nog minder wil werken dan geadverteerd.
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het gegaan?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Ja wel goed! Weet niet of ze het aandurven hoor want het is een startup maar dat is ok. Ze hadden me juist uitgenodigd vanwege mijn eerlijkheid in m'n brief over de thuissituatie.



Waar slaat die opmerking op over onze wens voor een tweede, diaa? Dan zou elke vrouw die nog een kinderwens heeft niet mogen solliciteren? Ik ben niet zwanger dus er valt niks te melden hoor!
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
quote:MadameQetesh schreef op 04 december 2014 @ 11:03:

[...]





Omdat dat compleet niet bij mijn past. Net als een vriendin die nooit jurken draagt. Die moest voor een bepaald feest een vrolijke jurk aan. Die voelde zich niet zichzelf meer.

En die eerste indruk is een stuk beter als ik mij gewoon lekker en mezelf voel.

En willen ze mij niet om iets kinderachtigs als een nette jeans ipv een pantalon, prima. Dan wil ik daar niet eens werken, wat een onzin om daar iemand op af te wijzen. Ik kom niet in mijn klus kleren. Gewoon netjes.

Werken in een pak zou sowieso niks voor mij zijn.

Er is een hele wereld tussen een pak en een spijkerbroek. Net zoals er een hele wereld is tussen een jurk en een spijkerbroek. Als je nooit een jurk draagt kan ik me heel goed voorstellen dat je je daarin ongelukkig voelt, dat je niet weet hoe je moet zitten of fietsen of plassen.

Maar het verschil tussen een gewone zwarte broek en een spijkerbroek is qua draagcomfort maar heel klein. Het kan echter wel een verschil maken voor degene bij wie je solliciteert. Bij mij moet iemand die solliciteert in een spijkerbroek al direct wat meer zijn best doen. Het zegt iets over wat jij vindt dat representatief is. Net zoals dat een zichtbare tatoeage daar een minnetje scoort. Of bijv losse haren in sommige gevallen.
quote:MadameQetesh schreef op 04 december 2014 @ 13:59:

[...]





Welke instelling?

Echt ik zie dat dus niet. Vind het ook erg triest om iemand te gaan afwijzen omdat ze een nette jeans aan heeft ipv een pantalon.

Voor dat soort bedrijven wil ik niet eens werken.

Dan vinden ze me maar niet geschikt. Een broek zegt niks over hoe goed iemand in in zijn werk is.

Maar idd bepaalde functies en bedrijven zijn niet geschikt voor mij. Bij het idee dat ik in pak moet werken krijg ik het al benauwd, vreselijk dat opgedofte.Kijk dat bedoeld ze dus, dat is jouw instelling dan. Prima dat jij daar zo over denkt, maar voor heel veel functies is zo'n houding 'ze moeten me maar nemen hoe ik ben, ik ga niet extra mijn best doen voor ze' niet zo handig.
quote:boannan schreef op 04 december 2014 @ 20:15:

Ja wel goed! Weet niet of ze het aandurven hoor want het is een startup maar dat is ok. Ze hadden me juist uitgenodigd vanwege mijn eerlijkheid in m'n brief over de thuissituatie.wat goed zeg!
Alle reacties Link kopieren
Jezus Christus. Dat gezeur om altijd maar jezelf te zijn, zelfs als het om een sollicitatiegesprek gaat. Als je bij de politie werkt of in de verpleging draag je een uniform en moet die spijkerbroek ook uit. Ga je ook naar een bruiloft in je spijkerbroek omdat je zonodig altijd jezelf moet kunnen zijn? Ik hang het liefst in joggingpak op de bank, vretend uit mn neus en boerend ruftend en scheldend op slechte tv programma's. Want dan ben ik mezelf. Ik eis niet dat ik ten alle tijden mezelf moet kunnen zijn. Op gesprek ga je netjes en neem je geen risico. ZEKER niet met een representatieve functie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven