Entertainment alle pijlers

Wéér opzoek naar een fantasyreeks. Anyone?

16-07-2013 21:57 172 berichten
Hoi ,



Ik heb weer zomervakantie (en een bachelor in de pocket! Voor hen die me nog kennen als sweetsummer/Perseph0ne, Tgaat na alle ellende van 2 jr geleden weer heel goed met me !)

En heb nu naast mn vakantiewerk weer eens tijd om in een boek te kruipen!

Ik heb alleen geen idee wat! Ik ben zo kieskeurig geworden.



In principe vind ik veel typen fantasy leuk. Magie, Wicca, Elven, Vampiers en andere wezens, alternatieve werelden zoals the host. T'maakt niet veel uit. Ik heb een voorkeur voor Engelstalige boeken.





Het volgende heb ik al gelezen :



True Blood (Leuk maar na 6 boeken langdradig)

Harry Potter (Gewoon fantastisch)

Twilight (Erg leuk!)

House of Night (Te kinderlijk)

Anita Blake series (Leuk maar na 9 boeken sleur en overdreven romances)

Merry Gentry series (Overdreven romances. Echt?! 10 vaders voor 1 tweeling?)

Goddes series (Overdreven zoet. Wel verhalen van volwassen vrouwen.)

The host (erg leuk!)

Eragon (Leuke opzet, kinderlijk geschreven).

The hungergames (leuk!)

The princess series ( Erg leuk en super goed bedacht http://www.sff.net/people/jchines/SS%20Preview.pdf )





Ik ben gék op fantasy maar helaas kom ik steeds boeken tegen die vooral gericht zijn op tieners. Of waarin steeds overdréven romance terug komt. Weet iemand nog een leuke spannende reeks die een beetje voldoet aan mijn eisen? Ik heb bovenstaande opmerkingen geplaatst zodat jullie (indien je hier ook wat van gelezen hebt) ongv. weten wat ik bedoel.



Ik heb Game of Thrones overwogen, maar ik kan er niet zo goed tegen als mijn favoriete personages sterven en daar staat die schrijver om bekend . Ook LoTR trekt me in boekvorm niet echt :-/ ..



Heeft iemand de gouden tip om mij mijn welverdiende boekenrust te gunnen ? En zouden jullie er een beetje bij kunnen vermelden wat voor type boek het is?
Alle reacties Link kopieren
Nog niet genoemd denk ik, maar de boeken van Amanda Hocking zijn ook wel ok. Wel meer geschreven voor tieners, maar t leest wel lekker weg. Ik vind t altijd fijn als het engels niet te moeilijk is en het verhaal gewoon lekker ontspannend is.



En runemarks van Joanne Harris is ook wel de moeite waar. Het gaat over een alternative wereld waarin er een machstrijd is tussen orde en chaos. En is verder losjes gebaseerd op scanidavische mythology qua bevelingswereld.
Alle reacties Link kopieren
Roos van de profeet serie!



Prachtige boeken en heel origineel, ben er nog steeds van onder de indruk.
Alle reacties Link kopieren
Runemarks heb ik met veel plezier gelezen! Maar toen ik het herlas omdat ik het vervolg gekocht had, vond ik het een stuk minder leuk. En het vervolg daar ben ik nooit aan begonnen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
quote:tonkje schreef op 20 juli 2013 @ 23:06:

Beetje voorbarig om het hier nu al te melden, want ik ben pas op bladzijde 50, maar omdat het tot dusver zo heel erg leuk is, kan ik het niet voor me houden: The Underland Chronicles van Suzanne Collins.



Het bleef leuk! Alle 5 de delen.



Enig minpunt: deel 1 is in het Nederlands niet meer te krijgen en mijn nichtjes van 8 en 11 willen de boeken nu ook lezen. Nou ja, dan moet ik ze deel 1 maar vertellen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
quote:

In de Volkskrant vandaag een verhaal over/recensie van de Het rad des tijds-serie. De serie is nu kennelijk eindelijk echt af, met 14 kloeke delen. Zijn er hier mensen die ze allemaal gelezen hebben?

Ben tot deel 8 of zo gekomen, en toen was ik het ineens zat.

Ik lees nu : Heksen en ondoden, ben bij deel 2, is wel leuk. Geen idee meer wie de schrijfster is, boek ligt buiten te wachten tot ik weer verder lees
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ik vond deze boeken leuk (lees het genre nog niet zolang):



Vrees me, Verwoest me en Breek me (drie boeken dus) van Tahereh Mafi (Shatter me, Destroy me en Unravel me in het Engels)

Inwijding en Opstand van van Veronica Roth (Divergent, Insurgent) (deel 3 komt uit in oktober)

Robijnrood, Saffierblauw en Smaragdgroen van Kerstin Gier (ook drie boeken dus).

Soulmates: Het verhaal van Sky, Soulmates: Het verhaal van Phoenix en Soulmates: Het verhaal van Crystal van Joss Stirling (al zijn die boeken misschien wel een beetje kinderlijk, althans, dat vond ik)



Battle Royale schijnt ook goed te zijn. Lijkt op The Hungergames, maar was er voor The Hungergames



Maar de eerste twee en Battle Royale zijn meer dystopian novels. En het is eigenlijk allemaal Young Adult, maar ik vind dat niet zo opvallen (ben zelf niet echt YA meer met mijn 27 jaar ).
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Alle reacties Link kopieren
quote:tonkje schreef op 27 juli 2013 @ 09:35:

In de Volkskrant vandaag een verhaal over/recensie van de Het rad des tijds-serie. De serie is nu kennelijk eindelijk echt af, met 14 kloeke delen. Zijn er hier mensen die ze allemaal gelezen hebben?





Ik heb de eerste dertien boeken + de proloog gelezen. Moet dus alleen de laatste nog, maar ik wacht even tot de hardcover-versie waarin ik de de andere veertien delen heb uitkomt.



Ik vond de namen totaal niet moeilijk uit elkaar te houden eigenlijk.
quote:Koettie schreef op 28 juli 2013 @ 16:00:

Roos van de profeet serie!



Prachtige boeken en heel origineel, ben er nog steeds van onder de indruk.

Ook van Weisz & Hickman. Die hebben meerdere goede series geschreven.



De Temeraire serie van Naomi Novik.Draken in combinatie met de oorlog tussen Engeland en Napoleon. Wel wat jeugdig, maar met veel humor en leuke karakters.



David Eddings, de kronieken van Belgarion en de Mallorea.

En zijn Landover (Koningkrijk te koop) serie.



Als je eraan kunt komen is de Amber serie van Zelazny echt een aanrader.



En Robin Hobb. Met als hoogtepunt voor mij de Boeken der levende schepen.
Alle reacties Link kopieren
quote:tonkje schreef op 27 juli 2013 @ 09:35:

In de Volkskrant vandaag een verhaal over/recensie van de Het rad des tijds-serie. De serie is nu kennelijk eindelijk echt af, met 14 kloeke delen. Zijn er hier mensen die ze allemaal gelezen hebben?



Ik vind het wel goed klinken, maar 14 delen, de een nog dikker dan de ander en dan staat er in de Volkskrant ook nog dit: "Dat Rhand een rol in die laatste krachtmeting gaat spelen, is wel duidelijk, maar voor het zo ver is passeert nog een legertje hoofd- en bijfiguren de revue, elk met de ballast van vele delen voorgeschiedenis en met moeilijk uit elkaar te houden namen als Moghedien, Moraine en Moridin. Ingewikkelder nog: menige sleutelfiguur treedt op onder verschillende namen, zoals de verfoeilijke Demandread (een echo van Tolkiens Saruman), die ook Bao de Wyld en Barid Bel blijkt te heten. Flink verwarrend allemaal."



Flink ontmoedigend allemaal...

Is er geen TV-serie van?



The underland chronicles zijn een stuk beter te behappen: maar 5 delen, elk met een aangename 200 bladzijden ongeveer. Als ik ze uit heb, wil ik trouwens Reached gaan lezen. Deel 3 uit de Matched Trilogy van Ally Condie. Drie delen maar, ook al zo netjes.



Ja, alle 14 gelezen en van plan om ze nog een keer te lezen.

Er komen heel veel verschillende karakters in voor en zeker als ik pas na enige tijd weer een boek ging lezen was ik af en toe bepaalde B of C personen weer vergeten. De hoofdfiguren zijn niet zo moeilijk uit elkaar te halen maar er komen heel veel bijfiguren in voor. Veel kom je maar in een of twee boeken tegen en sommige zijn boeken lang 'weg' voordat ze weer een comeback maken. Als je ze alle 14 achter elkaar leest zal je dat probleem minder hebben. Meerdere namen voor dezelfde personen komt maar beperkt voor en dat was voor mij geen probleem.



De kwaliteit is overigens lang niet altijd even consistent en sommige delen zijn een stuk zwakker (met name crossroads of twilight) maar ook dat probleem zal minder zijn als je ze alle 14 achter elkaar leest. Het is iets heel anders als je enkele jaren wacht op een nieuwe roman en vervolgens meer dan 1000 pagina's leest waarin er nauwelijks nieuwe ontwikkelingen zijn en dus nogal teleurgesteld bent of dat je gewoon lekker door kan lezen.



Het is een goede serie maar het is zeker niet perfect. Sommige verhaallijnen zijn niet interessant, sommige concepten die interessant lijken worden niet goed afgehandeld, bepaalde verhaallijnen die belangrijk lijken voor het grotere geheel zijn dat uiteindelijk niet, de personages komen niet allemaal even goed uit de verf en realistische relaties beschrijven is geen sterke kant van de schrijver. Daarnaast is de serie afgemaakt door een andere schrijven omdat Robert Jordan al eerder was overleden en hoewel Brandon Sanderson fantastisch werk heeft afgeleverd is hij niet Robert Jordan en er is dus een duidelijke stijlbreuk tussen de laatste drie boeken en de eerste 11 boeken en merk je dat Sanderson sommige personages niet echt goed kan neerzetten.



Ondanks alle kritiek zijn er ook veel dingen wel heel goed: de veelzijdigheid van de beschreven wereld, interessante concepten, de diepgang van de wereld, de veldslagen, een groot deel van de personages zijn interessant en je voelt je betrokken bij de ontwikkeling, de dialogen en het verhaal blijft althans mij tot het einde boeien.
Alle reacties Link kopieren
Vond Rad des tijds prachtig maar na een tijdje een beetje veel van hetzelfde eigenlijk. Nooit verder gekomen dan boek 9 of 10.
Matched van Allie Condie vond ik zo tegenvallen. Vriendin raadde het aan, vond het hele verhaal geen klap aan, geen enkele spanning in.

Is het 2e deel beter?



Beautiful Creatures (heb alleen het 1e deel gelezen) was wel aardig, maar heb nu niet zoiets van: goh ik wil nu echt weten hoe het verder loopt.



De Demonata-serie van Darren Shan is trouwens ook een aanrader. Leest lekker snel weg. Zijn eerste serie heb ik nooit gelezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Asphyxiated schreef op 30 juli 2013 @ 09:33:

Matched van Allie Condie vond ik zo tegenvallen. Vriendin raadde het aan, vond het hele verhaal geen klap aan, geen enkele spanning in.

Is het 2e deel beter?



Als je het 1e deel niks vond, dan zou ik maar niet aan 2 en 3 beginnen.



Ik vind het wel ok boeken, geen toppers, maar goed genoeg om alle delen te willen lezen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Rad des Tijds ga ik op mijn verlanglijstje zetten. De meningen erover zijn wat verdeeld. Maar niemand vindt het geloof ik slecht. Het is meer dat niet iedereen zin heeft in al die delen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
quote:Koettie schreef op 28 juli 2013 @ 20:01:

Vond Rad des tijds prachtig maar na een tijdje een beetje veel van hetzelfde eigenlijk. Nooit verder gekomen dan boek 9 of 10.Netjes hoor, ik kreeg ergens rond deel 7 al zo'n sterk deja vu gevoel, alsof ik voor de 3e of 4e keer hetzelfde boek zat te lezen, dat ik afgehaakt ben
Alle reacties Link kopieren
Voor beattheodds.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Maakt het je uit als het stokoud is?



De Amberreeks van Roger Zelazny, http://nl.wikipedia.org/wiki/Roger_Zelazny, was mijn kennismaking met fantasy en is me altijd bijgebleven. Ik had moeite weer uit die wereld te komen, als ik in zo'n boek zat.
Spreuken 18:2
Alle reacties Link kopieren
Ik lees veel fantasy en inderdaad vaak uit de Young Adult hoek. Vergelijkbaar met de hongerspelen zijn de trilogieën De Test en De Inwijding. Matched vond ik wel leuk, deel 2 (Crossed) al wat minder en deel 3 (Reached) nog minder.

Van de serie Kronieken van de Onderwereld heb ik een paar delen gelezen, nog niet alle (Stad van beenderen, stad van vuur). Al wat ouder zijn de boeken van Katherine Kerr (o.a.Zilverdolk, Sperenwoud etc), beetje meer een Tolkien sfeertje. De Hobbit en In de ban van de ring zijn natuurlijk heel bekend. De serie de Aardkinderen van Jean Auel vind ik echt prachtig, maar niet echt fantasy. Harry Potter, Artemis Fowl en De Grijze Jager vind ik soms ook wel leuk, wel wat kinderlijker. Ik werk ook in een mediatheek en deze boeken worden veel gelezen door jongens.

Even in de bibliotheek rondneuzen kan je ook nog op ideeën brengen. Een modern ingerichte bibliotheek is ingedeeld in "werelden", de fantasy boeken vind je bij "Spannend en Actief".
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een tijdje geleden begonnen met de boeken van Terry Brooks,

eerst de Shannara serie, en nu de Landover serie.



Leuk vermaak, niet zo goed als sommige andere reeksen maar leuk genoeg om de reeks vlot weg te lezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Satchel schreef op 17 december 2014 @ 14:06:

Maakt het je uit als het stokoud is?



De Amberreeks van Roger Zelazny, http://nl.wikipedia.org/wiki/Roger_Zelazny, was mijn kennismaking met fantasy en is me altijd bijgebleven. Ik had moeite weer uit die wereld te komen, als ik in zo'n boek zat.Dat was een gave serie! Krijg gelijk zin om het te herlezen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
quote:Satchel schreef op 17 december 2014 @ 14:06:

Maakt het je uit als het stokoud is?



De Amberreeks van Roger Zelazny, http://nl.wikipedia.org/wiki/Roger_Zelazny, was mijn kennismaking met fantasy en is me altijd bijgebleven. Ik had moeite weer uit die wereld te komen, als ik in zo'n boek zat.Och dit topic is ook al een jaar oud
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Geeft niks hoor Nlies , ik sta nog steeds open voor suggesties!



Ik ben inmiddels begonnen met de Kelley Armstrong "Women of the otherworld" reeks. Bitten is de eerste. Zeer vermakelijk!
Alle reacties Link kopieren
quote:tammekastanje schreef op 16 juli 2013 @ 22:10:

His Dark Materials!!! Ontzettend goede serie, en zeker op een wat ouder publiek gedoeld!



=plaatje faal=



Jaa! Goede serie!



En is The Grisha/De grisha trilogie van Leigh Bardugo al genoemd? In het Engels is 'ie helemaal uit, in het Nederlands komt deel 3 volgend jaar. En verder misschien The Bone season/Het bottenseizoen van Samantha Shannon?



The Mortal Instruments/De kronieken van de onderwereld van Cassandra Clare zijn ook leuk, maar ik zou ze in het Engels lezen. En The infernal devices (van dezelfde schrijfster, niet vertaald) zijn nog beter vind ik.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven