Werk & Studie alle pijlers

Kleine financiele steun voor starter

13-12-2014 11:23 81 berichten
Ik heb de regels van het forum er grondig op bestudeerd, en volgens mij is het niet verboden, dit topic. Mocht dat toch niet passen voor Viva, dan mijn excuses, en haal het maar weg!



Goed, dat als disclaimer.



ik heb een echt klein, zeg een nano-kredietje, bedrag dat ik beschikbaar zou willen maken voor een, hooguit twee, starters hier. Denk aan niet meer dan een paar duizend euro, dus puur opstartkosten voor de dingetjes die je nodig hebt als een site, briefpapier, het klein bier werk. Naast een dergelijk mini-bedragje stel ik dan ook coaching e.d. beschikbaar.



Ik heb alleen geen idee of dat zinvol kan zijn. Zou iemand hier daar interesse in hebben, of zeggen jullie meteen: joh, gek, dat soort hulp krijg ik al van mijn achterneef, mijn spaarrekening of mijn bank!



nb: ja, dit kan een oproepje lijken, maar het is wmb meer. Ik ben gewoon benieuwd of starters iets aan dergelijke hulp zouden hebben. En naar suggesties van andere hulp die starters veel liever zouden hebben, bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Denk dat op no cure no pay basis van het helpen bij een goed plan (en daarbij enige coaching en feedback) ook veel mensen enorm kan helpen.
quote:cequadrat schreef op 13 december 2014 @ 14:51:

www.geldvoorelkaar.nl



Minder risicovol dan wat je hier van plan bent.Wel leuk idee. Jammer dat je alleen nog kan investeren in een internetkerk of een vuurwerkfabriek.
Vind je het leuk om te doen, dan zou ik zeggen zeker doen. Maar voor de winst kan je het beter laten. Ik denk dat het interessanter is als het om een grote bedragen zou gaan.

Misschien is het leuk om een keer een pitch dag te organiseren?
Voor de winst werk ik al
Alle reacties Link kopieren
natuurlijk zijn nano-kredietjes zinnig

en dan zou ik in aansluiting op wat korenwolf schrijft zeker niet denken aan briefpapier maar meer aan het (co)financieren van een een concreet project of het in de markt zetten van een nieuw product

en daarbij is die begeleiding en coaching (en vergeet risicomanagement niet ) die je aanbied waarschijnlijk net zo waardevol als dat krediet(je)
Alle reacties Link kopieren
Hi Eldorado,



Als ik het goed lees, bied je jezelf aan als business angel door advies, coaching en een kleine investering aan te bieden. Ik ben heel nieuwsgierig geworden naar jouw toegevoegde waarde in het coachen? Wat voor achtergrond en bedrijf heb je?



Ik woon in Berlijn waar start ups booming zijn. Iedereen is hier dan ook op zoek naar financiering van projecten van VC's of business angels, het gaat hier dan wel om iets meer geld. De business angels die ik ken, zijn vaak lid van een accelerator programma's. Zoek eens op Plug and Play en Grants4Apps van Bayer. Zij zijn business angel geworden door zeer succesvolle exits en hebben altijd graag andere startende ondernemers geadviseerd. Oh jee ik dwaal af. Ik raad je aan om eerst advies/coaching aan te bieden en als je de persoon en het business idee beter leert kennen, dan pas over een eventuele investering te praten. In mijn ogen vraagt een slimme ondernemer altijd eerst om advies en niet om geld.



Misschien is www.womensbizz.nl trouwens een geschikter platform voor je oproep? Zij brengen vrouwen die advies nodig hebben en willen geven bij elkaar.



Frisse Lucht
quote:frisselucht schreef op 20 december 2014 @ 09:56:

Hi Eldorado,



Als ik het goed lees, bied je jezelf aan als business angel door advies, coaching en een kleine investering aan te bieden. Ik ben heel nieuwsgierig geworden naar jouw toegevoegde waarde in het coachen? Wat voor achtergrond en bedrijf heb je?



Ik woon in Berlijn waar start ups booming zijn. Iedereen is hier dan ook op zoek naar financiering van projecten van VC's of business angels, het gaat hier dan wel om iets meer geld. De business angels die ik ken, zijn vaak lid van een accelerator programma's. Zoek eens op Plug and Play en Grants4Apps van Bayer. Zij zijn business angel geworden door zeer succesvolle exits en hebben altijd graag andere startende ondernemers geadviseerd. Oh jee ik dwaal af. Ik raad je aan om eerst advies/coaching aan te bieden en als je de persoon en het business idee beter leert kennen, dan pas over een eventuele investering te praten. In mijn ogen vraagt een slimme ondernemer altijd eerst om advies en niet om geld.



Misschien is www.womensbizz.nl trouwens een geschikter platform voor je oproep? Zij brengen vrouwen die advies nodig hebben en willen geven bij elkaar.



Frisse LuchtMisschien niet zo bedoeld, maar ik vind je post nogal belerend overkomen. Eldorado is zeer ervaren en weet heel goed hoe de zakelijke wereld in elkaar steekt. En zo'n vrouwenclub, daar past Eldorado echt niet lekker tussen
quote:NummerZoveel schreef op 20 december 2014 @ 11:21:

[...]





Misschien niet zo bedoeld, maar ik vind je post nogal belerend overkomen. Eldorado is zeer ervaren en weet heel goed hoe de zakelijke wereld in elkaar steekt. En zo'n vrouwenclub, daar past Eldorado echt niet lekker tussen @NZ: ik ben het bijna altijd met je eens, maar die laatste zin Volgens mij zou Eldorado zich daar uitstekend vermaken!
quote:frisselucht schreef op 20 december 2014 @ 09:56:

Hi Eldorado,



Als ik het goed lees, bied je jezelf aan als business angel door advies, coaching en een kleine investering aan te bieden. Ik ben heel nieuwsgierig geworden naar jouw toegevoegde waarde in het coachen? Wat voor achtergrond en bedrijf heb je?



Ik woon in Berlijn waar start ups booming zijn. Iedereen is hier dan ook op zoek naar financiering van projecten van VC's of business angels, het gaat hier dan wel om iets meer geld. De business angels die ik ken, zijn vaak lid van een accelerator programma's. Zoek eens op Plug and Play en Grants4Apps van Bayer. Zij zijn business angel geworden door zeer succesvolle exits en hebben altijd graag andere startende ondernemers geadviseerd. Oh jee ik dwaal af. Ik raad je aan om eerst advies/coaching aan te bieden en als je de persoon en het business idee beter leert kennen, dan pas over een eventuele investering te praten. In mijn ogen vraagt een slimme ondernemer altijd eerst om advies en niet om geld.



Misschien is www.womensbizz.nl trouwens een geschikter platform voor je oproep? Zij brengen vrouwen die advies nodig hebben en willen geven bij elkaar.



Frisse Lucht

dank voor je adviezen, ik neem aan dat ze goed bedoeld zijn en dat waardeer ik.



Maar ik ben niet op zoek naar advies. Ik reageer op een forum waar zeer regelmatig mensen vanalles willen, maar de indruk wekken niet vooruit te komen. Ik vind dat jammer, en zoek naar wegen mensen daarin te helpen. Zo heb ik een dag voor sollicitanten georganiseerd, omdat ik niet geloof in geklaag en gezeur over hoe moeilijk het allemaal is, maar in opstaan en aan de slag gaan. Ik probeer, zoals velen hier, op vragen waar ik denk iets toe te kunnen voegen, een zinvolle bijdrage te leveren. Maar dat blijft me te beperkt. Vandaar.



Een volgende stap die ik gezet heb is een dag voor starters organiseren. Dat loopt op dit moment. Vanuit hetzelfde idee, en het loopt, mag ik wel beweren, storm.



Een derde stap was dit topic: het aanbod om heel gericht een, hooguit twee mensen te helpen. Inclusief, inderdaad, financieel. Ik heb inmiddels buiten dit forum om, maar wel met iemand waarmee ik in deze al meer gedaan heb, een lijntje uit staan om misschien iets te doen in een sector waar nog heel veel te winnen valt op ondernemingsgebied.



Kortom, ik red me wel. Alle reacties in dit topic die er op gericht zijn mij te beschermen en te behoeden voor dommigheden waardeer ik vanuit de intentie, maar zijn tegelijk wat komisch, in alle eerlijkheid. Ze onderstrepen mijn grootste bezwaar tegen de reacties die starters en kndernemers op dit forum veel te veel krijgen: doe het niet, ben bang, neem geen risico, het wordt toch allemaal niks, wie ben jij nou helemaal dat je dit zou kunnen?



Welnu. Ik ben bedrijfseconoom met een stevige juridische basis, zeer ervaren consultant, en ondernemer. Nooit een maand zonder inkomen gezeten, een netto inkomen van gemiddeld *genoeg* per jaar. Met alle respect, maar dat zijn alle credentials die ik publiek geef. Als iemand mijn hulp vraagt en eerst mijn cv wil zien, vind ik dat heel verstandig. Maar jij zoekt mijn hulp niet, dus wat wil je precies van me weten, en waarom?
Anoniem17062022131418 wijzigde dit bericht op 20-12-2014 11:56
Reden: Praaivusie
% gewijzigd
quote:NummerZoveel schreef op 20 december 2014 @ 11:21:

[...]





Misschien niet zo bedoeld, maar ik vind je post nogal belerend overkomen. Eldorado is zeer ervaren en weet heel goed hoe de zakelijke wereld in elkaar steekt. En zo'n vrouwenclub, daar past Eldorado echt niet lekker tussen
Alle reacties Link kopieren
Wat een mooi initiatief weer, Eldorado



Ik geloof niet dat ik een startkapitaal nodig heb voor mijn plannen. Maar dat zal blijken tijdens de startersdag
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Alle reacties Link kopieren
Ik bedoelde het goed hoor



Ik was gewoon nieuwsgierig naar je achtergronden, zodat mensen die wel wat hulp kunnen gebruiken je beter kunnen plaatsen en hun 'hulp' vraag beter kunnen formuleren.



Ik had al gelezen over de startersdag, leuk initiatief en nog leuker om te lezen dat het storm loopt! Ik hoop dat interessante personen en ideeën op je pad komen. Heel veel succes!
Ik had het ook positief opgepakt, geen zorgen
quote:Fangtasia schreef op 20 december 2014 @ 11:29:

[...]





@NZ: ik ben het bijna altijd met je eens, maar die laatste zin Volgens mij zou Eldorado zich daar uitstekend vermaken! Ja, dat wel denk ik!
quote:frisselucht schreef op 20 december 2014 @ 12:43:

Ik bedoelde het goed hoor



Ok, in dat geval kun je mijn reactie als ongeschreven beschouwen.
Eldorado; het is natuurlijk een fantastisch aanbod maar ergens vind ik het z'n doel wat voorbij schieten. Júist als starter zelf zoeken naar investeerders en/of starterskapitaal maakt mensen inventief en al doende leert men ondernemen. Mijn da's mijn persoonlijke mening hoor.
En hoe serieus word ik überhaupt nog genomen met twee oliebollen op m'n kop
quote:eldorado schreef op 20 december 2014 @ 11:36:

[...]



Ik heb inmiddels buiten dit forum om, maar wel met iemand waarmee ik in deze al meer gedaan heb, een lijntje uit staan om misschien iets te doen in een sector waar nog heel veel te winnen valt op ondernemingsgebied.



Ik heb zomaar een vermoeden en als dat klopt: leuk!



een netto inkomen van gemiddeld *genoeg* per jaar.



Mooi dat je het genoeg vindt! Ik ben zo iemand die het nooit genoeg vindt. Ik ben tevreden, maar heb altijd meer wensen dan mijn budget toelaat!
quote:StoraHuntur schreef op 20 december 2014 @ 13:55:

Eldorado; het is natuurlijk een fantastisch aanbod maar ergens vind ik het z'n doel wat voorbij schieten. Júist als starter zelf zoeken naar investeerders en/of starterskapitaal maakt mensen inventief en al doende leert men ondernemen. Mijn da's mijn persoonlijke mening hoor.Niet helemaal mee eens. Financiele zorgen kunnen zo zwaar drukken dat het alle creativiteit en ondernemerszin weg neemt. Een setje in de rug, of zelfs maar een vangnet, kan een starter echt door de eerste moeilijke opstartperiode heen helpen.
quote:NummerZoveel schreef op 20 december 2014 @ 13:59:

[...]





Niet helemaal mee eens. Financiele zorgen kunnen zo zwaar drukken dat het alle creativiteit en ondernemerszin weg neemt. Een setje in de rug, of zelfs maar een vangnet, kan een starter echt door de eerste moeilijke opstartperiode heen helpen.In de regel heb je als echte starter natuurlijk nog geen zware financiele zorgen (die komen pas het 2de of 3de jaar ) en dán heeft zo'n vangnet natuurlijk zeker zin. Ik doel dus eigenlijk meer op het zélf uitvogelen hoe je het beste aan kapitaal kan komen. Dus het coachende gedeelte is m.i. waardevoller dan de daadwerkelijk zak met geld.
quote:StoraHuntur schreef op 20 december 2014 @ 14:02:

[...]



In de regel heb je als echte starter natuurlijk nog geen zware financiele zorgen (die komen pas het 2de of 3de jaar ) en dán heeft zo'n vangnet natuurlijk zeker zin. Ik doel dus eigenlijk meer op het zélf uitvogelen hoe je het beste aan kapitaal kan komen. Dus het coachende gedeelte is m.i. waardevoller dan de daadwerkelijk zak met geld.Nee, dat is niet mijn ervaring. Soms heb je gewoon echt een startkapitaal nodig om de boel op gang te krijgen en kun je vanaf daar veel makkelijker verder (mits je natuurlijk de juiste stappen zet).
Ja, NummerZoveel, ik bedoel meer dat starters zélf op zoek gaan naar kapitaal (en daarin gecoacht te worden). Natuurlijk hebben starters kapitaal nodig. Maar zelf initiatief tonen door op zoek te gaan naar een goeie coach is dus m.i. waardevoller dan iemand geld aanbieden zonder dat er al te veel moeite voor moet worden gedaan.
quote:StoraHuntur schreef op 20 december 2014 @ 14:17:

Ja, NummerZoveel, ik bedoel meer dat starters zélf op zoek gaan naar kapitaal (en daarin gecoacht te worden). Natuurlijk hebben starters kapitaal nodig. Maar zelf initiatief tonen door op zoek te gaan naar een goeie coach is dus m.i. waardevoller dan iemand geld aanbieden zonder dat er al te veel moeite voor moet worden gedaan.



Nou, ik geloof niet dat Eldorado zal investeren als de ander niet minstens overtuigend kan brengen waarom dat geld goed geïnvesteerd is. En dat kost sowieso moeite.



Een jaar 10 geleden kon je als starter de bank wel overtuigen met een goed verhaal, maar dat is heden ten dage wel anders natuurlijk. Als je niet zelf geld meebrengt, wil de bank sowieso niets lenen. En niet alle mensen met een goed idee zijn ook gezegend met een goed gevilde bankrekening of vermogend netwerk.
Ja, ik vind sowieso dat starters zelf ook geld in moeten brengen. Niet eens zo zeer voor risicospreiding maar met eigen geld wordt er in de regel verantwoordelijker omgesprongen.

Omdat het zeer doet als je het kwijt raakt.
quote:StoraHuntur schreef op 20 december 2014 @ 14:26:

Ja, ik vind sowieso dat starters zelf ook geld in moeten brengen. Niet eens zo zeer voor risicospreiding maar met eigen geld wordt er in de regel verantwoordelijker omgesprongen.

Omdat het zeer doet als je het kwijt raakt.



Ja maar het punt is natuurlijk: geld maakt geld.



Een voorbeeldje: Ik weet dat ik heel succesvol zou kunnen zijn met het bedrijfsplan wat ik nu heb. Maar dat betekent wel er vol voor gaan, wat betekent mijn vaste baan opzeggen. En mijn vaste baan opzeggen betekent dat ik mijn hypotheek niet kan betalen. En die financiele zorg legt mij lam en dus zet ik ook de stap niet.



Maar ik kan het me veroorloven om die stap niet te zetten, want ik heb dus een goede baan. Veel ondernemers zitten niet in die luxe positie. Die beginnen bijv vanuit een WW of uitkeringssituatie. En die willen maar wat graag, maar zijn aan handen en voeten gebonden, omdat ze het startgeld gewoon niet bij elkaar kunnen schrapen (bijv omdat ze al een belangrijk deel van hun inkomen moeten missen, en hun onverkoopbare huis teveel kost, enz.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven