Mode & Beauty alle pijlers

No Poo? -Geen shampoo meer?!-

02-01-2012 10:04 1325 berichten
Ik lees net een topic over iemand die gevoelig is voor veel shampoo. Even gegoogled en er blijken best veel mensen te zijn die hun haar niet meer wassen met shampoo. Wat heet: er is een heuse ''no poo'' beweging.



Hun haar wordt gezonder en voller en volumineuzer (na wel 3 weken met vettig haar rond te hebben gelopen).



Haren wassen zonder shampoo

Beauty/Haar | 09 September 2009 | 10:40:04



Ik hoorde ooit dat je haar een zelfreinigend vermogen heeft en dat shampoo dus eigenlijk overbodig is. Dat intrigeerde me en bleef plakken in mijn geheugen. Een maand geleden besloot ik om het experiment eens aan te gaan: mijn haar wassen met alleen water. Het was even wennen en doorbijten, maar de resultaten waren verrassend.



De eerste week was mijn haar vooral heel erg plakkerig, hoe goed ik het ook iedere ochtend uitspoelde. Af en toe probeerde ik mijn haar met een washandje te 'poetsen', maar dat had weinig toegevoegde waarde. Ik wist dat je haar, maar vooral je hoofdhuid, een tijdje nodig heeft om 'af te kicken' van de shampoo. Dus ik hield vol.



De toestand van mijn haar werd wonderbaarlijk snel beter. De plakkerigheid bleef het langs op mijn achterhoofd. Waarschijnlijk omdat ik op mijn rug slaap en mijn achterhoofd dus de hele nacht op een kussen ligt te broeien. Maar na een week of twee werd dat beter. Langzaam maar zeker werd alle haar weer lekker zacht en soepel. En gewoon schoon.



Op een gegeven moment merkte ik tijdens het kammen dat er viezigheid in de kam achterbleef. Een soort grijze vezelachtige pluis. Ik heb nog steeds geen idee wat het was, maar vermoed (of eigenlijk hoop) dat het van mijn hoofdhuid afkwam. Sindsdien borstel ik mijn haar ook regelmatig even uit. Als extra schoonmaak-actie zeg maar.



Inmiddels zijn mijn haar en hoofdhuid helemaal gewend aan de nieuwe shampooloosheid. Mijn haar voelt goed en zit prima, eigenlijk beter dan ooit. Het lijkt of het wat dikker en gezonder geworden is. Moest ik vroeger met allerlei hulpsmeerseltjes de pluizigheid (ik heb van nature krullen) in bedwang houden en mijn haar in model dwingen, nu laat ik het gewoon aan de lucht drogen en zit het op een natuurlijke manier mooi zonder dat ik er verder iets aan hoef te doen.



Voor mij is het experiment geslaagd. Ik hoef geen shampoo meer.





http://moesjegroen.punt.nl/?id=506511&r=1



http://seersken.blogspot. ... maand-zonder-shampoo.html



http://mens-en-gezondheid ... -stoppen-met-shampoo.html



http://www.groengestippel ... no-poo-shampooloos-leven/
Alle reacties Link kopieren
Haha ja wel erg, maar wel duidelijk. Ik heb laatst een plantenspuit bij de action gekocht, wat een onding. Kost niks, doet ook niks.
Alle reacties Link kopieren
Oh bedankt. Daar wilde ik er ook 1 gaan kopen, maar dan ga ik wel naar de blokker ofzo.
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsEinstein schreef op 09 december 2014 @ 14:25:

Ja, typisch Piere Wind. Iets te druk naar mijn smaak, maar als mensen in mijn omgeving mij weer eens voor gek verklaren met mijn deo en shampoo, dan stuur ik ze de link door.

Zou ik zeker doen, dat maakt vast een zeer overtuigende indruk.

Het lijkt wel een carnavalsclipje.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
MrsEinstein laat je me weten hoe die bevalt??
Alle reacties Link kopieren
quote:Very__Cherry schreef op 09 december 2014 @ 23:36:

[...]



Zou ik zeker doen, dat maakt vast een zeer overtuigende indruk.

Het lijkt wel een carnavalsclipje.Het gaat mij meer om de tekst van die site dan om dat filmpje.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook begonnen met no poo. Normaal gesproken was ik het om de dag.

Dit is mijn 5e dag zonder shampoo. Wel heb ik het woensdag gewassen met water, want door mijn werk ben ik veel in contact met mensen.

Ik merk dat mijn haar wat vetter wordt bij mijn haargrens.

Morgen ga ik het wassen met baking soda en appelazijn als het te vet wordt en anders met water..

Ik kan in ieder geval niet wachten totdat mijn lichaam eraan gewend is.
Alle reacties Link kopieren
Ha Bloem, succes! Je hoeft niet onnodig met een vet hoofd rond te lopen hoor, dan gewoon wassen met bs en appelazijn!
Alle reacties Link kopieren
Dank je sokkie!

Ik heb toch iets verkeerd gedaan met de bs en de appelazijn. Mijn haar is nu vetter aan de bovenkant dan het was en de onderkant voelt heel droog aan.. Ik heb 1 eetlepel bs gebruikt met 250 ml water en na het afspoelen heb ik mijn haar ingespoten met appelazijn.
Alle reacties Link kopieren
Heb je de appelazijn ook uitgespoeld? Dat is namelijk wel de bedoeling.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik heb het uitgespoeld.

Ik kijk het nog even aan en anders ga ik de klei proberen.
Alle reacties Link kopieren
Baking soda alleen op de wortels gebruiken.. Azijn pas na het uitspoelen.
Alle reacties Link kopieren
van de bs, daarna azijn weer uitspoelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nog steeds enthousiast over de klei. Geen gedoe met verhoudingen. Ik merk nog niet dat mijn haar minder vet wordt, het resultaat is hetzelfde tot nu toe als met shampoo. Ik ben nu zes weken bezig.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu 5 weken bezig en merk wel dat het minder vet wordt dan eerst. Maar misschien is dat volgende week weer anders, zal ook wel met hormoonspiegel te maken hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik had de bs over heel mijn haar gedaan. De volgende keer weer proberen. Ik probeer elke week steeds 1 dag later het wassen met water en het wassen met bs te verschuiven.

De 2 weken zijn bijna om. Ik zie nog geen verbetering. Dinsdag ga ik naar de kapper om mijn haar te verven en dan zal mijn haar ook gewassen worden met shampoo.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil even laten weten dat ik er mee gestopt ben. Ik ben weer begonnen met mijn oude sport wedstrijdzwemmen, wat betekent dat ik 4 dagen per week een uur train in het zwembad. Ik ga geen azijn meenemen onder de douches daar, en anders wordt je haar er echt niet beter op. Dus crèmespoeling. En om de paar dagen een klein beetje shampoo.



Het is dus uit praktisch oogpunt, ik geloof best dat het werkt maar niet als je 4 dagen per week in het chloor ligt :-)



Succes allen!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu 4 weken bezig. Waarvan eerst 2x per week met BS en nu de laatste week alleen met water goed uitspoelen en kammen. Mijn haar ziet er prima uit. Niet vet en ruikt neutraal. Maar als ik er me mijn vingers doorheen ga, dan voel ik een vettig laagje. Dit blijft dan ook op mijn handen achter. Is dat iets waar ik aan moet wennen, of verdwijnt dat ook nog?
Voor degenen die hier nog lezen;



Kokosolie kun je met de staafmixer mixen, dan wordt het een mousse die heel goed smeerbaar is.
Alle reacties Link kopieren
Nu anderhalf jaar zonder enig product. En eindelijk een mooie, volle bos haar. Ik heb een bob en fohn het wel, maar hoofd ondersteboven en eigenlijk gewoon drogen. Het heeft een stevigheid die ik nog nooit gehad heb en ik kan het na het drogen gewoon in model borstelen. Volume zit er vanzelf in. Heel blij mee! Ik 'was' 2 keer per week met alleen water.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Phoe wat zullen jullie stinken zeg.........
Moi
Alle reacties Link kopieren
quote:stroopwafels schreef op 30 maart 2015 @ 09:53:

Mijn haar ziet er prima uit. Niet vet en ruikt neutraal. Maar als ik er me mijn vingers doorheen ga, dan voel ik een vettig laagje. Dit blijft dan ook op mijn handen achter. Is dat iets waar ik aan moet wennen, of verdwijnt dat ook nog?



Ik zit me hetzelfde af te vragen. Of is zoiets eigenlijk gewoon natuurlijk en zijn we te gewend aan het gladde haar na shampoogebruik?



Natuurlijk of niet, ik vind dat laagje dat ook in m'n borstel achterblijft wel een beetje viezig.
Everyone has a plan until they get punched in the face
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 30-05-2015 18:31
Reden: spam
% gewijzigd
quote:Oudblond schreef op 28 mei 2015 @ 22:21:

Nu anderhalf jaar zonder enig product. En eindelijk een mooie, volle bos haar. Ik heb een bob en fohn het wel, maar hoofd ondersteboven en eigenlijk gewoon drogen. Het heeft een stevigheid die ik nog nooit gehad heb en ik kan het na het drogen gewoon in model borstelen. Volume zit er vanzelf in. Heel blij mee! Ik 'was' 2 keer per week met alleen water.

Klinkt goed! Mijn haar gaat heel snel kapot en valt veel uit, heb van alles al geprobeerd en slik ook vitamine B. Ik denk dat ik dit nu ga proberen, heb al baking soda en appelazijn in huis!



Welke site raden jullie aan qua tips?
Alle reacties Link kopieren
quote:budapest schreef op 15 juli 2015 @ 17:24:

[...]



Klinkt goed! Mijn haar gaat heel snel kapot en valt veel uit, heb van alles al geprobeerd en slik ook vitamine B. Ik denk dat ik dit nu ga proberen, heb al baking soda en appelazijn in huis!



Welke site raden jullie aan qua tips?Jij hebt duidelijk niet alles gelezen hier.
Nee, 52 pagina's, vind je het gek?



Ik heb de laatste pagina's gelezen, maar nevermind ik ben al een stuk wijzer dankzij Google.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven