Werk & Studie alle pijlers

Traineeship ervaring?

30-11-2014 20:24 10 berichten
Morgen moet de brief er uit! Voor een traineeship waar een recruiter me op attendeerde tijdens een gesprek een aantal maanden geleden. Ze wilden me daar graag hebben in een andere functie, ik had geen interesse. Nu staat dus die vacature online. En het is echt een heel leuk traineeship! Ik pas niet helemaal in het profiel, maar volgens mij is het ook niet zo erg dat ik geen kans maak.



Maar, hoe pak je zo'n traineeship aan? Gewoon een brief schrijven zoals je altijd doet voor een sollicitatie? Of is het handiger het op een andere manier aan te pakken?



En ik had nog een vraag: het traineeship is voor een periode van 1.5 jaar. Maar hoe zit het dan als je om wat voor reden dan ook (zwangerschap, ziekte etc) een periode niet zou kunnen werken? Heb je dan je traineeship niet "afgemaakt"? Of wordt het dan met de periode dat je er uit bent geweest verlengd?



En is het echt zo'n slangenkuil als sommige mensen zeggen?
Alle reacties Link kopieren
De meest verschrikkelijke tijd van mijn leven. Bedrijf was bagger, de aangeboden opleiding prut, het salaris om te huilen. Ik werd zwanger en moest overal zelf achter aan. Puntje bij paaltje werd mijn contract tijdens mijn verlof niet verlengd. Was blij dat ik van ze af was.



Het enige positieve dat ik kan bedenken is dat ik er een goed netwerk aan heb overgehouden.



Succes TO, is het een beetje leuke branche waar je in wilt gaan werken?
(semi) overheid mariatesselschade. Eerst maar aangenomen worden he
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er volgens mij nogal aan bij welk bedrijf je het traineeship gaat doen. Bij grote organisaties is het vaak hartstikke goed geregeld. Relevante opleiding, veel mogelijkheden, vooral als je zelf pro actief bent.



Bij het bedrijf waar ik werk krijg je maandelijk 1 a 2 dagen opleiding (veelal persoonlijke ontwikkeling, soms ook inhoudelijk), je krijgt een mentor uit de directie van de organisatie met wie je elke 2 a 3 weken spreekt, je doet een aantal opdrachten in verschillende bedrijfsonderdelen. De opdrachten zijn wat iker van hoor vaak behoorlijk uitdagend.



Bij ons krijg ik het gevoel dat de trainees zich echt met elkaar verbonden voelen, ik hoor weinig van een echte slangenkuil, maar ik ben geen trainee dus ik hoor en weet niet alles.



Zwangerschappen hoor ik trainees nooit over, maar ik ga ervanuit dat het ook goed geregeld zal zijn, maar wij hebben ook een erg goede CAO.
Alle reacties Link kopieren
Traineeship bij de rijksoverheid is iig behoorlijk goed geregeld. Voor de rest is het nogal wisselend. Soms krijgt iets de naam 'traineeship' maar ben je feitelijk gewoon een werknemer maar dan met een lager salaris. Kijk dus goed naar wat het traineeship feitelijk inhoudt, wat voor opleidingen worden er aangeboden, wat voor werkplek krijg je, mag je daar ook echt leuke inhoudelijke dingen doen, hoeveel verschillende werkplekken heb je etc. Meestal zit er ook iets in waarbij je als traineegroep een organisatiebrede opdracht krijgt, wat voor baankansen zijn er na afloop (soms krijg je bij goed functioneren baangarantie, soms is het niet meer dat dat ze 'hun best voor je zullen doen' en dan is het maar kijken of er na afloop wel ruimte is voor jou, ookal heb je goed gepresteerd). Soms ook nog een uitwisseling met een andere organisatie oid. Goed doorvragen dus. Niet alles wat de naam draagt, is ook in de praktijk echt een traineeship.
Nou de brief is de deur uit. Ik was er niet heel tevreden over maar we gaan het zien.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf bij een grote organisatie een traineeship gevolgd en ben echt super tevreden. Normaal salaris, veel opleidingen en cursussen om jezelf te onwikkelen en ik mocht daarnaast heel veel buitenland ervaring opdoen. Dit was ook echt een pluspunt toen ik hierna bij andere bedrijven ben gaan solliciteren. Als het je leuk lijkt en je graag jezelf meer wil ontwikkelen zou ik het zeker doen! (als je aan wordt genomen natuurlijk
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een traineeship gedaan en ben er erg tevreden over. Leuke groep, interessante opleiding en persoonlijke ontwikkeling. Heb uiteindelijk 6 jaar bij het bedrijf gewerkt (niet 6 jaar als trainee ).

Heel erg afhankelijk dus van wat er precies geboden wordt.
Ik ben het niet geworden
Alle reacties Link kopieren
Jammer!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven