Kind 5, maar handleiding blijft zoek

07-12-2014 21:47 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit er doorheen. We hebben drie kinderen, en onze middelste, dochter, van 5 is zo temperamentvol en heeft zo'n sterke wil dat we nauwelijks tot haar doordringen. We hebben reeds hulp van een orthopedagoog. Dat leek ons wel een beetje op weg te helpen maar nu in de feestmaand lijken we weer helemaal terug bij af. Iedere dag, wat zeg ik, ieder uur hebben we strijd. En waarom? Omdat we nu eenmaal in een huis wonen met zn vijven en daar regels gelden, waar zij zich (op dat moment) niet aan wil conformeren. Vanwege de onvoorspelbaarheid (waardoor komt het, wanneer, wat lokt het uit?) hebben we haar gebruiksaanwijzing nog niet weten te doorgronden.



Maar waar ik mee zit is dat zowel mijn man als ik simpelweg geen energie meer hebben om er weer fris, vrolijk en pedagogisch mee aan de slag te gaan. Ik weet het, met humor, omdenken, lol maken etc kom je een eind. Maar we kunnen het niet meer. En ik weet waar we naar snakken, even samen weg, even niet hoeven te 'ouderen', geen huishouden, misschien weer eens elkaar aandacht geven, maar we hebben (denk ik) geen opa en oma waar we de kinderen onder kunnen brengen voor een weekend of beter nog een week. In het verleden zijn we wel eens een weekend weggeweest, maar dat voelde vaak te kort om echt even op te laden. (hoe lekker ook! begrijp me niet verkeerd) Opa en oma (schoonouders) zijn steeds afstandelijker, worden ook ouder en lachen de buien van dochter weg. Erover praten doen we al helemaal niet. Kortom, de drempel om daar om hulp te vragen is groot. Dan maar apart de batterij opladen?

Hoe doen andere ouders dit met een kind wat zo veel aandacht vraagt, energie (vr)eet om elkaar niet te verliezen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen ervaring met 5 jarigen, maar volgens mij is het wel normaal dat met alle drukte en onvoorspelbaarheid van deze maand, de meeste kinderen een beetje doordraaien. Mijn beide zoons van 4, en 2,5 hebben meer driftbuien gehad in de aanloop naar Sinterklaas dan dat ze de afgelopen maanden hebben gehad.

Het klinkt wel als een hele heftige periode voor jullie allemaal. Ik denk ook wel dat je de meeste tips al hebt gehad van de orthopedagoog, maar wellicht kunnen jullie nog meer structureren?

Dus tijden afspreken voor opruimen en spelen. Duidelijk en ruim van tevoren aangeven wanneer wat gaat gebeuren. Voor het douchen al vermelden dat we haren gaan wassen en dat het daarna uitgekamd moet worden. Afspraken maken over de tent die gebouwd is of over de speeltijd in de tent.

Voor jullie zelf, plan een avond samen, of een nachtje. Wellicht niet genoeg, maar voor nu wel even fijn om samen te zijn. Plan vaker samen wat in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven