Zoals je moeder of juist heel anders?

14-12-2014 15:15 58 berichten
--
Alle reacties Link kopieren
Ik begin steeds meer op mijn moeder te lijken, het begint me steeds meer op te vallen. Vooral met koken en Ik neem ook ontzettend veel dingen mee in het huishouden wat ik van uit huis heb mee gekregen
--
Even slordig als mijn moeder geloof ik Altijd stapeltjes op tafel met nog uit te zoeken dingen en dergelijke.



Maar het verschil is wel dat ik zelf een stuk kleiner woon dan mijn ouders en zij hun rommeltjes, kratjes, archief en nog-uit-te-zoeken dingen gewoon altijd in andere ruimtes hebben kunnen zetten. Niet dat de huiskamer dan rommeltjes-vrij was overigens. Maar dat mis ik dus wel een beetje. Voor mijn woongenot hoef ik echt niet groter te wonen, maar voor het opbergen van allerlei spul is het wel verrekte handig!



Qua huishouden doen weet ik het niet zo. Wij hadden thuis altijd een huishoudelijke hulp. Ik wil het niet uitbesteden maar ben er ook niet moeilijk in. Hoe een theedoek gevouwen moet worden ofzo. Ik ben verder niet echt heel poetserig aangelegd.
quote:pippa2 schreef op 14 december 2014 @ 21:21:

Wat een leuke reacties allemaal :-)



En hoe zit het met koken? Kook je net als haar? Saaier? Of juist veel frivoler en exotischer? Of net als je oma?



Ik haat koken, net als mijn oma. Voordeel is dat ik het ook niet hoef te doen, en zij wel elke dag in de keuken moest staan.



Da's zowat het enige wat we gelijk hebben ...

Ik kook héél graag (en uitgebreid) ... als ik er tijd voor krijg. Dus geen stresserig gedoe en "om zo laat moet het eten op tafel staan".

Mijn moeder kookt ook héél graag. Wel iets traditioneler, maar minstens even lekker ;).
Alle reacties Link kopieren
Het duurt echt lang voordat ik stof zie liggen. Ik kijk eigenlijk meer als een man en ik maak me er niet zo druk over. Mannen zijn daarin veel verder dan vrouwen.



Koken doe ik heel plain, maar dat deed mijn moeder ook. En zoals ik bepaalde gerechten gewend ben te eten bij mijn moeder, zoals haar manier van snert, zo handhaaf ik het. Want zo vind ik het het lekkerst. Misschien omdat ik dat gewend ben?
Met koken ben ik wel wat experimenteler. Maar mijn moeder was - in vergelijking met andere moeders van leeftijdsgenootjes vroeger - toen ook wel experimenteler. Nog genoeg klasgenoten gekend waar 7 dagen in de week AVG op het menu stonden en stipt om 17.00 gegeten werd. Was bij ons wat vrijer.

Nu achteraf vind ik ook dat wij best eenvoudig en niet heel gevarieerd aten, maar wel meer dan in mijn omgeving.



Ik vind het leuker om echt in de keuken te staan en nieuwe recepten uit te proberen, hoewel dat momenteel met een pittige dreumes aan mijn been niet altijd makkelijk gaat.
Totaal anders.. het huishouden, leefwijze en kijk op het leven, opvoeding enz. En zeer bewust ook.

Maar soms hoor ik wel bepaalde ouderzinnen ui mijn mond komen, bank is geen springkussen. Kijken wat je doet, nee is nee, zijn je oren op vakantie enz.
Alle reacties Link kopieren
Hier wisselt het heel erg. Er zijn gewoonten die ik wel en gewoonten die ik niet heb overgenomen. Ik ben iig minder een poetser dan mijn moeder. Deels logisch: ik werk fulltime dus wil ook nog genieten van mijn spaarzame vrije tijd. Mijn moeder werkte altijd parttime dus had er ook meer tijd voor.



Tegelijkertijd heb ik mezelf wel bepaalde disciplines opgelegd om het leefbaar te houden. Ik poets het huis iedere twee weken, stofzuig twee keer per week. Die ritmes zorgen ervoor dat het behapbaar blijft, als ik uit het ritme raak gaat het vaak mis. En daar herken ik moet mijn moeder dan wel weer in.



Overigens zitten de opvallende overeenkomsten met name in de eetgewoontes. Zo mochten wij vroeger alleen prik in het weekend, moesten we altijd met vork en mes eten etc. Dat soort dingen zitten er nog steeds wel een beetje ingeramd, kost moeite om dat soort aangeleerde dingen los te laten en jezelf de ruimte te gunnen om het anders te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven