Problemen met collega moeder

03-12-2014 14:39 286 berichten
Alle reacties Link kopieren
..
evelien2010 wijzigde dit bericht op 09-02-2018 23:17
99.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:vrouwtje89 schreef op 05 december 2014 @ 14:55:

Gewoon flesvoeding geven.

Gewoon? Serieus? Ik weet wel wat gewoner is, soorteigen melk of melk van een ander zoogdier.

En nee, ik wil niet die discussie weer aanzwengelen, maar dit soort opmerkingen slaan serieus nergens op.
Alle reacties Link kopieren
Zucht ik hoop niet dat dit een pro/anti borstvoedingsdiscussie gaat worden. Zoals aangegeven ben ik namelijk voorstander van borstvoeding.



Gelukkig lees ik in de reactie van Mow (en enkele anderen) hoe het wel moet. Jezelf flexibel opstellen, kijken naar de mogelijkheden binnen je werk en goed overleggen met collega's. Dan is er namelijk heel veel mogelijk. Mensen (zowel mannen als vrouwen )die alleen maar lopen te schreeuwen over hun "rechten" komen bij de meeste werkgevers niet ver en merken het uiteindelijk vanzelf. Voorbeeld zijn vakanties. Daar heb je ook recht op. Maar niemand zal 3 weken zonder overleg wegblijven met de enkele mededeling "ik ben 3 weken met vakantie want daar heb ik recht op".
Alle reacties Link kopieren
quote:evelien2010 schreef op 05 december 2014 @ 21:18:

Voorbeeld zijn vakanties. Daar heb je ook recht op. Maar niemand zal 3 weken zonder overleg wegblijven met de enkele mededeling "ik ben 3 weken met vakantie want daar heb ik recht op".



Maar daar heb je nou ook juist gèèn recht op om het zo te doen

Van vakantie opnemen is namelijk, in tegenstelling tot kolftijd, wèl duidelijk vastgelegd dat dat wordt opgenomen in overleg met en met toestemming van de werkgever en dat deze het mag weigeren bij zwaarwegend bedrijfsbelang.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Maar Evelien: wat is dan flexibel opstellen? Ze zal toch moeten kolven, zit daarbij gebonden aan bepaalde tijden (nl de momenten dat baby normaal drinkt) en kan niet tijdens kolven doorwerken.



Wat jij omschrijft: dat jij haar telefoontjes moet overnemen, is niet te wijten aan haar gebrek aan flexibiliteit. Ze kan nl niet kolven en werktelefoontjes afhandelen tegelijk. Dit zul jij echt met je baas moeten bespreken; als jij geen tijd hebt om haar telefoontjes aan te nemen, moet je baas maar zeggen of de voicemail aan mag.
Enne...vakantie is heel wat anders. De timing daarvan kun je overleggen. Een bevalling en borstvoeding kun je niet timen. Daarom hoef je niet te overleggen over of je mag kolven, en is het dus een recht.

Ik begrijp niet wat je van je collega verwacht.
Wat is dat toch met vrouwen onderling die elkaar het licht in de ogen niet gunnen. Ik heb maximaal gekolft (met tweeling) en werk in een mannenomgeving. Nooit, maar dan ook nooit heb ik 1 opmerking gehoord. Sterkter nog, na 2 maanden waren ze vergeten dat ik uberhaupt kolfde onder werktijd (huh, dat heb jij toch nooit gedaan??). Het gaat maar om 6-9 maanden op een mensenleven. Natuurlijk moet zij het wel een beetje lekker plannen en als het erop uitdraait dat jij voor haar afspraken opdraait gaat er iets niet goed en moet je dat met de manager en eventueel haar samen overleggen. Maar tjonge, beetje begrip is nooit iemand minder van geworden..
Vrouwen onderling halen vaak niet het mooiste in elkaar naar boven.

Mannen lijken toch aanzienlijk minder van dit soort gedoe te hebben.

Jammer, want je zou juist bij zoiets als kolven denken dat je elkaar als vrouw zijnde kunt steunen daarin.

Ergens doen we toch iets niet goed, we kunnen nog veel van mannen leren.
Alle reacties Link kopieren
Hier een klooster, tot zl 10mnd was.



Recht op 2 uur p. dag inderdaad, maar vaak kost het die tijd niet en nam ik die tijd ook niet. Mijn melk stond ook gewoon in de algemene koelkast, bovenste plank, in een koeltasje. Spoelde mn kalfspullen af in het keukentje.



Ja je hebt recht op een aparte ruimte, op een aparte koelkast, enz. Ik zag er het nut niet van in om dat te gaan opeisen, zo ging het ook prima. (wel aparte ruimte, leegstaand kantoor...)



Mijn kolfmomenten duurden max 20 min, 2 of 3x per werkdag. Ik plande afspraken om mijn kolfbeurten en kolven om mijn afspraken. Daar hoeft geen klant voor te wachten hoor. Telefoon namen inderdaad de collega's op, net als dat ik hun telefoon opneem als zij naar de dokter moeten met hun kind, een sigaretje roken, met een collega in gesprek zijn.



Lijkt mij dat jullie het beste samen in gesprek kunnen met jullie manager.
Alle reacties Link kopieren
quote:vrouwtje89 schreef op 05 december 2014 @ 14:55:



Gewoon flesvoeding geven. Verdien je daar niet genoeg voor, dan zou de werkgever verplicht moeten zijn om een deel daarvan te vergoeden gedurende de zoogperiode.Net of geld een reden is om flesvoeding te geven. Geld genoeg maar ik heb nooit een pak kunstvoeding gekocht. Wel een kolf waarvan ik de investering er pas na 9 maanden uithaalde. (Voor de grap eens uitgerekend)
Alle reacties Link kopieren
Evelien, helemaal eens dat ze haar eigen afspraken goed moet plannen en daar is geen rede voor te verzinnen dat ze te laat is. Want dat betekent verkeerd gepland.

Vergaderingen daarentegen vind ik een ander verhaal. Ik heb die ook regelmatig moeten skippen, onderbreken, later deelnemen, eerder gaan omdat er geen rekening werd gehouden met mijn kolftijden, die ik als bezet had staan in mijn agenda. Wachten kon dan echt niet, lekkende en gespannen borsten is echt niet fijn en charmant.



Maar ik ben het helemaal eens dat ze niet enige flexibiliteit toont of verantwoordelijkheid voelt. Blijkt ook wel uit haar uitspraak. Snap ook niet dat ze zich er zelf prettig bij voelt.

Gesprek aangaan, eerst met haar en aangeven dat je het anders met leidinggevende gaat bespreken. En gebruik niet verwijtende argumenten. Dwz, ze plant niet goed haar afspraken, waardoor klanten moeten wachten. je mag vantevoren weten wanneer ze er niet is. Dan kan je ook klanten juist te woord staan.

En dat je bij leidinggevende gaat aangeven dat jullie werkdruk te hoog is door haar gedeeltelijke afwezigheid.

Oh ja en zieke kinderen, triest maar dat betekent wel vrije uren moet opnemen. Het is geven en nemen.



Succes!
Dat kolven kost een werkgever toch best veel geld? Tien weken niet productief zijn op 40 weken werken. Waarom wordt dat niet door het UWV vergoed net als de zwangerschaps- en bevallingsuitkering?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven