Geld & Recht alle pijlers

Huurtoeslag zomaar stopgezet door belastingdienst

08-11-2014 14:29 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Even een vraagje voor diegene die hier ook mee te maken hebben of verstand van hebben



Sinds maart 2014 ontvang ik huurtoeslag.



Stomtoevallig zie ik zojuist op mijn persoonlijke pagina van 'mijntoeslagen' op de site van de belastingdienst dat een paar dagen geleden mijn huurtoeslag per 1 januari 2015 is stopgezet. Ik schrok mij kapot!

(was bezig met een aanpassing van uren mbt kinderopvangtoeslag)

Is dit normaal? Doet de belastingdienst dit automatisch vlak voor het begin van het nieuwe jaar en moet ik jaarlijks opnieuw huurtoeslag aanvragen? Of is dit gewoon een formaliteit ivm hun administratie en hoef ik mij geen zorgen te maken en word het een dezer dagen automatisch verlengd?

Helaas kan ik zo snel niet iets terugvinden op internet hierover en krijg er nu al de zenuwen van... Zonder huurtoeslag kom ik niet rond... :'( (alleenstaande part-time werkende moeder met dreumes)

In het weekend is de belastingdienst telefonisch niet bereikbaar en maandag werk ik de hele dag en kan ik onmogelijk bellen... en ja, ik ben heel nieuwsgierig en ongeduldig . Dus mocht iemand op het forum hier al een antwoord op weten en mij gerust kunnen stellen? ;)



Er is geen verandering van de huurprijs van mijn huis en ook geen verandering van mijn inkomen voor 2015.



Wie weet hoe dit zit?



Many thanks!
anoniem_142174 wijzigde dit bericht op 08-11-2014 14:33
Reden: spelVout ;)
% gewijzigd
Tallyho, ik lees het in eerste instantie anders namelijk dat TO Jackie wel onderhuurt dus zij huurt van de huurder van de huiseigenaar en dan is het verhaal wel even anders maar kan prima zijn dat ik het niet goed lees. Maar omdat zij zelf het steeds heeft over "onderhuren" twijfel ik dus.

En ik lees vast scheel want haal de originele OP en Jackie door elkaar, bomen bos en zo, andere vraag binnen een topic sorry
Alle reacties Link kopieren
Het begint mij duidelijk te worden. Alleen zie ik nu net dat mijn contract verlopen is.. Kans op een nieuwe heb ik echter niet (wel met een goede reden) want dan zou de eigenaar argwaan krijgen waarom ik per c een nieuwe wil, werd mij namelijk vertelt geen toeslag aan te vragen. Ik ken de eigenaar persoonlijk een beetje maar dat neemt niet weg dat ik een dief van mijn eigen portomonnee wil zijn, in mijn gedachte probeert ze beter te worden van mij doordat ze idd nooit heeft aangegeven de woning te verhuren aan mij dat is dus niet bekend. Maar wat ik raar vindt is dat ik mij wel toen ik hier kwam heb ingeschreven bij de gemeente dat was geen probleem.. Wat kan de eigenaar mij in het ergste geval maken aangezien ik dus geen contract meer heb. Ik heb recht op mijn toeslagen dat weet ik, ook begint mij duidelijk te worden dat ze de belasting naar alle waarschijnlijkheid dus oplicht. Mocht dit uitkomen wat zijn mijn kansen?
Alle reacties Link kopieren
.
Jacky, ik kan er geen touw meer aan vastknopen, huur je nou onder of niet dus: huur jij direkt van de eigenaar of van diens huurder? Waarom anders die "angst'? Als je onderhuurt heb je geen rechten dus hoe zit het nou?
Alle reacties Link kopieren
Ik huur direct bij de eigenaar.
Alle reacties Link kopieren
MAar de eigenaar heeft nooit kenbaar gemaakt dat ik het huur, daarom kan zei rente aftrekken en ik geen toeslag aanvragen, want dan heb de eigenaar een probleem.. Zo staat het er nu voor maar ik heb toch gewoon recht op mijn toeslagen.... ??
Alle reacties Link kopieren
Dus dat betekent eigenlijk dat de eigenaar stiekem twee keer wil verdienen aan zijn te-koop-staande huis?
Alle reacties Link kopieren
ja daar lijkt het wel op... Maar wie laat de toeslagen nou liggen als je er recht op hebt?
Alle reacties Link kopieren
Zijn er gevolgen voor mij of alleen voor de eigenaar van het pand
Alle reacties Link kopieren
Als jij een officiële huurovereenkomst hebt, dan neem ik aan dat de problemen zijn voor de eigenaar. Ik zou eens langs het juridisch loket gaan met je huurcontract en je verhaal, dan weet je het zeker.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik heb inmiddels al voorgelegd aan een accountant via mijn werk, maar dat duurt nog even hoopte op iets meer duidelijkheid alvast en die heb ik zeker ook gekregen hoor maar het is allemaal zo ingewikkeld dat ikzelf er soms niks meer van begrijp laat staan een ander... want waarom zou ik van de eigenaar geen toeslag mogen aanvragen zodat zei de rente niet meer kan aftrekken.. Dan klopt er toch iets niet dan wil de eigenaar beter van me worden nou snap ik best dat je wil verdienen aan een huurder maar wel op n eerlijke manier..
Sorry maar het is een vaag verhaal (en bovendien in een ander's topic wat het verwarrend maakt)
Alle reacties Link kopieren
dat het een vaag verhaal is lijkt me logisch anders zat ik hier niet mijn vraag te stellen... Dan was ik er wel uitgekomen. Excuses! Maar vertel hoe maak ik een nieuwe topic?
Jij duikt in een bestaand topic waar de TO al de boel opgelost heeft met een persoonlijke vraag en daarom bestaat er onduidelijkheid. Maak een eigen topic aan om op jouw eigen vragen antwoord te krijgen, da's niet zo moeilijk, zie de nogal behoorlijk grote knop "start een nieuw topic"........
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een persoonlijke vraag, wat ook over de belasting gaat én mijn voorganger is volgens mij al geholpen dus vanwaar onduidelijkheid je ziet toch een andere naam staan? plus dat ik voorafgaand al zei ik heb een dringende vraag! Ik zit hier voor het eerst op en op mijn mobiel dus als ik dat zo snel had gezien had ik het heus wel gedaan. Gelukkig bestaan er naast jou wel meedenkende behulpzame mensen.
jacky : staat de eigenaar wel uitgeschreven van het adres? Anders wordt haar/zijn inkomen meegerekend en krijg je waarschijnlijk geen toeslag. Mogelijk dat ze dus ingeschreven blijft staan ivm aftrek rente.
Alle reacties Link kopieren
Nou, nog verwarrender is dat de eigenaar wel is uitgeschreven op dit adres maar ze hebben ook een bedrijf en die staat wel ingeschreven op dit adres, in eerste instantie dacht ik dat ik dan nooit het recht zou hebben op toeslag. maar nadat ik een gesprek heb gehad met een accountant werd mij verteld dat ik daar wel recht op heb, ik was zelfs zo ver dat ik de belasting dienst zelfs heb opgebeld met de vraag heb ik daar recht op met dit verhaal wat ik nu typ.. Zei vertelde mij dat de regels soepeler zijn geworden en dat ik alleen moet kijken naar mijn inkomsten, huur en of ik een eigen opgang heb met eigen keuken,toilet etc.. (Dat heb ik) want er is ook nog een beneden verdieping op hetzelfde adres die ook verhuurd werd, maar bij de gemeente staat het wel bekend als 2 aparte wooneenheden maar op 1 adres. het is allemaal zo onduidelijk dat ik helemaal geen zin meer heb om die toeslag te ontvangen maar het gaat wel om ¤300,- ik ben student en dat geld is gewoon nodig. Ik heb mijn dingen allemaal geregeld en uitgezocht en toegewezen gekregen, én toch zit het me niet lekker.. Ik ontvang het nu al ruim een half jaar de toeslag en tot op heden nog niks gehoord..
Jacky dit klinkt niet goed. Ik werk veel met de toeslagen en als ik je zo lees ben ik bang dat je een terugvordering gaat krijgen. Als het twee wooneenheden zijn moet dat bv met een a en b in het huisnummer verdeeld zijn. Anders ziet de belastingdienst het als 1adres.
En dat je nog niets hebt gehoord betekent niet dat het goed is. Sommige terugvorderingen komen pas na 2 jaar....
Alle reacties Link kopieren
daar twijfel ik idd ook erg aan, bij de gemeente is het bekend er was ook een subnummer, die is uiteindelijk niet gebruikt om welke rEden geen idee! heb tegen de belasting ook gezegd dat er beneden nog een ruimte word verhuurd een kamer is het, maar dat dat altijd tijdelijk is. Zoals nu woon ik weer sinds kort na een half jaar alleen in het pand. En toen die tijd vertelde de belasting ook heb je een eigen opgang en alles? Die hebben we dus beide. daaruit was gekomen dat ik geen toeslagparnter heb omdat je ook onderhuurders weer niet mee mag tellen.. en dan komt het er nog eens bij dat de eigenaar de bedrijf hier op dit adres gevestigd heeft en nooit kenbaar gemaakt heeft dat ik de woning van de eigenaar huur. Maar over dat bedrijf is volgens mij dit adres alleen een postadres kan dat ? Want ja er werkt veder niemand hier op kantoor ofzo want die is er niet.. En zou het kunnen zijn dat de eigenaar dit pand zakelijk gekocht heeft ? Ik weet het niet hoor ik zit zelf ook na te denken hoe en wat..
Alle reacties Link kopieren
Dit topic is al wat ouder, maar sluit aan bij mijn situatie, dus vandaar dit bericht.



Ik ontvang sinds januari 2012 huurtoeslag. Nu zie ik echter op mijntoeslagen.nl dat mijn huurtoeslag is stopgezet per januari 2012. Ik word hier redelijk panisch van, want een terugvordering over drie jaar zou nogal desastreus zijn...



Ik woon in een huis dat is onderverdeeld in 4 zelfstandige appartementen, maar wel vallend onder hetzelfde huisnummer. Bij de aanvraag drie jaar geleden dacht ik dat het genoeg was om een zelfstandige woonruimte te hebben, maar nu ben ik bang dat de andere bewoners op dit adres als medebewoners worden gezien.



Mocht dit het geval zijn, staat de belastingdienst dan open voor een uitleg over de situatie?
Alle reacties Link kopieren
Wat is een zelfstandige woonruimte?





U kunt alleen huurtoeslag krijgen voor een zelfstandige woonruimte. Dit is een woning met een eigen toegangsdeur die u van binnen en buiten op slot kunt doen. In de woning moeten in elk geval aanwezig zijn:

◾een eigen woon(slaap)kamer

◾een eigen keuken met aanrecht, aan- en afvoer voor water en een aansluitpunt voor een kooktoestel

◾een eigen toilet met waterspoeling



Woningen waarvoor u huurtoeslag kunt krijgen



U kunt huurtoeslag krijgen voor een zelfstandige woonruimte, zoals een flat of een rijtjeshuis. De volgende woningen zijn ook een zelfstandige woonruimte:

◾woonwagen

◾gesplitste woning op 1 huisnummer

◾gedeelde etage

◾waterwoning

◾recreatiewoning

◾woonruimte voor begeleid wonen of een groepswoning voor ouderen



Dit staat er op de site van de belastingdienst.

ligt er dus aan of je een keuken/badkamer/toegansdeur moet delen
Wie wind zaait zal storm oogsten
quote:Meneermosterd schreef op 15 december 2014 @ 10:46:

Dit topic is al wat ouder, maar sluit aan bij mijn situatie, dus vandaar dit bericht.



Ik ontvang sinds januari 2012 huurtoeslag. Nu zie ik echter op mijntoeslagen.nl dat mijn huurtoeslag is stopgezet per januari 2012. Ik word hier redelijk panisch van, want een terugvordering over drie jaar zou nogal desastreus zijn...



Ik woon in een huis dat is onderverdeeld in 4 zelfstandige appartementen, maar wel vallend onder hetzelfde huisnummer. Bij de aanvraag drie jaar geleden dacht ik dat het genoeg was om een zelfstandige woonruimte te hebben, maar nu ben ik bang dat de andere bewoners op dit adres als medebewoners worden gezien.



Mocht dit het geval zijn, staat de belastingdienst dan open voor een uitleg over de situatie?Dit zal erg lastig worden, u moet als u een terugvordering ontvangt bezwaar indienen en proberen om het teruggedraaid te krijgen. Voor het komende jaar zou ik, als ik u was, direct contact opnemen met de belastingdienst hoe u dit goed kunt regelen.
quote:Istar_ schreef op 08 november 2014 @ 14:55:

Waar ik wel echt van baal zijn die enorme bedragen die ik terug moet betalen voor de KOT. Mijn inkomen is al jaren stabiel, zo moeilijk rekenen is dat dan toch niet?Wij schatten daarom bewust de uren laag in en zetten de inkomens wat hoger. Wij kregen van 2013 nog 150 euro terug.
Alle reacties Link kopieren
Beste franka76



Waar op de belasting site staat dat? Dat oa een pand met meerdere wooneenheden ook recht op huurtoeslag heeft. Dan kan ik dat namelijk uitprinten mocht ik ooit problemen ermee krijgen dat ik ineens geen recht meer heb op huurtoeslag. En meneermosterd als u dit nog leest, maakt u zich geen zorgen de bewoners in het pand zijn geen medebewoners of toeslag partners van u, zolang u een eigen opgang heeft en eigen voorzieningen heeft is het goed. Pas als je met iemand in jou woongedeelte samenleeft heb je een toeslag partner en is het een medebewoner. natuurlijk wel als diegene bij jou ingeschreven staat... Onlangs bij een accountant nagevraagd.. Het blijft hoe dan ook verwarrend allemaal. Als de belastingdienst en de gemeente ervan maar op de hoogte zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven