Mijn hond is niet uit te houden

16-12-2014 12:43 208 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet wat ik hiermee wil bereiken maar ik wil in ieder geval even lekker van mij af schrijven.



Onze 9 maanden oude hond is niet uit te houden. Ze zit ontzettend in haar puberteit. Ze is lekker dol en wil heel de dag door spelen. Door de zwangerschap ben ik makkelijker geworden met haar en nu kan ik de consequenties daarvan uitzitten. Ik ben namelijk makkelijker geworden. Als ze mij uitdaagde door te grommen dan pakte ik het speeltje en speelde ik... echter bijt ze nu zelfs in je broek om je uit te dagen. We straffen dit nu af omdat negeren niet werkt. 5 januari gaan we naar een pubercursus en gaan we opnieuw leren om met de hond om te gaan. Dat wil zeggen weer leren om geduld te hebben, belonen en negeren en vooral ook de juiste aandacht geven (snap best dat 100 keer hetzelfde balletje gooien niet meer leuk is na een tijd).



Maar voor nu zit ik er diep doorheen. Ze wil aan de bank knagen, ze blaft als een malle als er iemand voorbij loopt voor het raam.... het is gewoon niet de hond die ik herken van een maand of twee terug. En dat ligt aan ons dat is het erge, we hebben het er zelf van gemaakt. Ik had eerst heel veel energie en deed veel meer met haar, nu lopen we achter de feiten aan. Ze kent ook geen nee dus dat kan heel de avond doorgaan.



Mijn vriend en ik zijn wel eens huilend in bed gaan liggen (ja zelfs hij) omdat onze hond liep te klieren en wij door mijn zware zwangerschap (loop ziekenhuizen af nu) gewoon zo moe zijn. En dan komt ze bij ons op bed en spelen we daar met haar omdat we dan tegelijk wat rust krijgen. En zo leert ze dus weer aan dat ze op bed mag wanneer zij wil..... mijn schuld dikke bult. Wilde het even kwijt.
quote:Dreamer schreef op 19 december 2014 @ 10:46:

Nouja, een maltezer in bed 'huiveringwekkend' noemen, vind ik dan ook wel weer ver gaan
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 19 december 2014 @ 10:28:

[...]





Juist in het stuk dat jij quote geeft TO aan wat zij met de tips gedaan heeft. Niet jouw tips, wel tips van anderen. Daarbij geeft ze aan dat het al stukken beter gaat; de hond is rustiger en luistert beter. Ook geeft ze meerdere keren aan dat de hond niet dominant is. Waarom dan zo'n rotopmerking, die nergens op gestoeld is, aan het eind? Ben jij Superman, die alles beter weet en moet weten en z'n gelijk moet hebben en anders mogen mensen hun gang niet gaan?

Stukken beter? Dat valt wel mee volgens mij. Hond niet dominant? Ik betwijfel het.



Rotopmerking? Ach ja joh, als jij dat vindt. We zijn niet van suiker toch? Wie mag van mij haar gang niet gaan? TO vraagt om meningen/advies en dat krijgt ze. Wil ze dat niet moet ze hier geen topic openen.
Alle reacties Link kopieren
Dat honden niet gehoorzamen als je ze op bed laat slapen, is klinklare onzin. Wij hebben twee grote honden, de reu is een mollosserkruising van 55 kilo. En die slaapt bij ons in bed. Ontzettend gezellig is dat.



Maar reken maar dat hij naar ons luistert. Hij weigert nooit. En haalt het niet in zijn bol te denken dat hij de baas is. Hij komt zelfs heel betrouwbaar terug als hij losloopt en we roepen hem. We hebben daar wel op getraind natuurlijk. Hij is een ontzettend lieve knuffelbeer. Maar hij luistert echt heel goed.



Ik had nog een tip, als je 'Nee!' zegt, doe dit dan op een strengere toon. Ik hoef dat hier maar 1 keer te roepen en hoef niet eens op te staan. Maar ik zeg het op een toon die de grond doet schudden. Niet boos maar wel heel erg gemeend. Je kunt er ook een waarschuwing aan vast knopen, zo van, pas op hoor anders ga je de badkamer in.



Gezag krijg je niet door de hond niet op bed te laten. Dat moet je eigenlijk continue trainen. Een hond is geen robot en ze zijn allemaal anders. Kijk dus wat voor jou werkt. Sommige honden krimpen in elkaar van een te strenge benadering. Laat ze niet op elk moment zelf bedenken wat ze willen doen maar wees sturend aanwezig. Ik gebruik vaak dezelfde woorden en kreten of toon van stem zodat ze me begrijpen. Houd moed, het klinkt of jullie op de goede weg zijn. Consequent volhouden en veel belonen. Succes iig.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Alle reacties Link kopieren
quote:markovic schreef op 19 december 2014 @ 11:04:

[...]



Stukken beter? Dat valt wel mee volgens mij. Hond niet dominant? Ik betwijfel het.



Rotopmerking? Ach ja joh, als jij dat vindt. We zijn niet van suiker toch? Wie mag van mij haar gang niet gaan? TO vraagt om meningen/advies en dat krijgt ze. Wil ze dat niet moet ze hier geen topic openen.Het ging mij vooral om de "mensen als jij zouden geen hond moeten hebben."-opmerking. We zijn inderdaad niet van suiker, maar in het stuk dat jij quote blijkt juist dat TO al stukken beter met de hond omgaat en de hond al beter gehoorzaamt. Daarbij zit daar zo'n superieure "ik weet alles beter" klank in, waar mij de nekharen van overeind gaan staan.
Later is nu
Volgens mij is het hondje van to een jong, druk en slim hondje. Niets mis mee en juist goed trainbaar. En ik vind het juist knap dat ze zo naar hun eigen aandeel kijken hierin en niet klakkeloos hond luistert niet dus hup de deur uit.

Ze zijn al actief bezig dingen te veranderen, ik vind het knap.



Gladoortje, het klopt dat iedere hond een andere aanpak nodig heeft. Ons mastin kan je ook overal neer laten , die zou nooit dominant zijn of worden en dat terwijl hij echt nog weleens bananen in zijn oren heeft. Onze kangal kruising luistert daarentegen altijd en feilloos. Echter, hij kan dus echt niet op bed of mee naar boven of als eerste de deur uit. Dan komt zijn van nature wil om te leiden naar boven en dat gaat mis. Bij hem werken dit soort regels juist heel goed.



Je kunt ook leuke spelletjes kopen TO waarbij hij vooral mentaal uitgedaagd wordt. Kan je straks als je op het laatst loopt in je zwangerschap ook makkelijk met hem spelen.
Niet alles gelezen maar ik heb nog wel een tip. Ik heb ook een hond van bijna 7 maanden. Zij is een kruising Shih Tzu X Schapendoes. Ook zij is best pittig nu in de puberteit. Maar ik tolereer dat gedrag echt niet! Blijf wel heel positief en blij. Ik werk veel met de clicker. Om dingen aan te leren maar ook om positief gedrag te belonen. Bijvoorbeeld: mijn hond wilde steeds achter fietsers aan. Ik ben langs het fietspad gaan lopen en elke keer als ze keek (maar niks deed, gewoon netjes aan de lijn liep) klikte ik en gaf ik wat lekkers. In het begin moest ik zeer veel klikken, nu nog een enkele keer. Misschien helpt dat ook tegen het blaffen als er mensen voorbij lopen? Als ze kijkt en niet blaft meteen klikken en voeren. Zo legt ze een positieve associatie met niet blaffen = beloond worden = iets lekkers krijgen.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Baby van zus ligt trouwens gewoon op bed met herder en JR er naast. Geen enkel probleem hoor.



Mijn tut ligt trouwens het liefste lepeltje-lepeltje met mij te slapen. Nouja ik op mijn zij en zij met haar koppie in mijn nek Als ik me om draai staat ze op om weer achter me te liggen.
Hele topic gelezen. Mijn hond slaapt ook op bed. Komt omdat ik hem genomen heb toen ik student was en in een kleine studio woonde. Hij heeft eerst in een mandje in gelegen, maar kroop 's nachts steeds vaker tegen me aan. Op een gegeven moment heb ik het maar zo gelaten, want ik vond het wel gezellig. Nu (zeven jaar verder) slaapt hij aan mijn voeteneind, of hij gaat in een stoel in de slaapkamer liggen als hij vindt dat ik te veel woel in mijn slaap. Ik snap dat er tig argumenten zijn om het niet te doen en met een volgende hond zou ik het denk ik ook niet meer doen, maar het is nu eenmaal zo gegroeid en ik vind het gezellig.



Ook ik heb een hond met erg veel energie en zeker in het begin had hij heel veel beweging nodig (hij was ongeveer 1,5 toen ik hem uit het asiel haalde). Anders was hij niet te houden. Wat wel hielp was hem steeds duidelijk een opdracht geven als hij liep uit te dagen. Dus niet: 'niet doen', maar: 'ga af'. En hem bij z'n nekvel pakken en terugslepen naar de plek als hij niet naar luisterde. Dan had hij in ieder geval een opdracht om zich op te focussen, ipv 'niet doen' of 'nee'. Ook heeft hij erg veel gehad aan toestellentraining. Hij was te oud voor puppycursus en te druk voor gehoorzaamheidscursus (de oefeningen verveelden hem al snel). Maar die toestellen vond hij wel heel leuk om te doen en daar zat ook gehoorzaamheid bij.

Alleen kunnen thuislaten heb ik getraind met een Kong waar hij snoepjes uit kon krijgen. Maar al gauw konden we het ook zonder Kong. Een keer 5-6 uur alleen zitten is gelukkig geen probleem.



Verder is het een erg makkelijk beest en zijn we onafscheidelijk, hij gaat ook mee naar de kroeg en restaurants. Toen ik ging werken, kon ik hem zelfs mee naar kantoor nemen. Zolang hij tussen de middag maar even flink kan rennen en tennisballen vangen, slaapt hij de rest van de dag onder mijn bureau. Op andere dagen gaat hij mee met de uitlaatservice. Het enige waar hij geen gevoel voor heeft, is verkeer. In ieder bos, omheind park en op het strand kan hij los, maar hij steekt gewoon zomaar de weg over dus in de wijk heb ik hem niet los.
quote:avie schreef op 19 december 2014 @ 10:06:

http://i57.tinypic.com/e5p92f.jpg



Ze ligt nu zo. Schandalig he. Oh, het is een Maltezer Leeuwtje ik had een Rhodesian Ridgeback in gedachte ( géén idee waarom). Maar goed, het idee van een hond(je) op je bed vind ik nog steeds vies en onnodig en is dacht ik ook niet goed voor de rangorde voor het dier)
Alle reacties Link kopieren
quote:avie schreef op 17 december 2014 @ 07:00:

Ik sta en wil niet boven mijn hond staan trouwens. Mijn vorige honden lagen gewoon op de bank tijdens het eten. Bedelen deden ze niet want ze wisten dondersgoed wat wel en niet mag. Ik vind dat je met baas spelen ook teveel nadruk legt op dominant gedrag en dat is iets dat ik niet wil zien in mijn huishouden. Respect dwing je niet. Ik kan echter het gedrag van mijn hond pas afleren als zij in eerste instantie krijgt wat ze nodig heeft. Nu ik wat tips heb gekregen is het voor mij ook makkelijker om dit te geven. Wil haar sowieso mee laten gaan met een uitlaatservice.



Als jij niet boven je hond wil staan in de rangorde, zal zij nooit naar je luisteren.

De honden bepalen in jou huis de regels, vreemd.
quote:markovic schreef op 19 december 2014 @ 09:46:

[...]





Je luistert niet erg goed en wilt blijkbaar niet leren. Goed de hond blijft dus in bed, ligt prinsheerlijk op het kussen van je vriend. Als dat geen gedrag van de ranghoogste is weet ik het ook niet meer.

De baby mag straks niet in bed (Baby's kunnen prima in bed slapen met de ouders, daar is niks gevaarlijks aan, maar dat terzijde). Je doet dus alles om je hond te bevestigen in zijn dominante positie en maakt straks je baby duidelijk lager in rang in zijn ogen. Dat is vragen om ellende.



Ik vind je dom en onverantwoord, mensen als jij zouden geen hond moeten hebben.Alle theorieën over roedelleider, ranghoogste e.d. zijn allang achterhaalt. Ik kan je het boek "Dit is de hond" van John Bradshaw aanraden. In dit boek wordt heel duidelijk (en aan de hand van jarenlange studies en observaties) uitgelegd hoe deze theorie in de wereld is gekomen, door wolven in gevangenschap te observeren en daaruit onterechte conclusies te trekken. Wolven in het wild leven in familieverband en doen niet aan roedelleider-issues. Voor huishonden geldt dat eens te meer, omdat zij van oudsher geselecteerd zijn op de eigenschap met mensen te kunnen samenleven.
Maar achtergebleven honden na de ramp Katrina gingen toch ook volgens een rangorde leven. Zwakkere honden werden zelfs doodgebeten
quote:Keausje schreef op 19 december 2014 @ 13:20:

Maar achtergebleven honden na de ramp Katrina gingen toch ook volgens een rangorde leven. Zwakkere honden werden zelfs doodgebeten



Dit komt (volgens het boek dan hè) omdat dit onnatuurlijk samengestelde roedels zijn, die gedwongen door de omstandigheden zijn ontstaan. De dieren zijn dan onzeker en gaan strijden om hun voortbestaan. In het wild, in familieverband, komen dergelijke "uitwassen" niet voor. Hetzelfde geldt voor honden die met mensen in familieverband leven. Als een hond zich niet goed gedraagt, dan is dat niet omdat hij de roedelleider wil zijn, maar zijn er andere oorzaken.

(Ik vond het echt een heel verhelderend boek om te lezen).
Ik ken het ook het boek en dat de rangorde theorie achterhaald zou zijn. Toch blijf ik er dubbel in want ik zie hier thuis duidelijk rangorde en het gedrag dat daar bij past in mijn roedel. Een hond dat zich niet aan de regels houdt of een plek in wil nemen wat hem niet past daar wordt overduidelijk op gereageerd en kan voor veel problemen zorgen binnen de roedel.
Alle reacties Link kopieren
quote:meivogel schreef op 19 december 2014 @ 09:08:

[...]





Werkt prima kan ik je uit ervaring zeggen. Mijn hondje spitte mijn hele tuin ondersteboven. Niets leek te helpen, tot ik het advies kreeg haar elke keer als ze dat deed, even binnen te zetten. Zonder waarschuwing, gewoon oppakken en binnen zetten. Binnen de kortste keren was het afgelopen en nu kan ze rustig in de tuin wanneer ze dat wil.nou, weer wat geleerd. wat werkt zo een forum dan goed he?:-)
Alle reacties Link kopieren
Ik denk wel dat er altijd een zekere rangorde zal zijn. De ene hond is onderdaniger dan de andere.

Maar dat een hond in bed gelijk staat aan een hond die niet meer zou luisteren is ook onzin.



Mijn vroegere hond (kruising Tervuerense/Mechelse herder) sliep ook op mijn bed. Ik woonde toen alleen en was niet zo'n held. Voelde behoorlijk veilig die hond in de buurt.

Deze hond luisterde super, veel gehoorzaamheidstrainingen mee gedaan.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
En T.O. super dat 't nu al zoveel beter gaat.

Goed dat je 'm meer uitlaat en daar meer uitdaging geeft.

Nu nog een goede cursus en 't komt helemaal goed.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Er is wel een roedel, de familieroedel, die geleid wordt door de ouders. De welpen zijn de minderen in rang, totdat ze oud genoeg zijn om samen met een partner een eigen roedel te vormen. Ze gaan dan niet de strijd aan met de ouders, maar verlaten de roedel. Het roedelbestaan gaat dus niet gepaard met een machtsstrijd; de ouders zijn altijd de leiders. Vertaalt naar onze honden, zou het volgens deze theorie dus niet kloppen dat een hond er vanzelfsprekend op uit is om jou van je "troon" te stoten. Je leidende rol in de roedel is dus meer die van "ouder".



Als de machtsverhoudingen binnen deze "roedel" voor een hond onduidelijk zijn, zal dat wel problemen geven maar dat ligt dan niet aan het feit dat de hond perse de baas wil zijn.

Het is een andere invalshoek, met tot doel het gedrag van de hond beter te begrijpen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, klinkt logisch Meivogel.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Bedankt weer voor de reacties.



Wat betreft het op bed slapen niet fris zou zijn met of zonder baby dat is maar hoe je er over denkt. Ik denk daar niet zo over en als mijn baby straks op bed ligt en hond ligt erbij dan mag dat. Ook met het voeden op bed zou mijn hond niet uit de kamer hoeven, ze zal dus niet het gevoel krijgen dat ze moet wijken voor de baby. Ze moet zich echter wel gedragen en dat is waar we nu weer opnieuw mee bezig zijn zodat we daar dalijk minder moeite mee hebben.



Ik ben van mening dat als de hond straks weer alle commando's kent en vooral ook lekker haar ei kwijt kan, de baby juist moet leren omgaan met een hond inplaats van de hond met baby. Gelukkig kent ze al jonge kindjes en weet ik dat ze voorzichtig is, daarbij vind ik het gewoon niet vies een hond bij een baby.



Ik denk dat ik nu voor het laatst ga reageren op de discussie wel of geen slecht idee van een hond op bed. Onze hond slaapt op bed, dat is nu denk ik wel duidelijk. En vanavond ligt ze er weer. Wil er wel bij zeggen dat zij ook gewoon op het voeteneind slaapt als we er alle drie liggen. Zodra ik eruit ga om voor mijn partner brood te maken voor zijn werk, blijft zij op bed liggen want ze slaapt dan nog. Als ik terug kom ligt ze wel eens onder of op een kussen, ik zoek daar niets achter. Ze zoekt het warmste plekje op en ja als wij net uit bed zijn dan is dat op onze plek. Als ik haar er weg wil hebben gaat ze zonder zeuren, later kruipt ze dan wel weer tegen mij aan maar dat vind ik juist fijn. Dus vanaf nu... hond blijft op bed.



Vandaag heb ik een mindere dag. Heb een griepje te pakken en mijn maagzuurremmers waren op. Ik ben dus maar 1 keer met haar naar buiten geweest. Gelukkig kon mijn moeder komen en die is met haar gaan wandelen. Momenteel wordt mijn slaapkamer een beetje aan kant gemaakt en speelt de hond in de tuin. Ze was vandaag weer wat knageriger aan de bank en heb haar zonder drie keer nee in de badkamer gezet. Ik merk helaas nog geen verschil met als ze terug komt. Tenminste, ze is even rustig hoor maar dan gaat ze er toch weer in hangen. Ik ben er nog niet uit of dat verveling is omdat ze echt te weinig heeft kunnen doen (heb zelf wel met haar gespeeld binnen ook) of dat ze het gewoon nog niet begrijpt dat het niet mag.



Ook twijfel ik ergens nog aan de duur van het in de badkamer opsluiten. Na tien minuten zit ze namelijk soms nog steeds te krabben aan de deur. Houd ik dan vol of zeg ik genoeg is genoeg? Dalijk komt mijn vriend uit zijn werk en heeft hij vakantie. Dan kan hij de momenten dat ik het even niet trek oppakken en zal het vast al een stuk beter gaan. Tijdens de kraamtijd is mijn vriend ook drie weken thuis dus hond komt dalijk geen aandacht te kort, daar hebben we het ook al over gehad. Was even bang dat ze dan helemaal in een hoekje geduwd zou worden (bij wijze van) maar we willen heel bewust omgaan met het leren kennen en laten wennen aan de kleine dalijk. Ze wordt dus overal bij betrokken maar wel met grenzen.
Wat vreselijk omslachtig om de hond, die de bank in de vernieling brengt, naar de badkamer te brengen i.p.v. van "af" of "nee" te zeggen en naar zijn mand te sturen. Wat begrijpt een hond van de badkamer bovendien het is een blafferig aangelegde hond, denk aan je buren want een blaffende hond is al niet fijn laat staan in de badkamer waar de akoestiek het blaffen nog luider maakt.

Wat betreft de hond in bed, als je de baby daar ook regelmatig neerlegt dan de hond maar extra controleren op teken en ontwormen.
Alle reacties Link kopieren
quote:markovic schreef op 19 december 2014 @ 09:46:

[...]





Je luistert niet erg goed en wilt blijkbaar niet leren. Goed de hond blijft dus in bed, ligt prinsheerlijk op het kussen van je vriend. Als dat geen gedrag van de ranghoogste is weet ik het ook niet meer.

De baby mag straks niet in bed (Baby's kunnen prima in bed slapen met de ouders, daar is niks gevaarlijks aan, maar dat terzijde). Je doet dus alles om je hond te bevestigen in zijn dominante positie en maakt straks je baby duidelijk lager in rang in zijn ogen. Dat is vragen om ellende.



Ik vind je dom en onverantwoord, mensen als jij zouden geen hond moeten hebben.

Man man wat lees ik hier toch weer een hoop onzin. Ranghoogste omdat hij op bed mag... Dus al mijn honden stonden boven aan de rang omdat ze op mijn bed mochten slapen. Ik dacht dat jij wel meer wist van honden maar dit valt even tegen.



De baby ís trouwens straks lager in rang dan de hond hoor, in de ogen van de hond. Laat ik je ook even uit die droom helpen.

De hond zal echter weten dat de baby bij het vrouwtje hoort en respecteert het vrouwtje en daarom de baby. Maar zodra het vrouwtje weg is, staat de baby weer onder de hond.



Ik ben nooit opgegroeid met honden met heel die rangbullshit, en het is bij ons prima gegaan. En ook nu hou ik me niet bezig met rangordes. Mijn honden zijn mijn maatjes, en alleen ik heb de leiding.
Alle reacties Link kopieren
quote:Angie89 schreef op 19 december 2014 @ 10:32:

Zoek een oppas of stuur haar naar een dierenhotel. Persoonlijk zou ik de hond weg hebben gedaan. Zo'n drukke bijter wil je niet bij je baby hebben. Ik heb ook niks met honden.

Ps. Hond in bed? Huiveringwekkend! Dieren horen niet in de slaapkamer.Mensen zoals jij zouden ze eigenlijk moeten verbieden....
Rangorde of geen rangorde, daar heb ik eigenlijk nog niet echt verstand van.

Ik denk alleen wel dat het belangrijk is dat een hond weet wie de baas is.

En pup luistert prima naar manlief en mij, maar luistert niet naar onze kinderen.

Die zal hij toch meer als " gelijke" zien??

Over onze jongste kruipende zoon walst hij gewoon heen, niet de bedoeling, luistert hij niet dan gaat ie in de bench.
Ik ben trouwens wel voorstander van bench, ik zou knettergek worden zonder.

Met drie jonge kinderen moet je een pup even af kunnen zonderen als het teveel wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven