Actueel
alle pijlers
Wat is NL toch geweldig, not
dinsdag 29 juli 2008 om 00:31
Daders hielden lammetje voor slachting in wurggreep
HARDINXVELD-GIESSENDAM - De twee Roemenen die het op het jonge schaap Hilly hadden gemunt, wilden het dier opeten. ,,In een dronken bui besloten ze daarom het dier te slachten,'' zegt politiewoordvoerder Gijs Herwig. Een agente in burger zag de twee zaterdagnacht door een weiland in Boven-Hardinxveld ronddwalen.
Ze alarmeerde vervolgens haar collega's die met zaklampen het weiland in gingen en daar een geslacht lam aantroffen.
De dronken mannen werden meegenomen voor verhoor. Op het politiebureau vertelden ze dat ze het dier in een wurggreep hadden gehouden en vervolgens hadden geslacht. Het vlees wilden ze thuis bereiden en oppeuzelen. Het duo is zondag heengezonden.
De eigenaar van Hilly zegt nog erg aangeslagen te zijn van de vondst die hij zondagochtend deed. ,,Het was een jong schaapje dat in maart is geboren,'' vertelt hij. ,,Ze liep de eerste paar weken geregeld door ons huis. Mijn moeder en nichtje gaven haar ook de fles. Deze toestand hakt er bij ons behoorlijk in.''
Ben ik de enige die het krankzinnig vind dat deze idioten naar huis zijn gestuurd?? Dus dit kan je gewoon maken in Nederland, geen probleem!
HARDINXVELD-GIESSENDAM - De twee Roemenen die het op het jonge schaap Hilly hadden gemunt, wilden het dier opeten. ,,In een dronken bui besloten ze daarom het dier te slachten,'' zegt politiewoordvoerder Gijs Herwig. Een agente in burger zag de twee zaterdagnacht door een weiland in Boven-Hardinxveld ronddwalen.
Ze alarmeerde vervolgens haar collega's die met zaklampen het weiland in gingen en daar een geslacht lam aantroffen.
De dronken mannen werden meegenomen voor verhoor. Op het politiebureau vertelden ze dat ze het dier in een wurggreep hadden gehouden en vervolgens hadden geslacht. Het vlees wilden ze thuis bereiden en oppeuzelen. Het duo is zondag heengezonden.
De eigenaar van Hilly zegt nog erg aangeslagen te zijn van de vondst die hij zondagochtend deed. ,,Het was een jong schaapje dat in maart is geboren,'' vertelt hij. ,,Ze liep de eerste paar weken geregeld door ons huis. Mijn moeder en nichtje gaven haar ook de fles. Deze toestand hakt er bij ons behoorlijk in.''
Ben ik de enige die het krankzinnig vind dat deze idioten naar huis zijn gestuurd?? Dus dit kan je gewoon maken in Nederland, geen probleem!
dinsdag 29 juli 2008 om 07:09
Ik ben het wel eens met Ikke en Woosh.
Wat die mannen gedaan hebben, kan en mag niet. Dat vooropgesteld. Heel erg triest voor de eigenaar. Stel het is je hond of kat, ik zou ontroostbaar zijn. Ik vind een boete op zijn plaats (er van uitgaande dat ze die wel gekregen hebben) en een eventuele taakstraf, een prima straf.
Kijk, als ze nou het beest hadden mishandeld... Was het een ander verhaal.
Wat ik wel jammer vind in deze discussie, is dat als iemand het niet eens is met je, dat er gelijk erg hard gereageerd wordt. Jij ben gek en ik niet. Jij bent niet normaal dat jij dat vind. En dan bedoel ik met name Jaschenca. Is niet nodig lijkt me.
Wat die mannen gedaan hebben, kan en mag niet. Dat vooropgesteld. Heel erg triest voor de eigenaar. Stel het is je hond of kat, ik zou ontroostbaar zijn. Ik vind een boete op zijn plaats (er van uitgaande dat ze die wel gekregen hebben) en een eventuele taakstraf, een prima straf.
Kijk, als ze nou het beest hadden mishandeld... Was het een ander verhaal.
Wat ik wel jammer vind in deze discussie, is dat als iemand het niet eens is met je, dat er gelijk erg hard gereageerd wordt. Jij ben gek en ik niet. Jij bent niet normaal dat jij dat vind. En dan bedoel ik met name Jaschenca. Is niet nodig lijkt me.
dinsdag 29 juli 2008 om 07:22
Ocherm, schaapje toch....
Het valt mij wel op, dat men in reacties op nieuwsberichten als deze altijd vervalt in de discussie of mensenleed nu erger is dan dierenleed. En ook altijd wordt de bio-industrie aangehaald.
Onlangs was er het nieuwtje dat er een Bordeauxdog was doodgeslagen in Biddinghuizen en zaterdag heeft één of andere imbeciel zijn Rottweiler zo lang achter zijn fiets aangesleept dat het beestje aan oververhitting en met kapotte pootjes bij het Dick Bruna huis in Utrecht overleed. Volgens mij doen mensen dit soort dingen met dieren, omdat je er in Nederland helemaal niet voor gestraft wordt. Een "niet meer doen, hoor!" en een lullig boetetje.
Je krijgt dan altijd een discussie tussen reageerders die het vreselijk vinden en een hoge straf willen voor de dader, en mensen die het niks kunnen schelen want "het is maar een dier!" en "we vreten ook allemaal vlees".
M.i. ben je gewoon niet helemaal goed bij je hoofd als je dieren mishandeld. Het is walgelijk. Een dier kan zich niet verweren en kan ook niet voor zichzelf opkomen. Daarom grijpt dit nieuws ook aan, zeker dierenliefhebbers zullen er de rillingen van krijgen. Alleen de mens is in staat tot het walgelijk toetakelen en martelen van dieren. In de natuur gaat het allemaal wat anders, zonder ondraaglijke pijn of mishandeling. Alleen de mens is tot zulke wreedheden in staat.
En... (maar dat zal in dit geval van de dronken Roemen niet zo zijn) de meeste potentiële moordenaars en verkrachters beginnen met het mishandelen van dieren. Totdat dat geen uitdaging, kick meer geeft; dan gaan ze over op mensen.
Overigens eet ik geen vlees uit de bio-industrie,en eet maar 1 of 2 keer vlees per week. Ik koop kleding van merken als Kuychi en loop eigenlijk altijd op teenslippers, gympen of hakken. Geen schoenen van leer. Ik heb wél huisdieren die vlees eten, maar ik haal mijn raw-food bij de scharrelslager, en dat is voornamelijk slachtafval.
Het valt mij wel op, dat men in reacties op nieuwsberichten als deze altijd vervalt in de discussie of mensenleed nu erger is dan dierenleed. En ook altijd wordt de bio-industrie aangehaald.
Onlangs was er het nieuwtje dat er een Bordeauxdog was doodgeslagen in Biddinghuizen en zaterdag heeft één of andere imbeciel zijn Rottweiler zo lang achter zijn fiets aangesleept dat het beestje aan oververhitting en met kapotte pootjes bij het Dick Bruna huis in Utrecht overleed. Volgens mij doen mensen dit soort dingen met dieren, omdat je er in Nederland helemaal niet voor gestraft wordt. Een "niet meer doen, hoor!" en een lullig boetetje.
Je krijgt dan altijd een discussie tussen reageerders die het vreselijk vinden en een hoge straf willen voor de dader, en mensen die het niks kunnen schelen want "het is maar een dier!" en "we vreten ook allemaal vlees".
M.i. ben je gewoon niet helemaal goed bij je hoofd als je dieren mishandeld. Het is walgelijk. Een dier kan zich niet verweren en kan ook niet voor zichzelf opkomen. Daarom grijpt dit nieuws ook aan, zeker dierenliefhebbers zullen er de rillingen van krijgen. Alleen de mens is in staat tot het walgelijk toetakelen en martelen van dieren. In de natuur gaat het allemaal wat anders, zonder ondraaglijke pijn of mishandeling. Alleen de mens is tot zulke wreedheden in staat.
En... (maar dat zal in dit geval van de dronken Roemen niet zo zijn) de meeste potentiële moordenaars en verkrachters beginnen met het mishandelen van dieren. Totdat dat geen uitdaging, kick meer geeft; dan gaan ze over op mensen.
Overigens eet ik geen vlees uit de bio-industrie,en eet maar 1 of 2 keer vlees per week. Ik koop kleding van merken als Kuychi en loop eigenlijk altijd op teenslippers, gympen of hakken. Geen schoenen van leer. Ik heb wél huisdieren die vlees eten, maar ik haal mijn raw-food bij de scharrelslager, en dat is voornamelijk slachtafval.
dinsdag 29 juli 2008 om 08:01
VOlgens mij is dat niet zo. In de VS bijv. staan er ontzettend zware straffen op moord en op drugsgebruik, maar dat komt daar meer voor dan hier. Helaas is er meestal geen directe correlatie tussen de hoogte van straffen en gedrag van misdadigers/wetsovertreders: het zijn juist de impulsieve mensen die sowieso niet goed nadenken wat ze doen.
dinsdag 29 juli 2008 om 08:17
Wie zegt trouwens dat ze er alleen met een boete vanaf zijn gekomen? Ik haal uit het bericht alleen dat ze zijn heengezonden. En dat gebeurt in de meeste zaken: verdachte wordt gehoord en heengezonden. Dan gaat politie zaak afronden, insturen naar justitie en dan wordt daarna besloten of ze een boete krijgen, of een taakstraf van de officier, of dat ze naar de rechter moeten en kan die besluiten tot geldboete, taakstraf of gevangenisstraf. Volgens mij is hier die laatste stap nog helemaal niet genomen, en zijn ze gewoon heengezonden omdat de politie klaar was met het verhoren van de heren, en er geen grond is om ze nog langer vast te houden in afwachting van hun strafzaak.
dinsdag 29 juli 2008 om 08:23
Ik denk juist wel dat men minder snel dieren verwaarloosd of mishandeld als een dier niet meer als "ding" wordt gezien, maar als levend wezen. In de Nederlandse wet heeft een dier gewoon geen rechten, een hond is voor de wet hetzelfde als een bank of t.v. Dat slaat nergens op. Een dier heeft wel degelijk gevoel, geen gevoelens maar kan wel lijden en pijn voelen.
Hoeveel nieuwsberichten er de afgelopen dagen al verschenen zijn over honden die gewoon in gloeiende auto's worden achtergelaten.... Ik denk dat men wel 3 keer nadenkt voordat de hond in de auto wordt opgesloten als er een fikse boete of werkstraf opstaat. Nu kun je als redder nog beboet worden, mocht je in de verleiding komen om een hond uit een gloeiende auto te willen redden. Mag je mooi de ruit vergoeden en met een beetje pech ook nog een schadevergoeding. Één van mijn honden heeft een hartafwijking en zakte tijdens een clubdag opeens in elkaar vanwege oververhitting, dit is geen prettige dood kan ik wel vertellen. De hond zijn ingewanden bereiken een hoge temperatuur en langzaam vallen alle lichaamsfuncties uit waardoor de hond stikt.
Een hond opsluiten in een hete auto is pure mishandeling en moet gestraft worden, net als alle andere vormen van dierenmishandeling.
Ik denk dat de vergelijking met straffen voor drugsmisbruik en moord in de V.S. niet opgaat, dat is een heel ander verhaal. Dat is wat mensen elkaar en zichzelf aandoen.
Wel worden er in de V.S. flinke straffen uitgedeeld voor dierenmishandeling en is er zelfs een dierenpolitie. Dat is een goede zaak. Dieren hebben geen stem en kunnen niet voor zichzelf opkomen, wettelijke bescherming voor hun is nodig. kijk naar een Michael Vick, een topsporter die als hobby hondengevechten organiseerde; deze knakker komt nooit meer als sporter aan de bak en heeft een flinke gevangenisstraf gekregen. En zo hoort het, je mag als mens niet sollen met de dieren. Wij mensen worden geacht over gevolgen na te denken en een geweten te hebben. Als je een dier kan pijnigen en mishandelen behoor je wat mij betreft tot het laagste van het laagste.
dinsdag 29 juli 2008 om 08:35
Jaschenca, even off topic, maar waarom voel jij altijd de behoefte om meteen te gaan schelden of in dit geval, tegen forummers te zeggen dat ze weg moeten gaan? Ik snap dat echt niet. Ik laat me nu helaas verleiden om hierop te reageren, omdat ik oprecht verbaasd ben en nieuwsgierig waarom je dat zo vaak doet. Realiseer je je dat het ervoor kan zorgen dat anderen je minder serieus nemen en erger nog, geen zin hebben om je postings door te nemen? Misschien kan je daar niet mee zitten, maar ik ga er voor het gemak even vanuit dat je op een forum zit, omdat je digitale interactie wil en dat wordt zo wel heel lastig.
dinsdag 29 juli 2008 om 08:40
Helaas worden dieren in Nederland door de wet als bezit aangeduid en dus niet als levende wezens. Daarom krijg je ook maar een waarschuwing als je je hond met 25 graden buitentemperatuur in de auto laat zitten en dit geval ook weer...
Is ook niet echt goed voor de naam van Roemenen hier in Nederland...
Is ook niet echt goed voor de naam van Roemenen hier in Nederland...
dinsdag 29 juli 2008 om 09:03
Vorig jaar kwam een vage vriend van me langs met zijn net in NL aangekomen cambodjaanse vriendin. Toen zij buiten de ganzen in het parkje zag lopen wilde ze er direkt een gaan vangen voor het avondeten. Vriend heeft haar moeten uitleggen dat dat in NL niet de gewoonte is, anders hadden we gans op het avondmenu gehad. Ze was zich van geen kwaad bewust: in haar land is het normaal dat je zo'n beest als voedsel ziet. En ze was niet eens dronken.
Wij hebben hier in NL nogal een bijzondere manier om met dieren om te gaan; in grote delen van de wereld gaat dat echt anders. Leg maar eens aan een paar hongerige Afrikanen uit wat een kinderboerderij is, of een dierenambulance, of een zeehondjescreche. Ze denken dat je ze in de maling neemt.
Die Roemenen verdienen gewoon een boete of een taakstraf, verder moeten we er niet een al te groot drama van maken.
Wij hebben hier in NL nogal een bijzondere manier om met dieren om te gaan; in grote delen van de wereld gaat dat echt anders. Leg maar eens aan een paar hongerige Afrikanen uit wat een kinderboerderij is, of een dierenambulance, of een zeehondjescreche. Ze denken dat je ze in de maling neemt.
Die Roemenen verdienen gewoon een boete of een taakstraf, verder moeten we er niet een al te groot drama van maken.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
dinsdag 29 juli 2008 om 09:08
Ik heb hier een link met een foto van het schaap, de foto staat bij het artikel in het AD:
http://www.ad.nl/multimed..._2907schaapge_166826a.gif
http://www.ad.nl/multimed..._2907schaapge_166826a.gif
dinsdag 29 juli 2008 om 09:16
Ja hallo, relativeren okay, maar dat mensen niet beter zouden weten slaat nergens op. Je dient gewoon met fikken van andermans (huis) dieren af te blijven. Zou een mooie boel worden. Loop ik met mijn hond op straat en komt een net aangekomen Chinees de lijn uit mijn handen rukken omdat hij een potentieel avondmaal in mijn huisdier ziet. Of dat ik niet boos mag zijn omdat een Mongoolse migrant mijn paard uit de wei sleept om hem te slachten en te eten. Of gewoon meeneemt, want daar is dat heel gewoon. Slaat nergens op. Als je op deze manier relativeert ben ik als hobbyboerin dus niet meer veilig voor de honger van mijn medemens en moet ik dat maar normaal vinden omdat dat in andere contreien toch allemaal heel gewoon is.
Als ik ooit iemand mocht betrappen op het mishandelen of willen consumeren van 1 van mijn beestjes, die zal daar behoorlijke spijt van krijgen. Hoe gewoon het voor hun ook is.
dinsdag 29 juli 2008 om 09:17
Onderzoek wijst uit dat Mara gelijk heeft. Echter, wat jij hier gedeeltelijk voorstelt vergt een cultuuromslag, geen wetswijziging. Cultuuromslagen zijn tergend moeilijk te bewerkstelligen, maar het goede nieuws is dat jij er persoonlijk iets aan kunt doen in je mening en in je gedrag, in tegenstelling tot een wetswijziging.
dinsdag 29 juli 2008 om 09:28
Waar Mara gelijk in heeft, is dat hoge straffen voor drugsgebruik of misbruik en moord het aantal moorden en drugsgebruik in Amerika niet terugdringt. Maar hebben wij het dan niet over iets wat mensen zichzelf aandoen?
Dieren kunnen beschermen is volgens mij een stukje beschaving. En omdat de mens zichzelf als beschaafd en geleerd wezen beschouwd ligt de taak om het dier te beschermen bij de mens. Een dier mishandelen toont weinig beschaving en menselijkheid. Een mens met gezond verstand zou het niet in zijn hoofd halen om dieren open te snijden, dood te slaan of achter de fiets te slepen. Dan is er iets mis met je. En daar dienen straffen op te staan. En zolang het in Nederland ongestraft kan, zal het gebeuren.
Het drugsbeleid in Amerika en de straffen daarop is een heel ander verhaal. Vergelijking gaat niet echt op. Over moorden kan ik niks zeggen, daar weet ik niks van.
In dit geval ging het om consumptie, maar dan nog. Ze dienen gewoon met hun fikken van andermans diertje af te blijven.