Het beste konijnenvoer

15-12-2014 12:39 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee konijnen die gezond zijn. Ze krijgen gewoon konijnenvoer, brokjes van forfarmers. Daarnaast elke dag nieuw hooi, en een wortel.



Maar nu blijkt sience selective zoveel beter te zijn. Gesteld dat ik een zak koop, dan moet ik wel 10 kilo hebben. De zak konijnenvoer die ik nu koop zit gewoonlijk 15 kilo in.



Met twee grote konijnen moet ik wel wat meer voeren dan de meeste mensen die één klein konijntje hebben.



Stel dat ik een zak van 10 kilo koop, hoe lang doe ik er dan mee met een franse hangoor en een vlaamse reus? Want zou je daar dan minder van nodig hebben?~



en dan was er nog een ander soort voer wat heel goed was, beginnend met `fibra` of zoiets. Dat zijn van die vezelige dikke staafjes. Die zouden ook heel goed zijn. Maar hoe lang zou ik daar dan mee doen?



Ik wil mijn konijnen wel goed voer geven maar de prijzen voor bepaald soort voer zijn gewoon belachelijk.
Alle reacties Link kopieren
@koos03

Hij is 1 jaar en 3 maanden. Heb hem sinds een maand, omdat zijn vorige eigenaar twee mannetjes had zonder dat ze het wisten dus die gingen elkaar te lijf. Hij heeft wel een konijnentoilet ( vreselijk woord haha) in zijn bak en hier plast hij in 1 hoekje, dus misschien "lijkt" het daarom veel. Zijn ontlasting is wel prima.



@Prik

Oké dus hoef me zolang hij gevarieerd groente en hooi eet niet teveel zorgen te maken. Ik hou het wel even in de gaten, maar hij is nog enorm actief en ondeugend dus hij doet het goed ;)



Hij zit nu nog binnen, maar we gaan beginnen aan de bouw voor een buitenhok + ren voor de andere seizoenen. Kan hij naar hartenlust konijn zijn. Hij is alleen niet gewend buiten te zijn dus moet het na de winter denk ik gaan opbouwen, beginnen in bijv de garage. Daar moet ik me nog even over inlezen!
Alle reacties Link kopieren
Hij kan nu inderdaad niet meer naar buiten, dat is veel te koud. Het best kun je hem in het voorjaar naar buiten doen, als de temperatuur binnen en buiten ongeveer gelijk is. Dan bouwt hij vanzelf een wintervacht op waarmee hij volgend jaar wel buiten kan blijven.



Als je hem laat castreren kun je er een leuk vriendinnetje voor hem bij zetten. Konijnen zijn groepsdieren, dus die hebben echt gezelschap van soortgenoten nodig. Een konijn in z'n eentje is gewoon zielig en eenzaam. En twee konijnen zijn ook nog eens veel leuker dan één om naar te kijken.
Alle reacties Link kopieren
@Prik

Ik ben zeker van plan om hem te laten castreren en er een vrouwtje bij te nemen, maar omdat hij hier zo kort is mag hij nog even wennen en dan als hij dadelijk naar buiten kan "voer" ik alle veranderingen in één keer door anders blijf ik er zo mee leuren.



Ik heb een klein hondje en daar is hij ook helemaal gek op, andersom ook trouwens die liggen savonds samen op een dekentje. Heel lief om te zien!
Alle reacties Link kopieren
Fibafirst, dat lusten mijn konijnen ook graag. Maar dat is ook erg duur en hoeveel van die staafjes zouden ze daar van nodig hebben? Als ik dat nou geven met een beetje aanvullend gewoon krachtvoer, dat zou ook nog te doen zijn. MAar kan fibafirst krachtvoer volledig vervangen?



En nog een vraagje, ik wil op het zand in mijn buitenverblijf houtsnippers gooien, maar zou dat schadelijk kunnen zijn voor mijn konijnen?
Alle reacties Link kopieren
Net als bij cavias krijgen konijnen vaak te veel biks en te weinig hooi en groente..



Mijn caafs leven buiten en krijgen: Onbeperkt hooi, veel groente en een klein beetje biks!



Bij konijnen zou het hetzelfde moeten zijn MAAR: Let op! Bepaalde groenten zijn niet goed voor konijnen.. Teveel wortel is teveel suiker en bepaalde soorten koop geven gasvorming..



Zorg in ieder geval voor onbeperkt hooi, doe het in hooiruiven en een grote pluk in het hok. Kijk per ras wat ze aan biks nodig hebben, vaak maar heel weinig.. Op informatieve sites kun je alles vinden over groenten en kruiden!
Alle reacties Link kopieren
Trouwens, ik heb er een tussenzitten die eet geen hooi. hij vertikt het.. hij eet wel stro.
Alle reacties Link kopieren
Iones,



Ik heb ook 4 onwijs lieve, leuke konijnen. Ik voerde ze voorheen ook SS, dit is een prima gezonde brok! Ik voer nu sinds een jaartje Trovet, omdat ik 2 konijnen heb die regelmatig last hebben van haakjes, deze brok is wat harder en slijt de tanden beter. Ook deze brok is heel goed voor konijnen!
Alle reacties Link kopieren
Houtsnippers zijn trouwens niet schadelijk, kunnen prima gebruikt worden als bodembedekking!
Met rode wijnsaus😁 dan voert het konijn mij het best!
SS absoluut, en als je grootverbruiker bent kan je overwegen om hele grote partijen uit GB te laten importeren, daar is het veel goedkoper
Alle reacties Link kopieren
Is er niet nog iemand uit Twente die mee SS wil bestellen uit engeland? Fibafirst hebben ze ook, zag ik.
Helaas, andere regio en ik heb nog
Alle reacties Link kopieren
Op internet kun je de 10 kilo voor 40 euro bestellen. Ik voer ook ss. Het scheelt volgens mij dierenartsbezoekjes want de mijne hebben nooit gas of verstopping. Ze eten gelukkig goed hooi, ik geef ook weinig biks. Bij onze dierenwinkel betaal ik 40 en laatst hadden ze een actie waardoor we 20% korting kregen. Ik heb een dwerg en een Vlaamse reus kruising van 4 kilo maar die laatste eet net zoveel als die dwerg vanwege chronische darmproblemen (ze heeft heel lang snot gehad en antibiotica daarvoor gekregen waardoor haar darmen nu niet meer goed funktioneren). Ik doe 2 maanden met een zak. Het is ook handig voer om zelf dwangvoer mee te maken. En ze vinden erg lekker. Voor katten en honden betaal je ook ongeveer 4 euro per kilo voor brokjes dus dat vind ik ook een prima prijs voor de konijnen. Maar ik pluk in het voorjaar en in de zomer ook wel bramenblad, paardebloemblad, brandnetelblad (wel even laten drogen) en berkenblad enzo. Op de bunny bunch hebben we meerdere topics over zelf kruiden plukken, het is gratis en ze vinden het heel lekker.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Alle reacties Link kopieren
Brandnetels, zouden ze dat werkelijk lusten? Ik pluk wel paardenbloemen en de bladeren voor ze en dat vinden ze lekker. En als ik witlof eet, koop ik altijd wat extra voor de rabbits.
quote:iones schreef op 15 december 2014 @ 22:39:

Brandnetels, zouden ze dat werkelijk lusten? Ik pluk wel paardenbloemen en de bladeren voor ze en dat vinden ze lekker. En als ik witlof eet, koop ik altijd wat extra voor de rabbits.wel een dag laten staan dan is de brand eruit, en vooral de jonge loten vinden ze lekker
Alle reacties Link kopieren
Ja dat vinden ze heel lekker hier. Rozenbottel kun je ook geven. Je moet alleen geen planten nemen die besproeid kunnen zijn met pesticide zoals in bermen en in de stad enzo. Wilg en berk mogen ze ook. Er zijn meer dingen die je kunt plukken maar ik kom er nu maar op een paar. Op de bunny bunch vind je er meer, onder voeding en dan zoeken onder zelf plukken. Distel eten ze ook. En dan natuurlijk tijm, peterselie, selderij etc.



Ik koop ook wel speciaal groente voor ze. Vooral andijvie, witlof, wortel, broccoli, komkommer, sla, appel, banaan, paksoi en af en toe rozijntjes of zonnebloempitten. Die laatste twee zijn dikmakers. Ze moeten altijd eerst wennen aan een nieuw soort groente. Ik doe dat zelf niet want meestal lusten ze iets nieuws van groente of fruit toch niet. Maar alles wat ik gratis pluk aan kruiden, vinden ze erg lekker. Altijd checken op internet of ze iets kunnen eten of niet want konijnen kunnen heel ziek worden van bepaalde kruiden, planten en groente.



Ze mogen ook alles van de zonnebloem, behalve de schillen van de pitten. Ik heb elk jaar een stuk of tuin enorme zonnebloemen en het blad en de steel vinden ze heerlijk. De pitten gebruik ik om volgend jaar nieuwe te planten want alle pitten ontschillen is me wat veel werk. En de vogels krijgen ze. En ik deed het zo met het blad, elke dag trok ik een paar bladeren af. Zo bleven ze lekker vers. Als al het blad eraf was, kon de steel en bloem eraf. De steel kan wel hout bevatten onderin dus pas daar mee op. Ik heb ook een paar stelen laten drogen en die kan ik volgend jaar als plantensteun gebruiken, zijn keihard geworden. Dus de zonnebloem wordt helemaal gebruikt. Ze hebben echt veel blad dus ze hebben er weken van gegeten. Pas wel op met zonnebloemen uit de winkel want die zijn vaak bespoten.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Alle reacties Link kopieren
Het hekwerk van onze ren was helemaal begroeid met bruidssluier en een druivenstruik. Eromheen stond bamboe, siergras, tijm, peterselie, basilicum, munt, venkel, salie en selderij. In de winter boerenkool. Mijn konijnen zaten soms echt te wachten tot er een sprietje of blaadje door het hek heengroeide, alles werd automatisch gesnoeid. En het was natuurlijk leuk om, als we in de tuin waren, regelmatig een blaadje of takje te plukken voor ze.
Alle reacties Link kopieren
Rozenbottel, daar heb ik wel wat van in de tuin staan. Dat kan ik aan de konijnen geven. Bruidssluier is er nu niet, maar eten ze dat ook al? Ik weet dat konijnen goede bamboeslopers zijn.

Gladoortje, 40 euro voor 10 kilo is belachelijk. Daar heb ik in Engeland 2 zakken voor en dan neem ik die verzendkosten voor lief want dan ben ik altijd nog goedkoper uit.
Alle reacties Link kopieren
Wil iemand mij nog even antwoorden:



mijn knijnen eten bijna geen hooi.. ze trappen het plat .. Stro wordt wel aangeknaagd..



Iemand een idee of dit schadelijk kan zijn? verder gaat het beetje biks en de groente erin als warme pap en drinken gaat ook prima.
Alle reacties Link kopieren
quote:prik schreef op 15 december 2014 @ 12:56:

Van gewoon konijnenvoer mag je 20-25 gram per kilo lichaamsgewicht geven. Van Science Selective is 10-15 gram per kilo lichaamsgewicht al genoeg. Dit komt omdat de brokken groter en luchtiger zijn, waardoor het volume evenveel is. Afhankelijk van het gewicht van je konijnen doe je dus langer dan een maand met een zak van 10 kg. Ik ga er dan wel van uit dat ze onbeperkt hooi krijgen en dagelijks groenvoer.

Wat is dit voor onzin? Omdat de brokken groter en luchtiger zijn hoeven ze minder ervan te eten? Leven ze dan van de lucht ofzo?



Ik neem aan dat het dure voedsel calorierijker is, meer hoogwaardige eiwitten heeft etc.
Alle reacties Link kopieren
Lees anders even wat ik schrijf. Qua volume eten ze namelijk nog steeds evenveel.
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat het uitzet in de darmen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven