foto verbeteren

15-12-2014 12:35 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Een paar weken terug hebben we zaken geregeld voor het afscheid van mijn vader, hij heeft kanker en is niet meer te genezen.

Nu wil hij op de kaart graag een foto van een voor hem dierbaar object. Wat dat is laat ik even in het midden. Ik ben al een paar dagen bezig om het zo goed mogelijk op de foto te krijgen. Maar helaas lukt het me niet, het is zo klein dat het in de foto gewoon erg korrelig eruit ziet. Wat doe ik fout? Ik heb ook geprobeerd het in RAW formaat te schieten, zodat ik het in photoshop kan bewerken. Ik heb alleen photoshop elements, en op de een of andere manier herkent hij het RAW formaat niet.

Hoe kan ik dit toch voor elkaar krijgen?
Gebruik je een macrolens?
Alle reacties Link kopieren
Yep, begin met een macro-lens
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Ik schiet met een canon powershot s90. Dat is een compact camera met handmatige instellingen en RAW functie, ik heb helaas geen spiegelreflex camera.
Op YouTube een tutorial gevonden: https://www.youtube.com/watch?v=Y5Xb9-ZEboA (Er staan vast wel meer, gewoon zoeken met het type camera en macro.)



Anders spiegelreflex lenen van iemand? Met de meeste compactcamera's kun je niet zo goed macrofoto's maken.



Sterkte met je vader.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de nieuwste versie van Photoshop Elements en die herkent de meeste RAW-formaten wel, maar anders zou je een RAW-converter van Adobe kunnen downloaden en het bestand kunnen omzetten naar een DNG-bestand. Als het goed is kun je de foto dan sowieso openen in Photoshop.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
O, en bij Xenos kon je een tijdje terug een opvouwbare ministudio kopen, misschien hebben ze dat nog en is dat iets? Dan kun je het object in elk geval goed belichten, dat scheelt ook weer.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Korreligheid kan trouwens ook aan de ISO-instelling liggen.



Lees net het volgende over hoe je dat kunt oplossen:

Fototip: een iets overbelichte foto die je in de nabewerking weer wat donkerder maakt, heeft veel minder ruis dan een onderbelichte foto die je in de nabewerking lichter gaat maken. Als je in een situatie komt waarbij ruis zichtbaar gaat worden, zoals bij ISO 400 of hoger, maak dan ook een extra opname die een halve of hele stop overbelicht is. http://www.prosults.nl/index.php/kennis ... -ruis.html
Alle reacties Link kopieren
Volgens google moet die camera wel redelijk goede macrofoto's kunnen maken, tot op 1cm van het object. Staat hij wel op de goede stand (het tulpje)?

Genoeg licht is erg belangrijk als je met een compactcamera foto's maakt. Overdag buiten foto's maken geeft de beste kwaliteit. Verder moet je de goede afstand vinden: té dichtbij wordt onscherp, net ietsje verder weg wordt wel scherp en dan kun je op de computer uitvergroten.



Dit filmpje geeft goede tips:

https://www.youtube.com/watch?v=Y5Xb9-ZEboA



Ow, mosterd met m'n filmpje. Maar hopelijk is ie in elk geval bruikbaar.
Origineel filmpje, Loiseau!
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de tips! Inmiddels heb ik een overleg voor een andere oplossing gekozen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven