Werk & Studie alle pijlers

Docentensalaris: hoe kom je daar mee rond?

06-07-2012 01:24 129 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al eerder topic geplaatst maar kan hem niet meer in mijn laatste posts vinden, dus ik open een nieuw topic.



Ik zat dus te denken aan docent worden, en wil een paar misverstanden uit de lucht hebben.



Als docent verdien je geen vetpot, zeker. Maar een vriendin van mij verdient voor 4 dagen maar 1400 netto, wel tweedegraads. Dat lijkt mij erg weinig. Daar kan je volgens mij geen huis mee kopen, of wel? Ik ben er niet zo in thuis, maar heb het idee dat zelfs MBO-ers meer verdienen dan dat.



Docenten salaris stijgt blijkbaar in 12 stappen, volgens http://www.wordleraarinhe ... n-carrieremogelijkheden/.

Eindsalaris kan je best van leven, maar hoe kan je, met 1400 netto, in de stad een huis kopen/huren? En hoe zit het, als je alleenstaande ouder bent? Ik wil later wel kinderen, maar stel dat mijn toekomstige man dan van mij scheidt, kan ik dan nog wel een kind grootbrengen met dit salaris? Die cijfers geven namelijk alleen fulltime aan, maar de meeste docenten werken zo 4 dagen in de week.



Hoeveel houden jullie docenten nog over? Kan je daar wel in je eentje mee rondkomen? Ik weet, dat ik heel naief overkom, dat ben ik ook wel, ben nog student en krijg nog veel van mijn ouders. Ik ben bang, dat je met 1400 netto niet in de stad kan wonen in je eentje, maar je ergens in een buitengemeente iets moet zoeken. En dat je nooit meer uit eten kunt, maar alleen maar zo goedkoop mogelijk kan eten en amper wat overhoudt voor een vakantie.
Alle reacties Link kopieren
Misschien weet kuikentje inmiddels wel of ze lerares wil worden.
Docent voortgezet onderwijs:

Eindtrede schaal LB: ¤3739.

LC: ¤4361.

LD: ¤4962.



Wie zei ook alweer dat het vak van docent niet aantrekkelijk was?

Aan de ene kant kutkinderen en aan de andere kant een ruim salaris met ultraveel vakantie (en ook veel leuke kinderen).
Als docent verdien je meer dan als verzorgende/begeleider. Dus je hebt niets te klagen
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 20 december 2014 @ 19:18:

[...]



Dus een leerkracht heeft evenveel vakantie als bv een secretaresse of winkelbediende?

Tuurlijk.Als die secretaresse overuren in tijd om kan zetten wel ja.
Alle reacties Link kopieren
quote:Qthee schreef op 20 december 2014 @ 19:47:

Docent voortgezet onderwijs:

Eindtrede schaal LB: ¤3739.

LC: ¤4361.

LD: ¤4962.



Wie zei ook alweer dat het vak van docent niet aantrekkelijk was?

Aan de ene kant kutkinderen en aan de andere kant een ruim salaris met ultraveel vakantie (en ook veel leuke kinderen).Ik snap er ook niks van. Misschien omdat iedereen denkt dat er kutkinderen zijn?
De vakanties zijn NIET verwerkt in het salaris, je werkt nl. meer uur per week dan bij een andere baan. Fulltime is (bijna) 43 uur per week (42-43 uur, ligt aan de lengte van het schooljaar, gezien de wisselende startdatum van de zomervakantie).Doordat je in de gewone weken meer werkt dan 40 uur, heb je recht op meer vakantiedagen.



Die 1400 is alleen in het begin. Ieder jaar ga je een periodiek omhoog totdat je aan je max zit. Je kunt zo googelen op de schalen LA, LB, LC en LD. LA/LB basisonderwijs, LB t/m LD voortgezet onderwijs.
Oh topic uit 2012.. Ik was iets te enthousiast. Sorry!
Alle reacties Link kopieren
fulltime 1750¤ netto als startsalaris is niet verkeerd. het is volgens mij gewoon marktconform op hbo niveau

maar de groei is daarentegen lager dan gemiddeld. ik schat zo in dat je doorgroeimogelijkheden ook minder zijn dan in het bedrijfsleven. als je bepaalde wensen hebt zoals reizen en wonen in het centrum zou ik gewoon fulltime werken en niet 4dgn.

met het salaris van 4dgn zit je onder modaalsalaris.
quote:boerenkool77 schreef op 06 juli 2012 @ 06:55:

Reken ook alle vakantie mee die je als docent krijgt, das nl veel meer dan met een andere baan.Ligt er aan hoor. Mijn vriend heeft bijna 60 vakantie dagen en kan ze op maken wanneer hij wil. Daarnaast wordt er door diverse leraren in mijn omgeving in de vakantie gewerkt omdat het niet anders kan. School vakantie is niet altijd automatisch ook een volledig vrije vakantie voor de leraren.
Alle reacties Link kopieren
We gaan er zo gemakkelijk vanuit dat iedereen met een baan een huis kan kopen. Maar in je eentje met een modaal salaris lukt dat meestal niet. Als je ook nog part time gaat werken kan het al helemaal niet.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe de ervaring van andere docenten is op dit vlak, maar mijn collega's herkennen zich wel in mijn verhaal. Ik vind dat het salaris niet slecht is (1800 netto, fulltime VO docent) maar ik vind de werkdrukspreiding niet prettig.



Zo heb ik de afgelopen weken bijna al mijn weekenden doorgewerkt. Ik had toetsweken en moest gewoon lessen geven, en zat daardoor 14 proefwerken na te kijken per week. Ik geef een vak met veel open antwoorden waar ook nog verschillen in mogen zitten. Dan ben je wel even bezig! Daarnaast krijg ik vaak mails/telefoon van ouders die vragen om advies of extra werk. Ik geef een kernvak, dat speelt ook mee in het contact met ouders. Dat moet je ook netjes afhandelen, en je wilt ook gewoon graag dat iedereen die hulp krijgt die ze nodig hebben om voldoendes te halen. Ook had ik veel ouderavond gesprekken, die ik allemaal zelf moest bellen en met ze moest afspreken. Dat kost ook veel tijd.



De werkdag is voor mij van 8 tot 17u. Ik kijk 2 dagen ook nog 's avonds na zodat ik in het weekend het niet te druk heb. In de vakanties werk ik ik daarom ook door. Dan maak ik alvast zoveel mogelijk toetsen en extra materiaal en studieplanners. Daar besteed ik zeker deze kerstvakantie 5 dagen aan, 7 als het even lukt, dan ben ik echt helemaal klaar voor de komende weken, tot de voorjaarsvakantie (op lessen voorbereiden na dan).



Ik zou erg blij zijn als fulltime een klas minder zou betekenen. Dan kan ik veel meer aandacht besteden aan individuen en zelf steunlessen organiseren om mijn leerlingen te helpen. Nu heb ik het daar te druk voor, terwijl ik dat best zou willen doen als dat resultaat oplevert. Ik geniet echt van mijn werk en de lessen geven, omgang met de kids. Maar alles moet snel snel snel als je fulltime werkt. Eigenlijk heb je niet genoeg tijd om iedereen de aandacht te geven die ze verdienen.



En dat valt mij tegen aan het werk. Als daar 2000 netto tegenover zou staan zou ik blij zijn natuurlijk, maar dat verandert niks aan de situatie in het onderwijs. En daar moet je wel tegen kunnen. Ik heb in de laatste 4 schoolmaanden alweer 2 in opleiding zien afhaken: konden de druk niet aan :( En zo loopt de werkdruk steeds meer op is mijn mening...



In plaats van de druk maken over het startsalaris (wat ik persoonlijk niet heel slecht vind) zou ik iedereen aanraden je goed bewust te zijn van het feit dat je in de eerste 5 jaar het werk als 'overweldigend' zult ervaren en het daardoor ook druk hebben. Dit neemt af als je langer op dezelfde school rondloopt en je routine krijgt in je doen en laten en véél geleerd hebt door op je bek te gaan.
@starlighter: Heb jij 14 klassen dan? Da's wel erg veel! Als ik full-time zou werken zou ik er acht hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:Penelopeia schreef op 22 december 2014 @ 14:29:

@starlighter: Heb jij 14 klassen dan? Da's wel erg veel! Als ik full-time zou werken zou ik er acht hebben.





Ik 10. Dat ligt toch helemaal aan hoe lang een lesuur duurt en hoeveel uur je een klas per week lesgeeft?

Als mijn vak 2x in de week ipv 3x in de week wordt gegeven op basis van een 45 minuten rooster, dan kom ik ook wel op 14.



Wat ook kan: sommige vakken op mijn school hebben een extra lange toets bestaande uit 2 grote onderdelen, dus als die docenten 7 klassen hebben, dan hebben ze dus 14 toetsen na te kijken. Of in de toesteek worden toevallig 2 vaardigheden getoetst (dat gebeurt bij ons weleens, luistertoets op cito-adviesdag en schrijfvaardigheid in 1 week). Rotplanning van de school eigenlijk, maar goed, je hebt het er soms mee te doen.
Alle reacties Link kopieren
Oud topic, maar ook even een vraag. Ik ben binnenkort dus afgestudeerd eerstegraads docent. Ik heb hiervoor wel op mijzelf gewoond, maar ik woonde samen met iemand die een huis huurde. Ik betaalde de helft van de huur. Nu ben ik weer single en hoewel ik ingeschreven ben in mijn oude studentenstad is de duur van mij inschrijving met 6 jaar niet lang genoeg om in aanmerking te komen voor sociale huur. Ik ben ook ingeschreven in de woonplaats van mijn ouders, maar dat is slechts een jaar en ik wil daar ook graag weg.



Is een docentensalaris het eerste jaar genoeg om in aanmerking te komen voor particuliere huur en kom je daar ook mee rond? Of is het wijsheid om de eerste jaren nog thuis te blijven wonen zoals ik nu doe?
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, daar kun je prima mee particulier huren. Ik heb het ook gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Ook in de Randstad? Ik ambieer natuurlijk geen herenhuis midden in het centrum. Ik wil een eigen kamer met keuken en het liefst een eigen badkamer, maar delen vind ik ook geen enorme ramp.
Alle reacties Link kopieren
quote:Chihiro89 schreef op 29 december 2014 @ 01:38:

Ook in de Randstad? Ik ambieer natuurlijk geen herenhuis midden in het centrum. Ik wil een eigen kamer met keuken en het liefst een eigen badkamer, maar delen vind ik ook geen enorme ramp.Ja, ook in de randstad.
Al enkele jaren werk ik op de personeel- en salarisadministratie voor het een onderwijsinstelling; leraren in het VO hebben het echt niet slecht. Je salaris ligt vast conform de salarisschalen. Je start in schaal LB, dat dit 1400 netto is zou kunnen (het is makkelijker bruto lonen te vergelijken; jij kan netto misschien wel meer overhouden dan je vriendin, doordat loonheffing van meerdere zaken afhangt). Door functie uitbreiding kan je later doorgroeien naar schaal LC. Ieder jaar maak je een stapje naar een trede hoger. Dat betekent dat je na 5 jaar dus al in LB5 zit ipv LB1. Daar komen nog bij: dag van de leraar in oktober, eindejaarsuitkering (7,4% van je jaarloon) en vakantiegeld (8%). Tevens is er in de nieuwe CAO sprake van een regeling Persoonlijk Budget die per school anders kan worden ingericht. Denk hierbij aan extra vrije tijd om te besteden aan ontwikkeling of andere doeleinden. Wanneer je kinderen krijgt kan je gebruik maken van betaald ouderschapsverlof, en als je ouder bent kan je kiezen voor BAPO verlof. Dit zijn verlofsoorten waarvan je werkgever dus een gedeelte betaalt terwijl jij lekker thuis bent. Ook heb je natuurlijk meer vakantie dan dat je een baan in het bedrijfsleven zou hebben, maar ik weet niet of je dit zelf een voordeel vindt of juist een nadeel (omdat je natuurlijk wel gebonden bent aan de schoolvakanties).



1400 netto is echt niet slecht voor een eerste baan, maar ik denk niet dat je daarnaar moet kijken. Is leraar worden echt wat je wil?



(Aanvulling: gezien je het over docent hebt ga ik er vanuit in bovenstaande reactie dat je het over voortgezet onderwijs hebt, klopt dat?)
Ik ben 1e graads docent en werk 65% en verdien netto 2100. Ik ben zeer tevreden, maar realiseer me goed dat het verschil tussen 1e graads en 2e graads heel groot is. Daarnaast heb ik het geluk om in schaal LD te zitten, dat is niet vanzelfsprekend als 1e grader.
Ik ben alleenstaande juf met twee kinderen. Heb een koophuis, een auto en ga twee keer per jaar op vakantie. Kan best.
Alle reacties Link kopieren
quote:misspoez schreef op 02 januari 2015 @ 21:57:

Ik ben alleenstaande juf met twee kinderen. Heb een koophuis, een auto en ga twee keer per jaar op vakantie. Kan best.Heb je dat huis voor de crisis gekocht? Lijkt mij van wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:bloesem1977 schreef op 02 januari 2015 @ 19:34:

Ik ben 1e graads docent en werk 65% en verdien netto 2100. Ik ben zeer tevreden, maar realiseer me goed dat het verschil tussen 1e graads en 2e graads heel groot is. Daarnaast heb ik het geluk om in schaal LD te zitten, dat is niet vanzelfsprekend als 1e grader.Ik word straks 1e graads maar ik hoor vaak dat het verschil miniem is. En ook dat 1e graads vaak als 2e graads uitbetaald krijgen. Daarentegen wil men in de toekomst alleen nog maar 1e graads docenten hebben, wat zoveel betekent als dat de 2e graads een extra cursusje gaan volgen en dan evenveel betaald krijgen. Ook maar gehoord hoor, ik ben geen expert verder.
Alle reacties Link kopieren
quote:ponny schreef op 02 januari 2015 @ 18:22:

Al enkele jaren werk ik op de personeel- en salarisadministratie voor het een onderwijsinstelling; leraren in het VO hebben het echt niet slecht. Je salaris ligt vast conform de salarisschalen. Je start in schaal LB, dat dit 1400 netto is zou kunnen (het is makkelijker bruto lonen te vergelijken; jij kan netto misschien wel meer overhouden dan je vriendin, doordat loonheffing van meerdere zaken afhangt). Door functie uitbreiding kan je later doorgroeien naar schaal LC. Ieder jaar maak je een stapje naar een trede hoger. Dat betekent dat je na 5 jaar dus al in LB5 zit ipv LB1. Daar komen nog bij: dag van de leraar in oktober, eindejaarsuitkering (7,4% van je jaarloon) en vakantiegeld (8%). Tevens is er in de nieuwe CAO sprake van een regeling Persoonlijk Budget die per school anders kan worden ingericht. Denk hierbij aan extra vrije tijd om te besteden aan ontwikkeling of andere doeleinden. Wanneer je kinderen krijgt kan je gebruik maken van betaald ouderschapsverlof, en als je ouder bent kan je kiezen voor BAPO verlof. Dit zijn verlofsoorten waarvan je werkgever dus een gedeelte betaalt terwijl jij lekker thuis bent. Ook heb je natuurlijk meer vakantie dan dat je een baan in het bedrijfsleven zou hebben, maar ik weet niet of je dit zelf een voordeel vindt of juist een nadeel (omdat je natuurlijk wel gebonden bent aan de schoolvakanties).



1400 netto is echt niet slecht voor een eerste baan, NOU, OOK GEEN VETPOT EERLIJK GEZEGD maar ik denk niet dat je daarnaar moet kijken. Is leraar worden echt wat je wil?



(Aanvulling: gezien je het over docent hebt ga ik er vanuit in bovenstaande reactie dat je het over voortgezet onderwijs hebt, klopt dat?)
Ik voel me zo moedellooos
quote:Chihiro89 schreef op 04 januari 2015 @ 16:31:

[...]



Ik word straks 1e graads maar ik hoor vaak dat het verschil miniem is. En ook dat 1e graads vaak als 2e graads uitbetaald krijgen. Daarentegen wil men in de toekomst alleen nog maar 1e graads docenten hebben, wat zoveel betekent als dat de 2e graads een extra cursusje gaan volgen en dan evenveel betaald krijgen. Ook maar gehoord hoor, ik ben geen expert verder.



Een tweedegraads docent zit in schaal LB, een eerstegrader, met geluk, in schaal LD. Dat scheelt 1500 bruto aan het eind van de rit (en het eind van die rit heb je na 12 jaar bereikt) Vind ik geen miniem verschil.

Tegenwoordig moet een 1e grader, indien deze minimaal 50% van zijn lessen ook daadwerkelijk in het 1e graads gebied geeft minimaal LC krijgen (LC is de schaal voor LD en scheelt toch nog zo'n 700/800 bruto per maand ten opzichte van LD)

Een LD schaal krijgen is inderdaad moeilijker dan vroeger; ik heb het geluk dat ik werk voor een bestuur waarbij elke 1e grader dit na 2 jaar krijgt (indien deze minimaal 50% van zijn uren in het 1e graads gebied les geeft)
Alle reacties Link kopieren
LD is dacht ik voorbehouden aan directie of het uitvoeren van extra taken toch? LC komt vaker voor. Mijn stagebegeleider zit na 4 jaar gewoon nog in LC.



Ik merk dat er onderling wat wrijving bestaat tussen eerste- en tweedegraads, ik weet niet of het nou met salaris te maken heeft?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven