Werk & Studie alle pijlers

Pesten op het werk

14-12-2014 18:36 387 berichten
Ik ben ooit aan het begin van mijn werk loopbaan slachtoffer geworden van pesten. Dit heeft 2 jaar geduurd toen kon ik er uit stappen. Dit heeft mij toen lang achtervolgd en uit eindelijk heb ik er toen professionele hulp voor ingeschakeld omdat ik echt totaal geen zelfvertrouwen meer had. Ik dacht toen nog dat het een incident was en dat het niet zo vaak voor kwam.

Daarna een andere leuke baan gevonden en ik bloeide helemaal op had ook weer plezier in mijn werk. Jammer genoeg kon ik na 3 contracten vertrekken omdat ze geen vaste contracten meer gaven.

Gelukkig daarna weer een nieuwe werk plek gevonden waar ik met veel plezier was begonnen. Maar dat plezier is maar van korte duur geweest. Binnen 2 maanden begon het met buitensluiten, verkeerde datum van werk overleg door geven, als ik mij omdraaide ineens heel hard lopen lachen en als je dan vraagt waarom lach je ineens als antwoord krijgen ow om niks. Maar zodra ik dan weer mijn rug naar haar toe keerde ging ze vrolijk verder met lachen.

Mij vals beschuldigen van diefstal naar mijn leiding gevende toe want toen de leidinggevende bij client verhaal ging halen wist die van niks want de bewuste spullen waar het om ging had ze gewoon met haar dochter mee gegeven er was helemaal geen spraken van diefstal.

Ik heb dik krullend haar maar tijdens mijn werk zit dat netjes in een staart en vervolgens nog vragen of mijn haar met een plee borstel heb gekamd om schaap blaat geluiden maken.



Ik ben hier mee naar mijn leiding gevende gegaan maar die geeft niet thuis die vind mij kinderachtig en vind dat ik mij er niks van moet aantrekken.

Maar ondertussen gaat dit gewoon door word steeds banger om naar mijn werk te gaan geen idee wat er nu weer gaat gebeuren.



Ben al druk op zoek naar een andere baan maar tot op heden nog steeds niks gevonden.
Niemand heeft het recht om je zo te behandelen!

Blijf voor jezelf opkomen en omring jezelf met lieve mensen in je vrije tijd. Je bent het waard.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heb je wel een goede aan je vertrouwenspersoon.

Goed dat er een leidinggevende van hogerhand erbij is die kijkt ook objectiever naar de situatie als jouw leidinggevende denk ik.

Heb het gevoel dat je leidinggevende jou niet serieus neemt, maar nu die andere gepeste collega's en je vertrouwenspersoon erbij zijn, hoort ze meerdere verhalen.

Dus meerdere klachten over dezelfde persoon, dus dan kan ze er niet meer omheen denk ik.

Hopelijk kunnen jij en die andere gepeste collega's elkaar hierin steunen.

Goed van je dat je deze acties hebt ondernomen!

Misschien een beetje wat afleiding te zoeken dit weekend, om het een beetje van je af te zetten.

Sterkte maandag!
Als 3 mensen onafhankelijk van elkaar zich ziekmelden vanwege 1 persoon, als die ene persoon tijdelijk afwezig is, waarna de sfeer direct weer wordt verziekt zodra zij er weer is... Dat een leidinggevende zich dan niet achter de oren krabt.



Zou de leidinggevende misschien sieren om die vrouw weg te promoveren...
Misschien moet die leidinggevende zichzelf maar wegpromoveren (of zichzelf ontslaan wegens incapabel).



Als er een cultuur heerst van vertrouwen en normale omgangsvormen dan gebeuren dit soort dingen niet. En de leidinggevende is verantwoordelijk voor de creatie van zo'n cultuur.
Ik vrees dat de pestkop goeie vriendjes met de leidinggevende is heb wel eens begrepen dat ze ook privé bij elkaar over de vloer komen.

Het is mij ook een raadsel waarom er niet al eerder is ingegrepen toen ik aan de bel trok maar ook het feit dat er nog 2 thuis zitten van wegen pesten.



Gelukkig heb ik lieve vriendinnen die wel erg zijn geschrokken van mijn verhaal maar ze steunen mij wel en krijg hele lieve berichtjes van ze en straks komt er ook eentje een bakkie doen.
Je zult meer haar op je tanden moeten kweken om dit soort idioten in de toekomst geen kans meer te geven. Dat kutkarakter van ze is niet meer te redden, maar je kan jezelf er wel tegen wapenen. Zoek daarom sowieso hulp, dat je handvaten krijgt hoe je hier in de toekomst mee om moet gaan.



En nee, het ligt niet aan jou, het ligt aan hen. Helaas moet jij er iets mee doen.
Alle reacties Link kopieren
Heel vervelend zeg. Puberaal gedrag van je collega's. Hoe moeilijk het ook is, probeer er boven te staan. Helemaal eens dat je zoveel mogelijk "zakelijk" en niet "emotioneel" moet reageren. Het gesprek op meta-niveau voeren wil ook nog weleens helpen. Bijvoorbeeld "Hoe gaan we nou eigenlijk met elkaar om?" of "Waarom probeer je op deze manier de werksfeer te verpesten? ". Pesters doen dit vooral om hun eigen ego op de poetsen. Vanuit hun perspectief groeien zijn in aanzien als ze een ander in aanzien kunnen laten dalen. Hoe moeilijk het ook is, probeer ze aan te spreken op hun gedrag. Hetgeen lastig is... ga maar eens met een volwassen puber met het emotioneel vermogen van 12 in gesprek. Echter als je je juist als volwassene blijft opstellen, dan zou het toch langzaam moeten ombuigen.'



Sterkte ermee

Anja
Ik word zo kwaad van jouw verhaal. Stomme trutten daar! En stomme leidinggevende!



Je hebt grote kans dat er maandag, aangezien er een andere leidinggevende bijzit, je leidinggevende aangepakt wordt. Als zij niet in staat is om dit gedrag aan te pakken is ze niet geschikt voor haar werk. Ik zou het ook zeker melden dat je meerdere keren met je leidinggevende hebt gesproken maar dat ze alles afwimpelt en je niet serieus neemt, zelfs nu nog niet.



En ook al komen die twee bij elkaar over de vloer, dat zou niet uit moeten maken. Tijd voor een nieuwe leidinggevende en vervanging van die collega's. In deze tijd heb je zo weer een ander. Is ze wel lief tegen de patienten?
Anja, ik weet niet of je alles gelezen hebt, maar dat stadium is ze al voorbij en ze zit er doorheen. Je niet laten raken is makkelijk gezegd, maar zo werkt het niet altijd.
Alle reacties Link kopieren
quote:single1985 schreef op 20 december 2014 @ 12:20:

Ik vrees dat de pestkop goeie vriendjes met de leidinggevende is heb wel eens begrepen dat ze ook privé bij elkaar over de vloer komen.



Het is mij ook een raadsel waarom er niet al eerder is ingegrepen toen ik aan de bel trok maar ook het feit dat er nog 2 thuis zitten van wegen pesten.



Gelukkig heb ik lieve vriendinnen die wel erg zijn geschrokken van mijn verhaal maar ze steunen mij wel en krijg hele lieve berichtjes van ze en straks komt er ook eentje een bakkie doen.



Aha daar komt de aap uit de mouw, dan hoef je weinig steun te verwachten vrees ik. Alle hoop dan maar op die vertrouwenspersoon en andere collega's die thuis zitten. Misschien moeten ze dan maar die leidinggevende plus pestkoppen eruit gooien om ooit nog een gezonde werksfeer te krijgen.



Misschien iets voor jou om in de toekomst bij de thuiszorg te gaan werken, dan heb je veel minder van doen met collega's.
~Energy flows where attention goes~
Ik zou het tegen de vertrouwenspersoon melden. Dat de leidinggevende zichzelf in een lastig parket heeft gewurmd door de professionele band persoonlijk te laten worden, waardoor die nu niet meer de collega aan kan spreken op het gedrag. Dat jij nu de dupe wordt van zeer onprofessioneel gedrag van je leidinggevende en nu ook op meerdere vlakken, zo blijkt. Vrienden worden met een 'ondergeschikte' is nooit goed te praten, precies hierom dus!
Alle reacties Link kopieren
Weet je dat ik dat heel vaak hoor in de zorg? Ben je toevallig verzorgende? Werk je in een verpleeghuis?

Was ik je leidinggevende maar! Echt, ik maakte hier grondig werk van.
Alle reacties Link kopieren
Inspiratie voor iedereen die ooit gepest is of gepest wordt...



https://www.youtube.com/watch?v=Ii6L_Aux9RU



Hoe gaat het nu met je?
*Doubt kills more dreams than failure ever will*
Ik ben geen verzorgende maar helpende.



Ben wel heel erg blij met jullie lieve reacties doet mij echt goed. Merk gewoon dat ik er echt door heen zit en ook als een berg op zie tegen maandag dat gesprek ook heeft die vertrouwenspersoon aan gegeven mij te zullen steunen als ik mijn verhaal doe. Dan nog merk dat er veel emoties nu boven komen die ik had weg gestopt.
Het is logisch dat je er enorm tegenop ziet. Maar je gaat het wel doen en hoe!



Veel sterkte en succes. Deze moedigen je aan:
Ik snap dat je opziet tegen maandag maar laat dat je weekend niet al te veel beïnvloeden, zoek wat afleiding, schakel een vriendin in en ga er uit. Thuis ga je alleen maar zitten piekeren.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje TO, wat verschrikkelijk en kinderachtig dat dit vandaag de dag nog gebeurt!



Uit je username maak ik op dat je ongeveer 29 bent?



Ik zou hier melding van bij de directie doen (misschien als je weggaat), en dat je leidinggevende je kinderachtig vindt...het pesten,dát is pas kinderachtig. Ook zij (hij) moet hierop worden aangesproken.



Een leidinggevende hoort dit ten alle tijde serieus te nemen maar het bestrijden lijkt me lastig, vaak ís het er en werk je in een team die nu eenmaal een pispaaltje zoekt en dat ben jij in dit geval. Mocht je weggaan dan zullen ze weer een ander zoeken. Je kunt dan wel zeggen 'ik laat me niet wegjagen ed' en je hoofd geheven houden, maar hoe moeilijk is dat.



Ik leef met je mee en ik vind het waanzin om te moeten lezen dat dit gebeurt. De dames die jou pesten zouden 1 voor 1 terug moeten naar een cursus voor volwassenheid en sociale omgang.
The best is yet to come
Tuurlijk zie je tegen dat gesprek op, en natuurlijk ben je emotioneel als je je verhaal doet. Maar wat hindert het? Ook al zal je huilen, wat je vast liever niet doet, maar dan is het ook een heel duidelijk teken wat dit met je doet. En dat is helemaal niet erg.
Alle reacties Link kopieren
Heel veel sterkte maandag.

Het wordt een moeilijk gesprek, maar jij kan dit.

En je bent niet alleen.

Je hebt de vertrouwenspersoon en de andere slachtoffers aan je zijde.



Mocht je bang zijn om in een hoek gepraat te worden en met je mond vol tanden komen te staan:

het kan helpen om van tevoren een paar zinnen in te prenten en zo nodig in te zetten in de 'vastgelopen plaat techniek': blijven herhalen van dezelfde zinnen.



En geef je gevoel aan in feedback in-3-stappen: ik zie/merk, ik vind/voel, ik wil.

Bijv: ik hoor dat je zegt dat ík me aanstel, ik voel me daardoor niet serieus genomen, ik vind dat het jouw taak als leidinggevende is om serieus op dit probleem in te gaan.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ik heb voor morgen al wel wat dingen op geschreven voor mijzelf dingen die ik echt wil zeggen sommige dingen heb ik uit geschreven om zeker te zijn dat ik niks vergeet en van andere dingen heb ik steek worden op geschreven zodat ik altijd nog kan kijken als de emoties het van mij winnen.

Vind het echt dood eng om te doen en de angst om last te krijgen van tranen is wel groot ik vind het lastig om daar mee om te gaan. Juist omdat het mij zoveel pijn doet ben ik er zo emotioneel onder en dan zit er een leidinggevende bij die mij nota bene van de week nog voor aansteller heeft uit gemaakt bij. Zo iemand verdient het niet eens om mij kwetsbaar te zien ben ook bang dat ze mij daar weer gaat uit lachen of iets.



Ga straks nog even wat afleiding zoeken anders word de middag wel erg lang
quote:Broedkippetje schreef op 21 december 2014 @ 09:29:

Heel veel sterkte maandag.

Het wordt een moeilijk gesprek, maar jij kan dit.

En je bent niet alleen.

Je hebt de vertrouwenspersoon en de andere slachtoffers aan je zijde.



Mocht je bang zijn om in een hoek gepraat te worden en met je mond vol tanden komen te staan:

het kan helpen om van tevoren een paar zinnen in te prenten en zo nodig in te zetten in de 'vastgelopen plaat techniek': blijven herhalen van dezelfde zinnen.



En geef je gevoel aan in feedback in-3-stappen: ik zie/merk, ik vind/voel, ik wil.

Bijv: ik hoor dat je zegt dat ík me aanstel, ik voel me daardoor niet serieus genomen, ik vind dat het jouw taak als leidinggevende is om serieus op dit probleem in te gaan.

.

Bedankt voor de tip daar had ik nog niet aan gedacht om het zo te benaderen. Ga het op mijn spiekbrief schijven.
Eigenlijk staat morgen die leidinggevende in haar hemd. Jij bent samen met de andere slachtoffers, de vertrouwenspersoon staat achter jullie, dus zij heeft jullie drie tegenover haar. Dus ze kan wel vinden dat het aanstellerij is, maar als er drie thuiszitten kan ze dit niet volhouden. Hopelijk is de vertrouwenspersoon goed gebekt.
quote:single1985 schreef op 21 december 2014 @ 11:57:

Juist omdat het mij zoveel pijn doet ben ik er zo emotioneel onder en dan zit er een leidinggevende bij die mij nota bene van de week nog voor aansteller heeft uit gemaakt bij. Zo iemand verdient het niet eens om mij kwetsbaar te zien ben ook bang dat ze mij daar weer gaat uit lachen of iets.



Misschien zou je voor jezelf een paar zinnen kunnen bedenken die je dan kan zeggen, zoals bijvoorbeeld 'Ik vind je gedrag zeer onprofessioneel'.



Misschien heb je die zinnen wel helemaal niet nodig, maar weten dát je een weerwoord hebt op het moment dat ze je bijvoorbeeld weer zou uitlachen kan versterkend werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal voor je duimen morgen!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb je verhaal net gelezen... Wat goed dat je morgen gaat praten! Ik wens je heel veel sterkte!!

Zijn er geen anderen die door dat clubje gepest worden??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven