Geld & Recht alle pijlers

Baas wil dat ik 12 uur bereikbaar ben voor 10 EUR.

19-12-2014 08:21 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen dames, ik zit ontzettend in de rats wat betreft het volgende:



Sinds twee maanden heb ik een nieuwe baan als 'telereceptioniste'. Dit is de functietitel zoals omschreven in mijn contract. Hier hoort geen CAO bij (althans niet dat ik kan vinden, noch heb ik een CAO boekje ontvangen en staat er niks over een eventuele CAO vermeldt in mijn contract).



Mijn werkzaamheden bestaan hoofdzakelijk uit aan aannemen van de telefoon voor verschillende bedrijven. Dat houdt dus in dat ik de ene keer de telefoon opneem met "goedemiddag, u spreekt met huisartsenpraktijk Jansen", tot "goedemorgen, u spreek met dakdekkersbedrijf de Riet". En zo zijn er nog een stuk op 50 andere bedrijven. So far so good.



Anyhow... mijn baas wil vanaf heden dat ik af en toe een nachtdienst op me neem. Dit houdt in dat ik 's middags vanaf 18:00 uur tot en met 's ochtends 08:00 telefonisch bereikbaar moet zijn. In die uren kan het zijn dat ik gebeld kan worden door klanten. De reden van een inkomend gesprek kan zijn dat ik een afspraak voor een klant moet inplannen in de online agenda van de opdrachtgever (dan moet je eerst online in gaan loggen want anders heb je geen inzage in de agenda). Een andere reden kan zijn dat er een klant belt die een storing of foutmelding krijgt op zijn VoIPtelefoon en zelf niet bereikbaar is. Na elk inkomend gesprek moet je op een laptop op het netwerk inloggen om vervolgens een bericht aan te maken en deze te e-mailen naar de opdrachtgever zodat zij weten dat er gebeld is en actie kunnen ondernemen indien nodig.



Maar nu komt het: ik sta ingeroosterd om vanavond een nachtdienst over te nemen. Gisteren heb ik geinformeerd wat eigenlijk de verdiensten zijn. En toen zei mijn baas: 10 Euro. Geen 10 Euro per uur, nee, 10 Euro voor de gehele dienst want "ja, er belt toch bijna niemand".



Dit kan toch niet?? Wat het allemaal nog gekker maakt: ik moet hiervoor mijn eigen prive-telefoon gebruiken. Dus ik wordt geacht om later deze ochtend een stuk op 60 zakelijke telefoonnummers op te slaan in mijn prive-telefoon. Daarbij: wanneer ik inderdaad een afspraak in moet plannen moet ik dat doen op mijn prive-laptop, op mijn eigen internetverbinding die ik thuis heb. In andere woorden: ik moet mijn eigen persoonlijke spullen in gaan zetten voor mijn werk. Wanneer er grote spoed is voor een bepaald bedrijf, zoals een eerder genoemde storing moet ik direct bellen met het betreffende bedrijf om te melden dat zij contact op moeten nemen met de klant. Wederom moet ik dan bellen met mijn eigen telefoon.



Kortom: ik word geacht om 14 uur lang 'alert' te zijn, met mijn prive telefoon en eigen laptop naast mijn bed te slapen, en dat voor 10 Euro. Dit kan toch niet?? Dit mag mijn werkgever toch niet van mij verwachten?



Overigens: in mijn contract staat wel vermeld dat ik 'de werkzaamheden uitvoer op locatie en soms op een thuiswerkplek'. Die thuiswerkplek heb ik niet, en moet zoiets niet worden ingericht door de werkgever zelf wanneer hij dat verlangt van de werknemer?



Om 12 uur vanmiddag moet ik op locatie werken en dan moet ik hierover helaas in conclaaf met mijn baas. Ik kan al het advies gebruiken wat ik nodig heb!



Bij voorbaat dank.
Alle reacties Link kopieren
http://www.rijksoverheid. ... diensten-consignatie.html
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
https://www.google.nl/url ... Ok2RPReXCR3cZrkJLPlmCd26w
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:elninjoo schreef op 19 december 2014 @ 19:35:

Ik zou m'n telefoon lekker uitzetten en gaan slapen. Wie denkt ie wel niet dat ie is? Hij blijft zelf maar wakker als ie bereikbaarheid wil, of hij betaalt jou 200% uit voor de uren dat je nachtdienst moet draaien.



haha ja precies.

"Mijn telefoon is gewoon steeds stuk, ouwetje he, valt steeds uit, lastig lastig....

Laptop ook kapot. Internetstoring. Zo ergerlijk. Ik wil wel maar het lukt gewoon niet omdat ik geen faciliteiten heb.."
Alle reacties Link kopieren
De CAO voor facilitaire callcenters is in 2010 al algemeen verbindend verklaard (AVV) en geldt dus voor elke werkgever in deze branche: http://www.callcentermakelaar.nl/site/callcenter-cao
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
In mijn branche (technische service) is 35,- tot 45,-euro bruto per nacht gemiddeld voor een stand-by (bereikbaarheids)dienst. Daarnaast worden de uren dat er daadwerkelijk gewerkt wordt volgens overurentoeslag (125, 150 of 200%) betaald.

Middelen om die stand-by dienst mee te kunnen doen, dienen door de werkgever geleverd te worden. Dus iig telefoon en laptop.
WTF?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een mobiele telefoon vd zaak dan het minimale, dan kun je tenmiste de deur uit en het mobieltje meenemen. Nu moet je verplicht thuisblijven voor 10 euro?
Ik zou de volledige bereikbaarheidsuren betaald wil worden. Stel je wordt om 2 uur uit je slaap gebeld, persoonlijk slaap ik daarna dan niet of nauwelijks meer omdat je je eerste uren vaste slaap al achter de rug hebt. Je nacht is dus volledig verziekt en dat moet gecompenseerd worden. Kan enerzijds door daar een vrije dag tegenover te stellen of door volledige doorbetaling van die nachtelijke uren.



Of als baas daar niet in mee gaat, gewoon telefoon stil/uit zetten en als er klantenklachten komen omdat er geen bereikbaarheid was, zeggen dat je de telefoon niet gehoord hebt omdat je altijd zo vast slaapt. (Oh en als je 'n partner zou hebben waarmee je samen woont kun je dit natuurlijk helemaal niet maken, want dan is ook zijn nacht naar de klote)



Verder zou ik niet willen dat mijn privénummer openbaar bezit zou worden, dus baas moet maar 'n telefoon beschikbaar stellen, anders kan ie 't sowieso vergeten.
Hoi gracekelly, hoe is het 'conclaaf' met je baas gegaan?
Alle reacties Link kopieren
quote:Mietrot schreef op 19 december 2014 @ 20:06:

Ik zou de uren gewoon "voltijds" laten tellen.

Dan betaalt hij ze maar uit als overuren of hij geeft je volgende week een dag vrij.



Bovendien zou ik toch echt wel alle telefoonkosten terugvorderen als hij geen werktelefoon ter beschikking stelt.





Volgens mij hebben de anderen die hier reageren nooit bereikbaarheidsdiensten gedraaid. In heel veel CAO's is het gebruikelijk dat je bv 3 minuten per uur terugkrijgt in tijd (totaal dus ongeveer 1 uur per nacht) als je dan daadwerkelijk wordt opgeroepen geldt het uurloon plus een onregelmatigheidstoeslag. Voor de bereikbaarheid zelf krijg je dan dus helaas zelf geen drol.



Ik zou oppassen met zomaar weigeren, informeer je goed. Werkweigering (als het wel gewoon in de CAO staat (die je dus mogelijk je dus mogelijk niet hebt) waar je met het gekeken van het contract akkoord mee bent gegaan) kan een reden zijn voor ontslag. Dat lijkt me niet de bedoeling. Doe het al helemaal niet zo zwart-wit als Elninjoo zou doen (suggereren dat je het doet, maar gewoon je telefoon uitzetten).



P.s. Ik zou wel minimaal een telefoon van de baas vragen (en als dat niet per direct geregeld kan worden vergoeding van je eventuele belkostrn met terugwerkende kracht). Houd trouwens wel in de gaten dat in veel CAO's (dus bij jou misschien wel of niet) staat dat je per telefoontje minimaal 30 minuten mag declareren, ook als je maar 1 minuut belt dus.
Ik voel me zo moedellooos
Alle reacties Link kopieren
Stel: hebt inderdaad geen CAO: Is dit dan wel via de OR gegaan?



Anders zou ik een rechtswinkel o.i.d. voor advies vragen, dit heeft best veel impact op je leven.



P.s. Misschien is het een begin als je baas toelicht waar het bedrag van 10 euro op gebaseerd is? Ik vroeg me trouwens nog af of al je collega's zo relaxed reageren. Er moet toch wat gerommel zijn geweest binnen de organisatie?
Ik voel me zo moedellooos
Alle reacties Link kopieren
hoe ging het gesprek GraceKelly?
Alle reacties Link kopieren
Mijn man krijgt ongeveer 15 euro per avond/nacht om bereikbaar te zijn. Als hij opgeroepen wordt krijgt hij gewoon overwerk uitbetaald. Toen ik in het verleden zelf consignatiediensten had kreeg ik daar een vast bedrag per maand voor, maar dat was ook echt niet meer dan zo'n 15 euro per nacht. Maar ook ik kreeg overwerk uitbetaald als ik opgeroepen werd en mocht rekening houden met slaapuren als het erg laat werd.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 19 december 2014 @ 19:35:

Ik zou m'n telefoon lekker uitzetten en gaan slapen. Wie denkt ie wel niet dat ie is? Hij blijft zelf maar wakker als ie bereikbaarheid wil, of hij betaalt jou 200% uit voor de uren dat je nachtdienst moet draaien.Voor jou 10 anderen dan.
Alle reacties Link kopieren
[quote]Pil0u schreef op 20 december 2014 @ 22:03:

[...]





Voor jou 10 anderen dan.[/quote

ja en? ,jezelf laten uitbuiten is beter zeker net zolang tot werkgevers het niet meer dan normaal gaan vinden om je een habbekrats te betalen.

zoals post.nl al doet in samenwerking met gemeentes die alles boven bijstands niveau afromen en in eigen zak steken, terwijl het een voltijdsbaan is .
Alle reacties Link kopieren
Daar is ronniemitchel weer, op haar bijstandsgerechtigden-pikken-alle-banen-in-stokpaardje. Alleen slaat dat in dit geval nergens op. Voor een consignatie/standby/oproepdienst is het een heel normaal bedrag, als gewerkte uren tenminste wel normaal vergoed worden. Maar aangezien TO daar nog niets over wist kun je niet concluderen dat haar werkgever er op uit is om zijn personeel uit te buiten.
Alle reacties Link kopieren
Hoe kom je erbij dat ik vind dat alle bijstands trekkers banen inpikken, als je beter zou lezen prik zou je zien dat ik op een misstand die gaande is wijzen, mensen worden gedwongen om een jaar lang tegen het bedrag van een uitkering te werken terwijl post .nl de volle salaris betaald aan de gsd!

Banen waar eerst gewoon een salaris voor werd betaald moet tegen woordig of voor een bijstandsuitkering of vrijwillig worden gedaan!.

Steeds meer bedrijven buiten werknemers uit, waarom denk je anders dat ze Polen in dienst hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ook in de hogere sectoren staat er vaak maar een heel klein bedrag (in tijd of geld) voor bereikbaarheid. Dit heeft niet zo veel met uitkeringen te maken.



Ik heb het wel altijd relatief weinig gevonden, dat wel
Ik voel me zo moedellooos
Alle reacties Link kopieren
Ronniemitchel, lijkt me een heel andere discussie, daar kun je je eigen topic voor openen.
Alle reacties Link kopieren
De beloning voor 'bereikbaar zijn' is meestal heel laag. De uren dat je daadwerkelijk iets moet doen, mag je dan wel schrijven (voor het nachttarief ook) Tenminste, dat is wat ik altijd heb mogen doen en wat vrij normaal is.



@Ronnie: Het gebeurt bijna niet dat iemand die bij PostNL werkt, boven het bijstandsniveau uit komt qua salaris. En is dat niet om werkervaring op te doen?
Wat ook nog meeweegt: hoeveel van die diensten zou je per maand moeten draaien? En moet je er voor thuisblijven, of zou je, als je gebeld wordt, een en ander ook vanuit het huis van vrienden ofzo kunnen afhandelen (evt met smartphone van het werk)?



En hoe groot is de kans dat je gebeld wordt? Is dat gemiddeld 2x per dienst, of meer zo van eens per maand wordt er eens gebeld?



Om voor thuis te moeten blijven vind ik 10 euro weinig, al weet ik dat het binnen onze organisatie ook niet heel veel meer is. Maar bij ons hoef je niet perse thuis te blijven, dan heb je een mobieltje van de zaak en als je gebeld wordt kun je dat ook vanuit restaurant of huis van vrienden afhandelen ( bij ons houdt dat in: beoordelen of het nu opgepakt moet worden of ook tot morgen kan wachten, nagaan welke deskundige benaderd moet worden en die bellen, en eventueel andere partijen zoals gemeente of politie inschakelen. Bij ons worden ze misschien eens per maand ofzo daadwerkelijk gebeld. Dat vind ik heel anders dan als je thuis moet blijven en gemiddeld zes keer per nacht gebeld wordt).
Alle reacties Link kopieren
quote:appeltjesgroen schreef op 21 december 2014 @ 10:18:

En moet je er voor thuisblijven, of zou je, als je gebeld wordt, een en ander ook vanuit het huis van vrienden ofzo kunnen afhandelen (evt met smartphone van het werk)?





Wanneer ik het goed gelezen heb moet ze inloggen in systemen van derden om daar gegevens in te voeren of te wijzigen.

Ik zeg niet dat dit onmogelijk is op een foontje maar het werkt zeker niet prettig.



Ik denk dat je minimaal een tablet zal moeten hebben en liefst nog een laptop.



Heb je een fatsoenlijke WIFI verbinding dan kan dit uiteraard overal vandaan, maar niet alle restaurants zijn er gelukkig mee. Ik kan mij voorstellen dat, wanneer je ergens op bezoek bent, men er ook niet echt blij mee is wanneer je tussendoor een kwartiertje aan het werk gaat.
Niet geschoten is altijd mis
quote:Bitje93 schreef op 21 december 2014 @ 10:34:

[...]

Wanneer ik het goed gelezen heb moet ze inloggen in systemen van derden om daar gegevens in te voeren of te wijzigen.

Ik zeg niet dat dit onmogelijk is op een foontje maar het werkt zeker niet prettig.



Ik denk dat je minimaal een tablet zal moeten hebben en liefst nog een laptop.



Heb je een fatsoenlijke WIFI verbinding dan kan dit uiteraard overal vandaan, maar niet alle restaurants zijn er gelukkig mee. Ik kan mij voorstellen dat, wanneer je ergens op bezoek bent, men er ook niet echt blij mee is wanneer je tussendoor een kwartiertje aan het werk gaat.Helemaal eens. Maar voor 10 euro per dienst verplicht huisarrest hebben vind ik behoorlijk lullig. Als zo'n dienst eens per maand zou zijn ofzo zou ik er totaal geen moeite mee hebben, maar bij bijvoorbeeld structureel 3 of 4 dagen per week zou ik er behoorlijk van balen.
TO is aan het bijslapen na de nachtdienst?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven