Lijf & Lijn alle pijlers

Hoe, wat en wanneer 5:2/vastenleefwijze

03-11-2014 20:09 1773 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier een nieuw (5:2) vastentopic. Er staat nog veel info in het oude topic:

http://forum.viva.nl/foru ... g/list_messages/199730/70
louise1 wijzigde dit bericht op 03-11-2014 20:12
Reden: Toevoeging link
% gewijzigd
Poep, wie heeft jou gescheten?
Ik kwam hier eens een kijkje nemen dankzij MrsS, dit lijkt me ook wel iets voor mij.

Maar ik heb een vraag: ik lees een paar keer iets over een eetraam. Wat is dat?
Alle reacties Link kopieren
Hoi liara,



Ednaloy en ik doen inderdaad een eetraam,Asotut volgens mij ook. Dit houdt in dat wij niet twee dagen 500 calorien eten en vijf dagen gewoon eten maar elke dag eten wij alleen tussen 12.00 uur en 18.00 uur. Mijn eerste maaltijd van de dag is dus lunch, laatste maaltijd van de dag is avondeten. En tussendoor eet ik fruit en andere dingen natuurlijk.

Buiten ons eetraam om drink ik alleen water, thee of (bullet)koffie.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Dank je Louise. Dan is dat eigenlijk wat ik eigenlijk al bijna elke dag doe. Ontbijten doe ik meestal niet (maar drink wel zwarte koffie), rond 13.00 eet ik mijn lunch en na het avondeten om 18.30 ik eet ik eigenlijk ook bijna nooit meer wat.

Hou jij je dan wel aan een maximum aantal kcal op een dag, of let je daar niet op?
Alle reacties Link kopieren
Ik let niet op calorien maar we weten allemaal dat teveel calorien eten natuurlijk niet tot afvallen leidt;-) als ik een aantal dagen teveel heb gegeten dan houd ik een paar balansdagen en dan is er zo weer wat vanaf.
Poep, wie heeft jou gescheten?
het zou toch leuk zijn als je in je eetraam alles zou kunnen eten wat los en vast zit.
Alle reacties Link kopieren
quote:liara schreef op 17 december 2014 @ 14:39:

het zou toch leuk zijn als je in je eetraam alles zou kunnen eten wat los en vast zit.In principe eet ik wel alles wat los en vast zit, behalve granen en suiker.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel de indruk dat ik wat meer kan eten dan wanneer ik het over de dag verdeel hoor. Die lange tijd dat je nuchter bent is de truuk denk ik.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Ik ga me ook maar weer eens verdiepen in Paleo. Dat is me eens aangeraden door een arts, maar toen vond ik het teveel moeite. Gemak dient de mens tenslotte.



MrsS gebruik je helemaal geen suiker? Het is me opgevallen dat er in heel veel producten suiker verwerkt zit, het lijkt me haast ondoenlijk om dat helemaal uit je eten te bannen.
Alle reacties Link kopieren
Liara zolang je geen bewerkte produkten koopt maar alleen maar pure dingen, die je overgroot oma ook zou herkennen lukt dat aardig.

Mrs bakt heel veel zelf, ik niet, ik zondig zo af en toe. En nu in december nog wat meer dan anders. Maar zodra alles weer normaal doet (ik merk dat ik met mijn gezin toch echt minder weerstand heb), zondig ik alleen op de vrijdag en de zaterdag en dan ook nog eens minder uitbundig.
Alle reacties Link kopieren
quote:liara schreef op 17 december 2014 @ 14:47:

Ik ga me ook maar weer eens verdiepen in Paleo. Dat is me eens aangeraden door een arts, maar toen vond ik het teveel moeite. Gemak dient de mens tenslotte.



MrsS gebruik je helemaal geen suiker? Het is me opgevallen dat er in heel veel producten suiker verwerkt zit, het lijkt me haast ondoenlijk om dat helemaal uit je eten te bannen.



In bijna alle producten zit suiker of gluten in verwerkt, dus ik maak eigenlijk bijna alles from scratch. Ik bak zelf best veel en vervang suiker meestal door steviakristal, dat kan je bijna 1 op 1 vervangen, maar ik gebruik ook vaak voor een deel palmsuiker of gula kelapa, gedroogde vijgen/dadels, overrijpe bananen of honing om baksels zoeter te maken. Dat is ook gewoon suiker eigenlijk, maar voor een keer niet zo erg. Maar ik eet het niet dagelijks, zelfs niet wekelijks.



Ik heb er eigenlijk weinig moeite mee om suiker uit mijn leven te bannen, ik taal er echt niet meer na. Ik krijg weleens een hapje van Mason, maar het smaakt me niet eens meer. Ik vind het echt niet lekker meer.



Ik kook vaak voor meerdere keren en ik vries dan ook porties in. Of ik vries gesneden groenten in zodat ik ook eens snel klaar ben. Een grote vriezer is wel erg handig.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Jeetje, wat een hoop werk! Wel knap dat je dat volhoudt.

Ik heb inmiddels wel alle pakjes en zakjes e.d. de deur uit gedaan en maak nu veel meer zelf. Het is wat meer werk, maar uiteindelijk veel gezonder en lekkerder.



Maar goed, eerst de feestdagen maar weer door zien te komen, zonder een hoop kilo's eraan te eten en dan ga ik vanaf januari weer wat strenger zijn voor mezelf. Ik ben dit jaar al 15 kilo afgevallen, maar nu sta ik een beetje stil. Ik ga het vasten uitproberen dan. Ben benieuwd hoe dat gaat werken voor me.
Alle reacties Link kopieren
Hoop werk valt best mee. Ik doe het vaak 's avonds in plaats van op de bank hangen en TV kijken. Dan snijdt het mes ook aan twee kanten, je snaait veel minder.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Slim bekeken van je
Alle reacties Link kopieren
Wow Liara, 15 kilo is mooi!



Ik ben zelf denk ik misschien een beetje aan het hyperen op mijn schildkliermedicijn. Komt omdat ik meer dan 10 kilo ben afgevallen maar mijn dosis T4 is hetzelfde gebleven. Deze week maar eens bloedprikken en kijken of ik het moet minderen. Hopelijk kom ik dan niet weer aan natuurlijk
Poep, wie heeft jou gescheten?
Gedoe met je schildklier is echt waardeloos. Een beetje te snel is dan wel weer goed voor de lijn, maar verder....

Heb je er al lang last van?
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad goed voor de lijn maar een opgejaagd/zenuwachtig gevoel is niet leuk. En dat voel ik nu sinds kort een beetje.



Heb denk ik al 15 jaar last er van maar niets mee gedaan tot na ik kinderen kreeg. Toen werden de symptomen heftiger en kon ik het moeilijker handlen omdat ik natuurlijk voor twee kleine koters moest zorgen. nadat de jongste anderhalf was heb ik aangeklopt bij de dokter en sindsdien dus aan de T3 en T4. Scheelt wel maar het is nooit meer geworden wat het ooit was.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Dat is al lang, rot hoor. Gelukkig is het medicijnen dan nog redelijk onder controle te houden, maar je zou willen dat het er niet was.
De spruitjes staan op, paprika ligt onder de grill en het vegetarische burgertje zit in de pan. Het is bijna weer tijd om te eten! Hoera!
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 15 december 2014 @ 13:12:

[...]





Groene smoothies is een goed idee, daar zitten veel vezels in, AZM, in kokosmeel zitten veel vezels, ik doe altijd een eetlepel door de yoghurt, maar drink er wel veel water bij. Lijnzaad kan ook, maar ook daarbij goed water drinken. Je kan ook bij de apotheek een probioticakuur halen om de darmbacteriën in balans te brengen en ze daarna goed voederen met AZM. Verder is beweging goed voor de darmperistaltiek. En als je paleo eet, dan eet je waarschijnlijk ook geen granen/gluten. Dat maakte bij mij wel het grootste verschil.



Als dit allemaal niet werkt, zou ik de huisarts raadplegen.



Bedankt voor de tips!

Ik ben nu een aantal dagen bezig met de AZM en ik reageer er goed op! Ga af als een reiger. Tevens heb ik het idee dat het helpt overtollig vocht te verliezen. Mijn lijf houdt op dit moment nog veel vocht vast, maar laatste dagen plas ik enorm veel maar ik drink niets extra. Ik voel en merk ook gewoon dat ik steeds minder vasthoud; erg fijn! Probiotica is denk ik ook wel een goed idee, de boel even een handje op weg helpen.



Ik eet zelf geen volledig paleo. Ik probeer het vooral uit omdat ik belangrijk vind minder uit pakjes en zakjes te eten en minder suiker binnen te krijgen, maar ik eet wel gewoon hollandse kost met aardappels en ook yoghurt.

Daarnaast ben ik nog niet zo sterk dat ik geen slechte dingen meer eet, maar het gaat wel steeds beter.



alle zieken hier trouwens beterschap gewenst Het is echt raak op dit moment.
En weer geradbraakt na een vastendag... 4,5 uur slaap gehad... Dit wordt nu toch wel heel waardeloos...
Alle reacties Link kopieren
quote:babel schreef op 18 december 2014 @ 21:08:

[...]





Bedankt voor de tips!

Ik ben nu een aantal dagen bezig met de AZM en ik reageer er goed op! Ga af als een reiger. Tevens heb ik het idee dat het helpt overtollig vocht te verliezen. Mijn lijf houdt op dit moment nog veel vocht vast, maar laatste dagen plas ik enorm veel maar ik drink niets extra. Ik voel en merk ook gewoon dat ik steeds minder vasthoud; erg fijn! Probiotica is denk ik ook wel een goed idee, de boel even een handje op weg helpen.



Ik eet zelf geen volledig paleo. Ik probeer het vooral uit omdat ik belangrijk vind minder uit pakjes en zakjes te eten en minder suiker binnen te krijgen, maar ik eet wel gewoon hollandse kost met aardappels en ook yoghurt.

Daarnaast ben ik nog niet zo sterk dat ik geen slechte dingen meer eet, maar het gaat wel steeds beter.



alle zieken hier trouwens beterschap gewenst Het is echt raak op dit moment.

Fijn dat de AZM zo goed voor je werkt!



Ik eet ook nog weleens aardappels, niet zo vaak meer, maar een goede stamppot op zijn tijd vind ik heerlijk. Zeker met dit weer. Verder eet ik ook nog volle zuivelproducten, zoals volle yoghurt, volvette kaas, slagroom, roomboter. Ik heb het een tijdje niet gedaan, maar het leverde me geen voordelen op en ik kan niet zonder kaas. Geen granen/gluten wel, dat scheelt me zoveel ellende. En geen suiker vind ik ook best goed te doen en scheelt ook een boel ellende. Het is toch een beetje uitvogelen waar je lichaam het beste op reageert.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:Rasa* schreef op 19 december 2014 @ 06:57:

En weer geradbraakt na een vastendag... 4,5 uur slaap gehad... Dit wordt nu toch wel heel waardeloos...Komt het echt door het vasten? Slaap je op de andere dagen wel gewoon door?
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:Rasa* schreef op 19 december 2014 @ 06:57:

En weer geradbraakt na een vastendag... 4,5 uur slaap gehad... Dit wordt nu toch wel heel waardeloos...



Rasa, ik heb wel eens ergens gelezen dat vasten in de vorm van 5:2 voor sommige vrouwen averechts werkt i.v.m. onze hormoonhuishouding. Het zou dan beter zijn om dagelijks te vasten, dat 18/6 bijvoorbeeld; omdat je dan stabiliteit creëert.

Heb er me niet in verdiept omdat dit voor mij niet geldt, maar misschien toch eens opzoeken?

Op mark's daily apple staan er volgens mij wel een aantal artikelen over .
@Mrs, van te vroeg wakker worden heb ik helaas wel vaker last sinds ik de 40 ben gepasseerd. Maar er lijkt wel een sterke relatie te zitten met nachten na vastendagen. Ik hoor ook wel van andere 5:2'ers dat dit een probleem van aan het begin is en dat het een kwestie van doorzetten is.



@babel, misschien is een dagelijks eetraam wel beter, maar het is niet iets dat ik ga volhouden. En dat is bij het succesvol veranderen van eetgewoontes eigenlijk wel een voorwaarde. Twee dagen per week vasten en vijf dagen per week gewoon gezond eten, maar zonder op calorieën of tijdstippen te hoeven letten, werkt voor mij gewoon beter.



Volgende week is het de week van kerst waarbij ik me sowieso nogal in bochten moet wringen om te vasten. Misschien dat ik eens een weekje oversla om te kijken wat dit met mijn slapen doet.
Alle reacties Link kopieren
Rasa, ik weet wel dat je lijf, door "honger", adrenaline aanmaakt waardoor je moeilijk kunt slapen. Het lichaam blijft dan -als het ware- in een waakzame toestand... Wellicht speelt dit een rol bij jouw slapeloosheid.😔

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven