Hoe verhaal van pakjesavond consistent krijgen?

05-12-2014 08:56 21 berichten
Onze zoon is 4,5 en hij maakt deze sinterklaas nu echt bewust mee. Maar alles is bij mij zo weggezakt, en ik zit er een beetje mee dat ik eigenlijk alleen globaal weet dat je met pakjesavond alle "grotere" cadeaus krijgt. Maar wat vertel je erbij?



We vieren het met alleen ons gezinnetje (kind, vader, moeder) en 1 opa en oma. Opa en oma hebben natuurlijk cadeautjes voor ons allemaal, en wij hebben ook wat kleinigheden voor opa en oma, maar waar je ze echt blij mee maakt, is bijvoorbeeld met een pot noten (gekocht op de markt) of zelfgebakken italiaanse koekjes ofzo. en dat kent zoon als iets dat wij zelf maken.



Nu zit ik er een beetje mee dat we tegen zoon gezegd hebben dat grote mensen geen schoen zetten en eigenlijk ook geen cadeautjes krijgen van Sinterklaas. Dat kan hij alweer vergeten zijn, maar ik vind het zelf dus voor de komende jaren ingewikkeld. Hoe kunnen we nou al die cadeautjes bij elkaar in een zak krijgen "van sinterklaas"? En dan ook nog cadeautjes die wij soms zelf maken ofzo, dus die risico op herkenning geven als ze ineens van Sinterklaas zijn? Hebben jullie een onderscheid in grote mensencadeautjes die je elkaar geeft en kindecadeautjes die in de zak zitten?



Opa en oma gaan rond 18:00 door naar grotere kleinkinderen die niet meer geloven, dus we hebben geen scheiding van "als het kind op bed ligt" doen de grote mensen wat. Zijn we ook met een te klein gezelschap voor...



Tips?
Ik vraag me af of het op zal vallen bij je zoon. Die is veel te veel bezig met de Sinterklaas spanning. Ik vind het persoonlijk niet erg dat er duidelijke dingen zijn waar mijn kind op een gegeven moment vraagtekens bij zet. Vaak gebeurt dat pas rond een jaar of 6 en niet nu al. Als ze dan alles op een rijtje zetten komen ze op een mooie leeftijd tot de conclusie dat het allemaal niet helemaal klopte.



Gewoon alles in die zak doen dus
Alle reacties Link kopieren
Bij ons thuis vroeger kwamen álle pakjes op pakjesavond gewoon van de Sint. Ook de pakjes die mijn ouders en grootouders kregen. Kun je echt niks anders verzinnen voor oma dan zelfgebakken koekjes? Er zullen toch wel meer dingen zijn die ze leuk vindt? (Puzzelboekje, leesboek, desnoods een paar leuke tijdschriften, leuke koektrommel/koekjespot waar je dan later op de avond zelf je zelfgebakken koekjes bij geeft, zo van "Dat komt goed uit dat Sint je deze trommel/pot gegeven heeft, dan kunnen daar mooi mijn koekjes in!"). Zoiets?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je er te veel van maakt.

In het kader van Sinterklaas zijn kinderen bereid zowat alles te geloven en meestal is actieve 'uitleg' van ouders niet nodig. Voor het kind is het zoals het is.



Ik zou zelf echter niet duidelijk zeggen dat de volwassenen cadeautjes voor elkaar kopen, die zijn gewoon ook van Sint. En blijkbaar kan KoekjesPiet net zulke lekkere koekjes bakken als mama en papa.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Je kind betrekken in het complot. Ik heb wel eens verteld dat wij voor opa en oma een cadeautje hadden gekocht, omdat ze altijd zo veel voor ons doen, maar omdat het nu Sinterklaas was, zou het leuk zijn dat opa en oma zouden denken dat ze dat van Sinterklaas kregen. Dus als de pakjes waren gearriveerd met veel gebons enzo dan liet ik mijn kind, die pakjes nog bij de rest voegen. Ons geheimpje, die pakjes lagen dan bijvoorbeeld in de meterkast en kind had al de hele tijd, de sleutel daarvan in zijn zak, zodat niemand ons geheim zou ontdekken.
Toen onze kinderen nog geloofden waren we zo inconsistent als de neten. We lieten zelfs rustig het overgebleven pakpapier slingeren, en we praatten openlijk over het te besteden bedrag, maar dat belette de kinderen helemaal niet om vrolijk door te geloven. Dat papa altijd net even weg was als er geklopt werd en dat het handschrift van de dichtpiet wel verdacht veel leek op dat van mama viel ook niemand op. Kortom, ik zou me niet zo druk maken.
Inderdaad, niet te druk om maken. Zodra kinderen echt vragen gaan stellen omdat het niet klopt, dan zijn ze bijna klaar met geloven in Sint.
Kinderen geloven in de sinterklaastijd wat ze willen geloven, wat in hun denkwereld past en wat ze geruststelt. Door school, media en vriendjes krijgen ze zoveel informatie en daar bakken ze in hun hoofd een eigen behapbaar verhaal van. Als jij met die kadootjes voor de volwassenen omgaat alsof het de normaalste zaak van de wereld is, dan IS het voor je kind ook de normaalste zaak van de wereld.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is dat je zelf geen verhaal hoeft te maken. als hij een vraag stelt zeg je gewoon: wat denk jij? Dan komt hij vast zelf met iets of accepteert dat hij het niet weet.



Als dat niet meer genoeg is dan is het tijd voor de waarheid, maar de meeste vier-jarigen geloven zelfs nog in sinterklaas als ze hem hebben zien omkleden
Het is zoals het is
quote:Lady-Voldemort schreef op 05 december 2014 @ 09:10:

Toen onze kinderen nog geloofden waren we zo inconsistent als de neten. We lieten zelfs rustig het overgebleven pakpapier slingeren, en we praatten openlijk over het te besteden bedrag, maar dat belette de kinderen helemaal niet om vrolijk door te geloven. Dat papa altijd net even weg was als er geklopt werd en dat het handschrift van de dichtpiet wel verdacht veel leek op dat van mama viel ook niemand op. Kortom, ik zou me niet zo druk maken.



Bij ons vroegen ze zich af, toen ze niet meer geloofden en wij vertelden dat we zelf aan klopten, hoe we dat dan deden, ze hadden ons nog nooit gemist! De eerste die niet meer geloofde had het zelfs dat jaar niet door, dat één van ons ging aankloppen.



Eén keer, toen 5 december op zondag viel, hadden wij zaterdagavond alle pakjes in de gang gelegd. Konden we bij het ontbijt uitpakken en daarna spelen. Drie kinderen zijn van de trap naar de huiskamer gelopen (deur was schuin rechts tegenover de trap en links lagen de pakjes) zonder de pakjes te zien. Want Sint zou 's avonds pas komen, dus daar letten ze helemaal niet op! Ik onze middelste nog even terug naar boven gestuurd om zijn andere sloffen aan te doen, deze waren echt veel te koud, en toen had hij de pakjes nog niet gezien!
Alle reacties Link kopieren
quote:sandt2.0 schreef op 05 december 2014 @ 09:07:

Je kind betrekken in het complot. Ik heb wel eens verteld dat wij voor opa en oma een cadeautje hadden gekocht, omdat ze altijd zo veel voor ons doen, maar omdat het nu Sinterklaas was, zou het leuk zijn dat opa en oma zouden denken dat ze dat van Sinterklaas kregen. Dus als de pakjes waren gearriveerd met veel gebons enzo dan liet ik mijn kind, die pakjes nog bij de rest voegen. Ons geheimpje, die pakjes lagen dan bijvoorbeeld in de meterkast en kind had al de hele tijd, de sleutel daarvan in zijn zak, zodat niemand ons geheim zou ontdekken.Ah dit klinkt echt heel erg lief!
quote:mariadolores schreef op 05 december 2014 @ 09:37:

[...]



Ah dit klinkt echt heel erg lief! Die magie leeft hier nu nog voort! Ze zijn nu bijna 17, bijna 15 en ruim elf en al voor de derde keer hebben we hier vijf Sinterklazen thuis. Iedereen koopt iets voor iedereen, dus al dagen liggen op elke kamer geheime zakjes en pakjes. Soms vragen ze hulp, ik heb gisteren dochter geholpen met cadeau voor vader kopen. Was iets te ver fietsen, met haar hoestbuien zeker! Jongste heeft hulp gevraagd aan nichtje om iets voor zijn zus te kopen. Dus zelfs ik weet niet, wat iedereen krijgt!
Je kunt toch gewoon alles in de zak stoppen en als de cadeautjes eruit komen verrast iets roepen als "nou ja zeg, de sint heeft ook cadeautjes voor de grote mensen gebracht, wie had dat gedacht?". En: "wat toevallig, dit zijn precies dezelfde koekjes als die wij altijd maken!".
Alle reacties Link kopieren
Zoontje is net vier, registreert allerlei details zoals ´waarom heeft sint nu ineens geen bril op, is de boot nu weer wit ipv zwart, praat hij anders, heeft hij geen krullen in de baard en gister op tv wel.........etc. etc. ´



Maar......hij twijfelt geen seconde aan het bestaan van sint.



Hier slingert ook papier rond, praten we erover. Zoontje wil wel graag antwoorden maar neemt daar genoegen mee.

Dus ´goh, toevallig.. sint heeft ook oma´s lievelingskoekjes gebakken, vast door de bakpiet gedaan...´ daar zou hij tevreden mee zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:sandt2.0 schreef op 05 december 2014 @ 09:53:

[...]





Die magie leeft hier nu nog voort! Ze zijn nu bijna 17, bijna 15 en ruim elf en al voor de derde keer hebben we hier vijf Sinterklazen thuis. Iedereen koopt iets voor iedereen, dus al dagen liggen op elke kamer geheime zakjes en pakjes. Soms vragen ze hulp, ik heb gisteren dochter geholpen met cadeau voor vader kopen. Was iets te ver fietsen, met haar hoestbuien zeker! Jongste heeft hulp gevraagd aan nichtje om iets voor zijn zus te kopen. Dus zelfs ik weet niet, wat iedereen krijgt!



Heerlijk, die gezelligheid. Zo doen wij het nog steeds met de familie. Alle kinderen inmiddels ruim volwassen, maar elk jaar in december zijn we weer even allemaal kind en sinterklaas tegelijk.

En je complot met kind vind ik een leuke oplossing, goed bedacht!
Alle reacties Link kopieren
Uh, ik weet uit ervaring dat ik er minstens tot mijn 10de ben ingetrapt. Bij ons thuis stond zelfs een hele lading met niet ingepakte kado's.



Mijn moeder zei vervolgens: ja, inpakpiet heeft (vul een ziekte of blessure naar keuze in) en kan de kado's niet inpakken. Of we even wilden helpen.



Jahoor, zat ik dan gezellig met mijn moeder samen alle kado's in te pakken en te stickeren. Gebeurde altijd al lang voor pakjesavond, en ik was het tegen de tijd dat de zak voor de deur stond alweer vergeten!



Je kan er altijd een gedichtje bij doen dat sint voor dit jaar een uitzondering maakt omdat ook opa, oma papa en mama zo lief geweest zijn dat ze wel kadootjes verdiend hebben?
Niet zo zeuren joh. Vogels, die hebben pas last van katers!
Alle reacties Link kopieren
quote:sandt2.0 schreef op 05 december 2014 @ 09:53:

[...]





Die magie leeft hier nu nog voort! Ze zijn nu bijna 17, bijna 15 en ruim elf en al voor de derde keer hebben we hier vijf Sinterklazen thuis. Iedereen koopt iets voor iedereen, dus al dagen liggen op elke kamer geheime zakjes en pakjes. Soms vragen ze hulp, ik heb gisteren dochter geholpen met cadeau voor vader kopen. Was iets te ver fietsen, met haar hoestbuien zeker! Jongste heeft hulp gevraagd aan nichtje om iets voor zijn zus te kopen. Dus zelfs ik weet niet, wat iedereen krijgt!Heerlijk, het echte sinterklaasgevoel!
Ik was er vroeger van overtuigd dat ik het paard rook in de gang nadat ik de pakjes had gevonden...
Alle reacties Link kopieren
quote:SaveTheDay schreef op 05 december 2014 @ 10:35:

Ik was er vroeger van overtuigd dat ik het paard rook in de gang nadat ik de pakjes had gevonden...



Ik weet ook zeker dat ik een keer Piet verderop weg zag rennen toen de pakjes voor de deur stonden. Ik zei het nog tegen de buurman die over het pleintje liep, en die had hem inderdaad ook gezien.



Dat de buurman de pakjes net voor de deur had gelegd had daar natuurlijk niks mee te maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken een familie waar het jongste kind (nakomertje dus geloofde nog heilig toen de oudsten dat niet meer deden) het heel normaal vond dat de familie de fopcadeautjes (surprises) voor elkaar maakte, want daar had sint het te druk voor. De andere cadeautjes kwamen gewoon van sinterklaas
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ff laten weten dat het wel geholpen heeft om vrijdag tussen de bedrijven door jullie reacties te lezen. Mooi idee dat kinderen veel zelf verklaren als ze dat graag willen, en pas echt kritisch worden als ze eigenlijk toch al van hun geloof aan het vallen zijn. Ik heb er nog geen ervaring mee en was bang dat ik per ongeluk iets zou verknallen (waar je zelf te laat achter komt). Maar ik denk dat ik nog wel een paar jaar heb voordat er echt moeilijke vragen komen :-).



Er zijn mensen die vinden dat je tegen je kinderen liegt als je ze in Sinterklaas laat geloven, maar ik vind dit al weer zo'n goed argument waarom het hele Sinterklaasgebeuren een functie heeft: eerst geloven ze sowieso tegen de klippen op omdat ze in hun hoofd nog magisch denken. Sinterklaas is net zo echt als een zelfverzonnen toverspreuk; allebei kunnen ze er helemaal in op gaan.



Later laten kinderen dat magisch denken los, en dan is het ook wel mooi als ze zelf met logisch redeneren hun eigen magische Sinterklaas om zeep helpen. Verder vind ik het best zielig hoe spannend het nu nog is, maar aan de andere kant is het wel een hele veilige spanning: drie weken per jaar en dan is het weer weg. Toch sneu als je CITO-toets ofzo pas de eerste ervaring is waar je super gespannen van wordt? Maar goed; ik leer al doende; zou dit vorig jaar allemaal ook nog nooit zo bedacht hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven