Verkeersongeluk(je) gehad...

04-12-2014 18:26 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zonet op weg naar de supermarkt van mijn fiets geslagen door een autodeur. Een man opende de deur van zijn bestelbusje zonder te kijken en lanceerde mij met fiets en al op straat. M'n bel helemaal stuk en ikzelf stond te trillen met een zere knie en spierpijn. Man kwam nog even vragen of het ging en liep toen weg. Ik was eerst in de veronderstelling dat hij iets ging halen oid, maar toen ie niet terugkwam ben ik maar doorgefietst.

In de winkel werd ik eigenlijk een beetje nijdig, vooral omdat ie zomaar weg was gelopen, en bedacht dat ik een foto had moeten maken van z'n nummerbord. Ik bedoel: voor hetzelfde geld blijk ik achteraf toch iets te hebben en eigenlijk vond ik dat ie ook m'n bel moest betalen

Maar helaas was busje al weg toen ik er op de terugweg langs fietste.



Nu heb ik er dus eigenlijk niks ernstigs aan overgehouden, maar ben ik wel zeer geïrriteerd, vooral omdat dit niet de eerste keer is. Dagelijks moet ik hier in de straat openslaande autodeuren ontwijken en auto's die zomaar stoppen op de fietsstrook zonder te kijken of er wat aankomt.

Vorig jaar had ik precies hetzelfde, alleen toen was ik blijkbaar zo hard tegen de deur van auto aangekomen dat die niet meer dicht kon. Omdat ik zelf niks had en onder het motto 'eigen schuld, dikke bult', ben ik toen ook doorgefietst.



Maar eigenlijk vraag ik me af: wat is normaal in zo'n situatie? Gegevens uitwisselen oid? Soms sta je namelijk zo stijf van de adrenaline dat je niks lijkt te mankeren,maar blijkt het achteraf wel iets waarvoor je naar de dokter moet. En die autodeur in de situatie van vorig jaar moet ook betaald worden (door verzekering?).

Wat doen jullie als er zoiets gebeurd?
Maar het is onmogelijk om te anticiperen op plots openzwaaiende autoportieren als je van achteren nadert. Je kunt niet zien of deze open gaan zwaaien. Niemand kan binnen die twee seconden dat dat ding openzwiept anticiperen. Zelfs lopend kun je dat niet.
Zolang het gewone personenauto's betreft kun je toch door de achterruit zien of er iemand in zit? En zit er iemand in 'n geparkeerde auto, moet je er op bedacht zijn dat die elk moment uit kan willen stappen.
Eh nee, lang niet altijd. Een niet al te groot en breed persoon zie je echt niet boven de hoofdsteun uitsteken of aan de zijkanten van de stoel. Bovendien moet je dan alsnog met een slakkengangetje fietsen(en dus niet op de rest van het verkeer letten want je moet in alle auto's zitten turen of daar misschien wel iemand in zit) om dat te kunnen zien.



Daarnaast draai je de boel gewoon om. Anticiperen of niet, als uitstappende automobilist dien jij ervoor te zorgen dat je je deur niet zomaar zonder te kijken open pleurt en daarbij fietsers van hun fiets mept.
quote:matroesjka_ schreef op 05 december 2014 @ 14:57:

[...]



Snap je het echt niet of doe je alsof? Euh.. ik geloof dat jíj het niet snapt. En anders ben ik heel benieuwd in welk verkeersboek je hebt gelezen dat auto's en fietsers elkaar tegemoet komen in grote steden.
quote:elninjoo schreef op 05 december 2014 @ 16:20:

Zolang het gewone personenauto's betreft kun je toch door de achterruit zien of er iemand in zit? En zit er iemand in 'n geparkeerde auto, moet je er op bedacht zijn dat die elk moment uit kan willen stappen.



Serieus? Ik vroeg dit al eerder: in een lange straat, volgeparkeerd, moet je kunnen zien of er in al die auto's misschien iemand zit?



Jij fietst duidelijk nooit. En je draait de zaken om. Lees alsjeblieft de verkeersregels nog eens door, want jij bent een gevaar voor andere verkeersdeelnemers als je zomaar uit je auto zwiept.
dubbel
quote:Lughnasadh schreef op 05 december 2014 @ 17:03:





Anticiperen of niet, als uitstappende automobilist dien jij ervoor te zorgen dat je je deur niet zomaar zonder te kijken open pleurt en daarbij fietsers van hun fiets mept.Tuurlijk heb je daar gelijk in, maar vind het wel bizar dat fietsers er vanuit gaan dat iedereen zich dient te gedragen volgens de regels, terwijl het in de praktijk onder álle weggebruikers wel 'ns voorkomt dat ze met hun gedachten ergens anders zitten en dus een misser maken. Als je zelf geen slachtoffer wil worden van andermans fout, dan probeer je dus te voorkomen dat je door een ander op je bek gaat. Dat dat niet altijd lukt in het voorbeeld van zo'n autodeur die open gegooid wordt is 'n ander verhaal, maar daar kun ook uit concluderen dat fietsen in 'n drukke stad sowieso onveilig is en je beter in 'n auto kunt zitten.
Ja, allemaal in de auto in de stad! En voetgangers ook, iedereen!
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 04 december 2014 @ 19:23:

Ik vind gegevens wisselen bij zoiets wel redelijk ja. Maar als jij geen echte schade hebt wat wil je dan?



Vind het overigens moeilijk te geloven dat dit je regelmatig overkomt en dat allemaal de schuld is van die automobilisten.Als je in een oude stadswijk met een hoge parkeerdruk woont is het een vrij normale gebeurtenis waar je je als fietser nauwelijks tegen kunt wapenen. Als er 80 auto's op rij bumper aan bumper filegeparkeerd staan, zie je echt de inzittenden niet. Dat verantwoord uitstappen is echt een 100% verantwoordelijkheid van de automobilist. Iedere fietser die het is overkomen weet waarom. Iedere rijinstructeur zal het je ook proberen in te prenten.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 05 december 2014 @ 17:09:

[...]



Tuurlijk heb je daar gelijk in, maar vind het wel bizar dat fietsers er vanuit gaan dat iedereen zich dient te gedragen volgens de regels, terwijl het in de praktijk onder álle weggebruikers wel 'ns voorkomt dat ze met hun gedachten ergens anders zitten en dus een misser maken. Als je zelf geen slachtoffer wil worden van andermans fout, dan probeer je dus te voorkomen dat je door een ander op je bek gaat. Dat dat niet altijd lukt in het voorbeeld van zo'n autodeur die open gegooid wordt is 'n ander verhaal, maar daar kun ook uit concluderen dat fietsen in 'n drukke stad sowieso onveilig is en je beter in 'n auto kunt zitten.







Aangezien ik geen woorden kan vinden voor ook maar een begin van een reactie op zo'n onmogelijk verhaal, probeer ik het maar met hierogliefen.
Alle reacties Link kopieren
Ik had dat van de week nog, 's avonds laat. Ik zat achterin en keek eerst door de achterruit om te zien of er een fietser aan kwam. Niets te zien, dus ik open mijn deur. Bleek er dus toch een klojo zonder licht te fietsen.

Weer wat nieuwe scheldwoorden geleerd..en hij ook!
Uitstappen is een bijzondere verrichting en daarom moet je al het overige verkeer voor laten gaan. Je zit dus áltijd fout wanneer hier een ongeluk door ontstaat. Ook als een andere auto je vol in je portier ramt. Met een fietser zit je dubbel fout.
Alle reacties Link kopieren
Met dit topic in gedachten net geprobeerd in geparkeerde auto's te kijken om te zien of er iemand in zat. Absoluut niet te zien.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 04 december 2014 @ 18:31:

Als autobestuurder leer je doorgaans niet automatisch door te rijden ook al heb je voorrang: je kijkt eerst of die ander je wel voorrang geeft. Misschien is het verstandig als fietsers dat ook zouden doen, zij zijn immers zelf erg kwetsbaar op 'n fiets, dus je kunt beter met 'n grote boog om auto's heenfietsen ipv te redeneren dat 'n autobestuurder maar moet kijken of er iets aankomt voor ie z'n deur open gooit. Hij hoort dat idd wel te doen, maar je hebt jezelf er als fietser het meest mee als je ten onrechte op het goede gedrag van andere weggebruikers vertrouwt.Je ziet vaak niet eens of er iemand in de auto zit, laat staat of diegene zijn of haar deur opengooit. Auto's staan nl strak langs het fietspad geparkeerd.
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik ben weer eens hartstikke mosterd.

Lezen, mevrouw, en dan pas reageren.
En dan ben je zo druk bezig met "anticiperen"(lees: in auto's gluren of met een boog om auto's heen rijden) dat je vervolgens een gevaar bent voor de rest van de medeweggebruikers. Ben je alsnog weer zo'n klotefietser die niet uitkijkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lughnasadh schreef op 07 december 2014 @ 15:19:

En dan ben je zo druk bezig met "anticiperen"(lees: in auto's gluren of met een boog om auto's heen rijden) dat je vervolgens een gevaar bent voor de rest van de medeweggebruikers. Ben je alsnog weer zo'n klotefietser die niet uitkijkt.



Ja, allemaal in de auto de stad in dus.

Dat je dan vervolgens volledig vast staat en geen kant meer op kan, of door de uitlaatgassen niet meer kan ademen vergeten we voor het gemak maar even.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit nu ook al 2 keer meegemaakt. De eerste keer maakte ik echt letterlijk een salto, wonder boven wonder had ik niks afgezien van wat blauwe plekken maar mijn fiets was total loss. De automobilist werd in eerste instantie kwaad op mij, maar werd er gelukkig door omstanders op gewezen dat hij toch echt fout zat door zomaar zijn autodeur open te gooien. Onder die sociale druk heeft hij toen ook zijn gegevens aan mij gegeven, na heel veel mailtjes heeft uiteindelijk ook geld betaald voor een nieuwe fiets (100 euro geloof ik). De tweede keer kon ik zelf gelukkig nog uitwijken en viel ik wel maar waren mijn fiets en ik ok. Die bestuurder was dan weer zelf heel erg geschrokken en heeft wel 10 keer haar excuses aangeboden.



Ik fiets hierdoor niet graag langs geparkeerde auto's en ik probeer dan ook meestal een paar meter tussen mij en de auto's te laten maar dat kan natuurlijk niet altijd. En ik probeer ook altijd te kijken welke auto's net aan zijn komen rijden maar ik kan ook niet op alles letten. Ik ben best een voorzichtige fietser maar ik vrees dat ik nog weleens tegen een autodeur op zal fietsen
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Elninjoo, je kan zeggen wat je wil, maar ik weet gewoon dat dit soort dingen niet te voorkomen zijn wanneer je als fietser door een straat met zoveel geparkeerde auto's fietst. En veel anderen hier weten dat gelukkig ook.

Ik weet dat jij altijd graag mensen een schuldgevoel aanpraat, maar bij mij gaat dat niet lukken



quote:Het klopt dat in 't geval van 'n autodeur, de automobilist fout zit, maar dat neemt niet weg dat je als verkeersdeelnemer altijd zelf op moet letten om op fouten van anderen te anticiperen. Een automobilist doet dat namelijk ook continu. Je hebt altijd mensen die een offday hebben, met hun gedachten ergens anders zijn, of zoals fietsers denken dat de hele wereld van hen is en iedereen wel voor hen wijkt.

Volgens mij heb jij het idee dat fietsers en automobilisten twee totaal verschillende groepen zijn, maar de meeste fietsers rijden ook auto en andersom. Je doet nu alsof automobilisten superieur aan fietsers zijn, en alsof automobilisten altijd goed opletten en fietsers nooit, met een uitzondering daargelaten. Beetje krom. Misschien toch goed voor jou om wat vaker de fiets te pakken en je eens echt in te leven in fietsers. En dan bedoel ik niet 1x per week 200 meter fietsen naar de supermarkt, maar echt langere stukken door drukke steden. Al is inleven in anderen voor jou misschien wat lastig...



Dat je als verkeersdeelnemer (fietsers, automobilist en voetganger) zelf ook je gezonde verstand moet gebruiken en er niet per definitie vanuit moet gaan dat je voorrang krijgt of dat anderen zich aan de regels houden staat buiten kijf, maar dat heeft vrij weinig met deze situatie te maken.

Als je zelf ooit eens van je fiets zou worden gemept door een autodeur dan zou je dat wel inzien.



Anyway, buiten een aantal flinke blauwe plekken op mijn benen heb ik nergens meer last van. Maar het voelt nog niet helemaal lekker om door de straat te fietsen en ruimte om wat verder van de auto's vandaan te fietsen is er niet. Dus is het elke dag maar weer hopen dat het geluk met mij is en ik heelhuids de eindbestemming haal
Je moet bovendien wel plek hebben om uit te wijken als je vermoed dat er wel eens iemand achter het stuur het portier open gaat gooien. Laatst had ik het ook, gelukkig was het net mis, het portier werd niet helemaal opengegooid maar stopte net op tijd met opendoen, waarschijnlijk omdat ik "STOP" gilde. Het was op een smalle weg waar auto's dubbel (fout) geparkeerd stonden kwam me ook nog een auto tegemoet, dus had ik kunnen kiezen tussen een voorbumper van een auto met snelheid of een portier. Geen van beide lijkt me erg leuk.

Nu had ik slechts een hartverzakking van schrik. En ja, ik had mijn licht op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven