Werk & Studie alle pijlers

Kortdurend zorgverlof

15-12-2014 10:25 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag is voor het eerst mijn kindje ziek. Eigenlijk is het voor mij een werkdag. Man en ik hebben overlegd en hij heeft belangrijkere werkafspraken staan dan ik vandaag. Daarom wil ik vandaag een dag kortdurend zorgverlof opnemen. Morgen hebben we al geregeld en kan ik gewoon weer aan het werk. Mijn werkgever zegt dat ik hiervoor een vrije dag moet opnemen. Het lukt mij niet om vandaag een oppas te vinden. Wel geprobeerd.

Hier is juist kortdurend zorgverlof voor bedoelt?
Alle reacties Link kopieren
Het valt me op dat vooral de oudere generatie moeite heeft om te accepteren dat de wet nou eenmaal niet meer hetzelfde is als 40 jaar geleden. Onder het motto "ja, maar toen ik kinderen had nam ik daar gewoon een vrije dag voor op, dus dat moet jij ook doen" wordt een eigen mening tot wet verheven. Leuk om te horen hoe het vroeger was, maar dat geldt nu dus niet meer. Bovendien, als iemand voor zichzelf daar wel een vrije dag voor wil opnemen, dan is dat aan hem/haar. Kom alleen niet aan met het idee dat dat dus voor iedereen moet gelden. De wet geldt voor iedereen, jouw mening geldt alleen voor jou.



TO, de situatie die jij beschrijft is precies waar deze wet voor bedacht is. Heb het zelf ook al enkele malen moeten gebruiken voor de kinderen (vergelijkbare situatie). Managers die de nieuwe regels niet kennen sputteren vaak even tegen, maar een goede manager buigt snel genoeg om. En slechte managers.... ach, daar hoef je je toch niet zoveel van aan te trekken (tenminste niet op het moreel-ethische vlak).



Overigens, de opmerking dat het altijd de vrouwen zijn die kortdurend zorgverlof moeten opnemen strookt niet met mijn eigen ervaring; ken eigenlijk alleen maar mannen die hier gebruik van maken (inclusief mezelf). Klinkt als een wij-vrouwen-zijn-ook-altijd-de-pineut-houding.
De wet is inderdaad niet meer zoals 40 jaar geleden. Daarom worden er ook niet meer zoveel vaste contracten uitgedeeld. Ook dat is een gevolg van al die gewijzigde wetten. Aan elk voordeel zit dus toch een nadeel.



Je ziet nu dus dat er steeds meer ZZP'ers worden ingehuurd. Tja, als die een dag niet komen opdagen, hebben ze gewoon geen inkomsten. Daarom gaat het creëren van banen door het kabinet ook helemaal niet helpen. Je moet eerst eens gaan onderzoeken waarom die banen er niet komen.



Vooral kleine werkgevers zijn al die verplichtingen rondom vast personeel helemaal zat. Je kunt daarnaast ook bijna niet van iemand af die niet goed functioneert. (Al is dat weer heel iets anders.) Het zou goed zijn als al die risico's rondom verzuim gewoon weer teruggingen naar het UWV. Dan pas komen er nieuwe banen.
Alle reacties Link kopieren
quote:asta schreef op 15 december 2014 @ 23:03:

Nina1966, ik lees nergens dat de zorg onvoorzien moet zijn.

En ja, de meeste bevallingen zijn onverwachts. Je hebt een richtlijn, maar ik zou het niet durven om ern een vrije dag voor aan te vragen van te voren. De kans is groot dat je dan toch net op een andere dag bevalt.



Het valt mij op dat vooral meningen worden gegeven ipv kennis die mensen hebben. Jammer, ik was toch vooral op zoek naar kennis over deze wet.Ten eerste moet de zorg wél voorzien zijn ten tweede moet het echt zorg betreffen die alleen jij kunt leveren. Zodra oma, opa, pappa zou kunnen oppassen (kwa kunnen, niet wat beter uitkomt) dan geld dat recht/verplichting niet.

https://www.arag.nl/parti ... f-opnemen-wanneer-mag-dat



Kort zorgverlof is echt bedoelt om zorg te leveren. Je moet ook van te voren aangeven hoe lang en wanneer.
Alle reacties Link kopieren
Kortdurend zorgverlof

Je vraagt het kortdurende zorgverlof mondeling of schriftelijk aan bij je werkgever. Met je werkgever kan je afspraken maken over wanneer je het verlof opneemt. Achteraf mag je werkgever vragen om een bewijs, zoals een doktersverklaring of –rekening. Je werkgever mag kortdurend zorgverlof alleen weigeren als door jouw verlof het bedrijf of de organisatie waar je voor werkt in ernstige problemen zou komen. Wanneer je werkgever heeft toegestemd met je verlof, kan hij/zij dit later niet meer intrekken. Het kan gebeuren dat jij en je werkgever het niet eens worden over het opnemen van het verlof. Vraag dan advies bij de afdeling personeelszaken op je werk.

Wanneer je plotseling moet zorgen voor een zieke en dus onverwacht direct vrij moet nemen, hoef je geen kortdurend verlof op te nemen. Je kunt dan calamiteitenverlof opnemen. Hierna kan je alsnog kortdurend zorgverlof opnemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 16 december 2014 @ 00:46:

[...]



Ten eerste moet de zorg wél voorzien zijn ten tweede moet het echt zorg betreffen die alleen jij kunt leveren. Zodra oma, opa, pappa zou kunnen oppassen (kwa kunnen, niet wat beter uitkomt) dan geld dat recht/verplichting niet.





Nee, de zorg hoeft niet voorzien te zijn. Een onjuiste stelling 3x herhalen maakt 'm niet minder onjuist. Je link geeft prima info, maar stelt nergens dat de zorg voorzien moet zijn. Dat is terecht, want dat is ook geen vereiste.



Voor wat betreft het wel of niet door opa en oma kunnen oppassen: daar gaat de werkgever niet over. Als deze opa en oma wel kunnen en willen oppassen: mooi, dumpen dat kind en lekker naar je werk. Als opa en oma niet kunnen of willen (of het kind is bijv. superangstig en wil gewoon z'n moeder/vader), dan kun je op dat moment beslissen dat jij zorgverlof nodig hebt om voor je kind te zorgen. Je werkgever kan niet een inschatting voor jou maken of opa en oma wel of niet kunnen oppassen op een ziek kind (het zou een mooie boel worden!).
Alle reacties Link kopieren
TO probeert alles netjes te regelen. Ik ben daar allang mee klaar.

Bij mij op het werk wordt heel moeilijk gedaan over een dagje zorgverlof als je kind plots ziek is.

Of je ooit wat voor verlof dan ook opneemt maakt daarbij niet uit.

Ik heb diverse collega's die zich zeer regelmatig ziek melden. Kan zomaar, no questions asked.

Drie maal raden wat ik nu doe als mijn kind 1x in het jaar een dagje ziek is en ik kan niks regelen.

En nee dat is niet netjes, maar de werkgever maakt het er wel zelf naar door zorgverlof niet te erkennen.
Nina66: voorzien hoeft het niet te zijn. De regel is dat je thuis moet zijn om te zorgen voor bv een ziek kind. Dat is nooit voorzien. Ik werk bij een middelklein bedrijf. Volgens mijn werkgever is de kzv regeling echt bedoeld voor zoiets als een ziek kind en geen andere opvangmogelijkheden.
quote:hannaeva schreef op 16 december 2014 @ 08:12:

Nina66: voorzien hoeft het niet te zijn. De regel is dat je thuis moet zijn om te zorgen voor bv een ziek kind. Dat is nooit voorzien. Ik werk bij een middelklein bedrijf. Volgens mijn werkgever is de kzv regeling echt bedoeld voor zoiets als een ziek kind en geen andere opvangmogelijkheden.Dat staat in die link naar die arag site die eerder gepost werd ook, en was dus ook wat mijn werkgever aanhoudt: zorgverlof is voor als er geen andere oplossing is. Als die andere oplossing er wel is, maar je kiest ervoor er geen gebruik van te maken, dan is dat je goed recht maar hoeft de werkgever niet op te draaien voor de consequenties. Dan neem je gewoon vrij. Wel lastig te controleren natuurlijk, en ik weet ook niet of de wetgever het zo bedoelt.
quote:nina1966 schreef op 16 december 2014 @ 00:47:

Kortdurend zorgverlof

Je vraagt het kortdurende zorgverlof mondeling of schriftelijk aan bij je werkgever. Met je werkgever kan je afspraken maken over wanneer je het verlof opneemt. Achteraf mag je werkgever vragen om een bewijs, zoals een doktersverklaring of –rekening. Je werkgever mag kortdurend zorgverlof alleen weigeren als door jouw verlof het bedrijf of de organisatie waar je voor werkt in ernstige problemen zou komen. Wanneer je werkgever heeft toegestemd met je verlof, kan hij/zij dit later niet meer intrekken. Het kan gebeuren dat jij en je werkgever het niet eens worden over het opnemen van het verlof. Vraag dan advies bij de afdeling personeelszaken op je werk.

Wanneer je plotseling moet zorgen voor een zieke en dus onverwacht direct vrij moet nemen, hoef je geen kortdurend verlof op te nemen. Je kunt dan calamiteitenverlof opnemen. Hierna kan je alsnog kortdurend zorgverlof opnemen.





Dus bij deze interpretatie hoeft TO dus geen eigen dagen op te nemen.



Nou TO de 1e dag krijg je dan ook nog helemaal vergoed ipv 70%. En scheelt je ook nog een dag zorgverlof ( is maar beperkt tot een paar dagen per jaar) kost je dus geen EIGEN vrije dagen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miffy schreef op 16 december 2014 @ 08:27:

[...]



zorgverlof is voor als er geen andere oplossing is.



Ik heb alle wetteksten niet gelezen, maar dit zinnetje daar kunnen beide kanten natuurlijk mee aan de haal.

Werkgever kan het kind stallen bij een willekeurige buurman als oplossing zien. De ouder kan vinden dat zelfs oma geen goede oplossing is. Wie heeft er dan gelijk? Als je het net zo benadert als bij ziekteverlof, waarbij vaak het zinnetje "ziek is ziek" wordt gebruikt dan zou ik zeggen dat er geen andere oplossing is als de ouders vinden dat er geen andere oplossing is. De mening van de werkgever doet er niet zo toe.
quote:Crimson schreef op 16 december 2014 @ 08:44:

[...]





Ik heb alle wetteksten niet gelezen, maar dit zinnetje daar kunnen beide kanten natuurlijk mee aan de haal.

Werkgever kan het kind stallen bij een willekeurige buurman als oplossing zien. De ouder kan vinden dat zelfs oma geen goede oplossing is. Wie heeft er dan gelijk? Als je het net zo benadert als bij ziekteverlof, waarbij vaak het zinnetje "ziek is ziek" wordt gebruikt dan zou ik zeggen dat er geen andere oplossing is als de ouders vinden dat er geen andere oplossing is. De mening van de werkgever doet er niet zo toe.





En wat als er geen oppasoma's in de buurt zijn of zelf werken inderdaad?



Ik heb deze discussie met een oudwerkgever gehad en hij heeft hem verloren en heeft iedereen van zijn afdeling compensatie dagen moeten geven voor weigeren van zorgverlof oa.

De HR afdeling wist niet eens dat hij de codes van bepaalde dagen had geblokkeerd in de urenstaten. Omdat hij vond dat dat zorgverlof niet voor zieke kinderen bedoeld was. Ouwe stempel.



Alleen hadden we eerst meer vrije dagen en kon je zelf beslissen hoe deze te gebruiken.

En later minder standaard vrije dagen en deze regels, was ook nog goedkoper voor de werkgever, veel minder dagen vrij in totaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:Annapalona schreef op 16 december 2014 @ 08:51:

[...]





En wat als er geen oppasoma's in de buurt zijn of zelf werken inderdaad?



Ik heb deze discussie met een oudwerkgever gehad en hij heeft hem verloren en heeft iedereen van zijn afdeling compensatie dagen moeten geven voor weigeren van zorgverlof oa.

De HR afdeling wist niet eens dat hij de codes van bepaalde dagen had geblokkeerd in de urenstaten. Omdat hij vond dat dat zorgverlof niet voor zieke kinderen bedoeld was. Ouwe stempel.



Alleen hadden we eerst meer vrije dagen en kon je zelf beslissen hoe deze te gebruiken.

En later minder standaard vrije dagen en deze regels, was ook nog goedkoper voor de werkgever, veel minder dagen vrij in totaal.Maar ik neem het in mijn post toch op voor de werknemers?
Alle reacties Link kopieren
quote:girasole3 schreef op 15 december 2014 @ 14:33:

Dat jij daar een waarde oordeel aan hangt, ligt volledig bij jou.

Hahahaha, ga toch weg... elke post van jou in dit topic heeft een waarde oordeel zo groot als Amsterdam Centraal Station. Als je dat niet ziet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven