Fruithapje te dun

16-12-2014 15:08 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf fruithapjes aan het proberen te maken. Maar ze zijn al snel veelste dun. Hebben jullie tips en /of lekkere recepten voor fruithapjes? Graag ook de hoeveelheden erbij zetten
en voor druiven zou ik zelf trouwens het vliesje eraf peuteren als je ze pureert, dat vind ik echter dusdanig veel werk dat zoon die dingen niet krijgt ( ).



Mango gaat hier met succes in de blender.
Wat ik doe, is dat ik allemaal losse fruitsoorten pureer en dan invries in ijsblokjesvormpjes. Als ik dan iets geef, dan combineer ik één of meerdere smaken met fruit. Zo kan ik m zowel laten wennen aan een combinatie, als aan de losse smaken.
druiven zou ik sowieso niet geven als ze nog écht klein zijn. gaan ze van aan de schijterij.
Alle reacties Link kopieren
Als het te waterig is kun je er ook een beetje beschuit doorgooien.

En voor mijn oma deed ik die lotuskoekjes, vond ze erg lekker. Maar dat zou ik een klein kind wat minder snel geven.
Alle reacties Link kopieren
quote:troelalaaaatje schreef op 16 december 2014 @ 15:43:

Druiven zelfs als kinderen al stukken groter zijn alleen laten eten wanneer je er bij bent. Ze zijn groot genoeg om het keelgat in te schieten en de boel te blokkeren. Griezelig!Pellen en pitjes eruit. Wel muskaatdruiven kopen, die kleintjes pellen is een heidens karwei maar daar zitten dan weer geen pitjes in.
verba volant, scripta manent.
Druiven voor zo'n klein kindje???? Dan heb ik blijkbaar nog veel te leren :-) maar gelukkig zit ik niet meer in de ukkies!
Alle reacties Link kopieren
baby liga erdoor en dan is het wat dikker
Alle reacties Link kopieren
Banaan en kan je gewoon prakken.

Kiwi gewoon kleine hapjes geven of ook even prakken.

Druiven zou ik nog even mee wachten, en als het stukjes-eten goed gaat dan in 3'en snijden en geven.



Baby-biscuit kan je heel makkelijk verkruimelen en door een fruithapje heen doen.



Appel zou ik even laten koken en in kleine stukjes snijden/met een dunschiller dunne plakjes schillen, of gewoon nog even niet geven en een paar maanden wachten.



En dat mensen aangeven dat baby's pure smaken moeten eten/proeven en het zo herkennen.. Tsjah, daar heeft ieder een eigen mening over. Mijn mening daarover is dat het allemaal wel samen kan, gewoon afwisselen (maar dat is gewoon voor de smaak, niet persee omdat het 'zo puur' is)
Alle reacties Link kopieren
quote:troelalaaaatje schreef op 16 december 2014 @ 15:31:

[...]





Zoals al geschreven zijn het dikmakers en daarnaast leert een kind geen pure smaken te herkennen.



Dikmakers...kan, ligt eraan wat je toevoegt.

Pure smaken leren herkennen? So what? Heeft het kind nog heel lang de tijd voor. Zelfs als-ie groot is kan dat nog. Ik zou er zeker niet al te spastisch mee omgaan. Als-ie zijn gezonde hapje maar binnenkrijgt, toch?
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon at al heel vroeg en dan is rauw/ongekookt niet zo goed voor de darmen. Ik kookte dus moesjes en nee nooit te dun want ik doe er geen extra vocht bij.
Alle reacties Link kopieren
quote:diksap schreef op 16 december 2014 @ 17:13:

baby liga erdoor en dan is het wat dikker

liga? Vind ik geen goed advies.

Ingrediënten: Erwtenzetmeel 38,1%, aardappelzetmeel 22,7%, glucosestroop, suiker, ongehard en gehard plantaardig vet, erwteneiwit, rijstzetmeel, rijsmiddel (ammoniumwaterstofcarbonaat), calciumcarbonaat, emulgator (sojalecithine), magnesiumcarbonaat, aroma, vitamine B1.

Lekker gezond hoor en met heel veel suiker, reken maar uit. Bijna de helft bestaat uit suiker.
Alle reacties Link kopieren
quote:stephanie88 schreef op 16 december 2014 @ 15:34:

Nee ik voeg niet toe, ook geen water.

Ik had daarnet banaan, peer, en een paar druiven bij elkaar gegooid in de blender maar het was echt heel dun.

Dat is raar, echt nooit geen last van gehad.

Behalve later ongekookt als smoothie banaan en aardbei. Er zit zoveel vocht in de aardbeien dat het een dik drankje werd wat zoon toen gewoon lekker kon drinken.
Alle reacties Link kopieren
De ingrediënten van Liga's zijn inderdaad een verschrikking. Bah!
Ik maakte in beginsel ook alles met een Philips Avent Blender en stomer. Eerst fruithapje en groentehapje stomen en vervolgens pureren. Als ze heel klein zijn kunnen ze dat rauwe nog niet zo goed (helemaal bij groentehapje).



Overigens bedoel ik met puur niet dat je geen fruitsoorten moet mengen. Ik bedoel juist er geen andere dingen (neem het voorbeeld van de Liga met al zijn onverwachte ingrediënten) er in doen.

Kind leert dan fruit eten enkel met extra's, terwijl fruit juist van nature al zoet is en daardoor ideaal is om kind te laten wennen aan echt voedsel.



Overigens heb ik wel eerst fruithapjes gegeven met 1 soort fruit. Ben pas later overgestapt naar mixen van fruit.

Blijf er bij dat het leren pure smaken tot je te nemen kan bijdragen aan een goed smaakpatroon bij kind. Uiteraard zou dit forum het befaamde forum niet zijn wanneer iedereen dezelfde mening heeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 16 december 2014 @ 18:33:

[...]



liga? Vind ik geen goed advies.

Ingrediënten: Erwtenzetmeel 38,1%, aardappelzetmeel 22,7%, glucosestroop, suiker, ongehard en gehard plantaardig vet, erwteneiwit, rijstzetmeel, rijsmiddel (ammoniumwaterstofcarbonaat), calciumcarbonaat, emulgator (sojalecithine), magnesiumcarbonaat, aroma, vitamine B1.

Lekker gezond hoor en met heel veel suiker, reken maar uit. Bijna de helft bestaat uit suiker.39% suiker en glucosestroop als de vethoeveelheid heel laag is en er zal ook wel iers van vet in zitten, dus zal uiteindelijk wel zo'n 35% suikers zijn. Ruim eenderde. Best veel inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
quote:troelalaaaatje schreef op 16 december 2014 @ 15:43:

Druiven zelfs als kinderen al stukken groter zijn alleen laten eten wanneer je er bij bent. Ze zijn groot genoeg om het keelgat in te schieten en de boel te blokkeren. Griezelig!



Daarom snij ik druiven altijd een keer doormidden, dan heb je dat probleem niet meer.



Dingen als banaan, peer en appel kunnen kleintjes al heel snel in stukken eten. Goed voor de motoriek ook! Appels snij ik in partjes en zet ik 1,5 minuut in de magnetron zodat de kook eroverheen is gegaan. Dan zijn ze wat zachter.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken t wel bij meloen bijv maar verder blijven de meeste hapjes wel redelijk goed te happen. Ik meng t niet want tis juist belangrijk dat je pure smaken aanbiedt volgens mij. Af laten happen kan ook, maar onze dochter gooit alles weg of stikt er half in, ik geef haar liever stukjes als ze het beter kan hanteren. Als je t wel dikker wil maken zou ik eerder voor mengen met n stevigere fruitsoort kiezen dan voor pap.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:blackberry1980 schreef op 16 december 2014 @ 18:29:

[...]





Dikmakers...kan, ligt eraan wat je toevoegt.

Pure smaken leren herkennen? So what? Heeft het kind nog heel lang de tijd voor. Zelfs als-ie groot is kan dat nog. Ik zou er zeker niet al te spastisch mee omgaan. Als-ie zijn gezonde hapje maar binnenkrijgt, toch?



Inderdaad. Ik ben groot geworden op het toen beroemde prutje sinaasappel, banaan, liga. En na mijn tijd nog 3 broertjes gevoerd ermee en dus steeds de bakjes zelf half leeggegeten. De pure smaak van banaan en sinaasappel heb ik heus wel leren kennen. Net zoals de pure smaak van vooral goed en degelijk Hollands fruit dt wij in emmers naar binnen werkten.



Dik zijn mijn broertjes en ik er zeker niet van geworden.



Smoothies, dat zijn pas smaakverprutsers. Wat is er nou weer mis met een bak aardbeien of een hele appel knagen? De bite is ook onderdeel van de smaak.
Alle reacties Link kopieren
quote:TessTan schreef op 16 december 2014 @ 20:48:

[...]





Daarom snij ik druiven altijd een keer doormidden, dan heb je dat probleem niet meer.



Dingen als banaan, peer en appel kunnen kleintjes al heel snel in stukken eten. Goed voor de motoriek ook! Appels snij ik in partjes en zet ik 1,5 minuut in de magnetron zodat de kook eroverheen is gegaan. Dan zijn ze wat zachter.



Ik kreeg vroeger gewoon een hele appel inclusief schil en die raspte ik met mijn tandvlees zonder tanden op.



Zal wel hartstikke slecht zijn voor het gebit, maar mijn gebit is prima.
Hier gebruikte ik wat rijstebloem om zelf gemaakte hapjes dikker te maken. Nu maakte ik vaak een heleboel in 1 keer en dat ging de vriezer in voor de dagen dat ik aan het werk was.

Hetzelfde voor groentenhapjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven