Geld & Recht alle pijlers

Juridische hulp gezocht

04-12-2014 19:23 36 berichten
Hallo,



Ik zit met een dilemma. Ik heb het juridisch loket al gemaild, maar wellicht weet iemand hier iets meer. Oh en trouwens, voordat jullie rare dingen gaan denken, ik heb geen normaal contact meer met mijn vader.



Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 8 was. Mijn ouders hebben toen ik geboren werd een Opgroeipolis en een Beurs-spaarplan (beide een spaarrekening) voor mij geopend. Hier hebben mijn ouders beiden op ingelegd tot mijn achtste. Omdat mijn moeder na de scheiding in de bijstand kwam heeft mijn vader dat overgenomen. Het geld zou voor mij zijn als ik 21 jaar zou worden. Dat ben ik inmiddels al lang, mijn vader wil echter het niet uitbetalen. In het echtscheidingsconvenant staat de volgende tekst:



De man heeft toegezegd om de premies van de opgroeipolis en het beursspaarplan van het kind door te zullen blijven betalen. Partijen zijn overeengekomen dat de saldi van de spaarrekeningen van de kinderen hun woonplaats zullen volgen.



Betekend dat dat het geld hoe dan ook aan mij behoord? Mijn vader geeft aan dat ik maar een advocaat in de arm moet nemen. Zou dat zin hebben?



Bedankt alvast!
Bedankt treintje! Daar ga ik me eens in verdiepen.



Dank je parbleu. Het is echt een onwijze rot situatie. En ik heb me heel lang schuldig gevoeld, maar inmiddels echt niet meer. Dit is niet het enige dat speelt. Dit is nog maar 5%.
Alle reacties Link kopieren
Dat convenant geeft vooral rechten en plichten tussen je vader en je moeder weer, niet zozeer richting jou.

Voor rechten op het geld is volgens mij van belang op wiens naam de polissen/rekeningen stonden, of andere bepalingen in de polissen of voorwaarden van de rekeningen.
Alle reacties Link kopieren
Is het echtscheidingsconvenant integraal opgenomen in de echtscheidingsbeschikking die tussen je ouders is gewezen? Zo ja dan dient je vader zich aan de bepalingen hierin te houden en kun jij daarmee dus wel degelijk iets. Als het alleen een overeenkomst is tussen jouw ouders (die niet door de rechter is bekrachtigd) kun je daar ook wel iets mee, maar sta je wellicht iets minder sterk.



Je kunt bij de meeste kantoren (tenminste bij het onze wel) meestal het eerste half uur terecht voor gratis advies. Ook het Juridisch Loket kan adviseren.. mocht je een advocaat nodig hebben kun je bij het Juridisch Loket vragen om een Diagnosedocument waarmee je korting krijgt op de eigen bijdrage die gekoppeld is aan de toevoeging, als je tenminste voor gefinancierde rechtsbijstand in aanmerking komt. Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
@sunkiss, pfoe goede vragen! De scheiding is geregeld via advocaten en een rechter, ik ga er dus vanuit dat dat is opgenomen. Maar dat zou ik voor de zekerheid even na kunnen vragen bij mijn moeder.



Bedankt voor alle informatie wat betreft advocaten en het diagnosedocument. Ik ga me erin verdiepen!



Oh ik ben zo blij met jullie hulp! Ontzettend bedankt allemaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:lolily schreef op 04 december 2014 @ 21:19:

Ik heb inderdaad een rechtsbijstandsverzekering. Dus daar kan ik eventueel gebruik van maken.Neem contact op met je rechtsbijstandsverzekeraar en verwijs hierbij naar de eerder door Hello.goodmorning genoemde rechtszaak. Wellicht is êén briefje van hen al voldoende om je vader over de brug te laten komen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:coravanmora schreef op 04 december 2014 @ 21:53:

Dat convenant geeft vooral rechten en plichten tussen je vader en je moeder weer, niet zozeer richting jou.

Voor rechten op het geld is volgens mij van belang op wiens naam de polissen/rekeningen stonden, of andere bepalingen in de polissen of voorwaarden van de rekeningen.



Niet als er sprake is van een derdenbeding.



Lolily, veel succes!
Bedankt allemaal! Ik ben er druk mee bezig en ga binnenkort even samen met mijn moeder langs het juridisch loket.
Anders dan je beweert gaat het in beide gevallen niet om spaarrekeningen. Minstens één van beide lijkt een gestructureerd product (beleggen plus levensverzekering) van RVS, de andere van NN.



Uit je eigen verhaal blijkt ook al dat je weet dat minstens een van de twee geen spaarrekening is.



Kijk niet gek op als het meeste geld al is opgemaakt door de verzekeraars, niet door je vader. Overweeg te bellen met de consumentenlijn van de AFM of met Kifid.



Maar bedenk dat je twéé stappen door moet: beide polissen cq afkoopbedrag van je vader krijgen (vrij lastig) en dan de schade nog claimen bij de verzekeraar.
Eldorado, het kan kloppen dat 1 van beiden een soort beleggingsrekening is, maar dat weet ik niet zeker. Vanuit de scheidingspapieren komen deze namen van de producten naar voren. Dus dat zou heel goed kunnen inderdaad.



Mijn vader zelf geeft aan dat het geld er nog wel is, maar dat ik dat gewoon niet krijg. Ik weet ook niet zo goed wat daar waar van is natuurlijk.
Ik heb beide producten gegoogeld, en ik krijg sterk de indruk dat het om combi-producten gaat. Als dat zo is, en ze zijn zo tien a twintig jaar oud, dan mag je er op rekenen dat je ouders een domme zet hebben gedaan. Maar goed, het kan de moeite waard zijn er achteraan te gaan natuurlijk. Ik raad je slechts aan je er niet al te veel bij voor te stellen op voorhand
Oke, duidelijk. Bedankt Eldorado!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven