Dreumes/peuter bij anderen slapen, vanaf welke leeftijd?

13-12-2014 23:53 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik hoop dat ik hier als vader terecht kan met mijn vraag, ik kan er via Google niks over vinden, dus jullie zijn mijn laatste hoop. :-)



Ik wil graag weten vanaf welke leeftijd je een kind bij familie/vrienden kunt laten slapen. Onze dochter is nu 1,5 jaar en ik vind mijn vriendin "een beetje" :-) te beschermend, aangezien ze alleen bij oma (haar moeder) mag slapen. Ze is bang om haar bij anderen te laten slapen, omdat een klein kind meer zorg/aandacht nodig heeft, ze misschien niet goed opletten en haar dus iets kan overkomen.



Zelf wil ik haar juist aan anderen laten wennen en bijvoorbeeld laten slapen bij mijn ouders (hebben m'n neefje en nichtje drie dagen per week praktisch "opgevoed"), broer (heeft gezin, dus genoeg ervaring), mijn beste vriendin (zeer liefdevol, zorgzaam en goed met kinderen) of haar broer en vriendin (kindje in de maak:-).



Onze dochter is een heel stoer, vrolijk, levendig en speels meisje. Ik wil dat speelse en vrije erin houden en niet dat ze straks bang is om bij iemand anders dan oma te slapen (of te spelen). Dat zie ik namelijk bij de andere twee kinderen (10 en 12 uit haar eerdere huwelijk), die durven heel weinig en slapen (bijna) alleen bij oma.



Mijn vriendin zegt dat ze vanaf haar vierde ergens anders mag slapen, maar daar heb ik niet zo veel vertrouwen in... We hadden namelijk op mijn aandringen vroeger al afgesproken dat we onze dochter minder afhankelijk/beschermend zouden opvoeden. Het lijkt me overigens ook leuk om eens met m'n vriendin uit eten te kunnen en niet enkel van m'n schoonmoeder afhankelijk te zijn om op te passen/slapen. Ik vind het een gemis voor onze relatie dat we hierdoor heel moeilijk (bijna nooit) samen weg kunnen. Een "normale" oppas is overigens al helemaal uit den boze...



Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met advies wat wenselijk of normaal is voor ons dochtertje. En dus wat wenselijk is voor onze relatie en ons gezin, want misschien denk ik wel te makkelijk.
quote:saaaaar81 schreef op 14 december 2014 @ 18:57:

Wij deden niet aan logeren, vonden we nergens voor nodig. Nu zit onze 7 jarige al bijna een jaar op scouting en heeft al wat weekendjes erop zitten.

Laat dat kind lekker thuis slapen als je vriendin dat wil. Je kind loopt er niks van op als logeren pas later begint.Dat de vriendin in kwestie het kind wél bij haar eigen moeder laat logeren is wel wat lullig.
Mijn nichtje (10) heeft tot nu toe een keer bij mij gelogeerd en een keer bij opa en oma. Ik heb wel eens geopperd dat de kinderen ook wel eens samen bij mij mogen slapen (neefje is 2,5), zodat zus en zwager voor het eerst sinds 10 jaar eens samen uit eten kunnen. Daar vinden ze hem nog te jong voor. Nou ja, we zijn allemaal anders

Mijn oudste was 9 maanden toen ze voor het eerst twee nachtjes bij opa logeerde, en jongste heb ik al met een maand of 3 een nachtje uitbesteed.
Alle reacties Link kopieren
Sugarmiss en Saar: op zich eens dat je iemand niet moet dwingen om zijn of haar kind ergens anders te laten logeren. Maar zonder enige reden zulk onderscheid maken tussen grootouders vind ik echt niet kunnen. Ik zou er bij mijn man niet mee hoeven aankomen. En terecht. Zoals iemand anders zo mooi opmerkte: over andere adressen valt te twisten maar dat onderscheid is niet oké.
Hier gaat zoon vanaf baby af aan(eerste keer met 2 maanden) af en toe al uit logeren, en nee daar heb ik geen moeite mee.

In eerste instantie alleen bij oma, maar inmiddels is hij 2,5 en al meerdere keren gelogeerd bij andere oma, verschillende vrienden en ook wel eens samen met mama en papa ergens gelogeerd (wel hij op andere slaapkamer)

Wel altijd vertrouwde bedje en knuffels mee en dat gaat prima. Wel scheelt het dat de mensen waar hij dan naartoe gaat zelf ook kinderen hebben die dezelfde leeftijd of ouder zijn dan zoontje dus wel weten hoe ze met hem om moeten gaan.
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon nu drie en half heeft vorige maand voor t eerst gelogeerd bij een vriendin van mij. Het is mij op zich goed bevallen. Ze kent mn zoon goed en mijn zoon is het ook goed bevallen. Van mij had dat best wat vaker kunnen voorkomen. En hoop dat het ook wat vaker gaat voorkomen. Hij hoeft echt niet elke maand ergens te gaan logeren ofzo. Maar af en toe is voor ons ook wel fijn. Maar inderdaad wil je dat hij slaapt bij mensen waar je op kan vertrouwen dat ze wel weten wat ze doen.

Mijn schoonmoeder heeft liever dat onze zoon komt als hij wat zelfredzamer is. Bij mijn ouders heeft hij nooit alleen kunnen logeren ivm ziekte van mijn moeder. En dit is aardig ver weg van ons.

En een andere vriendin woont ook te ver weg. Tja dan is de keuze klein.

Zit er mss veel afstand tussen jullie en evt logeerplekjes? Dan maakt het idd voor het gevoel wat moeilijker om je kind weg te brengen. Wat als...? Die vraag heb je toch zeker in het begin in je hoofd. En zal je snel bij je kind willen zijn. Ook al is het alleen missen.



Wij zullen ook niet zo snel een onbekende 15 jarige als oppas nemen. Je weet niet wat ze kan. Heeft ze het al 100 x gedaan of is dit haar eerste keer? Maar aan de andere kant zal dit vaak na bedtijd gepland worden. Meeste bij wie ik als 15 jarige oppaste lagen al lekker te slapen. (Heb alleen bij bekenden opgepast)
Hoi Vragende vader,



Op basis van wat je schrijft geef ik je groot gelijk maar je zult er toch echt met je vriendin samen uit moeten komen.

Jouw ouders zijn een actieve opa en oma met veel kleinkinderervaring. Er is dus geen reden waarom jullie dochter daar niet zou mogen logeren en wel bij de moeder van je vriendin. Of heeft je vriendin een goede reden? (aan de drank,roken, onbetrouwbaar)



Ik zou dus beginnen met de rechten tussen de opa's en oma's gelijk te stellen. Je moet je vriendin niet dwingen tot iets waar zij zich niet goed over voelt enerzijds maar anderzijds is het jullie dochter en jij hebt een evenredige stem. je vriendin klinkt inderdaad nogal angstig. En alleen maar afhankelijk zijn van je schoonmoeder voor oppas is sowieso geen houdbare constructie. Jullie hebben hier vooraf afspraken over gemaakt. Ik zou hier op niet aanvallende wijze ( vanuit jou praten, wat het met jou doet, wat jij wil voor jullie kind) opnieuw het gesprek over openen.



Zelf vond ik logeren van mijn kinderen onder het jaar moeilijk, daarna bij ervaren opa en oma en schoonzus (zelf kinderen) prima. Mijn oudste logeert ook graag en makkelijk. Mijn jongste heeft laatst voor het eerst bij mijn beste vriendin (zelf kinderen) gelogeerd met haar grote zus. Ze is nu 2,5 en het ging prima. Toch was het voor mij even spannend en loslaten. Maar in zijn algemeenheid merk ik dat kinderen vanaf twee er zelf ook echt lol in hebben om te logeren bij mensen die ze goed kennen en waar ze vertrouwd zijn.
Oh en ter aanvulling: Kinderen die pas op latere leeftijd gaan logeren, daar is het een veel groter ' ding' voor dan kinderen die er vanaf voor de basisschoolleeftijd aan gewend zijn. Dat zie ik om me heen in ieder geval. En het is ook leuk voor de band tussen neefjes en nichtjes, ooms en tantes etc onderling. Het is toch een ander contact dan dat de ouders er bij zijn.



En natuurlijk zijn er grote verschillen, er zijn mensen die hun kinderen rustig twee weken naar opa en oma brengen en ouders die geen nacht zonder hun kinderen kunnen. Vind een voor jullie beide acceptabele middenweg.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt wel een beetje aan je dochter, als ze een makkelijke slaper is zou bij iemand anders slapen ook best kunnen. Het gekke vind ik wel dat dochter dus alleen bij haar moeder mag slapen... en niet bij haar andere opa en oma. Mijn kinderen logeren ook niet heel vaak, maar meestal blijven de opa's en oma's dan in ons huis slapen met de kinderen. Van de zomer heeft voor het eerst een vriendin 2 nachten bij ons geslapen. Onze jongens waren toen 2 en 3,5. Mijn oudste (inmiddels 4) gaat binnenkort voor het eerst logeren bij vrienden en hun dochter. Overigens kwam het initiatief voor deze logeerpartij van de kinderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven