Zwanger worden met migraine medicatie

20-12-2014 21:31 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Thanks voor alle reacties
Alle reacties Link kopieren
Er staat toch duidelijk in de beschrijving NIET gebruiken bij zwangerschap? Lijkt me duidelijk denk ik. Ik zou terug gaan naar de huisarts en neuroloog en dit aankaarten. Kan me niet voorstellen dat ze je niet beter kunnen informeren over migraine medicijnen in combinatie met zwangerschap.
Mijn vriendin is met topamax gestopt toen zij gingen proberen weer een kindje te krijgen. Dit was op advies van de verloskundige en de neuroloog. Ik meen me te herinneren dat je dan 3mnd niet zwanger moet worden.



Ik ben zelf ook migrainepatient dus weet heel goed wat het is. Ik gebruik Candarsetan en Amitriptyline en Sumatriptan zonodig.



Ik had zelf het geluk geen migraine tijdens de zwangerschappen te hebben gehad. Maar die vriendin heeft het in haar, inmiddels 2, zwangerschappen bijzonder zwaar gehad met de migraine.



Hoe dan ook: sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je met de topamax bent gestopt voordat je gaat stoppen met anticonceptie, staat ook in de bijsluiter. Na 21 uur is de helft geklaard, dus na een paar dagen zou het wel uit je lichaam verdwenen moeten zijn (en nu al helemaal).

Bij zwangerschap krijgen sommigen meer last van migraine en bij sommige mensen treden er geen migraine-aanvallen meer op tijdens de zwangerschap.

Over zomig en zwangerschap is onvoldoende bekend (tenminste, als ik in het farmacotherapeutisch kompas kijk, misschien dat je huisarts en/of neuroloog meer up to date informatie heeft). Als je borstvoeding geeft mag je na het gebruik ervan 24 uur geen borstvoeding geven. Sumatriptan mag wel gebruikt worden tijdens de zwangerschap, misschien kan je dat proberen.
En eens met Pluisje. Raar verhaal, en als ze het niet weten moeten ze het uitzoeken.
Sumatriptan in de zwangerschap? Ik dacht altijd van niet. Of onbekend wat voor effect op de baby dus negatief advies.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dubbus schreef op 20 december 2014 @ 21:41:

Sumatriptan in de zwangerschap? Ik dacht altijd van niet. Of onbekend wat voor effect op de baby dus negatief advies.Er staat in de bijsluiter dat je dat alleen mag beslissen samen met een arts, en alleen als het echt nodig is.
Alle reacties Link kopieren
Triptanen worden in principe afgeraden tijdens de zwangerschap, maar als paracetamol niet helpt (waar ik een beetje vanuit ging aangezien TO normaal gesproken al triptanen gebruikt) staat dit in het AMC protocol:



Geen geschikte medicatie ter profylaxe. Als aanvalsbehandeling is Paracetamol tijdens de hele zwangerschap veilig te gebruiken. In eerste en tweede trimester eventueel NSAID of Aspirine alleen op strikte indicatie en in een zo laag mogelijke dosering. NSAID en Aspirine zijn absoluut gecontra-indiceerd tijdens het derde trimester.

Metoclopramide of Domperidon zijn waarschijnlijk niet onveilig tijdens de gehele zwangerschap, hoewel over Domperidon onvoldoende gegevens bestaan om de mogelijke schadelijkheid bij mensen te beoordelen. Er zijn geen aanwijzingen voor schadelijkheid bij dierproeven.

Tijdens zwangerschap wordt afgeraden om triptanen te gebruiken. Indien toch triptanen gebruikt zijn tijdens de zwangerschap: Sumatriptan leidt niet tot een hoger risico op aangeboren afwijkingen.
Alle reacties Link kopieren
En hoe zit het met lorazepam?

Weet iemand dat?
Alle reacties Link kopieren
Over gebruik van lorazepam tijdens de zwangerschap zijn onvoldoende gegevens. Het wordt in ieder geval afgeraden om het aan het einde van de zwangerschap of tijdens de bevalling te gebruiken, omdat daardoor de ademhaling van de baby kan worden onderdrukt en er ondertemperatuur kan optreden.
Alle reacties Link kopieren
Dankje nushy
Ja, sumatriptan heb ik ook in uiterste nood mogen gebruiken tijdens de zwangerschap en borstvoeding.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor alle reacties!

Wat de huisarts zei over de topamax vond ik zelf dus ook heel vreemd aangezien ik las (div. Forums en artikelen)dat het zwaar word afgeraden + het staat in de bijsluiter! Het was eigelijk meer voor bevestiging wat ik al dacht dan een vraag, denk ik.... Ben blij dat ik van die medicatie af ben in ieder geval.

Of de zomig nodig zal zijn, is afwachten. Mijn migraine is erg hormoon gerelateerd, dus bij het stoppen en weer beginnen van de pil flinke migraine aanvallen.

Hopelijk heb ik geen last tijdens zwangerschap en straks ook minder last bij het stoppen van de pil. Hebben jullie ervaringen met migraine en de pil? Wordt het minder als je daar mee stopt of erger? Dus als je lichaam weer is gewend aan je normale cyclus ipv die van de pil..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb migraine gekregen door de pil (migraine sans migraine, dus met aura maar zonder hoofdpijn).
Alle reacties Link kopieren
Dankje voor je reactie Nushy. Hopelijk gaat het beter zonder al die troep in m'n lijf en wordt de migraine niet erger. Het vreemde is dat ik zonder de preventieve medicatie me veel beter voel (vooral in m'n vel) en de aanvallen minder heftiger zijn geworden.
Alle reacties Link kopieren
quote:riannerianne schreef op 20 december 2014 @ 22:10:

Ja, sumatriptan heb ik ook in uiterste nood mogen gebruiken tijdens de zwangerschap en borstvoeding.Was jouw migraine erger geworden, gelijk gebleven of minder geworden? Ik ben erg benieuwd naar de vele ervaringen bij zwangerschap en migraine.
quote:Fabs9 schreef op 20 december 2014 @ 22:32:

[...]





Was jouw migraine erger geworden, gelijk gebleven of minder geworden? Ik ben erg benieuwd naar de vele ervaringen bij zwangerschap en migraine.Gelijk gebleven, ik had best wat aanvallen tijdens de zwangerschappen. Erg vervelend.
Hier goed nieuws: tijdens mijn drie zwangerschappen heb ik geen enkele

migraineaanval gehad. Erna kwamen ze elke keer gewoon terug helaas.

Toch wonderlijk.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad wonderlijk. Hopelijk val ik ook in de categorie "geen migraine tijdens zwangerschap", haha. Bedankt allemaal voor de info, ik weet even voldoende! Sumatriptan ga ik in ieder geval aangeven bij de neuroloog ipv de zomig.

Fijne avond xxx
Alle reacties Link kopieren
Geen migraine tijdens eerste zwangerschap, slechts 1 aanval tijdens de tweede zwangerschap. Nu gebruik ik Cerazette wat gelukkig goed werkt (geen aanvallen weer, maar ik weet dat niet iedereen hier baat bij heeft). Sterkte. Hopelijk ben je snel zwanger en tijdens jouw zwangerschap geen aanvallen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn huisarts vertelde dat de meeste vrouwen geen migraine hebben tijdens de zwangerschap. Dat zou dus goed nieuws zijn! Ik mag mijn migrainepillen niet nemen nu ik zwanger ben, maar waarschijnlijk hoeft dat dan ook niet. Ik slik niks preventief en ik ben in de veronderstelling dat mijn migraine hormonaal is.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook jarenlang migraine patiënt. 2x per maand 3 dagen plat door de migraine. Tijdrns mijn eerste zwangerschap de 1e 12 weken enorm veel last ervan gehad.. en daarna was het weg.

En is het nooit meer teruggekomen. Ook niet ib mijn 2e zwangerschap en nu mijn 3e.

Kan het nog bojna niet geloven.



Nu heb ik soms wel eens hoofdpijn. Maar daar kan ik een paracetamol voor pakken.



Mijn migraine is vroeger erger geworden door de pil.
Ik ben zelf ook erg benieuwd naar ervaringen met zwangerschap icm migraine. Heb op verschillende fora inderdaad gelezen dat het vaak tijdens de zwangerschap verdwijnt. Dat zou super zijn! Ik durf ook niet zomaar te stoppen met de pil, omdat ik bang ben dat ik alleen maar ergere migraine krijg. Ik slik (dagelijks) amitriptyline. Weet iemand hoe het zit met dat medicijn icm zwangerschap?
Alle reacties Link kopieren
Bij mij verdween het ook tijdens de zwangerschap, wat volgens mijn VK vaak voorkomt. Het bleef daarna lang weg, nu maar af en toe last van na jaren.



Er zijn lijsten te Googelen van medicatie die wel en niet kunnen tijdens de zwangerschap. Van migraine weet ik het niet.
Alle reacties Link kopieren
Amitriptyline passeert de placenta. Er zijn onvoldoende gegevens over effect op de foetus, dus het mag alleen op strikte indicatie worden gebruikt (in overleg met je arts). Tijdens borstvoeding wordt het ontraden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven