nieuwbouwhuis

12-12-2014 23:12 2859 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn misschien van plan om een nieuwbouw huis te kopen.

Ik ben mij aan het verdiepen in kosten, dingen waar je rekening mee moet houden enz.

Nu vraag ik mij af zijn er meer mensen die een nieuwbouw woning (redelijk recent) hebben gekocht? Zo ja op wat voor kosten kun je rekenen na het tekenen van de koopakte? Ik lees termen als bouwrente en depotrente.

Wat ik mij verder nog afvroeg was, Stel je ondertekend de koopakte in Maart. Je huis wordt opgeleverd in januari het jaar daarop. Moet je dan al betalen voor je hypotheek? Hoe gaat dit in zijn werk?

Hopelijk zijn er mensen hier op het viva forum die wat ervaringen willen delen.
Alle reacties Link kopieren
Daarnaast zei ik dat ik niet wist wat het bedrag op jaarbasis was.

Er zijn hypotheken (annuïteit) die aan het einde van het jaar bekijken wat je hebt afgelost en als je te weinig hebt afgelost, een extra bedrag innen. Vaak is je huis er dan al en zit je al richting het volledige bedrag dus zul je niets bij hoeven te betalen. Bij de ING bedachten ze in ieder geval dat het vanaf het begin van het jaar, maandelijks, al geïncasseerd moest worden in plaats van achteraf op jaarbasis te bekijken of je aan de minimale aflossing had voldaan...
Vandaag is de mooiste dag.
Alle reacties Link kopieren
Oh, en daarbij, het minimale aflossen hangt dus ook af van de hoogte van je hypotheek. Dus wanneer jou hypotheek lager is dan die van ons, zul je lagere minimale aflossing hebben dan wij.
Vandaag is de mooiste dag.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet eigenwijs, ik heb er alleen nooit van gehoord dat je een nominaal vastgesteld minimumbedrag moet aflossen. En ik kan er ook niets over vinden, terwijl ik wel lees dat ING hun beleid m.b.t. de aflossing van bouwdepots heeft aangepast.
Alle reacties Link kopieren
quote:kartonnendoos schreef op 20 december 2014 @ 20:54:

Oh, en daarbij, het minimale aflossen hangt dus ook af van de hoogte van je hypotheek. Dus wanneer jou hypotheek lager is dan die van ons, zul je lagere minimale aflossing hebben dan wij.Dat is logisch, en dan snap ik het. Maar je beschreef het eerder alsof dat bedrag wettelijk was vastgesteld en voor iedereen hetzelfde is, en dat is dus niet zo.
Alle reacties Link kopieren
Er is wel wettelijk vastgesteld dat je min. annuïtair moet aflossen om je recht op hypotheekrenteaftrek te behouden, ook als het nieuwbouw betreft. Hoeveel dat minimum dan betreft dat is vanzelfsprekend afhankelijk van de hoogte van je hypotheek. En bij ons gaat dat ook wel meer zijn dan 4000¤.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil de pret niet drukken, maar houd er ook wel een beetje rekening mee dat je nieuwe woning straks nog veel vocht heeft. Met een houten vloer beter even wachten, maar dat betekent soms ook dubbele kosten. Eerst wat goedkopers op de vloer.
Alle reacties Link kopieren
quote:eoeomstr schreef op 21 december 2014 @ 23:07:

Ik wil de pret niet drukken, maar houd er ook wel een beetje rekening mee dat je nieuwe woning straks nog veel vocht heeft. Met een houten vloer beter even wachten, maar dat betekent soms ook dubbele kosten. Eerst wat goedkopers op de vloer.



Goed punt. Vocht, en het zetten van het huis, allemaal niet zo leuk voor kwetsbare vloer- en muurbedekking. Wij gaan waarschijnlijk wel gelijk laten stucen, ondanks de kans op scheuren. Beneden krijgen wij tegels, op de andere verdiepingen komt sowieso eerst een goedkope(re) vloer, denk laminaat, maar misschien is vinyl beter ivm het vocht.



Ik was van het weekend even aan het kijken naar de standaard keuken die we geleverd krijgen. Ik was niet echt happy; 3m keuken (heb nu bijna het dubbele) en een kast met inbouwapparatuur, geen bovenkastjes oid. We gaan wel kletsen tzt bij de keukenleverancier, maar anders gaan we gewoon naar de Ikea, daar hebben we voor max. 1000¤ meer exact wat we willen.
Alle reacties Link kopieren
Wij laten de muren ook meteen spachtelputzen, ook al weten we dat dat scheurvorming kan geven. Op de vloer komt pvc door het hele huis (i.v.m. vloerverwarming), ik ga er vanuit dat dat wel blijft liggen ondanks het vocht. Er komt sowieso nog een egalisatielaag op de vloer, en meteen als die droog is wordt het pvc erop geplakt. De tegels in het toilet en de badkamer liggen al.
Alle reacties Link kopieren
10 jan gaan we tekenen voor ons huis, exiting! En dan begint het feest met de financiering.
Alle reacties Link kopieren
@amby leuk en spannend tegelijk!

Ik wens jullie veel succes met de financiering.
Alle reacties Link kopieren
Dankje kaartje! Verheug me er wel al op dat we over twee jaar (hopelijk) eens de familie bij ons kunnen uitnodigen met de feestdagen.
Alle reacties Link kopieren
@amby dat is zeker leuk als je de familie zou kunnen uitnodigen met de kerst.

Wij hebben helaas nog geen officieel brochure van 'ons' huis. Waarschijnlijk dan begin van 2015.

Nog maar even geduld hebben.
Alle reacties Link kopieren
Geduld is een schone zaak. Ik vind het al een raar idee dat we pas over 1,5-2 jaar een huis zullen hebben, laat staan dat je nog compleet in het ongewis bent. Hoop dat snel die brochure komt. En dan de bouwtekening er zo snel mogelijk achteraan.
Alle reacties Link kopieren
Net de makelaar maar gemaild of de brochure al bijna klaar is. Hoop het wel.



Hoe gaat het met jullie amby? Druk bezig met de financiering? 10 januari komt dichtbij!!:)
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg reactie. De brochure is klaar. Hij komt deze week bij het makelaars kantoor binnen en wordt dan doorgestuurd/gemaild. Spannend.
Alle reacties Link kopieren
Spannend kaartje! Hoor graag of jij en je vriend enthousiast zijn. Zou het leuk vinden als er nog wat meer schrijvers in dit topic blijven.



Wij gaan idd zaterdag tekenen, dat wordt nog even buffelen door de documentatie. Daarna gaan we aan de slag met de financiering. Voor mij is nooit wat zeker tot het op papier staat. Maar we krijgen 2 maanden om het te regelen, dus dat moet wel goed komen. :-)
Alle reacties Link kopieren
Zaterdag tekenen dat is al bijna. Echt super leuk. Ik laat zeker weten wat mijn vriend ik van de definitieve plannen vinden. Hopelijk komt die brochure morgen en niet vrijdag



2 maanden is toch wel redelijk lang om de financiering te kunnen regelen? of heb ik dat nou helemaal mis?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is dat ook best lang, geloof dat de meeste mensen tegenwoordig een week of 8 ervoor nemen. :-)
Alle reacties Link kopieren
2 maanden.. 8 weken... Of was je laatste opmerking ironisch bedoeld?
Alle reacties Link kopieren
Ik zit trouwens nog wel met een twijfel over 'ons' huis. Op de grond waar de huizen gebouwd gaan worden moet het bestemmingsplan bij de gemeente nog gewijzigd worden. Voor de kerst is de aanvraag voor deze wijziging ingediend. De verwachting is dat ergens in de loop van 2015 dit bestemmingsplan wordt gewijzigd en in augustus de bouwvergunning wordt afgegeven. Maar stel er gaan omwonenden protesteren, wat best aannemelijk is dan kan de bouw vertraagd worden. Lastige situatie vind ik dat. Ik bedoel straks gaat dit wel een jaar een vertraging opleveren. of langer. Lastig!
Alle reacties Link kopieren
quote:slagroom-met-dip schreef op 05 januari 2015 @ 20:11:

2 maanden.. 8 weken... Of was je laatste opmerking ironisch bedoeld?Nee hoor. Klopt, het scheelt niet veel, maar 2 maanden is toch altijd langer dan 8 weken.
Alle reacties Link kopieren
quote:kaartje1 schreef op 05 januari 2015 @ 20:11:

Ik zit trouwens nog wel met een twijfel over 'ons' huis. Op de grond waar de huizen gebouwd gaan worden moet het bestemmingsplan bij de gemeente nog gewijzigd worden. Voor de kerst is de aanvraag voor deze wijziging ingediend. De verwachting is dat ergens in de loop van 2015 dit bestemmingsplan wordt gewijzigd en in augustus de bouwvergunning wordt afgegeven. Maar stel er gaan omwonenden protesteren, wat best aannemelijk is dan kan de bouw vertraagd worden. Lastige situatie vind ik dat. Ik bedoel straks gaat dit wel een jaar een vertraging opleveren. of langer. Lastig!Ja, lastig. Bij ons was de bouwvergunning al rond. Waarom denk je dat mensen gaan protesteren? Waarschijnlijk zou niemand gaan investeren als het bestemmingsplan onwijzigbaar was, maar vertraging is wel een goeie kans op.
@kaartje, bij ons dezelfde situatie (ongeveer). Het voelt ook echt een beetje onwerkelijk om ons huis nu te koop te zetten en eigenlijk officieel nog niks zeker te weten.



Verder hebben we zelfs de keuken al uitgezocht voor ons fictieve huis



We zijn zaterdag naar de keukenleverancier aangewezen door de bouwer geweest, vooralsnog denken we een erg mooie keuken te hebben uitgezocht. Ik ben zeer benieuwd naar het 3D plaatje en de prijs, die krijgen we zaterdag.
Alle reacties Link kopieren
@amby ik denk dat de huizen uiteindelijk wel gebouwd gaan worden hoor. Maar de kans dat er iemand gaat protesteren (hoeft maar 1 te zijn) is wel aanwezig. Er raken dan toch mensen hun vrijere uitzicht kwijt op een veldje. Ik denk dat wanneer dit gebeurd het zo een goed aantal maanden vertraagd kan raken.



en @ mardjan dus ik als ik het goed begrijp komt het wel vaker voor dat nog niet alles af is qua bouwvergunning en wijzigen van bestemmingsplan.



Leuk hoor dat jullie je keuken al hebben uitgekozen. Ik hoop dat de prijs een beetje mee valt:):)
Vandaag ons huis op Funda en donderdag al kijkers! Ik word er zenuwachtig van!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven