Lijf & Lijn alle pijlers

Hardlopen deel 4

15-08-2014 12:44 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft. Deel vier al weer. Nieuwkomers (of dat nu beginnende lopers dan wel ervaren lopers zijn) blijven natuurlijk ook altijd welkom om zich aan te sluiten en mee te schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb me ingeschreven voor de marathon van Rotterdam en zocht wat info op over een goede voorbereiding en zodoende stuitte ik op dit forum. Heb wat terug gelezen en vind het heel erg interessant om ervaringen en tips van iedereen te lezen. Vandaar dat ik me ook heb aangemeld!



Ik loop inmiddels alweer zo'n 3 jaar, de eerste jaren voornamelijk de 10km (wedstrijden) totdat de uitdaging van de 10 een beetje begon af te nemen. Heb daarna een aantal 15km wedstrijdjes en dit jaar 3 halve marathons gelopen. Had eigenlijk nooit de ambitie om een hele marathon tot lopen totdat een vriendin van me vorig jaar de marathon van Rotterdam liep en ik langs de kant stond om haar aan te moedigen. Ik had zoveel respect voor haar (en alle andere lopers!), dat wilde ik ook! Dus vandaar sta ik als alles meezit april aan de start van de marathon. Vind het wel heel spannend.



Iets waar ik aan moet werken is de training, en dan met name de frequentie. Vanwege een nieuwe baan (en onregelmatige werktijden) lukt het me meestal niet om meer dan 2x per week te lopen. Ik doe nu vaak 1 duurlooptraining (afgelopen zondag een trainingswedstrijd 15km Bruggenloop) en 1 interval training in de week maar besef me wel dat ik me voor mijn eerste marathon toch veel beter moet voorbereiden. Dus dat betekent beter plannen van de trainingen! Maar dit 'probleem' lees ik wel vaker!
Alle reacties Link kopieren
Ccmel welkom en gezellig dat je mee komt schrijven. Voor een goede voorbereiding voor een marathon moet je eigenlijk toch wel een 4 keer per week trainen. Zelf train ik altijd 5 keer per week. Maar met 4 trainingen in de week moet het ook lukken. Dus je moet eerst je trainingsomvang voorzichtig omhoog brengen alvorens met de marathon training te beginnen. En doe dat voorzichtig. Beperk je voorlopig met om de dag trainen als je nog maar gewend bent om twee keer per week te trainen want anders liggen blessures op de loer. En als je op 4 keer trainen over gaat moet je de trainingen serieus op elkaar afstemmen.

1 interval training en een duurlooptraining (het liefste met tempoblokken) zou ik erin houden. De andere trainingen moeten dan lichtere trainingen zijn. En bij voorkeur altijd een rustdag inplannen na de interval training en de lange duurloop training (met eventueel tempoblokken).

Veel gemaakt te fout is een te lange duurlooptraining (soms wel 35km) kort voor de marathon wedstrijd. Je loopt het risico om je kruid dan al verschoten te hebben. Een andere veel gemaakt te fout is een te lange tapering off na de langste duurloop. Ja die heeft men dan inderdaad nodig omdat de duurloop te lang is geweest maar door een te lange tapering off periode ben je over je piek heen en is het trainingseffect grotendeels verloren gegaan. Misschien aansluiten bij een atletiek vereniging voor gerichte adviezen en begeleiding. Op zich heb je met je loopverleden voldoende ervaring om de uitdaging aan te gaan alleen zal je door je lage trainingsfrequentie mogelijk toch nog wat belastbaarheid tekort komen die je nodig hebt voor een goede marathon voorbereiding. Dus dat zal je eerste stap moeten zijn, je trainingsfrequentie en omvang heel geleidelijk omhoog brengen. En geen tijd bestaat in deze niet .Het is geen kwestie van tijd maar een kwestie van prioriteiten stellen en jezelf een training discipline opleggen.

Ben zelf net terug van mijn training. 10min inlopen , 50min op duurloop 2 tempo en 10min uitlopen. 15,1km in 70min. Trainer had er nog uitdrukkelijk bijgeschreven dat ik he duurblok twee niet te snel moest lopen. Hij kent mijn valkuilen schijnbaar. Maar ik heb me nu dus netjes aan de tempo's gehouden. Voor morgen staat er volgens de trainer een zware training op het programma. Althans dat staat bij de toelichting, let op dit is een hele zware training dus ik kan mijn borst wel nat maken voor morgen. Die toelichting heb ik namelijk nog niet eerder gehad.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als een fijne training Baukje.

Succes met het uitbreiden van de trainingen Ccmel, ik werk ook onregelmatig, maar ik train wel vaak 3 x per week.

Ik ben net terug van een rustig loopje van 10 km. Zo weer naar de late dienst.
Alle reacties Link kopieren
Baukje, respect dat jij zo consequent traint en de tijden die je loopt kan ik alleen maar van dromen. Petje af! Ben wel benieuwt naar je zware training.



Sun.lover, 3 keer per week moet ook zeker lukken. Ik ben alleen geen ochtendloper waardoor ik als ik een late dienst heb meestal niet loop.



Gisteren heb ik 7km gelopen op een redelijk vlot tempo en vanmiddag staat 20km op een rustig tempo op de planning.



Ik moet toegeven dat ik een beetje bang ben om (weer) 4 keer per week te lopen. Begin dit jaar liep ik nagenoeg altijd 3 tot 4x per week, zeker in voorbereiding voor een wedstrijd. Ik heb het vermoeden dat ik op een gegeven moment overtraind was. Waarschijnlijk trainde ik veel te fanatiek, ik moest van mezelf iedere training sneller lopen dan de vorige, ik was zo gefocust op tijd(sverbetering). Dit had op een gegeven moment een averechts effect. Ik voelde constant moe en mijn tijden gingen achteruit. Met als dieptepunt een 10km wedstrijd waarbij ik na 5km moest gaan wandelen omdat ik het niet meer volhield, en dat terwijl ik 4 weken daarvoor een halve marathon had gelopen. Met pijn en moeite wist ik die 10 km in 58 min te volbrengen ipv 47/48 min. Hierna heb ik een aantal weken niet getraind en ben het daarna weer langzaam gaan oppakken. De eerste trainingen vielen enorm tegen. Als ik echt mijn best deed liep ik 5km in 29/30 min maar dan kon ik ook niet meer verder zo moe was ik. Ik heb mezelf meerdere malen afgevraagd of ik überhaupt nog wel door moest gaan met lopen, want op deze manier vond ik er niets meer aan. Toch doorgegaan (stond ook nog ingeschreven voor een aantal wedstrijden) en heb het hele tijdsaspect toen losgelaten, sindsdien gaat het beetje bij beetje beter. Ik zit zelfs alweer bijna op mijn oude niveau, en dat met 2x per week trainen. Maargoed, vanaf nu ga ik wel weer 3x per week trainen en als dat goed voelt wil ik het toch weer uitbouwen naar 4x per week, maar een beetje bang ben ik wel.
Alle reacties Link kopieren
Overtraindheid ontstaat niet door de frequentie van trainen maar inderdaad wel als je van iedere training een wedstrijd gaat maken. Trainen is vooral doseren en die keren dat je voluit gaat bij een training is het gedoseerd voluit gaan. Maar dat dan afgewisseld met rustiger trainingsblokken en trainingen. Ik denk dus dat het belangrijk is op zoek te gaan naar een goed schema of nog beter een goede begeleiding. Nooit meer dan twee zware trainingen per week.

Ik heb het vanmorgen weer gered. Om zeven uur opgestaan om om half negen al te kunnen gaan lopen. En weer op tijd thuis voor de cross van de twee jongsten. Ze zijn allebei derde geworden.

Training van vanmorgen was inderdaad heel pittig. Eerst een kwartiertje inlopen op een 5min/km, vervolgens nog een relatief rustig blok van 20min op 4min44 en daarna het echte werk. 4 keer 10min waarvan steeds de eerste 7min op 4min35 en de daaropvolgende 3min op 4min20/4min15. Zonder pauzes en dat was dan gelijk ook de grote uitdaging om na een snel blokje toch op relatief hoog tempo te kunnen doorgaan. Als laatste nog uitlopen naar huis. 19,3km net binnen 1 1/2 hr.
Alle reacties Link kopieren
@ccmel: ik zat er net zo in als jij, wilde alleen maar beter en beter worden, maar ik begrijp nu dat je echt maar drie weken kunt opbouwen en dat er dan een week rust tussen hoort. Ik heb een goede trainer in de arm genomen en toen ik hem huilend zat te vertellen dat ik mezelf niet goed genoeg vond terwijl ik als snelste was geëindigd begreep ik zelf ook wel dat het lopen niet gaat om 12 seconden te langzaam zijn, maar dat het leuk moet zijn. Dat geldt zeker voor een marathon! De trainingen moeten allemaal leuk zijn, want de marathon duurt een uurtje of vier, maar al die trainingstijd.....



@baukje: wouw, wat een training. Ik vind het grappig dat 5min/km pas inlopen is voor je... Gefeliciteerd met weer twee extra bronzen medailles in de kast erbij, of waren ze niet tevreden met hun derde plek?



Gefeliciteerd Mother! Heb je vandaag jezelf op een loopje getrakteerd?



Ik heb vanmorgen een crossje gelopen over het strand en ik heb genooooooten. Ik ben erg blij dat me dat weer lukt (het genieten) en dat ik de tijd helemaal los kon laten. Ik ben dan ook ergens tiende geworden, maar de grootste wedstrijd volgde na afloop: ik had een minder dan een uur de tijd om keurig gedouched en gekapt bij de muziekuitvoering van mijn kind te zijn, die dan wel om de hoek van de cross was, maar 20 km van huis verwijderd. Gelukkig lag op de 'camping' in het midden een douchehok!
Alle reacties Link kopieren
@anke, wat is eigenlijk een crossje?



Ik had het vandaag erg druk met overdag voor de klas staan en voorslapen voor de nachtdienst. Maar toch net even een rondje gelopen met mijn man, een rustig rondje van 6,5 km. Toch lekker.
Alle reacties Link kopieren
Zo, ik ben erg druk geweest de laatste dagen! Ik had gisteren een belangrijke deadline op werk dus daar ging veel van mijn vrije tijd heen maar ik heb het gehaald gelukkig. En ik heb nog wel wat kunnen lopen, zaterdag een kilometer of 17 en gisteren een rondje in het bos met een collega. We waren zo lekker aan het kletsen dat we veel langzamer liepen dan normaal, maar dat is ook wel eens goed denk ik. Ik had ook wel vermoeide benen omdat ik zondag ook 2 uur op de tennisbaan had gestaan, vandaag dus maar een rustdag!



@ccmel: Klinkt inderdaad als een typisch geval van overtraindheid. In mijn voorbereiding voor de marathon liep ik 3 keer per week, en ik had liever meer willen lopen dan minder. Maar meer dan 3 keer was voor mij moeilijk in te plannen. Je kent nu in ieder geval jouw valkuil, dat scheelt. Misschien een idee om met een schema te lopen? Daar zit altijd wel voldoende rust ingepland. Al moet ik zeggen dat ik dan vaak ook wel harder loop dan de bedoeling is.



@Baukje: Leuke ava, hoe krijg je zo'n bewegend plaatje in je ava?
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Zo mijn 1e intervaltraining via mijn werk is een feit, heerlijk, dit smaakt naar meer!

Zo, nu even douchen, ik kom later terug.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Alle reacties Link kopieren
Sun.lover een cross is een korte wedstrijd over natuurlijk terrein, vaak in het bos of over de akkers en bij voorkeur met wat uitdagingen in de vorm van wat hoogte verschillen en boomstammen.

Gioia een van mijn zoons heeft het plaatje een tijd terug voor me gemaakt. Heb zelf geen idee hoe of wat. ben een echte computer leek.

En mother wat hadden jullie gedaan op de training?



Ben zelf gelijk na het werk gaan lopen. Had zelfs nog even het zonnetje en was net voor de bui weer thuis. 10min inlopen op 5min/km daarna 60min op 4min40/km en vervolgens nog 10min. uitlopen op 4min50/km. Iets meer dan 17km in 80min.

Morgen weer een rustig duurloopje. Donderdag een kort interval programma met het oog op de wedstrijd voor zondag.
Alle reacties Link kopieren
@Baukje, dank je, een cross klinkt leuk.



Ik ga morgen met het loopgroepje intervallen, al zin in hoewel ik dan wel een beetje duf zal zijn omdat ik dan uit de nachtdienst kom.
Alle reacties Link kopieren
En ben je al geweest Sun.lover. Hoe ging het?

Ik had vandaan enkel een rustig duurloopje. Ik heb het droog gehouden, maar niet mijn schoenen en sokken, wat een zooitje weer in het bos. Maar wel lekker gelopen. Morgenavond ben ik aan de buurt voor het interval werk.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net terug Baukje. Ik vond het leuk. We hebben traptraining en heuveltjes gelopen en tempowisselingen tussen lantarenpalen.

Ook liep er een fysiotherapeut mee voor loophouding.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag langs en over de vliegbasis van Soesterberg gerend. Je kunt daar midden over de start- en landingsbaan lopen! Echt een aanrader!

Ook al waren mijn voeten nat, waren mijn hardloopvriendin en ik verdwaald (en dus te laat) en lag ons tempo niks hoog meer (we waren zo aan het rondkijken), het was een toploopje! We hadden de hele baan voor onszelf. Dan MOET je gewoon je armen wijd doen en er "vroemvroem" bij roepen!
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt geweldig Anke
Alle reacties Link kopieren
Anke ik kan het me al helemaal voorstellen hoe jullie daar over die baan gerent zijn. En volgens mij waren jullie niet de eerst en zullen ook niet de laatste geweest zijn die even de vleugels hebben uitgeslagen.

Vanavond een kort interval programma. ik zie alleen dat de trainer vergeten is de richttijden bij de afstanden te zetten. Nu ga ik er vanuit dat de trainer er vanavond is dus dan hoor ik wel wat de bedoeling is. En voor het geval hij er niet is heb ik zelf tijden bedacht. Ben ik wel benieuwd in hoeverre die overeenkomen.
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt leuk Anke! En natuurlijk moet je dan een vliegtuig na gaan doen!



En Baukje, klopte je idee van de snelheden een beetje?



En jouw intervaltraining klinkt ook leuk SunLover! Ik wil toch wel weer op zoek naar een loopgroepje want altijd alleen trainen is ook maar zo saai en ik kan me echt niet tot die intervaltrainingen zetten.



Ik had vanavond helemaal geen zin om te lopen want ik was moe, het regende en het waaide zo hard maar ik heb tóch doorgezet en uiteindelijk best lekker gelopen. Het moeilijkste is toch altijd om naar buiten te gaan, als je dan eenmaal aan het lopen bent dan is het prima.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Ja precies, maar ik zou ik niet zijn als ik ze ook weer niet sneller dan lopen dan ik zelf en de trainer bedacht had. En de grapjes ik had dus een super kort programma van 1000, 800, 600, 400 en 200m. Maar goed ik dacht kort maar krachtig zo kort voor een wedstrijd. Wil ik mijn laatste 200m loper zegt de trainer dat ik de serie nog wel een keer kan lopen. Maar de 1000tjes gingen in 4min15 en dan ieder volgende afstand 2sec per 200m sneller.

De wind maakte het wel een pittige training. Moeilijk om dan vlak te lopen. En heel typisch toen ik uit ging lopen in een rustig tempo was het helemaal moeilijk om tegen de wind in te komen. Met in en uitlopen erbij toch nog 14km dus zo super kort was de training niet.
Alle reacties Link kopieren
Haha Baukje dat verbaast me nou inderdaad helemaal niks!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
quote:gioia82 schreef op 18 december 2014 @ 21:19:

Haha Baukje dat verbaast me nou inderdaad helemaal niks!Ja en je kunt wel merken dat de trainer gewend is om pubers training te geven want hij ging gewoon weer opnieuw (inmiddels voor de tigste keer) uitleggen waarom dat steeds te snel lopen zo totaal zinloos is. En dan op zo'n manier dat ik dan zogenaamd zelf die conclusie trek.
Alle reacties Link kopieren
Wow anke! Dat klinkt echt heel bijzonder.



Ik heb van de week een interval training gedaan. Wel leuk te lezen dat iedereen dat op zijn eigen manier doet, geeft mij ook weer nieuwe ideeën. In mijn interval trainingen zit eigenlijk bijna geen variatie, ik ga altijd naar een hardloopbaan en versnel 1 of twee rondjes en dan 1 rondje op een rustig tempo, en dat dan een aantal keer achter elkaar.



Ik ga straks even een rondje lopen, maar heb net als Gioia wel een beetje moeite met het naar buiten gaan. Het regent en waait echt heel hard, maar heb van het weekend een "regenjas" gekocht dus ik heb eigenlijk geen excuus!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vanmorgen ook gegaan, ook om mijn jas te testen. Hond en ik vonden het eigenlijk best lekker. Tegen de wind en regen in weg, en wind mee teug. Nu lekker douchen!
Home is where your wifi connects automatically.
Alle reacties Link kopieren
Tegen 12 uur is het de bedoeling dat het hier droog wordt. Daar wacht ik dan maar op. Ik heb een rondje langs de Rotte gepland.
Alle reacties Link kopieren
En ik heb mijn ronde van 17 km gelopen. Ik kan zo genieten van lopen langs water en natuur.

Het ging lekker, ik hou wel van lopen met wind.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorig weekend ook voor het eerst langs de Rotte gelopen, echt heerlijk. Vind ook al die huisjes zo leuk daar.



Heb van de week mn jas getest en hij is echt prima voor een regenachtige dag. Liep normaal altijd met een vest maar als het begon te regenen was ik altijd behoorlijk doorweekt. Ik heb voor vanavond een rondje van 15 km op de planning staan.



Gebruiken jullie trouwens speciale "hardloop"horloges? Ik loop wel altijd met een sporthorloge maar die geeft niet het aantal km's of de snelheid aan. Ik wil er eigenlijk wel eentje aanschaffen, zit nu te kijken voor een garmin, maar echt goedkoop zijn ze niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven