Ipad aanschaffen voor school

16-12-2014 12:26 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben bericht gekregen van school dat we verplicht volgend schooljaar (4 havo) een Apple IPad moeten aanschaffen. De kosten hiervoor als we het via school doen bedragen ca. 400 euro, er wordt nog niet aangegeven welke IPad het gaat worden, ze zijn nog in overleg met diverse leveranciers (een IPad Air is in ieder geval geschikt).



Je kan er ook zelf een kopen als je dat wilt. Er is een afbetalingsregeling mogelijk waarbij je echter aan het eind van het afbetalingstermijn in totaal 30,00 euro meer voor het apparaat hebt betaald. Bijkomende kosten zoals verzekering, beschermingshoezen etc. wordt niet over gesproken maar heb je wel nodig schijnt.



Wij vinden het een dure aanschaf en het nut van zo'n apparaat is ons op dit moment niet duidelijk, er komen wel workshops op school met uitleg. We begrijpen dat scholen mee willen in de digitalisering en zijn daar in principe niet tegen, het leren zal best op sommige gebieden interessanter en sneller gaan, maar boeken blijven toch noodzakelijk lijkt me.



Graag hoor ik jullie ervaringen met Ipads op school en hoe e.e.a. bij jullie geregeld is, of het je kinderen goed bevalt en wat ze er daadwerkelijk mee doen. Welke problemen (stuk apparaat, verloren, etc.) jullie eventueel zijn tegengekomen zodat wij ons hierop goed kunnen voorbereiden.



Daarnaast lijkt het me dat de scholen een deel van de kosten (of zelfs alles) voor hun rekening moeten nemen omdat de bestaande schoolboeken niet allemaal meer nodig zijn. Boeken worden tenslotte nu ook vergoed.
Voor de liefhebber: klik



Edit: hoewel het hier kennelijk niet direct een zgn Jobs-school betreft, geeft bovenstaande link wel een soort van invulling aan het hoe en waarom van de keuzes die er af en toe worden gemaakt in de onderwijsveld.



Dat een school specifiek voor één apparaat kiest is op zich goed te verdedigen - als alles hetzelfde is heb je weinig problemen met beheer, testen etc. Ook zal dan wellicht een leuke korting bedongen kunnen worden bij een leverancier.

Of dit nu per se een ipad moet zijn? Dat lijkt me dan weer discutabel.



En Europees aanbesteden... dat vind ik wel zo'n gedrocht. Wat is er fout aan om gewoon zaken te doen met de lokale computerboer (in dit geval) - wat dient het om dit aan te besteden? Ik zie het niet.
Hoe kunnen ze nu fatsoenlijk studeren vanaf een iPad? Da's toch niet te doen?



Handig misschien in de klas om nota's te nemen. Maar thuis moeten ze bijvoorbeeld woordjes studeren, schema's maken, ... en hebben ze alsnog een extra boek en cursus nodig. Dubbele kosten dus voor de ouders :(.



Zeker als je een alternatief hebt thuis, zou ik dus niet zomaar akkoord gaan met het "verplichte type".
Alle reacties Link kopieren
Er is een uitzending van kassa aandacht geweest over het aanschaffen van ipad voor school. ik weet niet op welke datum het was. die kun je terugkijken.
Mijn kinderen hebben via school een Ipad. (dat is hier een test van een paar jaar). Ze doen er verschrikkelijk veel mee, veel meer dan ik had verwacht. Ik heb dit jaar geen 1 boek thuis gezien. Daarnaast ontwikkelen ze zich digitaal ook verschrikkelijk goed, iets dat noodzakelijk is in de toekomst, digitalisering wordt alleen maar meer. Ze zijn handiger dan ik ben.

maar een nadeel vind ik dat ze niet meer goed leren schrijven. Nu is jouw zoon al groot in gaat ie naar havo 4 dus schrijven kan ie al, maar mijn kinderen zijn 9 en 11 en hebben al 3 jaar een ipad in hun tas.

Ze schrijven dus niet zo goed als ze eigenlijk zouden moeten kunnen op hun leeftijd.

De ipad is dus van school. Gebeurd er hier thuis wat mee, bv als ze hem laten vallen en het scherm barst, dan krijgen wij de rekening. Groot nadeel vind ik ook dat ze met een waardevol apparaat rondlopen. De oudste heeft een kluisje waar hij hem in kan doen, maar de jongste niet). En als ze alleen op straat van en naar huis fietsen-lopen zijn ze eigenlijk wel een makkelijk slachtoffer, want iedereen weet dat de kinderen hier met die dure dingen in de tas rondlopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven