hoe richt ik een VVE op?

27-07-2008 14:38 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien een domme vraag, maar ik kan op internet zo 1 2 3 niet de info vinden die ik zoek. We hebben een huis gekocht en willen met de bovenburen een VVE gaan oprichten.



Hoe doe je dit?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt je gewoon in laten schrijven bij de kamer van koophandel als een vereniging van eigenaren. Als je het echt goed wilt doen, dan zou je de statuten ook notarieel vast kunnen laten leggen. Statuten kunnen trouwens ook onderhands.
Alle reacties Link kopieren
je kunt op de site onderhoudmetjeburen.nl van de gemeente Den Haag meer informatie vinden over VvEs.
Ik dacht dat bij de splitsing van het pand automatisch een VvE opgericht werd? Daar ben je dan als appartementsrecht-eigenaar van rechtswege lid van (je kan ook niet besluiten uit een VvE te stappen).



Kijk eens in de splitsingsakte (als je die niet hebt gekregen - opvragen bij kadaster), daar hoort de informatie in te staan over welke appartementen samen de VvE vormen, wat eigen en wat gemeenschappelijk is, het aandeel in de VvE per appartmentsrecht en ook welk modelreglement van toepassing is.



Verder is het een kwestie van de VvE activeren: in kaart brengen wie lid zijn, tenminste twee weken vantevoren alv uitschrijven en daar besluiten nemen over een te openen bank/girorekening, evt collectieve verzekeringen, onderhoudsplan en de hoogte van de bijdragen (volgens de verdeling die genoemd is in de splitsingsakte).
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

inderdaad, een VvE richt je niet zomaar op, dat ben je al. Kijk gewoon je stukken na, daar staat het 100% zeker weten in. het notariele stuk dat je nauwelijks kan lezen, dat moet je hebben. Hier staat ook in vermeld welk % jullie beiden hebben.



Verder is http://www.eigenhuis.nl/ een site waar het nodige op staat. En http://www.vvebelang.nl/ is een goede om je vragen op te zoeken.



Maar het kan natuurlijk zo zijn dat je huidige VvE slapende is. Dat betekent wel dat je per 1-1-2008 verplicht bent om een actieve VvE te hebben, dus een goed idee om het aan te pakken. Dan moet je dus een begroting maken, een reglement, een spaarrekening openen op naam van de VvE en een X-bedrag iedere maand storten beiden zodat je alles uit je begroting kunt betalen. Een tip is om te starten met alle zaken die echt moeten gebeuren en die dit jaar nog te doen zodat je volgende jaren eigenlijk niets meer hebt en rustig kunt sparen.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
vanaf 1-1-2008 is het verplicht een VVE te hebben. Weet je zeker dat deze dus niet al aanwezig is?
Alle reacties Link kopieren
Even iets uit de wereld helpen. Een VVE richt je niet op, die aktiveer je. Als je een appartement koopt word je automatisch lid van de VVE. Zie splitsingsakte. Waarschijnlijk heb je een slapende VVE. Wat je dan moet doen is elk jaar (of half jaar) een vergadering houden en een meerjarenonderhoudsplan maken. elke maand een bijdrage afspreken en een reservefonds opbouwen. Dit is wettelijk verplicht sinds 1 mei 2005.



VVE's worden niet ingeschreven bij de Kamer van Koophandel maar bij het kadaster.



De splitsingakte staatin principe alles in. Wat jouw breukdeel is en wat je moet betalen. Wat prive is en wat gemeenschappelijk is.



Verder is het handig om gemeenschappelijk de opstalverzekering af te sluiten (collectief) is goedkoper en mocht er wat gebeuren met het pand, heb je maar met 1 verzekeringmaatschappij te maken.



Mohct je nog vragen hebben, dan hoor ik het wel
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties al!



Er is nu inderdaad al een VVE, maar die is niet actief. Wat wij willen doen is samen met de bovenburen afspreken om een gezamenlijke bankrekening te openen en daar beide maandelijks een bedrag op te storten. We gaan ook samen de opstalverzekering regelen.



Wat mij nu nog niet duidelijk is: moet ik dus het Kadaster bellen om te melden dat we een VVE oprichten? En moet dat dan op beider naam? Of gaat dat op straat + huisnummers?



De splitsingsakte, als die er al bij zat, ligt op dit moment bij de notaris dus die kan ik pas inzien na de overdracht. Dat is over een week.
Alle reacties Link kopieren
Nee je hoeft niet het kadaster te bellen. De VVE is namelijk al opgericht in de splitsingsakte.



Wat je wel met je bovenburen moet doen is bekijken of de splitsingsakte nog voldoet aan jullie wensen. Dat de kosten goed zijn verdeeld en dat duidelijk is wat voor prive rekening is en wat gemeenschappelijk. Of jullie bijv. kozijnen prive willen hebben of dat jullie dat gemeenschappelijk willen. Als jullie dit willen veranderen zal je de splitsingsakte moeten wijzigen maar met 2 appartementen in totaal lijkt me dat niet zoveel moeite.
Alle reacties Link kopieren
Oke. Dus ik kan het beste even wachten tot we bij de notaris zijn. Dan zorgen dat we met de splitsingsakte een keer bij de bovenburen gaan zitten en het dan even afstemmen. En de opstal regel ik dan wel vast van te voren.



Dank jullie wel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven