nieuwbouwhuis

12-12-2014 23:12 2859 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn misschien van plan om een nieuwbouw huis te kopen.

Ik ben mij aan het verdiepen in kosten, dingen waar je rekening mee moet houden enz.

Nu vraag ik mij af zijn er meer mensen die een nieuwbouw woning (redelijk recent) hebben gekocht? Zo ja op wat voor kosten kun je rekenen na het tekenen van de koopakte? Ik lees termen als bouwrente en depotrente.

Wat ik mij verder nog afvroeg was, Stel je ondertekend de koopakte in Maart. Je huis wordt opgeleverd in januari het jaar daarop. Moet je dan al betalen voor je hypotheek? Hoe gaat dit in zijn werk?

Hopelijk zijn er mensen hier op het viva forum die wat ervaringen willen delen.
Alle reacties Link kopieren
Je moet gewoon een hypotheek afsluiten. Het geld daarvan wordt ondergebracht in een bouwdepot. Zolang je dat niet gebruikt ontvang je daar rente over. Maar je betaalt ook over het totale bedrag wat je hebt geleend, dus die rentes vallen tegen elkaar weg. De aannemer stuurt vervolgens elke keer een rekening. De eerste al vrij snel, voor de aankoop van de grond. Die rekening betaal je uit het bouwdepot. Zo volgen er nog een aantal termijnen, net zolang het huis klaar is - en het bouwdepot (bijna) op. Je betaalt dus elke keer ietsje meer aan hypotheekrente, tot je het volledige bedrag hebt opgenomen bij de oplevering van het huis.

Bouwrente is de rente die de aannemer rekent voor het voorschieten van het geld voor de aankoop van de grond. De bouwrente is vaak belachelijk hoog, en stopt op het moment dat je de nota's van de aannemer gaat betalen.
Alle reacties Link kopieren
Leuk, mijn vriend en ik zijn ook bezig een nieuwbouwhuis te kopen. :-) We hebben ons inmiddels redelijk verdiept in de kosten. De kosten zijn ook behoorlijk afhankelijk van het project, er blijft altijd een risico factor inzitten.



Bij ons willen ze in maart gaan bouwen, vanaf dat moment gaan we ook bouwrente over de grond betalen, ongeacht of ze dan al begonnen zijn met bouwen. De bouw mogen ze uitstellen tot eind 2016, dan krijgen wij het recht de koop te ontbinden. Doen we dat, dan moeten we weer boete betalen van zo'n 3000¤ omdat we hypotheek dan ook niet afnemen.



De hypotheek gaat lopen wanneer de bouw begint, dan passeert de hypotheek akte. De offerte van de hypotheek moet dus ook lang genoeg geldig zijn om dit moment af te wachten, of je moet m verlengen, en ook dat kost geld. :-)



Omdat je ook gelijk moet beginnen het betalen van hypotheekrente én aflossing, zit je gedurende de gehele bouwperikelen op dubbele woonlasten. Je betaalt welliswaar hypotheekrente over het bedrag dat uit het depot is, maar lang niet alle hypotheken compenseren volledig de rente over het bedrag dat nog in het depot staat. Die dubbele lasten kan je kan meefinancieren...maar toch.



Dan zijn de twee andere grote kostenposten nog; meerwerk, dat houden wij vrij beperkt, maar kan tienduizenden euro's kosten als je dingen wilt en door de aannemer laat uitvoeren. Het tweede is het 'leefbaar' maken van je huis. In ons huis worden muren, vloeren, trappen, plafonds en tuin kaal of onaf afgeleverd, en dat tikt hard aan als je 160m2 hebt. Dat budgetteren wij ook zeker op zo'n 15k.
Alle reacties Link kopieren
Soms zijn er ook nog bijkomende kosten voor een keuken en/of badkamer, als die niet bij de prijs is inbegrepen. En inderdaad, meerwerk is een leuk melkkoetje voor aannemers. Voor elk extra stopcontactje of andere kleine wijziging rekenen ze de hoofdprijs.
Alle reacties Link kopieren
@prik en @Amby Bedankt voor jullie reacties.

Daar heb ik echt wat aan. Als ik het goed begrijp Amby komt het er dus wel op neer, wanneer de bouw gestart is heb je sowieso dubbele woon lasten tijdens de bouw van het huis?



Het huis dat wij op het oog hebben daar wordt op zijn vroegst in augustus 2015 gestart met de bouw. Het plan van de verkopende makelaar is om voor de kerst een brochure klaar te hebben met officieel verkoopprijzen meer werk opties enz. Het huis wordt opgeleverd incl. sanitair en keuken. De meerwerk opties staan ook in die brochure vermeld. Wij wachten eerst op de brochure voordat wij serieuze stappen ondernemen om te kijken of we de financiering e.d. rond kunnen krijgen.

Maar van te voren verdiepen wat er komt kijken bij het kopen van een nieuwbouw huis leek met wel een goed plan:)
Alle reacties Link kopieren
quote:prik schreef op 12 december 2014 @ 23:59:

Soms zijn er ook nog bijkomende kosten voor een keuken en/of badkamer, als die niet bij de prijs is inbegrepen. En inderdaad, meerwerk is een leuk melkkoetje voor aannemers. Voor elk extra stopcontactje of andere kleine wijziging rekenen ze de hoofdprijs.Jaa ik begreep al zoiets. Daar moeten we dus goed opletten.
Alle reacties Link kopieren
Wij moeten ook bijbetalen voor de keuken vrees ik. Het huis is verder redelijk compleet (bijv. buitenkraan en veel loze leidingen) en maar je wilt toch altijd weer wat extra dingetjes, zoals spotjes, extra stopcontact, lampen verplaatsen. Ben je toch weer een paar duizend euro verder. Wij kopen wel nieuwbouw in een wat hoger segment. De makelaar vertelde me vandaag dat goedkopere nieuwbouw vaak een magerdere standaard afwerking heeft, maar geen idee of het waar is.



Wij hebben gewoon een optie genomen, bouwtekening meegekregen en toen gekeken of het wat voor ons was. En gelukkig bij nader inzien, het loopt hard met de huizen op ons project, daaromd durven we de risico's ook wel aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:amby schreef op 13 december 2014 @ 00:11:

Wij moeten ook bijbetalen voor de keuken vrees ik. Het huis is verder redelijk compleet (bijv. buitenkraan en veel loze leidingen) en maar je wilt toch altijd weer wat extra dingetjes, zoals spotjes, extra stopcontact, lampen verplaatsen. Ben je toch weer een paar duizend euro verder. Wij kopen wel nieuwbouw in een wat hoger segment. De makelaar vertelde me vandaag dat goedkopere nieuwbouw vaak een magerdere standaard afwerking heeft, maar geen idee of het waar is.



Wij hebben gewoon een optie genomen, bouwtekening meegekregen en toen gekeken of het wat voor ons was. En gelukkig bij nader inzien, het loopt hard met de huizen op ons project, daaromd durven we de risico's ook wel aan.Leuk hoor! ja je bent zo een paar duizend euro verder en dan ook nog vloer, muren, gordijnen enz. Ik zelf kan niet wachten op de brochure/tekeningen. In augustus/september van dit jaar heeft de makelaar en de projectontwikkelaar onderzocht of er genoeg animo is voor de huizen die ze willen bouwen. Vanuit daar zijn ze gaan verder werken.
Alle reacties Link kopieren
quote:kaartje1 schreef op 13 december 2014 @ 00:04:

@prik en @Amby Bedankt voor jullie reacties.

Daar heb ik echt wat aan. Als ik het goed begrijp Amby komt het er dus wel op neer, wanneer de bouw gestart is heb je sowieso dubbele woon lasten tijdens de bouw van het huis?



(...) Wij wachten eerst op de brochure voordat wij serieuze stappen ondernemen om te kijken of we de financiering e.d. rond kunnen krijgen.

Maar van te voren verdiepen wat er komt kijken bij het kopen van een nieuwbouw huis leek met wel een goed plan:)



Ik moet erbij zeggen dat dit ons eerste huis is, als je al een hypotheek hebt lopen dan zijn er misschien mogelijkheden waardoor je niet hoeft af te lossen, maar die rente moet je volgens mij sowieso betalen.



Van te voren verdiepen is sowieso goed. Wij hebben wel z.s.m. een optie genomen op een woning toen de boel de verkoop in ging. Dag kostte ons niks, en zodoende hebben we nu wel een woning.
Alle reacties Link kopieren
@amby dit is ook ons eerste koophuis. We huren nu een appartement. Slim dat jullie z.s.m. een optie hadden genomen toen de boel in de verkoop ging.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt niet meteen al dubbele lasten. Zoals ik al schreef; de kosten voor het nieuwbouwhuis lopen steeds verder op, omdat je steeds meer betaalt uit die zak geld die je geleend hebt (het bouwdepot). Zolang die zak geld nog vol zit krijg je daar net zoveel rente over als dat je betaalt om datzelfde geld te lenen, en kost het bouwdepot je dus niets. Het verschil tussen die twee zijn je kosten, en die worden na verloop van tijd steeds hoger.
Alle reacties Link kopieren
Nog een aanvulling: als starter moet je tegenwoordig verplicht een annuïteitenhypotheek nemen, en dan begin je wel meteen met aflossen. Dus je betaalt meteen vanaf het begin al meer dan je terugkrijgt aan rente over het bouwdepot, maar nog niet meteen de volledige hypotheeklasten, dat komt pas nadat je alle nota's betaald hebt.
Alle reacties Link kopieren
@prik duidelijk verhaal. Dank:).
Alle reacties Link kopieren
quote:prik schreef op 13 december 2014 @ 00:23:

Zolang die zak geld nog vol zit krijg je daar net zoveel rente over als dat je betaalt om datzelfde geld te lenen, en kost het bouwdepot je dus niets.



Dat is helaas niet zo bij alle hypotheek verstrekkers. Kan ook dat je minder rente krijgt over het depot dan je moet betalen. Dan betaal je welliswaar niet de volle mep, maar al is het maar 1% minder wat je ontvangt, gaat toch weer om honderden euro's. Maar goed, natuurlijk kies je je hypotheek op de lange termijn, ik heb veel liever lage hypotheek rente met hoge depot rente dan omgekeerd.



Uiteindelijk ervaar ik het wel als dubbele lasten over de gehele periode van de bouw. Onze grondprijs is ook relatief hoog, dus vanaf het begin is er al best veel uit het depot. Maar onze huidige huur, aflossing en de oplopende rente, het wordt wel zuinig aan doen om dat op te kunnen brengen. :-)
Alle reacties Link kopieren
@amby dat geloof ik graag. Wanneer is de verwachting dat jullie huis klaar is?
Alle reacties Link kopieren
quote:kaartje1 schreef op 13 december 2014 @ 21:28:

@amby dat geloof ik graag. Wanneer is de verwachting dat jullie huis klaar is?Als het meezit voorjaar 2016, als het (heel erg) tegenzit najaar 2017. Ik verwacht zelf dat het uiterlijk najaar 2016 wel klaar is.
Alle reacties Link kopieren
Dat duurt dus nog even. Maar tot die tijd kunnen jullie lekker sparen en dromen over de inrichting van jullie huis.

Voordeel van een nieuwbouw huis vind ik wel dat alles lekker nieuw is en je het helemaal naar je eigen smaak kunt inrichten. Lastig vind ik wel dat je alles moet bekijken van een tekening en je het moet 'inbeelden' hoe alles eruit gaat zien. Je kunt het huis niet even van te voren bezichtigen.
Wat leuk een topic over nieuwbouw, ook wij hebben nieuwbouw gekocht. De bouw zou mei 2016 moeten starten en hopelijk is het dan zomer 2016 klaar.

On huidige huis gaat nu de verkoop in, dat stukje vind ik wel spannend. En in januari starten we met het uiitzoeken van de keuken en badkamer.

Ik ga er daarbij wel uit dat we over het beschikbare bedrag heengaan er is een standaard keuken, maar die is zo incompleet in relatie tot mijn 'eisen' (en die zijn echt niet overdreven) dat ik dat zonde vindt. Eventueel wordt het dan een Ikea keuken VOO hetzelfde geld, maar wel compleet.



Waar ik wel blij mee ben is dat alles ingedeeld opgeleverd wordt, ook de zolder vooral. Dat is in ons dorp echt nieuw bij deze huizen.
Mei 2016 starten en zomer 2016 klaar? Dat is 2 maanden...
Mei 2015 het is vroeg zal ik maar zeggen.....
Ow ik dacht al, die zijn positief met de planning
Alle reacties Link kopieren
@kaartje1 Het is wel een sprong in het diepe ja. Wij hebben uiteindelijk voor nieuwbouw gekozen omdat de prijs/m2 ontzettend gunstig was. Dat alles nieuw en goed geïsoleerd is ook echt een pluspunt, we waren eerst naar jaren 30 bouw aan het kijken. Het is wel raar om iets te kopen wat nogniet bestaat. Ik hoop dat ik er niet over 1,5 jaar in sta en denk; holy shit, wat is dit lelijk. :')



@mardjen Leuk dat jullie ook een nieuwbouw huis hebben gekocht! Ik denk dat je met de keuken doorgaans over het budget gaan. Ons wordt een standaard keuken beloofd met hardstenen blad en 5 apparaten, maar ik ben bang dat er van de mogelijke parallel opstelling in de keuken, uiteindelijk maar de helft wordt geleverd voor de standaard prijs. Gezien ik ook gewoon een mooi fornuis wil (en geen kookplaat) ben ik bang dat het twee keer zo duur gaat worden. Misschien laten we de hele boel maar casco opleveren, we krijgen dan nog wel 5/6 van de keukencheque terug.
Hier krijgen we 75% terug! voor badkamer en keuken. Badkamer doen we sowieso in de bouw ivm garanties en tijd die het kost om een badkamer te installeren. Keuken gaat daar ook onze voorkeur naar uit, maar dat ligt een beetje aan het prijsverschil. Een keuken is overbhet algemeen toch wel in een paar dagen geplaatst.



We gaan er vanuit dat we met het opleveren al enige tijd huren, dus een beetje snel over kunnen levert gewoon ook geld op.



Kiezen jullie nog voor een uitbouw, dakkapellen etc? Of een andere indeling van de keuken /badkamer?
Alle reacties Link kopieren
Badkamer laten wij ook doen door de aannemer, we vinden alleen de wastafel niet mooi (heel basic), die vervangen we later nog wel een keer.



We nemen geen groot meerwerk af. Dat komt voornamelijk omdat dat ook niet in ons budget zit. Gelukkig waren we wel happy met de indeling. We laten waarschijnlijk wel extra loze leidingen leggen zodat er later bijv. nog een extra badkamer op zolder kan komen, of zonnepanelen op het dak. Er is bij ons project wel verrekte veel mogelijk, daar verbaas ik me over, je mag zelfs de (vrij karakteristieke) voorgevel aanpassen.



Laten jullie nog grote werkzaamheden uitvoeren? Spannend trouwens om nu je huis in de verkoop te hebben! Heb je goeie hoop dat het tijdig verkocht is?
Alle reacties Link kopieren
oe wat leuk al die reacties.

@Mardjen hopelijk wordt jullie huidige huis spoedig verkocht.



Het huis wat wij op het oog hebben heeft boven standaard 2 (grote) slaapkamers. Je kunt kiezen voor een optie met 3 slaapkamers. De prijs voor deze aanpassing weet ik nog niet. Daar ben ik erg benieuwd naar. Het is voor mij eigenlijk wel een must dat er boven 3 slaapkamers zijn. Ook met het oog op toekomst plannen e.d.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven