En, wat eten we vandaag?

01-11-2014 13:04 3081 berichten
Alle reacties Link kopieren




Eten, koken, smaken, proeven, ruiken, borden mooi opmaken, genieten en natuurlijk kletsen over van alles en nog wat!



Dit is een langer lopend topic, het vorige deel vind je hier http://forum.viva.nl/forum//en-wat-eten ... s/221428/0. Dat neemt niet weg dat iedereen van harte welkom is om mee te schrijven.
quote:Teigera schreef op 18 december 2014 @ 12:20:

@irmaladouce: Zweedse kardemomcakejes, dat klinkt lekker zeg!



Ik kwijl dagelijks op de BBC GoodFood-site. Dom dom dom... mijn bookmarks rijzen de pan uit, ik wil van alles en nog wat maken, haha. En dat kan natuurlijk niet allemaal tegelijk! Vooral lekkere dingen om te bakken heb ik zin in, zoals desserts, koekjes, cinnamon rolls en dat soort dingen. Niet handig als je de enige bent in huis die het lust...

Ik zou zeggen doen! Nu kan het nog.
Alle reacties Link kopieren
Zo deel 1 van mijn Oscar optreden is voorbij. Heb schoonouders gebeld en het een en ander afgesproken. Kreeg het idee dat schoonmoeder er ook niet zo blij mee is maar ze is te tactvol om er echt iets van te zeggen. En natuurlijk zouden wij ook 2e kerstdag kunnen gaan maar willen ook een dagje voor onszelf.

Nagerecht laat ik vallen,dat mag schoonzus doen of we eten ijs oid. Ik maak wel een voorgerecht. Is makkelijker meenemen voor zoveel mensen:-)



En toch blijf ik er bij dat ik het raar vind dat schoonzus zegt het met ons gezellig te vinden,mijn schoonmoeder zei dat net dat ze dat gezegd had. Ik vraag me dan gewoon af waarom ze nooit contact opnemen en de kinderverjaardagen vieren als wij moeten werken etc.

Maar ik hou er over op,beter voor mijn bloeddruk en voor de gezelligheid hier:-))



Mijn linzensoep is klaar,en lekker! Had nog salie en die erdoor gedaan en harissa.

Erbij maak ik nog een salade van spinazie en komkommer,rode ui en halloumi erbij.



Kan meteen voor morgen een bakje soep achterhouden om mee te nemen naar mijn werk.
Alle reacties Link kopieren
Ladies, er staat een Rudolph foto op Facebook!
????????????
Alle reacties Link kopieren
Leuk Mare!
quote:mare_1981 schreef op 18 december 2014 @ 14:41:

Ladies, er staat een Rudolph foto op Facebook! Dat noem ik nou nog eens hart voor de zaak.
Alle reacties Link kopieren
Staat je goed!
Alle reacties Link kopieren




Stoer Rudolph Mare!
Uiteindelijk dus geen boodschappen gedaan. Hard aan het werk. Mezelf dus verwaarloosd. Niet goed bezig. Maar ik ga het goedmaken. Ik heb nog 1 stronkje lof. Ik wilde eerst witlof risotto maken, maar dan is 1 struikje een beetje karig. Dus ik maak witlof salade met gebakken champignons en lente uitjes. En rozemarijn aardappeltjes uit de oven. En erbij heb ik gravad lachs die ik bij Ikea had meegenomen (en die ik altijd best lekker vind). Het is een beetje een rare combi, maar soit.
Alle reacties Link kopieren
Geweldig Mare



Rare combi's kunnen best, als het maar allemaal lekker is, vind ik. Ik at op klus, een broodje hamburger en wat aardappelsalade. Tja.
Alle reacties Link kopieren
Zo, we zijn inmiddels al drie kwartier onderweg naar Frankrijk.

Schatje rijdt en mijn broertje zit lekker achterin, ik heb een kussen en een dekentje meegenomen dus ga zo nog even een tukkie doen.



Tot over een paar dagen ladies!
????????????
Alle reacties Link kopieren
Veel plezier Mare!!
Alle reacties Link kopieren
Hoe was de promotie van je vriendin, Teigera?

M'n broer had aki een keer meegenomen uit Jamaica. En onlangs kwam ik een leuke Jamaicaan tegen, waardoor ik aan aki moest denken. (Leuke mannen associeer ik altijd met voedsel, als ik eens terug wil denken aan een man hoef ik alleen maar een bepaald gerecht te eten. ;) ) Het smaakt een beetje ei-achtig, ik ben benieuwd of het overeenkomt met herinnering.

Oh wauw Moosey, wat een plaatje dat dessert, smaakt vast ook erg lekker!



Uiteindelijk heb ik veel te lang aan mijn deadline gewerkt, waardoor mijn stoofpotje een soort middenweg werd tussen risotto en rundvleesstoof. Met o.a. gepelde tomaten en veel knoflook. Was prima, maar niet wat ik had willen maken.



Goede reis en veel plezier in France, Mare!
Alle reacties Link kopieren
Veel plezier in la douce France, mare !



Het eten met werk gisteren was wel OK, maar het hoofdgerecht had wel wat van klassiek kantinevoer weg. Eerst Carpaccio van hert met oude-kaas-schaafsels, daarna een pompoen-safraansoepje, hoofd was kalfsrollade met paddenstoelensaus, een verrassend lekkere aardappelgratin en hele smerige, doodgekookte groentes die ik heb laten liggen; als toet was er een soort ijscake. Maar tjonge, uitserveren voor 430 mensen duurt lang!



Goed, het worden dus geen oesters zondag. Maar die vongole die je oppert vind ik ook leuk, Moosey. Daar ga ik mee aan de slag. Een schaal met gerookte zalm (met apart een mierikswortelsausje erbij) en een schaal met vongole/mosseltjes waar ik iets - nog te bedenken - creatiefs mee doe, en daar lekker brood bij.



Het recept van de Zweedse kardamomcakejes kreeg ik van mijn Zweedse buurvrouw. Zij maakt 1 grote in een ronde cakevorm, maar ik maak ze in een muffinvorm. Ze zijn erg lekker. Als iemand geïnteresseerd is, zal ik het hier plaatsen.
veel plezier Mare!



Gisteren lekker zelfgemaakte steenovenpizza bij mijn moeder gegeten!



Vanavond een beetje restjes opmaken (ruimte maken in de koelkast voor de kerst dus geen boodschappen doen totdat alles echt op is ) Ik denk dat we rijst eten met dal, doperwtjes, vlees voor vriend, wortel-rodekool salade en raita. En ik heb nog 2 chapati's in de vriezer liggen!
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen. Laatste werkdagje

Vanavond eten we op verzoek van lief burrito's met kip, paprika en champignons.



Irma, graag het recept. Het klinkt heel lekker winters. Gelukkig viel het menu wel mee. Inderdaad wel heel klassiek.



Zephora, eten associeren met mannen: goeie combi



Veel plezier, Mare.



Ai GB, wel goed voor jezelf blijven zorgen, he!
Alle reacties Link kopieren
Veel plezier Mare!



Ik eet een bakje linzensoep en neem gewoon brood mee naar mijn werk.

Man eet de rest van de pizza die hij vorige week had erbij.
Goedemorgen!



Succes vandaag Koor, met je laatste werkdag voor je vakantie!



@irma: ik ben ook erg benieuwd naar de Zweedse kardemomcakejes, dus als je het recept zou willen plaatsen, heel graag! Lijkt me heerlijk winters en kruidig.



@zephora: ik vond het indrukwekkend, zo'n promotie. Allerlei tradities en hooggeleerde heren en vrouwen en dan iemand die je kent, die het werk van de afgelopen jaren moet gaan verdedigen. Het was erg leuk om mee te maken. Geweldig, dat je leuke mannen associeert met eten...



@GB: je hebt gelijk hoor, nu kan het nog om allerlei dingen te maken. Maar ik moet het ook allemaal opeten (normaal gesproken zou ik dingen meenemen naar m'n werk, maar ja) en ergens kunnen bewaren. Mijn oogjes zijn soms groter dan mijn vriezer, haha.



Maar vandaag ga ik dan toch aan de slag: een hartige cake met zongedroogde tomaat en feta, en broccolisoep met pistou.
@Teigera, leuk he zo'n promotie! Ik heb het nu 2 keer mogen meemaken en het was een hele interessante ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Voilà, het recept (via het Frans uit het Zweeds naar het Nederlands vertaald ).

Héél simpel, snel en lekker!



Zweedse kardamomcake



Ingrediënten:

4 dl bloem

1 soeplepel bakpoeder

1 dl suiker

2-3 koffielepeltjes kardamomzaadjes, in een vijzel gestampt

100 g boter

1 ei

2 dl melk

Parelsuiker of gehakte amandelen



Baktijd: ongeveer 30 min.



Meng alle droge ingrediënten in een kom. Verdeel de boter met je vingers of een vork door de droge mix. Voeg het ei en de melk toe en meng tot een gladde massa. Doe het deeg in een ronde vorm (ong. 22 cm diameter), strijk het oppervlak glad en bestrooi met parelsuiker (en/of gehakte amandelen). Bak in het onderste gedeelte van de oven gedurende 30 minuten. Laat de cake afkoelen voordat je hem uit de vorm haalt.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt lekker Irma!
Dankjewel Irma! Maar een soeplepel bakpoeder? Werkelijk, dat is toch onwijs veel? Of begrijp ik het verkeerd: ik denk aan een opscheplepel voor soep, misschien wordt er een eetlepel voor soep bedoeld?



Irmaladouce, mss niet heel fancy, maar wel lekker: Impepata di cozze e vongole?



Klinkt lekker wat je gaat maken, Teig. En wbt het bakken zullen ze je in elk geval missen op je werk denk ik.



Mare, veel plezier!



Haha Zephora, zolang je maar vooral positieve associaties hebt dan. En/of niet te veel mannen verslind, hahaha.



Koelkast is weer een beetje gevuld. Kan in elk geval weer smoothies maken voor ontbijt en ik heb groente in huis. Gisteren was ook nog best gezond al met al en de witlof salade was lekker. Nog wat opgeleukt met pompoenpitten en kappertjes. En een pompoenpitolie/appelazijn/dijon mosterd dressing erover.



Ik heb nog gravad lachs die ik vanavond op wil maken. Dus ik denk dat ik een erbij soepje maak en broodje ofzo. Courgettesoep of broccolisoep.
Alle reacties Link kopieren
quote:Teigera schreef op 19 december 2014 @ 11:47:

Dankjewel Irma! Maar een soeplepel bakpoeder? Werkelijk, dat is toch onwijs veel? Of begrijp ik het verkeerd: ik denk aan een opscheplepel voor soep, misschien wordt er een eetlepel voor soep bedoeld?



[IMG=400]http://i58.tinypic.com/n3aqfc.jpg[/IMG]Jaaaa, teigera, ik bedoel een eetlepel - zo'n ding heet in het Frans une cuillère à soupe... En dat plaatje van jou, da's toch een pollepel? Naja, whatever. Het gaat dus om een eetlepel bakpoeder in het recept.
Alle reacties Link kopieren
GeorgieBrown, ja daar zat ik ook aan te denken: impepata di cozze e vongole - ik wist alleen niet dat het zo heet



Ik heb ook nog een koud ideetje. Schelpdieren enkel met aanhangend water gaarkoken, laten afkoelen, in 1 helft van de schelp op een schaal doen en dan een soort vinaigrette van olijfolie, citroensap, knof, peterselie en zwarte peper erover. Maar da's wel heel zomers...
Ah, een eetlepel dus! That makes sense . Mooi woord in het Frans, voor zoiets simpels als een eetlepel. Een pollepel is trouwens dit:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven