Wat wordt jouw kerstmenu?

18-12-2014 12:04 124 berichten
Ik krijg de hele familie te eten en in tegenstelling tot andere jaren heb ik geen inspiratie. Ik heb gewoon geen flauw idee wat ik moet koken voor ze. Ik houd van koken, de familie houdt van lekker eten en we zijn gewend om flink uit te pakken met kerstmis.

Koken doe ik bijna altijd from scratch, ik heb 2 goede ovens, 5 gaspitten, iedereen lust alles (uitgezonderd één zalm-allergie). Dus wie zet mij op het goede spoor?



Ik heb dus echt nog geen flauw benul. Ik heb al mijn kookboeken al doorgespit, het internet afgezocht, maar er is nog niets dat ik zelf klaar wil gaan maken. Misschien kunnen jullie mij je kerstmenu geven? Dan lukt het me misschien wel.
quote:*Ginger* schreef op 18 december 2014 @ 22:45:

Amuses (tempura, kip teriyaki spiesje, gyoza)

Voorgerecht sushi en sashimi met zeewiersalade

Hoofdgerecht misobouillonfondue

Nagerecht zwarte sesamijs op krokante zoete mieDit is wel heel verleidelijk voor mijn tweede kerstdag
Alle reacties Link kopieren
Eerste kerstdag met mijn kinderen.

Garnalen/zalm coctail met citroen mayonaise

Beenham met honing/mosterd , verschillende soorten aardappeltjes , salade , stoofpeertjes.

Of een mooie ijstaart , of ( dochters favoriet ) bokkenpootjes ijs, of de eton mess , waar ik eerder nog niet van gehoord had, deze lijkt me heerlijk én vrij simpel te maken.



Tweede kerstdag bij vrienden en maakt iedereen wat , geen idee hoe de buffettafel er dit jaar uitziet , vorig jaar was er iig voor ieder wat wils.

Ik ga voor iets met kip , maar hoe en wat weet ik nog niet.
Dankzij jullie hulp ben ik eruit hoor! het hoofdgerecht worden de kwartels van Sassafras, met stoofpeertjes en aardappalgratin. Vooraf een pompoensoepje met zelfgebakken broodjes. Toe waarschijnlijk de Eton Mess.



Hehe, het ei is gelegd. Nu bij de diverse middenstanders hier op het dorp mijn bestellingen gaan plaatsen. Best gezellig.
Alle reacties Link kopieren
24 ste Tapa`s , 25 ste een gevulde eend, en een chevre chaud salade en 26 ste lamfilet met zelfgemaakte ravioli, met truffel, en malfane als voor gerecht. De 26 ste kookt man, de tapa`s maakt iedereen, en de eend kook ik.
Alle reacties Link kopieren
Malfane is fout, het heet Malfatti
Alle reacties Link kopieren
Hier heeft mijn familie zichzelf uitgenodigd 2e kerstdag. 7 volwassenen en 4 kleine kinderen. Ik heb dit jaar bewust voor een niet al te uitgebreid menu gekozen, dat trekken de kinderen niet. En ook wat dingen die ik van te voren kan bereiden zodat ik niet de hele dag in de keuken sta.



pasteitjes met bospaddestoelenragout

***

Gevulde kalkoen met

risotto en aardappelgratin

broccoli met sesam en sojasaus

sugar snaps en peultjes salade met kokos

***

Frambozen pistache ijstaart
Alle reacties Link kopieren
Aangezien wij een heel jaar lekker eten gaan we met kerst niet achter de meute aan en doen we gewoon ons ding.

Dat wil zeggen pyjama aan, warme choco met iets lekkers erbij en de hele dag dvd's kijken , lezen, spelletje doen, knutselen. Net waar we zin in hebben.

Wat we gaan eten zien we wel. Waarschijnlijk gaat zoon van 8 kiezen en worden het pannenkoeken of frietjes. Gourmet of fondue zou ook nog kunnen.

Geen verplichtingen, niet opzitten en pootjes geven maar gewoon relaxen, heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Eerste kerstdag:

carpacio van rauwe ham

Eendenborst met gemengde bospaddestoelen en pomme duchess.

Aardbeien panna cotta



Tweede kerstdag:

De kinderen mochten kiezen dus een combinatie van:

Pannekoeken met toetjes en brood met koekjes. (zoon moet 23-12 voor het eerst naar de psych en begint 25-12 met borsteltherapie dus ja tweede kerstdag is echt voor de kinderen)



Fijne feestdagen allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Niet te veel stress is kiezen voor gerechten die je goed kan voorbereiden, opwarmt of koud eet. Met de familie lunch/diner 8 personen , tomatensoep, breek brood en boter, mozzarella terrine, groente salade , vissalade schotel klassiek, gevogelte gevuld koud met frisse saus, kaas 4 soorten , fruittaart.
quote:KarendeGroot schreef op 19 december 2014 @ 12:31:

Aangezien wij een heel jaar lekker eten gaan we met kerst niet achter de meute aan en doen we gewoon ons ding.

Dat wil zeggen pyjama aan, warme choco met iets lekkers erbij en de hele dag dvd's kijken , lezen, spelletje doen, knutselen. Net waar we zin in hebben.

Wat we gaan eten zien we wel. Waarschijnlijk gaat zoon van 8 kiezen en worden het pannenkoeken of frietjes. Gourmet of fondue zou ook nog kunnen.

Geen verplichtingen, niet opzitten en pootjes geven maar gewoon relaxen, heerlijk!Alsof dat de enige 2 opties zijn tijdens kerst: verplichtingen, opzitten en pootjes geven of in je pyjama op de bank liggen niksen. En vooral degenen die het laatste doen vinden de rest maar burgerlijke meute en voelen de behoefte dat overal te verkondigen.



Wij nuttigen feestelijk aangekleed en ontspannen een smakelijk 10-gangen diner met fijne mensen, heerlijk!
Ik heb totaal geen zin in kerst en ga me ook absoluut niet druk maken. 2e kerstdag eten we bij mn ouders en eerste kerstdag doen we denk ik een frietje of diepvriespizza van de Aldi. En verder hang ik nog wat chocoladekransjes in de kerstboom die eruit gesnoept mogen worden. Vinden de kinderen toch het lekkerst.
Alle reacties Link kopieren
En dat snappen de kinderen wel, dat jij er helemaal geen zin in hebt?
Alle reacties Link kopieren
quote:Schimmelteentje schreef op 20 december 2014 @ 22:08:

Ik heb totaal geen zin in kerst en ga me ook absoluut niet druk maken. 2e kerstdag eten we bij mn ouders en eerste kerstdag doen we denk ik een frietje of diepvriespizza van de Aldi. En verder hang ik nog wat chocoladekransjes in de kerstboom die eruit gesnoept mogen worden. Vinden de kinderen toch het lekkerst.Een diepvries pizza van de aldi..... Tja. Klinkt gezellig hoor.

Is het om het geld?
Die weten dat uiteraard niet, het huis is ook gewoon versierd etc. En mn kinderen zijn nog jong dus die lusten al die exclusieve dingen niet eens. Ik denk dat ze blijer zullen zijn met mijn Aldi "lekkernijen" en snoepboom dan de chique hapjes bij mn ouders.
@Nina1966, nee het is niet om het geld. Verder zit gezelligheid voor mij niet in duur eten maar in liefde en echte aandacht voor elkaar!
Alle reacties Link kopieren
quote:Schimmelteentje schreef op 20 december 2014 @ 22:25:

@Nina1966, nee het is niet om het geld. Verder zit gezelligheid voor mij niet in duur eten maar in liefde en echte aandacht voor elkaar!

Voor mij klinkt: ik heb er helemaal geen zin in, helemaal niet gezellig. Laat staan liefdevol.

En al helemaal niet voor kinderen. Heb je een rottijd achter de rug?
@jippie55, ik zit idd momenteel niet heel goed in mn vel. Ik pieker over heel veel dingen. Daarom ben ik ook niet echt in de stemming om kerst te gaan vieren dit jaar. Maar uiteraard doe ik wel mn best om het gezellig te maken voor mijn kinderen. Het huis is versierd en er liggen wat cadeautjes onder de boom. En ik geef ze altijd de aandacht die ze verdienen hoe ik me ook voel. Ik zal ze nooit opzadelen met mijn shit. Maar waarom zou ik me druk maken om eten als ze net zo blij zijn met de Aldipizza?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een heleboel snacks in huis gehaald. Van eend met hoisin saus in pannekoekjes tot fruit in chocolade. Mini pizza, quiche, veel indisch en japans.

Kunnen we lekker de hele dag snacken. Uit de vriezer en in de oven.

Dit is nl onze eerste kerst met zijn tweetjes en ik eet niet veel, dus een heel diner wordt niks.
That's a fine looking high horse, what you got in the stable!
Alle reacties Link kopieren
quote:Schimmelteentje schreef op 20 december 2014 @ 22:50:

@jippie55, ik zit idd momenteel niet heel goed in mn vel. Ik pieker over heel veel dingen. Daarom ben ik ook niet echt in de stemming om kerst te gaan vieren dit jaar. Maar uiteraard doe ik wel mn best om het gezellig te maken voor mijn kinderen. Het huis is versierd en er liggen wat cadeautjes onder de boom. En ik geef ze altijd de aandacht die ze verdienen hoe ik me ook voel. Ik zal ze nooit opzadelen met mijn shit. Maar waarom zou ik me druk maken om eten als ze net zo blij zijn met de Aldipizza?

Lieverd, je hoeft je helemaal niet te verdedigen. Kerst is niet voor iedereen leuk of belangrijk en iedereen doet het op zijn/ haar manier.

En de pizzas van de aldi zijn reuze lekker!
That's a fine looking high horse, what you got in the stable!
Alle reacties Link kopieren
quote:Schimmelteentje schreef op 20 december 2014 @ 22:50:

@jippie55, ik zit idd momenteel niet heel goed in mn vel. Ik pieker over heel veel dingen. Daarom ben ik ook niet echt in de stemming om kerst te gaan vieren dit jaar. Maar uiteraard doe ik wel mn best om het gezellig te maken voor mijn kinderen. Het huis is versierd en er liggen wat cadeautjes onder de boom. En ik geef ze altijd de aandacht die ze verdienen hoe ik me ook voel. Ik zal ze nooit opzadelen met mijn shit. Maar waarom zou ik me druk maken om eten als ze net zo blij zijn met de Aldipizza?

Je hoeft je inderdaad niet te verdedigen. Balen dat je niet lekker in je vel zit! Helpen die donkere dagen ook niet mee. Een voordeel: de dagen worden alweer langer 👍



Ik hoop dat jullie het heel gezellig gaan hebben! Fijne kerst
Eerste kerstdag eten we bij mijn ouders. Geen idee wat er op het menu staat, weet alleen dat ik pa ga helpen koken. Dat vinden we allebei leuk.

Tweede kerstdag komt mijn schoonmoeder met haar vriend bij ons fonduen. Gewoon gezellig, niet al te moeilijk of te veel gedoe. Ze zijn niet zo erg van het kerst vieren
Alle reacties Link kopieren
quote:Schimmelteentje schreef op 20 december 2014 @ 22:25:

@Nina1966, nee het is niet om het geld. Verder zit gezelligheid voor mij niet in duur eten maar in liefde en echte aandacht voor elkaar!

In dat geval zou ik toch voor iets beters gaan dan voor een pizza van de aldi.

Er zijn genoeg kant en klaar dingen te krijgen die een stuk feestelijker zijn.

En geen zin...tja, dan had je geen gezin moeten nemen. Een gezin betekend dat je dingen voor elkaar doet en zeker met kinderen.

Je had ook kunnen zorgen dat de kinderen ergens anders heen konden. Maar thuis aan een diepvries pizza met een moeder die nergens zin in heeft is niet feestelijk niet liefdevol en zeker niet met aandacht

Die liefde en aandacht zou juist tot uiting komen in een feestelijk gedekte tafel.

Ik vind niet dat je het je kinderen aan kunt doen om dan maar kerstkransjes uit de boom te eten.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 20 december 2014 @ 23:54:

[...]



In dat geval zou ik toch voor iets beters gaan dan voor een pizza van de aldi.

Er zijn genoeg kant en klaar dingen te krijgen die een stuk feestelijker zijn.

En geen zin...tja, dan had je geen gezin moeten nemen. Een gezin betekend dat je dingen voor elkaar doet en zeker met kinderen.

Je had ook kunnen zorgen dat de kinderen ergens anders heen konden. Maar thuis aan een diepvries pizza met een moeder die nergens zin in heeft is niet feestelijk niet liefdevol en zeker niet met aandacht

Die liefde en aandacht zou juist tot uiting komen in een feestelijk gedekte tafel.

Ik vind niet dat je het je kinderen aan kunt doen om dan maar kerstkransjes uit de boom te eten.

Ik kan me werkelijk geen een kerstmaaltijd herinneren, geen een.

Wel de gezelligheid en knusheid.
That's a fine looking high horse, what you got in the stable!
Op kerstavond zijn we altijd bij mijn moeder en kook ik Grieks voor mijn moeder en mijn jongste zus met haar gezin; gekruide kipspiezen, feta in bladerdeeg, tzatziki, courgettekoekjes, Griekse salade en stokbrood met kruidenboter. Ik kan alles lekker thuis klaarmaken en voorbereiden dus 's avonds niet veel werk meer.



Eerste kerstdag bij mijn moeder gourmetten met andere zus met man en kids.



Tweede kerstdag zijn we lekker thuis en eten we foie gras van eend met druivengelei en een rand van hazelnoot 'nougatine' met een mini brioche broodje.

Daarna hertenbiefstuk met rode wijnsaus, aardappelwaaier en groentetaartje en als dessert maak ik tiramisu.
Het kerstmenu van Ginger leek me wel heel erg lekker, maar gisteren tijdens het boodschappen doen liep ik tegen twee piepkuikens op. Supermakkelijk en snel klaar te maken. Later op de middag zag ik een leuk recept langskomen voor bimi met amandelen. De plens honing die de kok erin deed, vervang ik wel door iets anders. Ik word gewoon simpel van al die zoete troep van de laatste jaren.

De bijbehorende koolhydraten moet ik nog verzinnen.



Toe een stukje kaas (zònder appelstroop en vijgencompote en rozijnenbrood, mag dat in 2015 afgeschaft worden?). Heel misschien glaasje port erbij.



Daarna koffie met cognac en een paar bonbons.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven