Geld & Recht alle pijlers

Even de lasten op een rij.

07-12-2014 11:43 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Waarschijnlijk zit het op mijn zelf gaan er aan te komen. Daarom ben ik de vaste lasten op een rijtje aan het zetten en hoor ik graag van jullie of dit realistisch is en wat jullie lasten zijn en wat jullie daarvoor kwijt zijn. Zo kan ik een zo goed mogelijk kostenplaatje maken!



Het betreft een nieuwbouw 3 kamer appartement met energielabel A. Voorlopig voor een persoon en mijn vriend komt er eind 2015 bij dus ik baseer het alvast op 2 personen.



Huur (na aftrek huurtoeslag); 380 euro

Gas en licht; 112

Water; 30 (ik sta dagelijks minimaal 20 min onder de douch en wil hier ook niet op bezuinigen)

Zorgverzekering; 200

Autoverzekering; 38

Autobelasting; 20

Parkeerplaats; 50

Telefoons; 76

Televisie; 50

Studiekosten (half jaar lang); 184

Boodschappen; 300

Verzekeringen zoals inboedel en aansprakelijkheid; 25



Het inkomen betreft zo'n 1520 per maand. Vriend studeert nog. Dit plaatje zal dus pas vanaf eind volgend jaar ingaan, voor mezelf alleen heb ik het wel duidelijk. Maar, mis ik nog iets en is dit realistisch?
Alle reacties Link kopieren
Idd waterschap belasting en gemeentelijke belastingen. Is hier samen zo'n ¤60.

En dan nog benzine en overige uitgaven.
En even voor de duidelijkheid: het is zolang jij alleen woont ronduit belachelijk als je ouders meebetalen. Je kunt dan een heleboel bedragen halveren en houdt dan op basis van je eigen berekening, min de gemeentelijke belastingen enzo, alsnog zo'n 250 euro over om te sparen en kleding/ uitjes. En dat is als je ouders NIET bijspringen.

Tel daar die studiekosten en zorgverzekering bij, dan zit je op meet dan 500 euro over. Echt, ik zou me doodschamen.
Edit: en je kunt je huurtoeslag niet 2 keer meenemen. Dus: 1509 - 595 is je uitgangspunt en dan verder rekenen.

En 50 euro voor een parkeerplaats? Is die van goud ofzo?
Alle reacties Link kopieren
quote:pipi123 schreef op 07 december 2014 @ 15:09:

[...]





De huur en zorgtoeslag zitten al in de 1520 euro inbegrepen. Om precies te zijn kom ik met alle toeslagen op 1509 euro uit.



Ok, dat scheelt. Anders moest je straks heel veel terug gaan betalen . Ik denk trouwens dat je internetpakket nog wel goedkoper kan en ik zou, als het mogelijk is, niet meer een duur mobiele telefoonabb. afsluiten, scheelt al enorm .

Daarnaast is het makkelijk zeggen dat je niet wilt bezuinigen op douchen e.d., maar het kan echt enorm schelen. Gas en elektra is gewoon niet goedkoop. Daarnaast kun je met wat je daarmee bezuinigt, ervoor zorgen dat je de dingen die je ouders nu betalen, zelf kan betalen.

Ik kan zelf met een voorschot van 65 euro per maand goed uit de voeten. Ik woon alleen in een oude flat, maar ik douche niet iedere dag en als ik douche hoogstens 10 minuten.
Alle reacties Link kopieren
quote:konijn82 schreef op 07 december 2014 @ 15:23:

Edit: en je kunt je huurtoeslag niet 2 keer meenemen. Dus: 1509 - 595 is je uitgangspunt en dan verder rekenen.

En 50 euro voor een parkeerplaats? Is die van goud ofzo?O ja, helemaal niet doorgehad dat 2x rekenen.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, je rekent óf met 1509 - 595 (dat is het duidelijkst), óf met 1294 - 380. Nu reken je jezelf rijk, en dat is lekker, maar het klopt niet.

50 euro voor een parkeerplaats vind ik dan wel weer meevallen, maar wordt die auto al met al niet erg duur? In je OP ben je er al 88 euro aan kwijt, en dan is benzine en onderhoud/APK nog niet eens meegerekend.



Hoe krijg jij trouwens een huurwoning toegewezen waarvan de bruto huur zo ongeveer de helft van je netto inkomen bedraagt?
Alle reacties Link kopieren
Twintig minuten douchen lijkt me nogal overdreven, of werk je in een kolenmijn?
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
En als vriend 2015 bij je intrekt mét salaris krijg je waarschijnlijk geen toeslagen meer!
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Alle reacties Link kopieren
In je eentje ben je dus ongeveer 1290 euro kwijt het eerste half jaar (incl. studie). Dan hou je het eerste half jaar ongeveer 220 euro over voor onderhoud, onderhoud auto, reparatie en onverziene uitgaven. Na een half jaar wordt dat 400 euro per maand. Ik heb dan 200 euro voor huishoudgeld gerekend. Dat moet goed te doen zijn. Zeker omdat je ook nog spaargeld achter de hand hebt.



Als je vriend er is in het weekend heb je meer huishoudgeld nodig, maar ik neem aan dat hij dan ook meebetaald.



Zodra je gaat samenwonen is het helemaal geen probleem meer en kunnen jullie goed sparen.
Alle reacties Link kopieren
Ik mis internet in dit rijtje, zit dat bij je tv abonnement inbegrepen? Verder is je ziektekostenverzekering best hoog. Misschien dat je dat nodig hebt, maar dit is de periode om te kijken of je misschien elders goedkoper uit bent.



Verder denk ik dat je qua boodschappen best iets minder zou kunnen. Ik ben in mijn eentje gemiddeld per week 40 euro aan weekboodschappen kwijt en dan koop ik alles nota bene bij de AH. Met twee personen ben je relatief meestal qua boodschappen goedkoper uit. Als je je best doet zou het met 250 euro ook moeten kunnen denk ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lariba schreef op 07 december 2014 @ 15:49:

Inderdaad, je rekent óf met 1509 - 595 (dat is het duidelijkst), óf met 1294 - 380. Nu reken je jezelf rijk, en dat is lekker, maar het klopt niet.

50 euro voor een parkeerplaats vind ik dan wel weer meevallen, maar wordt die auto al met al niet erg duur? In je OP ben je er al 88 euro aan kwijt, en dan is benzine en onderhoud/APK nog niet eens meegerekend.



Hoe krijg jij trouwens een huurwoning toegewezen waarvan de bruto huur zo ongeveer de helft van je netto inkomen bedraagt?mijn huur is ook de helft van mijn inkomen
Alle reacties Link kopieren
Ok, ik dacht dat dat niet mocht.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lariba schreef op 07 december 2014 @ 17:57:

Ok, ik dacht dat dat niet mocht.ik krijg 230 euro huurtoeslag pm
Alle reacties Link kopieren
Wat is je bruto inkomen incl. vakantiegeld? Heb je dit bedrag gebruikt om de huurtoeslag uit te rekenen? Je zou niet de eerste zijn die het netto inkomen gebruikt.



Houdt je er rekening mee dat bij stijging van jouw inkomen je huur- en zorgtoeslag moet terugbetalen?



Zorg dat je alles zelf kunt betalen. In een jaar kan veel gebeuren. Misschien is het dan wel uit met je vriend en zit jij daar in je misschien wel te dure huis.
Alle reacties Link kopieren
quote:pipi123 schreef op 07 december 2014 @ 13:01:

Met mijn inkomsten red ik het wel in mn eentje.En toch laat je je ouders bijdragen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik zou zelf toch echt wel nog een jaar bij je ouders blijven en zoveel mogelijk sparen.

En dan gaan samenwonen met je partner als hij werk heeft.

Kun je ineens samen starten, wat 't een heel deel versimpelt.
Ik zou als ik jou was even een zuiver rijtje maken, in plaats van allerlei dingen door elkaar te halen. Dus:



Loon

+Huurtoeslag

+Zorgtoeslag

- Huur (en dan de daadwerkelijke huur)

- Gas en elektriciteit

- Water

- etc.



Wat is je netto loon per maand?
Wat Branwen zegt lijkt mij het verstandigste. Een duidelijke opsomming van al je inkomsten (dus salaris, toeslagen, evt bijdrage van je ouders) en al je uitgaven.



Ik hoop echt dat je een lichtje gaat zien door dit topic, want het klinkt wel alsof je het net niet helemaal scherp ziet. En met zo weinig speling, kan het dan wel net helemaal mis lopen….
Ja, eigenlijk stom dat je dit soort basisdingen niet op school ofzo leert, bij maatschappijleer.



Daar ging het over de stomste dingen, maar een acceptgiro invullen had ik nog nooit gedaan totdat het ineens moest. Er komt zoveel bij kijken als je op jezelf gaat, en het is ook best lastige materie als je vanuit moeders vleugels het allemaal moet ontdekken. Dan kun je je nog weleens misrekenen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dubbus schreef op 12 december 2014 @ 12:14:

Ja, eigenlijk stom dat je dit soort basisdingen niet op school ofzo leert, bij maatschappijleer.



Daar ging het over de stomste dingen, maar een acceptgiro invullen had ik nog nooit gedaan totdat het ineens moest. Er komt zoveel bij kijken als je op jezelf gaat, en het is ook best lastige materie als je vanuit moeders vleugels het allemaal moet ontdekken. Dan kun je je nog weleens misrekenen.





Ooh ik verbaas me echt over deze opmerking! Het is allemaal zo simpel, maar dat zal dan wel een gave zijn van mij zijn... Zo moeilijk is het allemaal niet.



Bovendien ¤220 hou je dus over... als ik het goed begrijp en je goed gerekend hebt. Ik vind dit persoonlijk echt weinig. Je kunt er van leven, maar wil je dat wel? Geen vakantie, geen weekendjes weg, oppassen met kleding kopen, veel uitjes buiten de deur zit er niet in. En ook onverwachte uitgaven, zoals eigen risico zorgverzekering en medicijnen, kapotte wasmachine. En boem alles wat je over houd is weg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven