naar de bedrijfsarts en dan?

19-12-2014 13:46 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ter vervolg van mijn vorige topic, ziekmelden met een burnout heb ik nu een uitnodiging gekregen om volgende week naar de bedrijfsarts te moeten. Omdat ik vorige keer niet zo leuke ervaring ermee gehad heb ben ik benieuwd of andere ervaring hebben met een bedrijfsarts en dan vooral bij tekenen van een burn out. Hoe heb je dat verwoord in het gesprek en hoe heb je duidelijk kunnen maken dat je echt op deze manier het niet verantwoord vind om te werken? Ik vind het heel moeilijk om open te zijn en goed mijn gevoelens te beschrijven waardoor ik het idee heb dat mensen de situatie niet goed inschatten en mij weer gewoon aan het werl zetten.
Heb je een diagnose burn out gekregen? Of heb je die zelf vastgesteld?



Ik zou gewoon eerlijk zijn over je klachten. Dan kan de bedrijfsarts wel voor je bepalen hoe het verder gaat. Daar is hij voor.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kan jij nooit de diagnose burnout stellen.



Ik denk dat dit de taak van de arts is aan de hand van jouw klachten maar die arts kan er ook totaal anders over denken dan jou als leek.
Niet geschoten is altijd mis
Het handigst is om van tevoren te formuleren wat je klachten concreet zijn. Schrijf dit op, dan hoef je het niet allemaal op het moment zelf weer te gaan bedenken. Daarnaast is het goed als je kan aangeven waar je klachten je beperken in je werk. Zo concreet mogelijk dit soort dingen kunnen formuleren maakt dat je het duidelijkst bent voor de bedrijfsarts en hij/zij dus een duidelijk beeld van je klachten krijgt, niet een vaag verhaal. En wees eerlijk. Als je dingen achterhoudt zal je verhaal toch ergens wat vaag worden. Als je wil dat de bedrijfsarts een realistische inschatting van je situatie kan maken zul je toch aan hem/haar moeten duidelijk maken hoe die situatie is. Dat weet hij/zij niet uit zichzelf.



Of het verantwoord is om te werken is juist wat je met de bedrijfsarts gaat onderzoeken. Op dit moment je werk voortzetten zoals normaal is blijkbaar niet haalbaar, maar wat en in welke vorm is dan wel goed voor jou nu?



Dus van tevoren juist de dingen bedenken die je moeilijk vindt om te omschrijven/vertellen, zo concreet mogelijk zijn en dit op papier zetten voor jezelf als je denkt dat je het op het moment zelf niet zo duidelijk kan vertellen.
ik heb goede ervaringen met de ba

altijd heel erg meewerkend geweest en begripvol.

k had dan geen burnout maar wel vage klachten in het begin

Later bleek dit het begin van schizofrenie te zijn
Ben je niet gewoon overspannen, wat je de naam burnout meegeeft? Je klinkt (ook in het andere topic) namelijk niet burnout, maar je klachten lijken wel op die van overspannenheid.



Geef jezelf inderdaad geen label, maar omschrijf waar je last van hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat is probleem ook. Ik heb alles op papier gezet gewoon van het begin tot eind, hoe ik mij voel hoe waar het begonnen is en erger geraakt en wat voor klachten. Ben naar de huisarts geweest maargoed daar zit je dan 5 minuten en verwijsd je door naar een psycholooog en bedrijfsarts dus. Ind ga ik zelf geen label aan mijn klachten hangen. Maar als ik kijk naar de omschrijving van overspannen dan ben ik daar allang over heen. Een weekje vakantie maakt het niet beter en ik blijf steeds tegen dezelfde dingen aanlopen, waardoor ik voor me gevoel steeds meer in een negatief spiraal neer komt. Daarnaast helpt het ook niet mee dat ik alle mensen ontzettend wantrouwd en altijd bang ben dat ze mij niet begrijpen.



Nou ja lastig uit te leggen komt er gewoon op neer dat ik helemaal in de stress schiet om naar de bedrijfsarts te moeten en dingen eventueel fout te doen daar
Mijn ervaring met de bedrijfsarts is eigenlijk alleen maar positief. Als je de tijd nodig hebt, krijg je die.

Heb je al een afspraak bij een psycholoog?
Alle reacties Link kopieren
Ja die heb ik niet as week maar week erop. Daarnaast volgende week ook bloedprikken om lichamelijk alles uit te sluiten. Is het wel verstandig om een soort kort levensverhaal waarin ookde klachten staan op papier te zetten van 1 a4tje en die mee te nemen/ voor te lezen? Dit omdat ik anders de helft vergeet te vertellen en moeilijk op de woorden kom als het zo opeens moet.
Alle reacties Link kopieren
Neem iemand mee, niet alleen voor de "moral support" maar ook omdat je tijdens zo'n gesprek misschien een beetje zenuwachtig bent en daardoor niet alles meekrijgt.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Realiseer je dat de bedrijfsarts waarschijnlijk de nadruk legt op je mogelijkheden en niet op wat je niet kan. Dit kan bedreigend voelen of je het idee geven dat ze je niet serieus nemen.



De bedoeling is dat je zo snel mogelijk weer fit genoeg bent om volledig te werken. De bedrijfsarts is geen psycholoog. Niet te persoon om bij uit te huilen. Maar iemand die de vinger aan pols houdt om te kijken of dat je goed bezig bent. Die zou moeten weten wat je werkzaamheden inhoudt en die eventueel aanpast of kan inschatten hoe belastbaar je bent. Per wanneer je hoeveel uren kan gaan werken en uitbreiden.



Ze gaan inventariseren hoe belastbaar je bent. En wat je nodig hebt om weer gezond te zijn. Dit betekent bij "burn-out" (en aanverwante klachten van depressie, chronische pijn, vermoeidheidsklachten, etc) dat sporten en bewegen belangrijk zijn en iets wat je wel kan. Aangevuld met een traject bij een psycholoog, maatschappelijk werk, therapeut. Verder wordt er gekeken of dat er nog een ander traject gestart wordt. En wat je zowel privé als op je werk kan gaan doen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf een burn out en de ba heeft mij doorverwezen naar een instantie om me er weer uit te helpen. Wat zij eerst doen is een officiële diagnose stellen. Daarna wordt een behandelplan gemaakt. Naast gesprekken met die psych loopt er ook een reintegratietraject. Doel hiervan is mij zsm weer op de werkvloer te krijgen, maar wel onder deskundige begeleiding van een psycholoog. Mijn contact met de bedrijfsarts is heel prettig, zij volgt het advies van deze instantie. Ik voel me dus niet opgejaagd maar wel gestimuleerd door haar.



Mijn advies, laat je doorverwijzen naar zo'n instantie door de bedrijfsarts! Zijn geven je de begeleiding die je nodig hebt, proberen je weer aan het werk te krijgen maar wel op een verantwoorde manier.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook alleen maar positieve ervaringen met de ba (ivm depressie). Ik heb met hem overlegd en uitgelegd wat ik er zelf aan deed (ik begon vlak daarna met therapie). Met hem ook gesproken over waar ik me goed bij voelde en dat ik behoefte had aan rust en regelmaat. Dit resulteerde in een advies, waarin mijn uren in eerste instantie werden gehalveerd. Ik werkte dus eerst 4 uur p/D ipv 8. Dit duurde 2 maanden. Ik vond die periode het zwaarst, ik begon net met therapie en ging me hierdoor nog slechter voelen. Die 4 uur per dag werken waren ontspanning en regelmaat, als ik thuis was ging ik alleen maar piekeren. Na 2 maanden had ik het ergste van mijn depressie er wel op zitten (al heeft de totale behandeling meer dan een jaar geduurd). Toen heeft hij met mij besproken hoe ik het best weer kon opbouwen. Zijn adviezen zijn niet specifiek (hij mag niet zeggen dat je een burn out hebt). Hij zal spreken over verminderde belastbaarheid, waarvoor aanpassing van taken nodig is. Het is dan aan jou en je leidinggevende om hier concreet invulling aan te geven door het opstellen van een reintegratieplan en regelmatig de voortgang te bespreken.



Wees duidelijk in hoe je je voelt en wat je kan en niet kan. Het is de bedrijfsarts die een advies opstelt, je werkgever bepaalt uiteindelijk of je ziekteverlof krijgt. In de meeste gevallen zal de werkgever het advies van de ba wel opvolgen.



Sterkte
Alle reacties Link kopieren
Ik heb alleen maar positieve ervaringen. Een bedrijfsarts kan heus wel inschatten hoe het met iemand is.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Neem iemand mee, dat is heel normaal. Je vriend, een vriendin, een van je ouders...

Dat je een lijstje hebt gemaakt is juist heel goed!



Ik wens je veel succes en hopelijk laat je ons weten hoe het gegaan is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook even gekeken naar je eerdere onderwerpen - volgensmij loop je tegen heel veel zaken aan op het werk. Het is misschien wel zaak om dat aan te pakken en goed om een lijstje daarvan te maken en te kijken óf die dingen kunnen veranderen of dat jij misschien ook iets zelf kunt veranderen (er anders mee om gaan).



Verder vraag ik me af hoe jij nu je vrije tijd doorbrengt: doe je nog leuke dingen/ dingen voor jezelf?
Alle reacties Link kopieren
Geef aan dat je bent verwezen naar de psycholoog bij de ba.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Even een reactie op de laatste post. Klopt dat ik tegen heel veel zaken aanloop op het werk. Eerst dachten ze dat het daar ook mee te maken had en mij daarom ziek wilde melden. Het klopt dat ik heel graag de controle in handen wil houden en gebaad ben bij veel structuur en zekerheid. Dat krijg ik momenteel niet van werk. Maar dan is werk niet de hoofdoorzaak maar een deel ervan. Ik loop tegen zoveel dingen op, en ik kan er vanuit mijzelf niet meer mee omgaan. Sinds ik me ziekgemeld heb afgelopen donderdag lijkt het wel alsof alles eruit komt en een soort berusting voel nu. Heb het aan een paar vriendinnen verteld en mij partner natuurlijk en ik ben nu vooral ontzettend moe moe moe. Heb even alles op een laag pitje gezet, doe bv. Samen met me vriend een boodschapje of een uurtje wat in het huis en dan is het ook wel klaar, dan ben ik op. Even niks moeten en tot rust komen dat is wat ik wil. En vanuit daar als de spanningsboog wat minder geladen is na een tijdje rust dan aan mijzelf gaan werken doormiddel van therapie en psycholoog en alles langzaam weer oppakken. Hoop dat de bedrijfsarts het daarmee eens is.
Alle reacties Link kopieren
Vervolg vandaag dus naar bedrijfsarts geweest. Deze keer gelukkig een fijne man, geduldig en zonder conclusies heeft ie geluisterd en wat test afgenomen. Hij vind dat ik zelf actief mee werkt doordat ik de huisarts en psycholoog had ingeschakeld. Verdee gaf ie aan dat het soms goed is om te herpakken maar dat soms rust ook goed is en dat het niet verstandig is om te gaan werken op dit moment. Komende twee weken dus even niks en dan moet ik weer terug komen.
Goedzo! Het is je dus blijkbaar ook gelukt om je goed en duidelijk uit te drukken. Nu krijg je een beetje lucht en kan je weer op adem komen. Over 2 weken weer verder kijken. Succes!
quote:meissie22 schreef op 19 december 2014 @ 14:32:

Ja dat is probleem ook. Ik heb alles op papier gezet gewoon van het begin tot eind, hoe ik mij voel hoe waar het begonnen is en erger geraakt en wat voor klachten. Ben naar de huisarts geweest maargoed daar zit je dan 5 minuten en verwijsd je door naar een psycholooog en bedrijfsarts dus. Ind ga ik zelf geen label aan mijn klachten hangen. Maar als ik kijk naar de omschrijving van overspannen dan ben ik daar allang over heen. Een weekje vakantie maakt het niet beter en ik blijf steeds tegen dezelfde dingen aanlopen, waardoor ik voor me gevoel steeds meer in een negatief spiraal neer komt. Daarnaast helpt het ook niet mee dat ik alle mensen ontzettend wantrouwd en altijd bang ben dat ze mij niet begrijpen.



Nou ja lastig uit te leggen komt er gewoon op neer dat ik helemaal in de stress schiet om naar de bedrijfsarts te moeten en dingen eventueel fout te doen daar





Een huisarst verwijst helemaal niet naar een arboarts, ben je wel echt geweest?

Edit: te snelle conclusie.
De huisarts kan best verwijzen naar de bedrijfsarts, vooral als je daar al een afspraak hebt staan. Dus niet officieel 'doorverwijzen', maar dat hij daar gewoon in gesprek naar verwijst. Zo heb ik die post geïnterpreteerd, in de zin van 'ik geef je een verwijsbrief voor de psycholoog en ga het op werkgebied oppakken met de bedrijfsarts'.
Alle reacties Link kopieren
Sorry, misschien kom ik soms wat warrig over in mijn post, maar wat blijekip het verwoord, huisarts gaf inderdaad aan dat ik via haar een verwijzing naar de psycholoog en bloedtest krijg en ik met mijn werk de bedrijfsarts moet inschakelen zodat ze een traject kunnen opstarten.
Alle reacties Link kopieren
En bedankt blijekip, ga nu eerst even bijkomen en verder niet teveel met werk bezig zijn.
Ik heb vooral mijn fysieke klachten benoemd bij de bedrijfsarts, maar ik had een hele goede ervaring met een arts die ook wel inzag dat gewoon weer aan het werk gaan vragen is om problemen bij burn out klachten. Ik had namelijk erg last van onverklaarbare duizeligheid (anders was ik gewoon blijven werken, al was mijn denken compleet pulp). Ik heb zelf een eigen traject uitgestippelt qua huisartsen en psychologen, dat heb ik gemeld maar ben daar niet verder op ingegaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven