Geld & Recht alle pijlers

Wat betaal je van huishoudgeld?

13-12-2014 07:29 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil eens kasboek maken voor huishoudgeld, maar wat betaal je eigenlijk uit het huishoudpotje?

Natuurlijk eten, drinken, schoonmaakmiddelen en verzorgingsproducten.

Daarnaast heb je natuurlijk nog andere kosten maar waar horen die bij.

Kadootjes, beltegoed kind, zakgeld, hobbyspullen, bioscoop, ijsjes buiten de deur, indoorspeeltuin met patatje, een kaart, postzegels.

Wat vinden jullie dat er gekocht moet worden van huishoudgeld en wat uit een potje overige kosten?
Wij houden juist over nu we het bijhouden. Het is heel simpel. Benzine moet, want man moet werken. Eten moet, daar hebben we een (laag) budget voor. Bus voor dochter moet ook en de vaste lasten ook. Dat zijn allemaal vaste bedragen waar niet verder op te besparen valt. Wat over blijft is extra. Dat moeten we goed in de hand houden, dus handig om dat bij te houden. Zo kan ik terug kijken en zie ik direct of alles echt wel nodig was en ik denk zelf sowieso wat beter na als ik in de winkel sta.
quote:meivogel schreef op 13 december 2014 @ 13:06:

[...]





Is een ouderwets begrip. Vroeger, toen de mannen werkten en de vrouwen thuisbleven, kregen de arbeiders hun loon mee naar huis in een loonzakje. Dit droegen ze geheel of gedeeltelijk over aan hun vrouw. Dat was haar huishoudgeld, niet bedoelt om voor zichzelf te besteden, maar aan het huishouden. De meeste mensen hadden het zo krap dat er weinig om aan zichzelf te besteden overbleef. Ook zij maakten trouwens "potjes" met dit geld, voor huur, gas, licht e.d. Daar bestonden zelfs speciale spaarbusjes voor.



Tegenwoordig is het meer: geld wat je aan je huishouden besteed.Ah, op die manier. Duidelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ikzelf werk niet met potjes, maar je kan toch gewoon alles opschrijven wat je uitgeeft? Als je je uitgaven te hoog vindt, kijk je waar je op wil bezuinigen en klaar.
Life is short. Eat dessert first.
ik schrijf alles in een schriftje. daar staat dan in wat er maandelijks afgaat, dat tel ik bij elkaar op, dan is er een x bedrag, er staat ook in wat er binnenkomt maandelijks, dit trek ik af van het x bedrag wat maandelijks weggaat, en wat er overblijft is voor huishouden. als er een verjaardag is( 2 per jaar) dan staat dat ook op lijstje en voor de chins staat ook op lijstje. en via internetbankieren kan ik zo zien wat er af is gehaald van rekening, dit doorstrepen op lijstje, alles weer op nieuw uitrekenen en zo verder. dit werkt voor mij goed, voor een ander misschien niet, maar zo heb ik het geleerd. ik pin sowieso geld als de toeslagen binnenkomt, en dan pas weer als de koelkast/vriezer bijna leeg is.( ben alleen dus ik hoef met niemand rekening te houden, behalve mijn chins). pinnen in de winkel doe ik niet, moet overzicht hebben wat ik aan geld heb in de portemonnee, als op is, is het op
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 13 december 2014 @ 12:03:

[...]



Jeetje, dat vind ik wel heel erg berekenend allemaal (weet ff geen goed woord)

Make up apart..maar scheerspullen voor vriend dan ook apart?

En je koopt nooit eens sokken of ondergoed als dat toevallig bij de super in de aanbieding ligt? of pantys ed? Lijkt me erg vermoeiend bij de kassa Eh nee dat moet met een ander pasje.



Nou idd. Erg moeilijk systeem.

En de helft terug betalen doen we hier niet aan. Gezamelijk geld. Kleine bedragen iets voor jezelf kopen wordt niet overlegd, dure dingen wel. Nu verdient vriend meer als ik. In het begin was dit andersom.



En al rekening houden met het betalen van de meubels want anders zit je misschien zonde bij een eventuele breuk vind ik heel raar.

Ik ga er gewoon niet van uit dat we uit elkaar gaan. En zo wel dan zijn meubels op dat moment een rotzorg, kan mij het schelen wie welke bank krijgt.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
quote:viiiiie schreef op 13 december 2014 @ 11:04:

Sinds ik het op een rijtje heb gezet en voor mezelf een haalbaar budget heb opgesteld voor de boodschappen hebben we echt veel bespaard. Ik kocht vaak te veel aan onzin, dus een gezellige zaterdagavond met eten/hapjes was al snel 40 euro. Even naar de KFC ook, zo 25 euro erdoorheen. Daar kan je gewoon een halve week gezond eten van kopen.



@Reine: als tweeverdieners zonder kinderen houden we genoeg over maar ik wil graag reizen dus had daarvoor meer geld nodig. Het aan een budget houden werkt super, geeft een goed gevoel en ik kan 3 weken op m'n luie gat aan een ver strand liggen doordat ik de rest van het jaar oplet.wij zijn ook simpele tweeverdieners en met 2 kinderen. wij kunnen ook 3-4 wkn op vakantie ieder jaar naar een ander continent. en toch hoef ik niks bij te houden.
Oh, zoals slagroom-met-dip het doet, zo gaat het hier ook ongeveer. Zie ook niet in wat er berekenend aan is. Toen we gingen samenwonen had de één een veel hoger salaris en de ander een veel hogere spaarrekening. Dat kan een reden zijn om het niet meteen allemaal op een grote hoop te gooien. Omgeving kan bijv het idee krijgen dat degene die weinig wekt/verdient anders alleen op de zak van de partner leeft terwijl dat niet per se het geval hoeft te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Mwah, is niet heel lastig hoor! "Heeft die ander dit soort (noodzakelijke) lasten ook?" Nee? Dan eigen geld.

Mijn scheermesjes koop ik ook van eigen geld, en hij ook. Ik wil graag duurdere scheermesjes omdat ik die beter vind. Dat is niet zijn keuze.

Ik koop goedkope makeup, omdat ik er niet te veel geld aan wil uitgeven.



Boodschappen kopen we voor samen, shampoo en tandpasta gebruiken we allebei. Zijn ongeveer evenduur en kopen we niet iedere maand, dus relatief klein bedrag.



Het is ook een beetje op gevoel. Haren wassen vind ik noodzakelijk, scheren is een keuze, makeup is een keuze ;). Net als kleren of dat soort dingen.
Alle reacties Link kopieren
Hier voor een heel jaar een Excel-bestand gemaakt. Elke tab heeft een maand en daar staan net als bij Spijker kolommen met mijn vaste lasten, variabele lasten, inkomsten.

Eind van de maand (soms ook tussendoor) vul ik alles in wat ik heb uitgegeven. Ik heb er ook lasten in staan die 1 x per jaar worden afgeschreven, zoals bijvoorbeeld de ANWB. Die staat in het tabblad december. Zo zijn er meer rekeningen die 1 x per jaar komen zoals bijvoorbeeld rechtsbijstand, APK (schatting), etc.

Ik weet hoe lang ik ongeveer met het voer voor mijn huisdier doe dus die heb ik dan ook elke 2 maanden ingevuld.

Zo weet ik precies waar ik sta.
Procrastinate now and panic later.
Alle reacties Link kopieren
quote:Broedkippetje schreef op 13 december 2014 @ 08:02:

[...]





Dat klinkt helemaal niet gek en werkt juist hartstikke goed.

Ik heb daarvoor de volgende categorieën:

- Huishoudgeld: boodschappen, inclusief dingen als drogist, postzegels, etc

- Leuke dingen budget: uitjes, cadeautjes, hebbedingetjes, persoonlijk zakgeld (waarvan ook kleding)

- Vaste lasten die maandelijks/periodiek gebeuren: denk hierbij óók aan de jaarlijkse gemeentebelasting, sparen voor vakantie, etc

- Reserveringen voor kosten die gaan komen maar je weet niet wanneer en hoeveel: bijvoorbeeld onderhoud huis, afschrijving witgoed, afschrijving technische apparatuur, APK/onderhoud/afschrijving auto, medische kosten,etc

- Echt spaargeld voor noodgevallen en voor leuke dingen als de pot groot genoeg is



Deze hebben wij ook. En hadden/hebben nog een extra potje. Namelijk nieuw huis. Hadden, omdat deze nu aardig aan het leeglopen is met de bouw van ons huis.



Vooral het potje reserveringen is handig, 2 jaar geleden gingen in een half jaar de wasmachine en koelkast stuk. Erg fijn dat er toen genoeg geld stond in het potje. Nu weer aan het aanvullen.
Alle reacties Link kopieren
Vaste lasten /boodschappen /alle aankopen voor onze kinderen is van huishoudgeld dat storten we ieder op onze e/o rekening

Rest is ieder voor zichzelf van eigen rekening
Alle reacties Link kopieren
Sparen doen we ieder apart en vakantie of aankopen/onderhoud aan huis betalen we gewoon ieder de helft van eigen spaargeld

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven