Viva (m)eet 2014

30-11-2014 12:19 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren mocht ik een aantal vaste dames van het '''Wat eten we vandaag '' topic bij mij thuis ontvangen om samen allemaal lekkere dingen te eten die we gekookt/gebakken (en gekocht) hadden.

Het was allemaal erg lekker en zeker gezellig!

In dit topic worden de recepten en foto's gepost.
Leuk!!



Wie bracht de smulsteen??
quote:Nouschi schreef op 30 november 2014 @ 14:01:

[...]





Die heeft zich er makkelijk af gemaakt Wat had ze aan?



Alle reacties Link kopieren
Prei-limoen soep met kokosmelk



Ingrediënten:2 aardappels3 preien1 rode peper2 limoenenolijfolie600 ml groentebouillon225 ml kokosmelkkorianderBereidingswijze:

Schil en snijd de aardappels in blokjes. Snijd de prei in ringen. Halveer de rode peper, verwijder de zaadjes en snijd de peper in stukjes. Rasp de limoenen. Verhit olie in een pan en fruit de aardappels, prei, rode peper en limoenrasp. Blus af met de bouillon en breng aan de kook. Kook de aardappels op laag vuur gaar. Pureer de soep, voeg de kokosmelk toe en knijp de limoenen uit boven de soep. Verwarm de soep zonder te koken. Serveer de soep eventueel met limoenschijfjes en garneer eventueel met blaadjes koriander.
????????????
Alle reacties Link kopieren
quote:GeorgieBrown schreef op 02 december 2014 @ 17:36:

[...]





[afbeelding]



Absoluut
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Griesmeelcake met suikersiroop



Ingrediënten:120 gr boter, op kamertemperatuur150 gr fijne kristalsuiker2 eieren100 ml melk1 eetlepel oranjebloesemwater1 theelepel vanille-essence400 gr griesmeel1,5 theelepel bakpoederVoor de suikersiroop:150 ml water125 gr fijne kristalsuikersap van 1/2 citroen2 eetlepels oranjebloesemwaterBereidingswijze:



Verwarm de oven voor op 180°C. Vet een bakvorm van 20x20 cm of een ronde bakvorm in en bestrooi met een beetje bloem.

Klop de boter en suiker romig in een beslagkom. Klop één voor één de eieren erdoor.

Klop de melk, 1 eetlepel oranjebloesemwater, en de vanille-essence erdoor, gevolgd door het griesmeel en het bakpoeder. Meng het beslag goed. Het beslag hoort wat aan de droge kant te zijn.

Schep het beslag in de ingevette bakvorm, en bak de cake ong. 25-30 minuten in de voorverwarmde oven. De cake is gaar als deze stevig aanvoelt en lichtbruin is gekleurd. Haal de cake uit de oven, laat 5 minuten afkoelen.



De suikersiroop

Zet een steelpan op laag vuur. Verwarm 150 ml water en roer de suiker erdoor tot deze is opgelost. Blijf roeren, ong. 2 minuten.

Haal de pan van het vuur en roer er citroensap en oranjebloesemwater doorheen. Schenk de stroop over de cake in de vorm, en zorg daarbij dat de cake goed doordrenkt wordt met de siroop.

Snij de cake in stukjes en serveer op een mooi schoteltje.



Ik heb de cake na 5 minuten afkoelen uit de vorm gehaald en op z'n kop op een groot bord gelegd. Daarna heb ik de warme siroop met een lepel over de onderkant van de cake gegoten (de onderkant neemt beter de siroop op dan de bovenkant).
????????????
Alle reacties Link kopieren
Had ik maar zulke kook skills.
quote:Nouschi schreef op 02 december 2014 @ 23:07:

[...]





Absoluut Nou, als antwoord op je vraag dan. Blauwe skinny jeans, Lang ombre t-shirt, zwart asymmetrisch jasje, blauw grijze enkellaarsjes met sleehakken.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveelste (m)eet hadden jullie inmiddels? Vind het iig altijd weer leuk om te lezen!
Alle reacties Link kopieren
quote:piepdemuis schreef op 02 december 2014 @ 23:13:

Had ik maar zulke kook skills.Misschien gewoon eens gaan koken dan?! In plaats van loempia's, hamburgers en pizza te eten. Is maar een ideetje
Alle reacties Link kopieren
Thee, ik denk dat dit voor mij nr 7 was??? Het blijft superleuk en ik hou er vele succesrecepten aan over.



Mijn recepten.



Zaalouk

750 gr aubergines

500 gr tomaten, gepeld en fijngehakt (ik had daar geen zin in en heb gepelde tomaten uit blik genomen, alleen de tomaten en niet het sap)

5 tenen knoflook, fijngehakt

zout

4 el extra vierge olijfolie

sap van 1/2 citroen

1/2 tl paprikapoeder

snuf chilipeper

1 el gemalen komijn

handje bladpeterselie en koriander, fijngesneden



Prik de aubergines met een puntig mes in zodat ze niet openbarsten. Leg ze op een stuk aluminiumfolie in de oven en rooster ze 45-55 min op 240 graden. Ze voelen dan heel zacht aan en zijn gerimpeld. Laat ze afkoelen en schil ze. Met een beetje mazzel kan je de schil zo lostrekken.

Leg het vruchtvlees in een fijnmazige zeef en druk er het water uit. Scheur het vlees in stukjes.

Kook de tomaten met de knoflook en een beetje zout 20 minuten op laag vuur in tot een dikke saus. Laat afkoelen en meng met de aubergine.



Klop een dressing van de rest van de ingredienten en schep door elkaar.





Arabische bruidsvingers (Briwat bi loz)



Voor ca 14 stuks

200 gr vloeibare honing

1 dl water

200 gr amandelen

80 gr fijne kristalsuiker

2 el kaneel

2 el oranjebloesemwater

14 vellen fillodeeg

65 gr boter, gesmolten (ik had meer nodig)



Laat de fillodeeg langzaam ontdooien.



Breng voor de siroop de honing en water in een pannetje aan de kook en laat een paar minuten sudderen. Laat afkoelen.



Maal de amandelen. Vermeng met de suiker, oranjebloesemwater en kaneel. Meng tot een soort kruimelig deegje.

Smelt de boter.

Pak een vel fillodeeg. Dek de rest af met een vochtige theedoek.

Ik had grote vellen en heb deze eerst dubbelgevouwen. Daarom had ik ook meer boter nodig. Ik heb de 2 kanten op elkaar geplakt met boter en dan zijn de vellen ook makkelijker te verwerken. Bestrijk de bovenkant ook met boter.

Pak een beetje van het amandeldeeg en vorm tot een worstje. leg dit op een kort kant van het deeg. Rol op tot een sigaar. Vouw de uiteinden op ongeveer een derde van de rol naar binnen toe om de vulling in te sluiten (als het deeg droog is, weer een beetje gesmolten boter gebruiken) en rol dan weer verder waarbij de randen open blijven.



Vul zo alle vellen. Leg de rolletjes op een bakplaat met bakpapier, bestrijk met boter en bak ze op 30 minuten op 150 graden in de oven tot ze goudbruin en knapperig zijn.

Serveer met de siroop.



Beide recepten komen uit het geweldige boek Duizend-en-een smaken van Claudia Roden
Alle reacties Link kopieren
quote:GeorgieBrown schreef op 02 december 2014 @ 23:29:

[...]





Nou, als antwoord op je vraag dan. Blauwe skinny jeans, Lang ombre t-shirt, zwart asymmetrisch jasje, blauw grijze enkellaarsjes met sleehakken. Foto!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Als ik het de volgende keer aan heb maak ik er 1. En dan moet ik zeker weten dat je in de buurt bent, want het wordt een zeer korte show, haha.
Alle reacties Link kopieren
Rast:-)



Voor mij was het de 4e meet.
*verlekkerde mee-lezer heeft een praktische vraag*



Ziet er weer heerlijk uit, kookdames!



Ik heb even een vraag voor Moos:

Ik had okonomyaki in gedachten als bijgerecht bij een etentje (2 varianten denk ik) binnenkort en vroeg me af of het lekker blijft als je het van tevoren klaarmaakt.

Heb jij ter plekke nog wat bereid of inderdaad ook thuis gemaakt en daar opgewarmd en dressing erop??
Alle reacties Link kopieren
He Paresseuse!



Ja hoor, is het ideaal voor juist. Ik stop er vaak een hele witte kool in, en dan heb ik wel drie van die grote dingen, maar je kunt ze dagen bewaren. Opwarmen in de pan of in de magnetron (en daarna pas de saus erover inderdaad)



Leuk dat je'm gaat maken :-)
Thanks Moosey!



Net terug uit Azie (geen Japan) en zag ze bij Japanse restaurants op het menu staan, maar de sushi is er zo goddelijk en zo belachelijk goedkoop dat die het even weer won van de pannenkoeken



Ik ga even spelen met wat verschillende ingredienten, jouw dressing klinkt ook heerlijk!



De overige recepten trouwens ook, stiekem vind ik het wel fijn dat jullie die elke keer allemaal posten
Tvp! Ik denk dat ik vanavond het Chinese stoofvlees van Dolfje ga maken, even nadenken nog of ik er genoeg tijd voor heb ivm de lange stoofduur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven