Lijf & Lijn alle pijlers

HELP! Afvallen.....

13-12-2014 09:47 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Haai allemaal,



Ik wil heel graag afvallen, het bekende verhaal

Nu wordt er gezegd.... 'Op je voeding letten en bewegen'

Voeding gaat nu de goede kant op maar dat sporten, wat een ellende!



Ik vind er gewoon niets aan om in een sportschool te hangen en een beetje aan gewichtjes te trekken.

Dit hou ik 2 weken vol en dan haak ik weer af.



HEEFT ER IEMAND TIPS??

- Afvallen met sport maar dan niet alleen maar in de sportschool.

- hoe vaak in de week?

- moet er afwisseling in zitten?

Ect. Ect.....



Please let me know :-)



Groetjes,



Sabine
Alle reacties Link kopieren
Eens met o.a. pippewies, chirpy en baukje: concentreer je op beweging als je zo'n hekel hebt aan sport. Gewoon bewegen (fietsen, wandelen) is minder intensief en verbrandt dus niet zoveel als de meeste sporten, maar het is wel weer erg gemakkelijk in te passen in je dagelijks leven.



De sportschool is natuurlijk niet de enige manier om te sporten. Het kan zijn dat je sport best leuk vindt, maar nog niet de juiste gevonden hebt.

Een paar mogelijkheden:

- Hardlopen met een beginnersschema. In het begin is het zwaar, maar je merkt langzaam steeds meer verbetering en dat is motiverend. Als je een mooi bos of park in de buurt hebt, pak je ook nog een dosis vitamine D mee.

- Thuis sporten met behulp van work-out video's. Van fitness tot yoga, van buikspieren tot zumba, er is van alles te vinden. Het gevaar vind ik wel dat als je erg onervaren bent, je de oefeningen verkeerd kunt doen waardoor je juist blessures krijgt. Dan is een plaatselijk yogaklasje of eerst een paar lessen in de sportschool geen slecht plan.

Als je bijvoorbeeld een maand twee maal per week gaat, kun je daarna beter thuis aan de slag. En omdat je van tevoren weet dat het maar een maand duurt, haak je niet na 2 weken af.
What a nuanced anxiety
quote:Spijk-er schreef op 13 december 2014 @ 15:02:

1000 kcal per dag is natuurlijk absurd veel te weinig en een erg ongezond advies. Of je houdt het aantal kcal dat je daadwerkelijk binnen krijgt niet goed bij, of je bent jezelf aan het uithongeren.

Je kan op allerlei sites je BMR uitrekenen, je basic metabolic rate. Dus wat je lijf verbruikt gewoon door lijf te zijn. En dan komen er nog een aantal kcal bij die afhankelijk zijn van hoe actief je bent. Of dat actief zijn nou is doordat je 4x per week in de sportschool hangt maar daarbuiten alles met de auto doet en een zittend beroep hebt, of doordat je nooit sport maar wel stratenmaker of postbode bent en alles op de fiets doet, doet er niet toe. Hoe actiever je levensstijl, hoe meer kcal je dagelijks verbruikt. Nu je het getal weet waarmee je op gewicht blijft, kan je uitrekenen hoeveel je moet eten om af te vallen, daarvoor moet je zo'n 20%-30% minder eten. Nu snap je ook hoe jojo-en werkt, want wanneer je minder weegt kan je minder eten om op gewicht te blijven; hoe zwaarder je bent hoe meer kcal je nodig hebt als onderhoudshoeveelheid. Je kan dus niet een aantal kilo's afvallen en dan weer exact gaan eten zoals voor je gewichtsverlies en verwachten dat je dan op gewicht blijft. Heb je ongezonde gewoontes, eet je verkeerd of te veel, dan zal je die toch echt moeten veranderen.



Mij lukt het niet om in shape te blijven als ik niet sport. Misschien zou ik dan een hoeveelheid moeten gaan eten die ik echt te weinig vind, of alle drankjes laten staan. Maar daarnaast vind ik een gespierd, sportief lijf ook vele malen mooier (en fijner om te hebben) dan alleen een slank lijf. Voor je gezondheid is genoeg bewegen natuurlijk ook belangrijk.Was geen advies hoor 1000 calorieen te gaan eten, ik praat over mezelf ik zeg ook dat dat niet voor een ander geldt, maar je moet goed bijhouden hoeveel je lichaam nodig heeft en als dat eenmaal in je systeem zit heb je ook geen last van dat jojo effect.
Alle reacties Link kopieren
quote:alinea schreef op 13 december 2014 @ 18:27:

[...]





Was geen advies hoor 1000 calorieen te gaan eten, ik praat over mezelf ik zeg ook dat dat niet voor een ander geldt, maar je moet goed bijhouden hoeveel je lichaam nodig heeft en als dat eenmaal in je systeem zit heb je ook geen last van dat jojo effect.



Het lijkt mij ook wat weinig. Maar ik kan me voorstellen als jij je daar al een tijdje aan houd je lichaam dit gewend is, en dit voor jou als genoeg voelt. Gewoon even uit nieuwsgierigheid mag ik vraag wat jij zoal op een dag eet?



Ik probeer laatste tijd wat meer op me eten te letten maar vind dat soms toch lastig, mocht iemand nog tips hebben dan hoor ik die graag! Ik eet nu magere yogurth, special k, brinta(als ontbijt), rijstewafels, fruit, crackers, eierkoek, ontbijtkoek. Een beetje Sonja Bakker achtig, maar zou het verder ook niet echt weten.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk kan je lichaam daar niet aan gewend zijn! Zelfs als je 1.50 bent en 35 kilo weegt is je BMR (dus wat je lichaam nodig heeft voor alleen je lichaamsfuncties, voor je nog maar een stap gezet hebt) nog hoger. Dat klopt dus niet, of je eet stiekem toch meer omdat je niet alles meetelt, of je valt af.
Zeg maar Spijker.
quote:inspiratielooos schreef op 13 december 2014 @ 18:38:

[...]





Het lijkt mij ook wat weinig. Maar ik kan me voorstellen als jij je daar al een tijdje aan houd je lichaam dit gewend is, en dit voor jou als genoeg voelt. Gewoon even uit nieuwsgierigheid mag ik vraag wat jij zoal op een dag eet?



Ik probeer laatste tijd wat meer op me eten te letten maar vind dat soms toch lastig, mocht iemand nog tips hebben dan hoor ik die graag! Ik eet nu magere yogurth, special k, brinta(als ontbijt), rijstewafels, fruit, crackers, eierkoek, ontbijtkoek. Een beetje Sonja Bakker achtig, maar zou het verder ook niet echt weten.Ja hoor, ik eet 's morgens om zeven uur een speltboterham met 1 kop koffie, dan om half een een bakje bonen, dat is erg voedzaam, het vult ook erg goed, je hebt de hele dag een verzadigd gevoel omdat het als een zeef op je maag ligt, en om vijf uur eet ik gewoon avondeten met daarna een klein beetje yoghurt. Tussendoor drink ik water
Alle reacties Link kopieren
quote:alinea schreef op 13 december 2014 @ 18:50:

[...]





Ja hoor, ik eet 's morgens om zeven uur een speltboterham met 1 kop koffie, dan om half een een bakje bonen, dat is erg voedzaam, het vult ook erg goed, je hebt de hele dag een verzadigd gevoel omdat het als een zeef op je maag ligt, en om vijf uur eet ik gewoon avondeten met daarna een klein beetje yoghurt. Tussendoor drink ik water



Dat klinkt als heel weinig, ik zou denk ik omvallen. Maar ik neem aan dat je niet iedere dag het zelfde eet?



@ Spijk-er, ik heb er niet veel verstand van maar ik dacht dus dat je lichaam vanzelf went als je zo weinig eet. Een vriendin van mij eet ook erg weinig en dit doet ze echt al jaren! Ze is ook al jaren best dun(niet TE dun naar mijn mening). Ik zou het niet kunnen volhouden een hele dag op wat zij eet maar zij heeft daar totaal geen moeite mee, vandaar dat ik dit ook dacht
Dat eet ik elke dag, voel me er prima bij, het is ook fijn omdat je lichaam niet steeds schommelt met suikerspiegels waardoor je niet steeds trek krijgt. Ik moet ook niet teveel tussendoor eten, af en toe een handje noten, wat fruit of een cup a soup kan best maar zou ik twee keer per week lunchen met twee pistoletjes dan gaat mijn gewicht omhoog, mijn lichaam is deze voeding nu gewend en ik heb veel energie en ik sport een paar keer in de week.
Alle reacties Link kopieren
Inspiratiloos, een bepaalde hoeveelheid energie heeft je lichaam gewoon nodig. Dus of het haalt dat uit voeding, of uit je vetvoorraad (en dan val je af) of spieren (en dan val je ook af, dat gebeurt dus als je minder gaat eten maar niet sport, maar ws wil je liever je vet kwijt dan je spieren) en als dat allemaal niet meer voorradig is gaat je lichaam bezuinigen op processen. Dat laatste zie je bijvoorbeeld bij mensen die ondervoed zijn, of ernstig anorexia hebben. Dan word je bijvoorbeeld niet meer ongesteld, of krijg je hartklachten. Echt niet leuk hoor, de consequenties van zo vreselijk te weinig eten.

En 1000 kcal is niet meer normaal, dat is gewoon gevaarlijk. Daarom reageer ik hier zo heftig, omdat hier gedaan wordt dat het echt doodnormaal is om je dag door te komen op een enkele droge boterham en een bakje bonen iedere dag. Dat is natuurlijk een eetstoornis en daar zou je hulp bij moeten zoeken! Je werkt namelijk je lijf de vernieling in.

Mijn BMR (en ik ben 1.66 en weeg ongeveer 63 kilo) is ongeveer 1375. Ik beweeg veel en sport 3x per week dus om mijn gewicht op peil te houden moet ik een kleine 2200 kcal eten. Wil ik afvallen dan moet ik daar zo'n 70% van eten, dus gemiddeld z'n 1500/1550 kcal per dag. Het is een simpele rekensom en die werkt prima.





Als je je vriendin zo weinig ziet eten is ze misschien een stiekeme eter, eet ze misschien als ze alleen is. Of ze kiest dingen die er niet uitzien als een grote maaltijd maar wel veel voedingsstoffen bevatten, zou ook kunnen. Maar niemand kan van lucht leven en hoe minder je gaat eten hoe meer je lijf reserves aan gaat spreken. En dan blijf je dus afvallen, je lichaam gaat er echt niet aan wennen. Weer: kijk maar naar gebieden waar voedseltekorten zijn, kijk maar naar mensen met anorexia. Niets geen mooie spaarstand en een lichaam dat went, gewoon organen die uitvallen en een groot probleem voor je gezondheid.
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jane-Ice schreef op 13 december 2014 @ 10:09:

Ze hebben verschillende groeplessen in de sportschool.

Ik vind ze hartstikke leuk! Zelf ga ik 3x per week.

Hoeveel wil je afvallen?Ik wil 11 kilo afvallen + wat strakker worden :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:blommit schreef op 13 december 2014 @ 10:45:

Drie keer per week naar je werk lopen of fietsen zou genoeg beweging moeten zijn. Of winkelen, maar natuurlijk niet in de buurt van de bakker.Uuuhh... Ik woon in Rotterdam en werk in Amsterdam. Lopen naar werk is iets te ver :-) ik ga wel elke dag op de fiets naar de trein maar dit is maar 20 min per dag.
Alle reacties Link kopieren
quote:pippewies schreef op 13 december 2014 @ 10:16:

Vind inderdaad iets dat je leuk vindt alle beetjes dragen bij en beweging is sowieso gezond! Realiseer je dat je de grootste klapper maakt met wijzigingen in je eetpatroon, afvallen door sporten wordt naar mijn idee overschat. Een gemiddelde vrouw moet 7000 kcal verbranden voor 1 kg, met een uur sporten/lichaamsbeweging verbrand je gemiddeld 500 kcal tel uit je winst. Begrijp me niet verkeerd sporten is gezond en heeft diverse gezondheids voordelen en alle beetjes helpen maar als je echt zo'n hekel aan sporten hebt richt je dan vooral op je eetpatroon en beweeg wanneer je kan!Hier zou je nog wel eens gelijk in kunnen hebben! @pippewies
Alle reacties Link kopieren
quote:Cadou schreef op 13 december 2014 @ 11:25:

Ik heb wel een tip. Wordt verliefd! Ik ben al 8 kilo kwijt in 3 maand tijd, en ik kreeg ze er met sporten en dieten niet af....en nu verdwijnen ze als sneeuw voor de zon!



Hahahaha... Goede tip

Ik ben hartstikke verliefd, woon al 5 jaar samen en dan werkt het helaas niet meer zo dat je afvalt van verliefd zijn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven